Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har utmärkt hjälp också, det är inget problem. Det är just att det även med hjälp kommer ta lång till innan jag skulle vara trygg med henne, om jag ens kommer dit. Har haft häst förut som jag blivit rädd för, det förtar allt det jag tycker är roligt med häst. Jag vill ut och träna och tävla och känna att jag kan göra det med min häst utan att slå ihjäl mig. Det betyder inte att Elli är livsfarlig på någotvis men jag ser inte hur jag ska känna mig trygg i spända situationer framöver.

Jag tycker det är helt rätt beslut att sälja och köpa en äldre, rutinerad häst.
Vet precis hur det känns att vara rädd och tappa suget.
 
No har jag läst ikapp. Fy sjutton @Fiorano vad tråkigt med din nackskada men vilken otrolig tur att det inte blev värre. (Helt sjukt att Kittel & Co tycker att hatt hör hemma i dressyren när man får svart på vitt att hjälmar räddar liv.) Som många andra har jag också en nackskada orsakad av häst och jag håller med om att livet är för kort för att behålla en häst som man är rädd för, eller vars rörelsemönster inte passar våra skadade människokroppar. Vill även slå ett slag för skadeanpassade stall: om du kan sänka sadelhängarna så att du inte behöver lyfta någonting tungt över brösthöjd kommer din nacke tacka dig. Kan vara läge att lära spanjoren - när han och hans långa man väl flyttar in - att bli sadlad från pall, så att du inte behöva lyfta upp sadeln. Hoppas du läker väl, och kvickt!
 
No har jag läst ikapp. Fy sjutton @Fiorano vad tråkigt med din nackskada men vilken otrolig tur att det inte blev värre. (Helt sjukt att Kittel & Co tycker att hatt hör hemma i dressyren när man får svart på vitt att hjälmar räddar liv.) Som många andra har jag också en nackskada orsakad av häst och jag håller med om att livet är för kort för att behålla en häst som man är rädd för, eller vars rörelsemönster inte passar våra skadade människokroppar. Vill även slå ett slag för skadeanpassade stall: om du kan sänka sadelhängarna så att du inte behöver lyfta någonting tungt över brösthöjd kommer din nacke tacka dig. Kan vara läge att lära spanjoren - när han och hans långa man väl flyttar in - att bli sadlad från pall, så att du inte behöva lyfta upp sadeln. Hoppas du läker väl, och kvickt!
Vilka bra tips med hängare och pall! Märker redan nu att jag har väldigt svårt att få upp armarna utan att det gör väldigt ont. Antagligen beror det mycket på att det är långt kvar innan jag är läkt, men definitivt något värt att tänka på framöver. Mitt lilla stall kommer byggas om lite nu under tiden det är tomt, större boxar och en ny uppbindningsplats med värmelampor💖. Ska minsann fixa sadelkammaren också och sänka sadelhängarna!
 
Puttar upp tråden med en uppdatering 😁.

Äntligen börjar jag och Mulle komma igång igen. Vi har inte varit igång fullt på 1,5 år! Först min graviditet, sedan bröt jag armen och Mulle har fått ryggen behandlad samt en hovled efter att ha dragit av sig en sko. Peppar, peppar verkar vi båda vara i fas med fysiken nu.

Vi trivs bägge så himla bra på gården jag och mannen köpte för ett år sedan. Mulle får vara häst med mycket utevistelse i stor hage. Vilket gjort honom till en mycket mer positiv arbetsindivid. Och jag har inte saknat ridhus alls. Dock har jag ju inte ridit allt för mycket på grund av våra skador men hoppas på en bra vinter så vi kan hålla igång här hemma.

Jag har fått nytt jobb och slutar min föräldraledighet vid årsskiftet och ska då börja jobba heltid. Phu! Låter vädret styra ridningen en del nu så det har blivit ca 4 ggr/v för att slippa värsta blåsten och regnet. Inte optimalt att försöka göra en GP-häst kanske på så få ridpass men tänker att han får träning av att gå i sin stora kuperade hage...

Tänkte jaga fatt i tränaren och få till någon träning snart. Senaste träningen var i mitten av mars innan jag bröt armen. Hade sett fram emot någon tävling i vinter men nu får vi träna oss riktigt grymma till nästa år istället med tanke på smittläget.
 
Jag räknade idag och om 5 månader får jag tävla på min lilla häst. Inte för att jag ska det, men jag får! Satt upp idag för första gången på 3 veckor (vila först i 12 dagar och sen tre korta pass på töm) och det är ju roligt med unghästar, det är som att mycket finns kvar någonstans i bakhuvudet men mycket får jag påminna honom om. Han kommer ihåg sidvärts och styrning, galoppskänkel och hur man ökar lite hjälpligt, men att forma sig på volten och jobba i balans med bakbenen inunder sig och inte bara fullt ös det var svååååårt idag. Förhoppningsvis bättre på fredag, för om han inte är busig så blir det uteritt i helgen. Det ska inte bli så blåsigt, vilket är ovanligt för Skåne...
 
Jag räknade idag och om 5 månader får jag tävla på min lilla häst. Inte för att jag ska det, men jag får! Satt upp idag för första gången på 3 veckor (vila först i 12 dagar och sen tre korta pass på töm) och det är ju roligt med unghästar, det är som att mycket finns kvar någonstans i bakhuvudet men mycket får jag påminna honom om. Han kommer ihåg sidvärts och styrning, galoppskänkel och hur man ökar lite hjälpligt, men att forma sig på volten och jobba i balans med bakbenen inunder sig och inte bara fullt ös det var svååååårt idag. Förhoppningsvis bättre på fredag, för om han inte är busig så blir det uteritt i helgen. Det ska inte bli så blåsigt, vilket är ovanligt för Skåne...

det är en ganska häftig känsla att inse att det bara är en kort tid kvar tills de börjar bli vuxna, fick samma insikt med Fager, bara några månader kvar innan han får starta LA.
 
Jag och Fille har varit iväg på vår första utflykt. Bara en vanlig uteritt, men det var inte så bara ändå utan det var första gången han åkte och reds någon annanstans än hemma, första "riktiga" uteritten (hemma blir det ju bara våra små klätterturer inne på lösdriften eftersom jag inte vågar mig ut på 70-vägen med honom...) osv. Han var SÅ duktig, jag har levt på det i flera dagar :D Allt gick så bra som det kunde gå. Perfekt väder, lastade sig snällt, stod stilla i transporten, tappade inte ryttaren osv. Red ut med en kompis och hennes stabila häst, och det blev både trav och galopp ute. Fille tyckte det var jätteroligt - och jag med!
Jag tjatar om det, men är så himla glad för denna hästen. Trodde knappt det fanns såna här hästar idag - med talang och kapacitet i både gång, inställning och känslighet, men samtidigt helt oknasig och så otroligt enkel att ha med att göra :love:
Nu planerar jag en utflykt igen för att rida för tränare. Lite svårt att få ihop våra tider, men jag tänkte försöka få gjort en gång innan vintervilan, bara så man haft lite ögon på sig och stämt av hur det går. Blir mycket ensamridning och hemmafix i övrigt liksom.

Annars så jobbar vi på med tvååringarna i stallet, tar det väldigt långsamt då det inte är helt lätt att få ihop våra tider så vi kan hjälpas åt med dem -men i onsdags var det dags och jag satt upp på den ena och åkte runt lite i skritt. Gick super, han tyckte det var lite skumt men "okejdå", var bättre att sitta ordentligt än att hänga på honom. De är roliga nu för de vill gärna komma ut och göra något. Det är alltid någon som lämnar höbalen, kommer fram och vill följa med ut. Kul att se också hur poletten trillar ner och de börjar fatta saker :idea:
 
Ny utflykt idag, och idag var det träningspremiär! Tänkte att det är nog bra med lite ögon på sig, blir lite mycket ensamridning och hemmafix numera...
Fille har inte ridits i ridhus innan så det var lite spännande att gå in där, och sen fick han syn på sig själv i spegeln - ojoj... Vi har ändå spegel vid ridbanan hemma men där vi var idag var det spegel längs hela kortsidan och det var mycket märkligt, den där "andra hästen" var en oartig typ, och spände upp sig gjorde den med 😅😉
Dagens största drama var en ny hund i stallet hemma som enligt Fille var skitkonstig. I vanliga fall rör han knappt ett öra för de andra två lösa hundarna (av stor modell), småbarn som leker eller stallägarens kompis hundflock som kan komma farande. Men denna fick inte ens gå förbi honom i stallet, han blev skiträdd :eek:
Gick annars väldigt bra och jag är bara väldigt nöjd och glad över att hela utflyktsmomentet funkar. Lastningen har gått jättesmidigt och han är enkel på plats. Det känns inte som ett stort och jobbigt moment att åka iväg med honom. Fick fina kommentarer av tränaren med och bra pekpinnar att tänka på framåt. Ser fram emot mer träning.
 
Här går det inte riktigt som planerat. Skulle visa Elli för spekulant imorgon och var hos henne idag för att min vän skulle rida. Tyvärr tycker jag inte att Elli är i tillräckligt bra skick för att visas :( . Är verkligen helt värdelöst att inte ha häst hemma. Tur i oturen är min väns häst utdömd och vandrar vidare i veckan så hon får en tom box. Så Elli får flytta hem till byn igen och det känns otroligt skönt.

Är grannstall till mitt och hon kommer stå bredvid ponnyn vi brukar rida med. Så hoppas att det känns lite hemma för henne. Mitt stall är halvrivet invändigt för boxarna ska bli större.

Spekulanten är fortsatt intresserad och det blir visning om ett par veckor. Då bör jag kunna visa upp en vacker och välvårdad häst som är tillfreds med livet💖.
 
Här går det inte riktigt som planerat. Skulle visa Elli för spekulant imorgon och var hos henne idag för att min vän skulle rida. Tyvärr tycker jag inte att Elli är i tillräckligt bra skick för att visas :( . Är verkligen helt värdelöst att inte ha häst hemma. Tur i oturen är min väns häst utdömd och vandrar vidare i veckan så hon får en tom box. Så Elli får flytta hem till byn igen och det känns otroligt skönt.

Är grannstall till mitt och hon kommer stå bredvid ponnyn vi brukar rida med. Så hoppas att det känns lite hemma för henne. Mitt stall är halvrivet invändigt för boxarna ska bli större.

Spekulanten är fortsatt intresserad och det blir visning om ett par veckor. Då bör jag kunna visa upp en vacker och välvårdad häst som är tillfreds med livet💖.

vad tråkigt att det inte funkat som det var tänkt :(
Men verkligen som du säger, tur i oturen att du kan ta hem henne och ha henne nära -och få hjälp av kompisen, hon är ju jätteduktig. Hoppas det blir bra.
 
Här går det inte riktigt som planerat. Skulle visa Elli för spekulant imorgon och var hos henne idag för att min vän skulle rida. Tyvärr tycker jag inte att Elli är i tillräckligt bra skick för att visas :( . Är verkligen helt värdelöst att inte ha häst hemma. Tur i oturen är min väns häst utdömd och vandrar vidare i veckan så hon får en tom box. Så Elli får flytta hem till byn igen och det känns otroligt skönt.

Är grannstall till mitt och hon kommer stå bredvid ponnyn vi brukar rida med. Så hoppas att det känns lite hemma för henne. Mitt stall är halvrivet invändigt för boxarna ska bli större.

Spekulanten är fortsatt intresserad och det blir visning om ett par veckor. Då bör jag kunna visa upp en vacker och välvårdad häst som är tillfreds med livet💖.
Det låter ju ändå som att allt löser sig till det bästa, motgångarna till trots... :heart
 
Jag och dottern har tränat hemmavid i förmiddags. Vi tränar vanligtvis varannan vecka, men har fått aboka de senaste två gångerna pga. ändra jobbschema och förkylninggsymtom.
Det har tyvärr märkts på min häst att vi missat träningstillfällen. Hon var betydligt mer stolpig och markbunden i veckan när jag tömkörde henne.
Hon är lite tråkigt ihopsatt, min häst; överbyggd, rätt klen i benstället och med dåliga vinklar bak, så hon måste verkligen arbetas korrekt för att hålla.
Fokus idag på att knyckla till henne igen, eller ja, få henne att vinkla bättre bak då.
Dotterns 24-åriga ponny briljerade som vanligt. De är så fina tillsammans och jag kunde inte önska en bättre läromästare och första ponny till dottern 😍 .
Vi rider på vår ojämna grusplan, så inte optimalt för dressyrträning, men jag tänker att vi verkligen får tillfälle att briljera de få gånger vi tar oss till ridhus och hästarna liksom bara flyter fram. Hemma måste vi ta hänsyn till ojämnheter och vattenpölar och min häst är ännu inte stark nog att vara helt taktmässig utiftån förutsättningarna alltid.
Men det är så himla skönt att kunna träna hemma ändå. Love it!
 
Nu är Elli "hemma" igen och det är en sån lättnad 💖. Varit och fixat i stallet innan och ska ge henne ett ordentligt bad ikväll. Är enorm skillnad på mitt humör och jag känner mig så mycket lättare och gladare bara av att ha häst igen💜. Herregud vad dessa djuren betyder mycket för en! Hon ska förstås fortfarande säljas men det känns så mycket bättre att sista tiden blir så här än att hon bara åkt från helinackstället.
 
Har ridit kurs i helgen och känner att jag fått några bra verktyg att jobba vidare med.
Han har ju hela tiden varit väldigt svår i kontakten och även om det blivit bättre är jag inte där jag vill vara. Nu fick jag fram honom till handen och i dag kunde jag trava fram med en längre hals med bibehållen kontakt. :bow:
Så nu kan jag fortsätta bygga styrka så blir det här nog bra. Hästen är superambitiös och blir lite frustrerad ibland, då gäller det att jag försöker känna av och låta honom pusta innan vi kommer dit.
 
Kanske fel tråd att skriva i men har tänkt på det ett tag. Ser många kvinnor har väldigt guppiga huvud i dressyren. Har typ inte sett en enda man med det. Blir nyfiken på varför. Någon som vet en möjlig anledning? 🙈
 
Kanske fel tråd att skriva i men har tänkt på det ett tag. Ser många kvinnor har väldigt guppiga huvud i dressyren. Har typ inte sett en enda man med det. Blir nyfiken på varför. Någon som vet en möjlig anledning? 🙈
Söker du en biologisk förklaring? Det skulle vara spännande, de jag känner har ridit så har mest haft det som "ovana" eller tagit efter någon annan som gjort det (var en ridlärare som red så på ridskolan när jag var liten, och efter några veckor satt rätt många av dennes elever också så..).
 
Söker du en biologisk förklaring? Det skulle vara spännande, de jag känner har ridit så har mest haft det som "ovana" eller tagit efter någon annan som gjort det (var en ridlärare som red så på ridskolan när jag var liten, och efter några veckor satt rätt många av dennes elever också så..).

Vet inte vad jag söker 😁
Det måste vara sjukt obekvämt för nacken? 🙈
 
Vet inte vad jag söker 😁
Det måste vara sjukt obekvämt för nacken? 🙈
Det är det nog inte, det är ett rätt avslappnat läge. Det är som skänklar som studsar mkt för att ryttaren inte fått ordning på vilka muskler som ska vara spända och avspända, det är nog mest jobbigt för hästen, om det är en sån som är hyperkänslig för vikt... Jag frågade faktiskt senast jag var på kurs om ett huvud på sned stör hästen och det trodde inte den tränaren att det gjorde.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 630
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
48 49 50
Svar
990
· Visningar
65 441
Senast: Sel
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 612
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp