Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Spännande! Berätta!

Har du kunnat provrida hästen? Eller låtit någon annan provrida?
Vet ungefär ingenting. Sett en halvbra film och det är en import, så nej och nej. Jag är antagligen alldeles för "obrydd" eller vad jag ska kalla det. För mig känns alla hästköp som en dunderchansning. Har så otroligt många vänner och bekanta som gjort alla rätt i boken vid hästköp med röntgen, provridning(ar), svenskfött, direkt från uppfödaren, från proffsstall osv osv. Ändå är hästarna galna eller ffa trasiga. Elli är den första häst jag köpt som jag ens besiktat🙈.

Vet att detta antagligen gör mig lovligt dum i huvet, särskilt med tanke på rådande situation. Men ja ja, hittills har jag varit mest nöjd när jag handlat mer med hjärta än hjärna.
 
Vet ungefär ingenting. Sett en halvbra film och det är en import, så nej och nej. Jag är antagligen alldeles för "obrydd" eller vad jag ska kalla det. För mig känns alla hästköp som en dunderchansning. Har så otroligt många vänner och bekanta som gjort alla rätt i boken vid hästköp med röntgen, provridning(ar), svenskfött, direkt från uppfödaren, från proffsstall osv osv. Ändå är hästarna galna eller ffa trasiga. Elli är den första häst jag köpt som jag ens besiktat🙈.

Vet att detta antagligen gör mig lovligt dum i huvet, särskilt med tanke på rådande situation. Men ja ja, hittills har jag varit mest nöjd när jag handlat mer med hjärta än hjärna.
Ja, man kan provrida och göra alla besiktningar och röntga och ändå stå där...

Det kan vara omvänt också. När vi köpte vår connemara hade han lite gallor bak, vilket veterinären inte tyckte var något att fundera över.

Numera är de borta.

Jag hade nog inte vågat köpa utan gårdsbesiktning om inte det var en billigare häst som jag kunde försäkra utan reservationer för summan direkt.
 
Nu är Elli såld och jag räknar dagarna tills hon åker. Hon blev kvar två veckor i väntan på stallplats hos nya ägarens tränare. Känns som en riktigt bra köpare som dessutom vill stå just hos tränaren för att få mycket hjälp. Tror det kommer bli toppen!

Så har jag naturligtvis hittat och reserverat en spanjor till mig🙈. Vet i princip inget om den mer än att den är hemskt snäll och det har varit min prio. Den ska besiktas i veckan så är bara att hålla tummarna att den går igenom.
Grattis till försäljning och jag håller tummarna för att spanjoren går igenom och snart är hemma hos dig.
 
@Fiorano vad roligt att höra att du hittat en ny häst! Så roligt att det blev en spanjor!😉 Är det en PRE eller något annat?😃
Önskar dig lycka till med allt kring din nya stjärna!🤗
 
Vet ungefär ingenting. Sett en halvbra film och det är en import, så nej och nej. Jag är antagligen alldeles för "obrydd" eller vad jag ska kalla det. För mig känns alla hästköp som en dunderchansning. Har så otroligt många vänner och bekanta som gjort alla rätt i boken vid hästköp med röntgen, provridning(ar), svenskfött, direkt från uppfödaren, från proffsstall osv osv. Ändå är hästarna galna eller ffa trasiga. Elli är den första häst jag köpt som jag ens besiktat🙈.

Vet att detta antagligen gör mig lovligt dum i huvet, särskilt med tanke på rådande situation. Men ja ja, hittills har jag varit mest nöjd när jag handlat mer med hjärta än hjärna.
Rätt! man ska både köpa och sälja med hjärtat. Så spännande med ny häst 😀
 
Och jag saknar att dressyra, det där finliret som jag tyckte jag var trött på innan. Ska försöka stävja det genom tömkörning av ponnyerna. Vi har ju två C ponnyer, den ena är welsh cob och 140 så henne kan jag ju jobba en del i alla fall även uppsuttet då hon är ganska grov. Men mycket får jag lämna över till dottern och hon är inte så gammal än och dressyr tycker hon är tjatigt. Den andra ponnyn har jag ridit lite ibland med och den har verkligen ändrat sig i kropp och ork. Jättekul ! Gör sådan himla skillnad i styrka och form bara man får bogarna på plats och det klarar inte dottern av ännu.

Blir sugen på att göra mer med dem men det får bli genom tömkörning då jag blir för tung. Så himla irriterande att jag inte är mindre :laugh: Har kämpat för att bli av med några kg men det går inget vidare.

Hoppas på unghästen, också welsh cob, han är född 19 och ca 143 nu så han växer om morsan en bra bit hoppas jag.
 
@Fiorano
Så himla spännande! Hoppas den går igenom :D jag hade nog inte vågat en sån chansning men är ju en superfegis med hängslen och livrem så :rofl:

Fille-lille vilar nu och jag tycker det är svårt att ställa om. Känner mig ”slarvig” när jag bara gör markservice och pysslar lite, men jag ställer väl om mig om nån vecka till kanske. Även Fille får ställa om sig lite och inte stå och ropa vid grinden vid ”sluta jobbet-tid” :p (han har både kompisar och fri tillgång på mat i hagen så går ingen nöd på honom direkt). Får rida på lite andra så länge och sysselsätta mig med det. Blir även att åka med på ett klinikbesök i veckan för att stötta ägaren, ser inte så roligt ut så vi får se hur det går. Hoppas på positiv överraskning där.
 
Nya hästen besiktad och detta är nog mitt absolut knäppaste köp hittills🙈. Han är väldigt liten, smutsig och oansenlig. Rör sig inte särskilt bra heller. Kommer krävas massor av kärlek, tid och mat för att få till den där lilla hästen. Men tänker att det nog är klokt att köpa en väldigt snäll häst utan stora rörelser att komma igång med nu framöver. Så det blir nog bra😁.
 
Nya hästen besiktad och detta är nog mitt absolut knäppaste köp hittills🙈. Han är väldigt liten, smutsig och oansenlig. Rör sig inte särskilt bra heller. Kommer krävas massor av kärlek, tid och mat för att få till den där lilla hästen. Men tänker att det nog är klokt att köpa en väldigt snäll häst utan stora rörelser att komma igång med nu framöver. Så det blir nog bra😁.
Grattis till ett roligt projekt
 
Nya hästen besiktad och detta är nog mitt absolut knäppaste köp hittills🙈. Han är väldigt liten, smutsig och oansenlig. Rör sig inte särskilt bra heller. Kommer krävas massor av kärlek, tid och mat för att få till den där lilla hästen. Men tänker att det nog är klokt att köpa en väldigt snäll häst utan stora rörelser att komma igång med nu framöver. Så det blir nog bra😁.
Grattis! Så spännande!
 
Vet ungefär ingenting. Sett en halvbra film och det är en import, så nej och nej. Jag är antagligen alldeles för "obrydd" eller vad jag ska kalla det. För mig känns alla hästköp som en dunderchansning. Har så otroligt många vänner och bekanta som gjort alla rätt i boken vid hästköp med röntgen, provridning(ar), svenskfött, direkt från uppfödaren, från proffsstall osv osv. Ändå är hästarna galna eller ffa trasiga. Elli är den första häst jag köpt som jag ens besiktat🙈.

Vet att detta antagligen gör mig lovligt dum i huvet, särskilt med tanke på rådande situation. Men ja ja, hittills har jag varit mest nöjd när jag handlat mer med hjärta än hjärna.

Det tråkiga är att utan besiktning riskerar man att stå med utdömd häst och ett försäkringsbolag som nekar utbetalning, då är det bundna kapitalet borta. Om försäkringsbolag agerar så? absolut om man inte undersökt hästen noggrant före köp.

Hoppas du blir nöjd med den som kommer hem, låter som du använt en förmedlare du litar på?
 
Nya hästen besiktad och detta är nog mitt absolut knäppaste köp hittills🙈. Han är väldigt liten, smutsig och oansenlig. Rör sig inte särskilt bra heller. Kommer krävas massor av kärlek, tid och mat för att få till den där lilla hästen. Men tänker att det nog är klokt att köpa en väldigt snäll häst utan stora rörelser att komma igång med nu framöver. Så det blir nog bra😁.
Grattis så spännande! 🤩
 
Det tråkiga är att utan besiktning riskerar man att stå med utdömd häst och ett försäkringsbolag som nekar utbetalning, då är det bundna kapitalet borta. Om försäkringsbolag agerar så? absolut om man inte undersökt hästen noggrant före köp.

Hoppas du blir nöjd med den som kommer hem, låter som du använt en förmedlare du litar på?
I de fall jag inte besiktat har hästarna antingen varit försäkrade sen föl, med dolda fel, eller så har jag tagit över annan befintlig försäkring. Har faktiskt aldrig blivit nekad ersättning på någon av dessa hästarna. Inte ens Koop. Som köptes obesiktad och var import med mycket skräp och skrammel i benen.

Denna är besiktad helt ua men inte röntgad. Förmedlaren är den största på spanska hästar, och vi kan väl säga att jag går in i detta helt med öppna ögon. Detta kan sluta precis hur som helst. Har flera bekanta som handlat av hen som varit mycket nöjda, så vi får väl se.
 
I de fall jag inte besiktat har hästarna antingen varit försäkrade sen föl, med dolda fel, eller så har jag tagit över annan befintlig försäkring. Har faktiskt aldrig blivit nekad ersättning på någon av dessa hästarna. Inte ens Koop. Som köptes obesiktad och var import med mycket skräp och skrammel i benen.

Denna är besiktad helt ua men inte röntgad. Förmedlaren är den största på spanska hästar, och vi kan väl säga att jag går in i detta helt med öppna ögon. Detta kan sluta precis hur som helst. Har flera bekanta som handlat av hen som varit mycket nöjda, så vi får väl se.

Bra referenser på förmedlaren är toppen.

Vill bara tillägga att det alltid startas en ny försäkring, man kan aldrig överta en befintlig. Däremot ser fs bolaget tidigare försäkring vilket underlättar. Kostnad behandling vs livvärde är ofta en faktor också.
 
Bra referenser på förmedlaren är toppen.

Vill bara tillägga att det alltid startas en ny försäkring, man kan aldrig överta en befintlig. Däremot ser fs bolaget tidigare försäkring vilket underlättar. Kostnad behandling vs livvärde är ofta en faktor också.
Det finns dom med dåliga erfarenheter av förmedlaren också. Men jämnt när jag ser sånt blir jag brydd på folk. Denna ska tex kunna piaff och passage-men jag SER ju stt det kommer krävas massor av grundarbete att ge nån form av kvalité i det. Jag inbillar mig inte att jag köpt en färdig GP-häst😁. Så jag hoppas mest att den är så snäll som den ser ut💖.
 
Nya hästen besiktad och detta är nog mitt absolut knäppaste köp hittills🙈. Han är väldigt liten, smutsig och oansenlig. Rör sig inte särskilt bra heller. Kommer krävas massor av kärlek, tid och mat för att få till den där lilla hästen. Men tänker att det nog är klokt att köpa en väldigt snäll häst utan stora rörelser att komma igång med nu framöver. Så det blir nog bra😁.
Grattis! Jag har bara handlat på postorder de sista 15 åren. I och för sig via min tränare men ändå. Gårdsbesiktning på dem förutom den som stod i Tyskland. Ingen röntgen på någon av dem. Den ena hade plåtar som var någon månad gamla, men de andra är köpta utan.
 
Precis så är det. Är samma med importer. Har fått inpräntat att bolagen inte tar "nånting" på importer men har nu märkt att om hästen faktiskt fungerat nåt år så är inte bolagen så himla kinkiga. Denna har jag försäkrat i A2 tull fulla värdet, lite lägre i användbarhet för att hålla nere premien. Tänker mest att katastrofdelen är bra att ha högt om något händer på vägen hit. Har som vanligt lagt den på dubbel vetvård.
Spännande oavsett! Även fast jag aldrig hade vågat göra en sån grej. 😅
När kommer den och när får vi en närmare presentation? 😁

Vi red ju programridning i helgen som var.
Skrapade ihop 61,9% som hade blivit 64.9% om vi satt de enkla bytena.
Vi red om galoppdelen och det gick såklart klockrent med lite bättre ridning och guidning (@Fiorano, domare var din 'nyaste tränare' btw).
Så nu är jag lite mer pepp på tävlingsvåren (om det nu blir någon)2021.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
56 851
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
510
· Visningar
25 327
Senast: Trott
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 140
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp