Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ang sadel o ortspetsar som trycker in så låter det ju helt horribelt att en utprovad sadel skulle göra så? Speciellt när den kostar en rätt stor slant....
Ja jag tyckte det lät konstigt.
Men jag hade aldrig reagerat på padden/sadeln om hästen inte hade blivit punktöm i ryggen. Det enda som är bytt i utrustningen är sadeln. Dessutom utprovad av en sadelutprovare jag har stort förtroende för...
 
@Corax För ett ental år sen var jag på en utprovarkurs med Prestige och alla deras experter och en tysk veterinär. Då var D1 da bomb och den provades ut till allt. Den provades alltid ut med en trapeziuspad och jag uppfattade det som att ortspetsarna är så "utflyttade" och breda att de flesta hästar behöver en utfyllnad där. Både D1, D2 och Helen är stoppade så de lämnar mycket plats för bogarna och de ser lite annorlunda ut framtill.

Som synes har jag också pad framtill för att fylla ut lite. Har haft betydligt mer tryck över ortspetsarna i mina Equipe. Denna är mycket mjukare i anläggningen på alla sätt.
 
Jag har tränat dressyr för en såå bra tränare nu en period. Äntligen får jag den hjälp jag behöver med min sits. Och det är ingen jobbig dressyrträning där man känner att man blir trött och som gelé i hela kroppen, utan man jobbar i ett lagom tempo hela tiden. Passar mig och Myran perfekt. Men den här söndagen ställde jag in, och det är tur det för i den här blåsten är hon ganska jobbig.

Full av energi utav gräset och man känner hur hela hästen spänner sig i början på varje ridpass. Det blir bara för mycket för henne med blåst, kompisarna kvar i hagen, allt som fladdrar och flyger omkring. Samtidigt vill jag inte låta henne vila för mycket just nu, har precis öppnat upp till lite mer gräs och hon behöver röra på sig. Hoppas på bättre väder snart så man får till lite vettiga pass på hemmaplan. Nästa söndag är det träning igen. Övar min sits även på dotterns ponny nu som jag lånat ganska mycket en period. All ridning är bra känner jag när man försöker memorera in nytt tankesätt, försöka bli medveten om de fel man gör.
 
Jag har tränat dressyr för en såå bra tränare nu en period. Äntligen får jag den hjälp jag behöver med min sits. Och det är ingen jobbig dressyrträning där man känner att man blir trött och som gelé i hela kroppen, utan man jobbar i ett lagom tempo hela tiden. Passar mig och Myran perfekt. Men den här söndagen ställde jag in, och det är tur det för i den här blåsten är hon ganska jobbig.

Full av energi utav gräset och man känner hur hela hästen spänner sig i början på varje ridpass. Det blir bara för mycket för henne med blåst, kompisarna kvar i hagen, allt som fladdrar och flyger omkring. Samtidigt vill jag inte låta henne vila för mycket just nu, har precis öppnat upp till lite mer gräs och hon behöver röra på sig. Hoppas på bättre väder snart så man får till lite vettiga pass på hemmaplan. Nästa söndag är det träning igen. Övar min sits även på dotterns ponny nu som jag lånat ganska mycket en period. All ridning är bra känner jag när man försöker memorera in nytt tankesätt, försöka bli medveten om de fel man gör.
Vem har du tränat för? låter jätteintressant!
 
Jag har tränat dressyr för en såå bra tränare nu en period. Äntligen får jag den hjälp jag behöver med min sits. Och det är ingen jobbig dressyrträning där man känner att man blir trött och som gelé i hela kroppen, utan man jobbar i ett lagom tempo hela tiden. Passar mig och Myran perfekt. Men den här söndagen ställde jag in, och det är tur det för i den här blåsten är hon ganska jobbig.

Full av energi utav gräset och man känner hur hela hästen spänner sig i början på varje ridpass. Det blir bara för mycket för henne med blåst, kompisarna kvar i hagen, allt som fladdrar och flyger omkring. Samtidigt vill jag inte låta henne vila för mycket just nu, har precis öppnat upp till lite mer gräs och hon behöver röra på sig. Hoppas på bättre väder snart så man får till lite vettiga pass på hemmaplan. Nästa söndag är det träning igen. Övar min sits även på dotterns ponny nu som jag lånat ganska mycket en period. All ridning är bra känner jag när man försöker memorera in nytt tankesätt, försöka bli medveten om de fel man gör.

Min har varit jättepigg och tittig på sistonde med, insåg att det troligen beror på extremt hög sockerhalt i gräset nu pga det varit så kallt. Lite hårdare träningspass och mindre gräs så blev han mycket mer hanterbar, tack och lov. :p

Funderar på att åka på dressyrtävling nästa helg istället för fälttävlansläger, lite mindre risk att bryta nacken känns det som.... :angel: Vi får se hur det går nu de nästa dagerna, måste träna järnet om han ska bli redo för tävlingen då vi inte prioriterat dressyren på ett tag.
 
Min har varit jättepigg och tittig på sistonde med, insåg att det troligen beror på extremt hög sockerhalt i gräset nu pga det varit så kallt. Lite hårdare träningspass och mindre gräs så blev han mycket mer hanterbar, tack och lov. :p

Funderar på att åka på dressyrtävling nästa helg istället för fälttävlansläger, lite mindre risk att bryta nacken känns det som.... :angel: Vi får se hur det går nu de nästa dagerna, måste träna järnet om han ska bli redo för tävlingen då vi inte prioriterat dressyren på ett tag.

Oj, fel tråd, blandade ihop med "Födda 2015"...! Aja, det var ju lite dressyrrelaterat ändå. :angel:
 
Tömkörde idag, gick relativt mycket bra.
Flyttade åt sidorna, lyckades med skänkelvikning i trav nu också! Hon kan hjälperna för det egentligen, men när jag rider tar hon gärna tölt istället för att flytta sig åt sidan i traven.
Galopperade lite, jag får springa på. I vänstervarvet samlade hon sig hyfsat men höger (hennes svaga sida) fick jag springa på mycket för att hinna med.

Det försvårar lite när jag inte har ordentliga tömkörningstömmar, har bara travtömmar, men det är väl bra att jag också går motion?

Det går framåt med Lilla Fluff också, idag var vilodag. Hon går nu hyfsat stadigt i form i skritt och trav, och jag får galopp på visss ställen i paddocken. När jag väl får upp henne i galopp går det att få till hyfsad form, men hon håller inte galoppen mer än ett halvt varv (mycket liten paddock).

Hon ska ridas imorgon, har inte bestämt mig för vad hon ska göra. Egentligen hade hon behövt gå till backarna och klättra, men ska jag rida ut med en bråkig femåring vill jag ha sällskap. :)
 
Vi har haft "kurs" i stallet torsdag-fredag. "vår" dressyrtränare kom ut på torsdag kväll, tog ett pass med alla. Sen grillade vi och åt gott, och körde pass igen i morse. Det var jätteroligt att vara med, första gången jag testar att kursa. Sen otroligt lyxigt att ha det på hemmaplan.

Jag fick jobba med tempoväxlingar och att inte fega ur och rida för långsamt. Det känns som det går jättefort men när jag tittar på film så är det ett lagom tempo, egentligen. Det som var intressant med att faktiskt träna två dagar i rad var att min häst har ... ganska stor integritet. Och är ett sto. Inte alltid en superb kombo. Men dag två var hon mycket mer "ok" med att ta instruktioner snarare än att hitta på egna idéer, slå med svansen eller sura ihop.

Jag brukar undvika att göra samma sak två dagar i rad men kanske får börja testa det emellanåt.
 
Vi har haft "kurs" i stallet torsdag-fredag. "vår" dressyrtränare kom ut på torsdag kväll, tog ett pass med alla. Sen grillade vi och åt gott, och körde pass igen i morse. Det var jätteroligt att vara med, första gången jag testar att kursa. Sen otroligt lyxigt att ha det på hemmaplan.

Jag fick jobba med tempoväxlingar och att inte fega ur och rida för långsamt. Det känns som det går jättefort men när jag tittar på film så är det ett lagom tempo, egentligen. Det som var intressant med att faktiskt träna två dagar i rad var att min häst har ... ganska stor integritet. Och är ett sto. Inte alltid en superb kombo. Men dag två var hon mycket mer "ok" med att ta instruktioner snarare än att hitta på egna idéer, slå med svansen eller sura ihop.

Jag brukar undvika att göra samma sak två dagar i rad men kanske får börja testa det emellanåt.
Vad roligt med kurs! Försöker få till samma här i sommar och vill just ha middag med alla så det blir mer sammanhållning. Känner igen det där med tempot😁. Tror alla varit med om att en ridit och det känts himla stadigt och bra, sen kollat på film och en rider så långsamt att en håller på att ramla omkull😂
 
Vad roligt med kurs! Försöker få till samma här i sommar och vill just ha middag med alla så det blir mer sammanhållning. Känner igen det där med tempot😁. Tror alla varit med om att en ridit och det känts himla stadigt och bra, sen kollat på film och en rider så långsamt att en håller på att ramla omkull😂
För mig brukar det vara tvärtom. Rider som om jag stulit hästen.. :angel: det är på film jag brukar se att tränaren inte hittat på att jag rider för fort hela tiden..😅
 
Idag har Barb varit på kliniken för en vetcheck. Hon sattes igång i mitten av november efter sex månaders vila pga ligamentskador i båda framhovarna. Nu är hon igång till typ 80% och hon känns superfin. Passade på att checka henne när hon ändå skulle skos på kliniken. Hon är helt fräsch och ua på böjprov😍😍😍😍! Känns så underbart och nu kan vi fortsätta jobba på! Precis köpt en ny, alldeles för dyr, sadel så nu ska det ridas😁Visa bifogad fil 49899
skulle du kunna berätta mer om konvalescensen och igångsättningen? Om du vill🤗 min häst har ett skadat ligament på insidan av ena hoven och vi är fortfarande i vilofas, ruta, med korta dagliga skrittpromenader på slätt underlag men ska utöka lite innan åb.
 
skulle du kunna berätta mer om konvalescensen och igångsättningen? Om du vill🤗 min häst har ett skadat ligament på insidan av ena hoven och vi är fortfarande i vilofas, ruta, med korta dagliga skrittpromenader på slätt underlag men ska utöka lite innan åb.
Min behövde aldrig stå i ruta utan har gått som vanligt i hage under hela vilan. Hon vilade helt i 6 månader och blev direkt efter diagnos skodd med ringskor och sulor. Hon var ren på bp efter fem månader men fick vila lite extra. Skritt för hand en månad 10 min upp till 30 min. Promenerade varannan/var tredje dag bara. Första uppsuttna månaden började jag med 10 min skritt var uppe i 20 min skritt och fem minuter trav/galopp. Andra uppsuttna månaden avslutade med 30 min skritt och 10 minuter trav/galopp. Alltså typ 5 minuters ökning för högre gångart/månad. Efter sex månader fullt igång.
 
Min behövde aldrig stå i ruta utan har gått som vanligt i hage under hela vilan. Hon vilade helt i 6 månader och blev direkt efter diagnos skodd med ringskor och sulor. Hon var ren på bp efter fem månader men fick vila lite extra. Skritt för hand en månad 10 min upp till 30 min. Promenerade varannan/var tredje dag bara. Första uppsuttna månaden började jag med 10 min skritt var uppe i 20 min skritt och fem minuter trav/galopp. Andra uppsuttna månaden avslutade med 30 min skritt och 10 minuter trav/galopp. Alltså typ 5 minuters ökning för högre gångart/månad. Efter sex månader fullt igång.
Ah tack!!
 
Min lille har vilat sen jag köpte honom. Först och främst för att det var dags, men sen har jag även kastrerat och så. Förra veckan satt jag upp igen, men det blir fortsatt vila istället för att dra igång en ny ridperiod. Han växer... rumpan har dragit iväg, och han känns seg och i nedförslut 🤷‍♀️
Idag utökade jag hagen med en ny "gräs-avdelning" och det var uppskattat. Dessutom kom man ju närmare grannarna och kunde snacka med dem ;)

Foto 2020-05-26 20 21 13.jpg
 
Senast ändrad:
@villhöver Han är så himla vacker! Är lite avis på dig och @Amanda_F och era fina FR-barn!
Min är mest vacker med ryttare, konstaterade vi igår. Men det är ju då andra kommer se honom ändå. Och med muskler blir det nog bättre med tiden. @villhöver s kille är mkt finare i kroppen för tillfället i a f. Men söt är han, och än så länge väldigt ridbar. Lite OT men det var ett bra hingstval att välja en som har lätt för samling, inte bara flashig i ökad trav...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 610
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
48 49 50
Svar
983
· Visningar
64 964
Senast: mysboll
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 591
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp