Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Red ut igår på första riktiga ridturen sedan november.. Har skrittat ut tidigare samt en liten lättare tur en gång men nu var det dax för en ordentlig tur i skogen. Hur som helst kan jag säga att energin som är jätte kul i ridhuset är liite mindre kul i skogen!

Blev totalt overload när ridsällskapet gjorde en liten rivstart in i galopp.. Fick ropa att ridsällskapet fick sakta av innan jag låg på marken. Det skulle säkert gå bättre om jag inte fegade och ville ha en lite lugnare galopp, för när han inte fick gå framåt så gick det uppåt.. Men jag känner mig osäker på om jag reder ut honom i lite högre farter just nu för det blir en del bockningar.. Dessutom tror jag inte ridsällskapet skulle bli så glad om jag fräste upp i rumpan eller förbi.. Skritta är tydligen även en överskattad gångart just nu utan det skulle trampas på tvären och galoppera på stället...

Massören har varnat för att det kan bli lite bock, dels pga att han känner sig friare och dels pga att han har lite träningsvärk.. Sådär kul tycker jag för han är vääldigt vig! Och jag är faktiskt dressyrtant!.!.🤣

Tyvärr var även spookigheten, som faktiskt varit borta i ett år, tillbaka.😫 Vet inte om det är att dom jagat mycket i området sista tiden så det luktar eller vad det är.🤔

Hmm, brukar faktiskt säga att hästar som är kul i ridhuset inte är så kul att rida ut på! Det stämde på min förra och stämmer på min nu kan jag säga!!🙈
 
Första ridlektionen idag, damen skötte sig riktigt bra även om det var läskigt att bli lämnade ensamma i ridhuset och folk som rörde sig på läktaren. Var jättenöjd med henne. Tyvärr insåg både jag och min tränare att sadeln som jag trivdes super i på min förra häst gör att jag sitter som en kratta numera så nu måste jag hitta någon ny.
 
Vår träning idag blev framflyttad till nästa helg, men jag har ridit på egen hand både igår och idag. Igår var han superpigg, hade tydligen varit det redan på morgonen -ägaren skickade ett meddelande på kvällen och undrade om han varit pigg? Vid utsläppet hade hon blivit stående och bara tittade för han var så busig. Och ja, mycket pigg att rida. Sådär så det var ett litet extra knycki varje steg och han var typ såhär hela passet :banana:
Idag var han lite lugnare men kändes som att han var på väldigt bra humör. Alltså han är alltid väldigt positiv i ridningen men idag kändes han även rent glad.
väldigt förtjust i denna hästen :D

F89B4C8B-DE1B-4970-AFEA-BE2880D5F205.png
 
Red ut igår på första riktiga ridturen sedan november.. Har skrittat ut tidigare samt en liten lättare tur en gång men nu var det dax för en ordentlig tur i skogen. Hur som helst kan jag säga att energin som är jätte kul i ridhuset är liite mindre kul i skogen!

(...)
Hmm, brukar faktiskt säga att hästar som är kul i ridhuset inte är så kul att rida ut på! Det stämde på min förra och stämmer på min nu kan jag säga!!🙈

Hög igenkänning på den! "Min" dressyrhäst som jag tävlade mest ifjol rider jag helst inte ut själv, och absolut inte om han inte är rastad på ett par dar.... Och jag är annars _inte_ den som bangar för lite bockningar och fart o fläkt...! :p
 
Hög igenkänning på den! "Min" dressyrhäst som jag tävlade mest ifjol rider jag helst inte ut själv, och absolut inte om han inte är rastad på ett par dar.... Och jag är annars _inte_ den som bangar för lite bockningar och fart o fläkt...! :p

Alltså, hade min bara blivit extremt pigg och bockat hade det ju inte varit något problem. Hon står ju istället på bakbenen och VÄGRAR gå av stallplanen.
 
Alltså, hade min bara blivit extremt pigg och bockat hade det ju inte varit något problem. Hon står ju istället på bakbenen och VÄGRAR gå av stallplanen.
Min förra medryttarhäst kunde hålla på sådär i perioder. Dock bara när vi skrittade, jag tröttnade på honom och började trava i full fart direkt när jag hoppat upp. Då var det inga problem 😆
 
Alltså, hade min bara blivit extremt pigg och bockat hade det ju inte varit något problem. Hon står ju istället på bakbenen och VÄGRAR gå av stallplanen.
Min står också på bakbenen och vägrar gå av stallplanen :down: När jag vill rida ut själv saknar jag verkligen min gamla häst, hon gick fram överallt och stegrade aldrig
 
Alltså, hade min bara blivit extremt pigg och bockat hade det ju inte varit något problem. Hon står ju istället på bakbenen och VÄGRAR gå av stallplanen.

Ja alltså, det kanske inte framgick tydligt, men det jag menade var att den här inte heller "bara" blir pigg och bockar, utan hittar på lite vad som helst helt utan förvarning..!

Har f. ö. haft ett sådant sto som dig med, fick leda från stallet till skogen om vi inte hade med ridsällskap...
 
Red ut igår på första riktiga ridturen sedan november.. Har skrittat ut tidigare samt en liten lättare tur en gång men nu var det dax för en ordentlig tur i skogen. Hur som helst kan jag säga att energin som är jätte kul i ridhuset är liite mindre kul i skogen!

Blev totalt overload när ridsällskapet gjorde en liten rivstart in i galopp.. Fick ropa att ridsällskapet fick sakta av innan jag låg på marken. Det skulle säkert gå bättre om jag inte fegade och ville ha en lite lugnare galopp, för när han inte fick gå framåt så gick det uppåt.. Men jag känner mig osäker på om jag reder ut honom i lite högre farter just nu för det blir en del bockningar.. Dessutom tror jag inte ridsällskapet skulle bli så glad om jag fräste upp i rumpan eller förbi.. Skritta är tydligen även en överskattad gångart just nu utan det skulle trampas på tvären och galoppera på stället...

Massören har varnat för att det kan bli lite bock, dels pga att han känner sig friare och dels pga att han har lite träningsvärk.. Sådär kul tycker jag för han är vääldigt vig! Och jag är faktiskt dressyrtant!.!.🤣

Tyvärr var även spookigheten, som faktiskt varit borta i ett år, tillbaka.😫 Vet inte om det är att dom jagat mycket i området sista tiden så det luktar eller vad det är.🤔

Hmm, brukar faktiskt säga att hästar som är kul i ridhuset inte är så kul att rida ut på! Det stämde på min förra och stämmer på min nu kan jag säga!!🙈

Om du inte ridit ut sen november är det inte så konstigt att det blir lite explosivt 😁

Min är av den hetare modellen och väldigt rolig att rida både på banan och ute men man får inte vara rädd för fart.
Rider ut tre gånger i veckan. Fungerar bäst om han får galoppera 3 - 4 kilometer i ett svep i lite högre tempo. Han behöver då rasta av sig ordentligt för att vara ridbar.
 
Red ut igår på första riktiga ridturen sedan november.. Har skrittat ut tidigare samt en liten lättare tur en gång men nu var det dax för en ordentlig tur i skogen. Hur som helst kan jag säga att energin som är jätte kul i ridhuset är liite mindre kul i skogen!

Blev totalt overload när ridsällskapet gjorde en liten rivstart in i galopp.. Fick ropa att ridsällskapet fick sakta av innan jag låg på marken. Det skulle säkert gå bättre om jag inte fegade och ville ha en lite lugnare galopp, för när han inte fick gå framåt så gick det uppåt.. Men jag känner mig osäker på om jag reder ut honom i lite högre farter just nu för det blir en del bockningar.. Dessutom tror jag inte ridsällskapet skulle bli så glad om jag fräste upp i rumpan eller förbi.. Skritta är tydligen även en överskattad gångart just nu utan det skulle trampas på tvären och galoppera på stället...

Massören har varnat för att det kan bli lite bock, dels pga att han känner sig friare och dels pga att han har lite träningsvärk.. Sådär kul tycker jag för han är vääldigt vig! Och jag är faktiskt dressyrtant!.!.🤣

Tyvärr var även spookigheten, som faktiskt varit borta i ett år, tillbaka.😫 Vet inte om det är att dom jagat mycket i området sista tiden så det luktar eller vad det är.🤔

Hmm, brukar faktiskt säga att hästar som är kul i ridhuset inte är så kul att rida ut på! Det stämde på min förra och stämmer på min nu kan jag säga!!🙈
Även min traktor har denna vinter blivit en högblodad fjäder. :p Det har varit väldigt blåsigt, vår vildsvinsstam har vuxit och de senaste åren har vi haft en flock på 40-talet dovhjortar som springer omkring. Jag tror kombinationen blåst+mer vilt+mer jakt, ihop med mindre ridning och därmed mer energi, blivit en väldigt dålig kombination. :p

Själv måste jag bara sparka mig själv i rumpan och komma igång med rejäla uteritter så det blir lite rutin igen på det hela!

Gött att läsa här inne om både framsteg och bakslag och känna peppen ändå komma krypande, efter den tråkigaste och mest nedstämda hästvintern på länge.
 
Om du inte ridit ut sen november är det inte så konstigt att det blir lite explosivt 😁

Min är av den hetare modellen och väldigt rolig att rida både på banan och ute men man får inte vara rädd för fart.
Rider ut tre gånger i veckan. Fungerar bäst om han får galoppera 3 - 4 kilometer i ett svep i lite högre tempo. Han behöver då rasta av sig ordentligt för att vara ridbar.

skriver också under på det. Min behöver ut och galoppera av sig några gånger i veckan för att vara riktigt fin i ridningen.
 
Om du inte ridit ut sen november är det inte så konstigt att det blir lite explosivt 😁

Min är av den hetare modellen och väldigt rolig att rida både på banan och ute men man får inte vara rädd för fart.
Rider ut tre gånger i veckan. Fungerar bäst om han får galoppera 3 - 4 kilometer i ett svep i lite högre tempo. Han behöver då rasta av sig ordentligt för att vara ridbar.
Har ju inte haft någon sadel förrän strax innan nyår och efter det har vi kört igång lite lugnare med skritturer samt en lättare tur med lite trav och galopp. Han har haft uppehåll förut utan att bli så här galen!

Jag skulle nog behöva vara mindre feg och släppa iväg min med men jag är fan inte säker på att jag reder ut honom i högre farter i skogen just nu! Och efter att ha fått några rejäla flygturer så har jag tyvärr blivit feg.:o

Kl
Idag skulle jag tömköra och han blandade med att vara briljant till att sticka så jag tappar honom... Känner inte riktigt igen min häst faktiskt, känns som en helt ny individ!🤔 Vansinnigt kul när han lyssnar, mindre kul när det kokar över... Ska ut i skogen på torsdag igen, känns lite som ett kamikazeuppdrag faktiskt!..🙈
 
skriver också under på det. Min behöver ut och galoppera av sig några gånger i veckan för att vara riktigt fin i ridningen.

Skulle bli totalt tilt i hjärnan på min annars 😅
Red dressyr igår och galopperade säkert 20 minuter. Väldigt framåt och arbetsvillig, blev trött fysiskt men mentalt är han ändå inte riktigt nöjd.

Idag red vi ut och efter att ha fått blåsa ur rejält i 3 km blir han så nöjd. Lång hals, frustar och skrittar med stora kliv. Han är annars en typisk irländsk symaskin som går med huvudet högt och snabba, korta steg.
Det gör så himla mycket för honom att få springa ordentligt.
Han har aldrig bockat med mig men skulle jag hålla i honom tror jag han skulle kunna göra det i ren frustration.
 
Idag åkte vi iväg på dressyrträning. Lessnade förra veckan åt att stor del av träningen går åt till att få honom att öht gå förbi läktaren så den här gången lastade jag och körde till tränaren istället. Han var lite tittig på ett ställe men det gick snabbt över.

Så otroligt glad idag, för första gången kände jag igen min häst så som han kändes innan han blev dålig!

jobbade på rakriktning och reaktionssnabbhet.Som jag sa till tränaren, jag vet ju egentligen vad jag ska göra men det är skönt att ha någon på marken som ser till att det också blir gjort 😂

Kunde lasta själv och göra iordning ute i blåsten. Han börjar bli vuxen!
 
Red ut idag igen och det var betydligt mycket mer reglerbart idag även om det studsades lite grann.. Mötte däremot en tant med rullator och en liten hund i skogen och då höll han på att dö..😱 Tur att vi hade stabilt sällskap att skicka före mot den hästätande tanten..🤣
 
Jag skrev inte hur det gick med tävlingen men jag kan väl säga att det blev sådär. Vi jogg-tränade dagen innan och han kändes toppen. Men på tävlingsplatsen fanns INGEN energi. Hans bakben var inte kontaktbara, och när jag tryckte på fick jag inte ens något i handen utan han blev bara lång som en krokodil. Fick inte ens upp honom på högertygeln, vilket brukar vara hans "favorityttersida". Bestämde mig för att göra det bästa av situationen och åka häst i rätt takt runt programmet. Det blev till att plocka fram rutinen, 67,4 % och en fjärdeplacering (av 19 starter) med 7,5 på korrektheten. Inget under 6 och det var en halt för att han puttade ut rumpan åt ena hållet. Finns film på spektaklet på min insta om någon är intresserad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 504
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
709
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
63 338
Senast: Tajger
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
549
· Visningar
27 178
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Ulvlek
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp