Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller helt med om problemet med handridningen men det är förbundets fel och de domarutbildare som inte tar detta på allvar,
Jag tror mer på tränarutbildare. Vi domare får inte utbilda, vi ska bara bedöma det vi ser. Och på den centrala grundutbildningen av domare pratas det mycket om detta och biomekanik så det är upp till tränarna att lära ut till sina elever hur det ska gå till.
 
Är det medveten ridning, att dra in hästen i kontakt och samling, eller bara slarv? (Det kanske är en omöjlig fråga att svara på :p)

Som jag sa tidigare så kommer jag på mig själv med att ta handen åt mig och tror att det beror på att jag tappar kontakten med munnen och vill hitta den igen för att ha något att driva till. Sker inte medvetet utan av reflex. Funderade faktiskt på detta när jag red igår och ska prata med min tränare nästa vecka.
Både och, mest okunskap hoppas jag. Vill tro att folk inte riktigt fattar. De är inte tillräckligt intresserade av att göra jobbet. Filmar någon så syns det ju hur det blir. För mig var det en ögonöppnare att döma och se så många ekipage som möjligt. Det tillsammans med en riktigt svår häst (rent tekniskt) med en bra tränare som lärde mig hur jag skulle göra så jag har en målbild. Jag är ingen toppenryttare men jag vet vart jag vill och vi filmar nästan varje pass för att vi ska ha koll...
 
Det gör det inte. Ingen GP domare törs döma ner en handriden häst så som den förtjänar, det blir något mallan-safe-läge.
Jag tror tyvärr du har rätt. Det handlar om makt och pengar. Ju högre upp i klasserna du kommer desto mindre blir svären. Alla känner till alla och kritiserar du fel person kan efterdyningarna bli svidande. Då kanske man väljer att blunda för vissa saker och hoppas ngn annan tar tag i det.
 
Ibland känns det som om dressyren hamnat lite snett pga att reaktionen på ”lodplanstalibaner” har blivit att det är allt för okej att rida bakom lod, och kanske framförallt hur det blivit okej att rida med tredje nackkotan högst istället för nacken?
Det är nästan alltid förklarat med hästens fysik istället för att hästen inte rids till en bra kontakt... Jag undrar jag...

Jag har under pandemin följt en brittisk tjänst med online dressyr och där är det verkligen (som jag uppfattar det) NACKEN HÖGST och aktiv häst som premieras 😅
Om de går på tygel eller ej i lätt klass verkar inte vara särskilt viktigt, inte heller ridvägarna (!) men hästen ska gå till en kontakt med nacken högst, gärna energiskt och framåt och ryttarna förvänta rida lätt är min tolkning av det....

Samtidigt försöker jag tänka snällt om hur dressyren är och rids, det är ju mestadels amatörer som rider för att de älskar sina hästar och tycker det är roligt. Och så länge det är snäll ridning med bra villkor för hästen så spelar kanske tredje nackkotan eller nacken högst inte så stor roll?

Jag tävlar dressyr i UK och jag har nog inte märkt att nacken har varit en viktig bedömningspunkt i de lägre klasserna, däremot premieras absolut en aktiv häst som rids bakifrån in i en mjuk och elastisk kontakt. Det är tillåtet att rida lätt i de lägre klasserna, vilket de flesta gör, och många som ställer upp i dem gör det som en kul grej tillsammans med sin häst även om de inte har så bra koll på form, däremot ska hästen givetvis gå i en för klassen bra form för att få bra %.
 
Tråkigt med tränare som föreslår hjälpmedel för att dölja problem istället för att hjälpa ryttaren att lösa dem.

Det finns många elever som själva väljer tränare med lite mer quick fix- de brister som finns i den ridning vi talar om tar år att rätta till, alltså det är svårare än att börja rätt med en unghäst.
 
Jag tror tyvärr du har rätt. Det handlar om makt och pengar. Ju högre upp i klasserna du kommer desto mindre blir svären. Alla känner till alla och kritiserar du fel person kan efterdyningarna bli svidande. Då kanske man väljer att blunda för vissa saker och hoppas ngn annan tar tag i det.
Det är bara att inse, ryttare i topp har makt, de vill ha "bra" domare som dömer mer som de vill, det räcker med ett ord till tävlingsledaren för att peta bort någon nästa gång.
Nu är inte alla ryttare så , så som ex Tinne som är ett föredöme.
 
Jag tror mer på tränarutbildare. Vi domare får inte utbilda, vi ska bara bedöma det vi ser. Och på den centrala grundutbildningen av domare pratas det mycket om detta och biomekanik så det är upp till tränarna att lära ut till sina elever hur det ska gå till.
Ja det är såklart bra om det går att komma åt den vägen men det blir svårt dels är det en hel del som är tränare utan att vara tränare och därför då inte går på tränarutbildning alls och sedan är det den gruppen tränare som rättar sig efter elevers önskan annars byter eleven och så finns gruppen tränaresom är våldsamma med spö och annan hård ridning så blir det inte månag vettiga kvar.

Och för många hålls tränarutbildningen av tränare som också har varit domare och inte alltid är uppdaterad i problematiken, äldre nu och ser inte så många ekipage framförallt inte i lätta klasser där problemen grundas och självklart också släpps igenom , ja, det gör det på alla nivåer.

Och jag vet att din utbildare är rätt dålig på biomekanik och inte är stor i orden om det. Och helt ärligt, domare ska döma det de ser men självklart säga till om det de ser är helt fel, det blir inte helt fel på tävling precis en bra domare ser skillnad lätt, annars är det ingen vits med att ha en domare, domaren ska guida år rätt ridning det är en sorts utbildning det också.Även om domarutbildaren uttryckar sig som du skriver.
 
Ja det är såklart bra om det går att komma åt den vägen men det blir svårt dels är det en hel del som är tränare utan att vara tränare och därför då inte går på tränarutbildning alls och sedan är det den gruppen tränare som rättar sig efter elevers önskan annars byter eleven och så finns gruppen tränaresom är våldsamma med spö och annan hård ridning så blir det inte månag vettiga kvar.

Och för många hålls tränarutbildningen av tränare som också har varit domare och inte alltid är uppdaterad i problematiken, äldre nu och ser inte så många ekipage framförallt inte i lätta klasser där problemen grundas och självklart också släpps igenom , ja, det gör det på alla nivåer.

Och jag vet att din utbildare är rätt dålig på biomekanik och inte är stor i orden om det. Och helt ärligt, domare ska döma det de ser men självklart säga till om det de ser är helt fel, det blir inte helt fel på tävling precis en bra domare ser skillnad lätt, annars är det ingen vits med att ha en domare, domaren ska guida år rätt ridning det är en sorts utbildning det också.Även om domarutbildaren uttryckar sig som du skriver.
Vi hade en kompletterande lärare i den delen, och kurslitteratur. Sen är det upp till var och en att fortbilda sig, för utom det obligatoriska.
 
Det är bara att inse, ryttare i topp har makt, de vill ha "bra" domare som dömer mer som de vill, det räcker med ett ord till tävlingsledaren för att peta bort någon nästa gång.
Nu är inte alla ryttare så , så som ex Tinne som är ett föredöme.

Fast det finns ingen domare idag som går med på en bedömning där rollkurshästar prioriteras (av någon anledning känns det som det är det som åsyftas).
En väl gymnastiserad och genomarbetad häst får bra poäng oavsett om den råkar ducka ner bakom lod emellanåt, vilket ändå är ok. Finns så mkt som kan gå fel och strula i ett program även för den bästa!
Korta halsar döms ner idag, men såklart inte en kort hals gör så inget funkar, hästen kan göra mkt bra trots en kort hals. Den kan bli superstark eller spänd eller whatever på banan men att den ska få 5 or rakt över pga det är ju inte heller rätt.
Många glömmer nog att en häst med kort hals/bakom lod hade ju fått ännu bättre poäng med en korrekt form.
En bra domare kan ju faktiskt se hur hästen arbetar i programmet och med det hur hästen arbetas hemma. Ett bra arbete hemma försvinner ju inte i ett program även om hästen råkar ducka ner eller gå med kort hals emellanåt.

Dock är det en gemensam domar och tränarfråga. Idag vill domarna se avslappnade hästar med nosen i eller ngt framför lod och då styrs ju träningarna åt det hållet oxå.
 
+1 på att filma!
Det är guld värt att SJÄLV se hur det ser ut och att hålla koll på att man rider på ett sätt som man själv gillar. Gillar man inte att se sig själv på film kan man misstänka att det finns saker man borde jobba med brukar jag tänka ;) (tyvärr också en del bilringar som syns på film som jag annars aktivt försöker tänka bort 😂)

och man måste ju inte visa andra om man inte vill, men att filma för att se själv är enkelt (använd mobilen och har du ingen på plats så ha den på staketet) och man får koll på vad som händer när man rider 👍

[/QUOTE]
Både och, mest okunskap hoppas jag. Vill tro att folk inte riktigt fattar. De är inte tillräckligt intresserade av att göra jobbet. Filmar någon så syns det ju hur det blir. För mig var det en ögonöppnare att döma och se så många ekipage som möjligt. Det tillsammans med en riktigt svår häst (rent tekniskt) med en bra tränare som lärde mig hur jag skulle göra så jag har en målbild. Jag är ingen toppenryttare men jag vet vart jag vill och vi filmar nästan varje pass för att vi ska ha koll...
 
+1 på att filma!
Det är guld värt att SJÄLV se hur det ser ut och att hålla koll på att man rider på ett sätt som man själv gillar. Gillar man inte att se sig själv på film kan man misstänka att det finns saker man borde jobba med brukar jag tänka ;) (tyvärr också en del bilringar som syns på film som jag annars aktivt försöker tänka bort 😂)

och man måste ju inte visa andra om man inte vill, men att filma för att se själv är enkelt (använd mobilen och har du ingen på plats så ha den på staketet) och man får koll på vad som händer när man rider 👍
[/QUOTE]
Stort plus på den! Tycker det ger väldigt mycket att se sig själv! Är allt dags att beställa den där Pivon😁
 
+1 på att filma!
Det är guld värt att SJÄLV se hur det ser ut och att hålla koll på att man rider på ett sätt som man själv gillar. Gillar man inte att se sig själv på film kan man misstänka att det finns saker man borde jobba med brukar jag tänka ;) (tyvärr också en del bilringar som syns på film som jag annars aktivt försöker tänka bort 😂)

och man måste ju inte visa andra om man inte vill, men att filma för att se själv är enkelt (använd mobilen och har du ingen på plats så ha den på staketet) och man får koll på vad som händer när man rider 👍

Stort plus på den! Tycker det ger väldigt mycket att se sig själv! Är allt dags att beställa den där Pivon😁

Åh jag vill också ha en Pivo eller liknande men kan inte riktigt rättfärdiga det just nu när jag är emellan jobb såhär i coronatider. Tyvärr tror jag inte att jag kan få min telefon att stå på staketet och filma, det är rätt smalt.

Stallägaren filmade mig tidigare i veckan och det var kul att se, hästen ser finare ut än någonsin så förhoppningsvis gör jag någonting rätt, men jag gillar inte mitt plockande med händerna.
 
Åh jag vill också ha en Pivo eller liknande men kan inte riktigt rättfärdiga det just nu när jag är emellan jobb såhär i coronatider. Tyvärr tror jag inte att jag kan få min telefon att stå på staketet och filma, det är rätt smalt.

Stallägaren filmade mig tidigare i veckan och det var kul att se, hästen ser finare ut än någonsin så förhoppningsvis gör jag någonting rätt, men jag gillar inte mitt plockande med händerna.

selfiepinne för 99 kr 💪😎
FD94E698-D1CC-4AD8-B383-C23D7FF06287.jpeg
 
Fast det finns ingen domare idag som går med på en bedömning där rollkurshästar prioriteras (av någon anledning känns det som det är det som åsyftas).

Nejdå inte vad jag tänkte men jag kanske fattade fel eller skrev slarvigt, jag menade de som går i mer"korrekt form" men som hålls där hårt av handen delvis för att nacken är styv och inte eftergiven-dras dit.
Personligen tycker jag nog men kan ha fel att hård hand, icke buren kanske bred och bakåtdragande inte är så vanlig bland bakomlodissarna, om man bortser från lite.
Håller med dig i övrigt.
 
Nejdå inte vad jag tänkte men jag kanske fattade fel eller skrev slarvigt, jag menade de som går i mer"korrekt form" men som hålls där hårt av handen delvis för att nacken är styv och inte eftergiven-dras dit.
Personligen tycker jag nog men kan ha fel att hård hand, icke buren kanske bred och bakåtdragande inte är så vanlig bland bakomlodissarna, om man bortser från lite.
Håller med dig i övrigt.

Ok, jag medger att jag hade lite förutfattade meningar där iom att du har ett okänt nick. Brukar bara handla om extrema lodplanstalibaner som bara vill bråka "och inte diskutera. Tack för din input och kul med lite nytt blod här på dressyr! 👍
 
Ok, jag medger att jag hade lite förutfattade meningar där iom att du har ett okänt nick. Brukar bara handla om extrema lodplanstalibaner som bara vill bråka "och inte diskutera. Tack för din input och kul med lite nytt blod här på dressyr! 👍

Jag är inte ny jag har smygläst i flera år :cool:och trodde jag varit här förut men när jag kollade min historik, även om ämnet varit liknande , så låg det undet hästnyheter.

jag tycker ridning med en mer "korrekt form" för att hästen är hållen fast där av en hård och bakomdragande hand är mer fel än en mjuk eftergift i nacken och något av det bakom lod.Problemet är väl kanske om så att bakomlodet inte får bli för mycket så ryttaren tappar förmåga till hålla kontaken och förmåga att ta fram nos och form i kontakt.
 
Så ja. Då var Barb halt höger fram. Varit inne på sönsta klinikbesöket ever idag och är inte ett dugg klokare. Känns inte alls som tidigare och hon är mycket mer halt än vad hon nånsin varit med ligamentproblematiken. Skit är det på alla sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 637
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
48 49 50
Svar
993
· Visningar
65 605
Senast: Gnist
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 616
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp