Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här tuffar det på min mina spanska gubbar. Vet inte om jag skrev det här men det visade sig att Dio antagligen är 14-15 år och inte 10 som det står i passet. Inget jag orkar bråka om och oavsett vill jag ha kvar honom även om säljaren direkt erbjöd byte. Nu har han blivit valack och första veckan han fick börja jobba efter op var han helt uppåt väggarna. Blivit bättre nu och NAF magic har fungerat riktigt bra! I helgen blir det träning och det är så roligt att vara igång och rida💖

Har även en till spansk gubbe i stallet nu som är på foder , Zancado en svenskfödd PRE e Zagal på 14 år som är startad MsvB. Han var dock ofräsch på vetbes och är behandlad i ett bakknä nu. Vi har börjat handskritta och det är åb nästa vecka. Förhoppningsvis kommer hsn igång framöver och jag ser verkligen fram mot framtiden med dessa två hästarna!Visa bifogad fil 66389
Jag var med om samma sak med min häst. Två veterinärer tror att hästen är 20+ och inte 15år som står i passet. :cry:
 
Men oj!

Det är ju ganska stor skillnad på 10 år och 15 år!

Jag förstår om du inte vill skicka tillbaka honom om du fäst dig vid honom, men i ett sådant läge måste väl priset i så fall justeras?

Det är sorgligt att risken att bli lurad är så stor, men framför allt undrar man hur hästarna har det.

Om man inte är seriös och fifflar med pass osv, hur noggrann är man då med hästens väl och ve?
Mmm det är rätt stor skillnad. Visste dock från början att det inte spelade roll vad för ev fel det var på hästen så skulle säljaren endast erbjuda byte. Det var en medveten risk när jag handlade av henne. Veterinären visade väldigt tydligt på tänderna hur en läser av åldern. Samtidigt "ser" hästen yngre ut, väldigt fin i alla ben, fräsch på bp osv. Sen är det naturligtvis rätt tråkigt att bli lurad på 4-5 år men denna lilla häst har verkligen satt sig i hjärtat. Tror verkligen att han kom in i mitt liv vid helt rätt tid och nu läker vi varandra 💖.
 
Mmm det är rätt stor skillnad. Visste dock från början att det inte spelade roll vad för ev fel det var på hästen så skulle säljaren endast erbjuda byte. Det var en medveten risk när jag handlade av henne. Veterinären visade väldigt tydligt på tänderna hur en läser av åldern. Samtidigt "ser" hästen yngre ut, väldigt fin i alla ben, fräsch på bp osv. Sen är det naturligtvis rätt tråkigt att bli lurad på 4-5 år men denna lilla häst har verkligen satt sig i hjärtat. Tror verkligen att han kom in i mitt liv vid helt rätt tid och nu läker vi varandra 💖.

Väldigt tråkigt eftersom man förutom pengarna man investerar, också investerar med sina känslor.

Det jag inte förstår är dock hur byte skulle förändra "skadan", så att säga.

Åldern är ju ingen skada, utan en upptäckt att säljaren lurat dig på en tredjedel av hästens liv.

Det borde kompenseras i pengar skulle jag nog tycka.

Förtroendet för säljaren hade för mig tagit skada och då hade en ny häst inte löst problemet.

Skönt ändå att hästen i övrigt motsvarar dina förväntningar och att du är fäst vid honom. ❤
 
Väldigt tråkigt eftersom man förutom pengarna man investerar, också investerar med sina känslor.

Det jag inte förstår är dock hur byte skulle förändra "skadan", så att säga.

Åldern är ju ingen skada, utan en upptäckt att säljaren lurat dig på en tredjedel av hästens liv.

Det borde kompenseras i pengar skulle jag nog tycka.

Förtroendet för säljaren hade för mig tagit skada och då hade en ny häst inte löst problemet.

Skönt ändå att hästen i övrigt motsvarar dina förväntningar och att du är fäst vid honom. ❤
Kan väl säga som så att jag var mycket medveten om säljarens policy och det var en risk jag tog. Kan nog tom handla av henne igen ändå, men vara noggrannare med att se till att veterinären som besiktar kollar ålder mot passet🙄.
 
Kan väl säga som så att jag var mycket medveten om säljarens policy och det var en risk jag tog. Kan nog tom handla av henne igen ändå, men vara noggrannare med att se till att veterinären som besiktar kollar ålder mot passet🙄.
Kan man se när passet utfärdades?

Delvis KL:

Jag har varit med om en liknande situation när vi skulle göra en gastroskopiundersökning på mitt då, sexåriga sto.

Veterinären konstaterade att hon var "en klok unghäst, vad är hon? Fyra år?".

"Nej, hon är sex", svarade jag.

"Åh, hmm... är du säker?"

"Ja, jag har hennes stamtavla i passet och hon är född då och då, skulle det vara fel uppgift?" :o svarade jag totalt okunnigt.

Då förklarade veterinären att det var vardag för dem att konstatera att många av de importerade hästarna har tveksamma pass. Även renrasiga, även om det kanske är något mer sällsynt.

Nåväl, han tittade lite mer noggrant och konstaterade att hon fått fyraårständer och "tja, hon var kanske fem eller sex då..."

Jag gick hem och dubbelkollade vilket år hon deltog på Clifdens löshoppningsfinal och det var 2016, och då skall hon varit tre.

Inte kunde de väl ha ställt upp med en tvåårig häst? Och bild finns det också. Connemaraklubben borde väl vara säker?

Nåväl.

Nu är hon åtta år (enligt passet), och jag tror uppgifterna stämmer. Hennes pass är utfärdat våren 2014 och födelsedatum är angett 2013-04-14.

Men det är klart att jag fick mig en tankeställare. Många hästar som importeras är magiska fem år (undrar varför? :angel:).

Visst kunde hon varit fyra när hon kom till Sverige, eftersom hon också enligt uppgift, var "just broken" i augusti när hon var fem år.

Varför väntar man med att rida in hästen tills dess att den är fem?

(Finns naturligtvis många skäl, men ändå)

Så vad tror ni?

Förekommer det så mycket fiffel som min veterinär påstådde? Och borde det då inte vara nyligen utfärdade pass som man skulle misstänka?

För visst gnager det lite i mig, hon kunde absolut vara ett år yngre, med tanke på hur hon var när jag köpte henne.

Men jag VILL inte tro det.

Och nej, jag har inte för avsikt att reklamera till säljaren, som är ett företag.
 
Kan man se när passet utfärdades?

Delvis KL:

Jag har varit med om en liknande situation när vi skulle göra en gastroskopiundersökning på mitt då, sexåriga sto.

Veterinären konstaterade att hon var "en klok unghäst, vad är hon? Fyra år?".

"Nej, hon är sex", svarade jag.

"Åh, hmm... är du säker?"

"Ja, jag har hennes stamtavla i passet och hon är född då och då, skulle det vara fel uppgift?" :o svarade jag totalt okunnigt.

Då förklarade veterinären att det var vardag för dem att konstatera att många av de importerade hästarna har tveksamma pass. Även renrasiga, även om det kanske är något mer sällsynt.

Nåväl, han tittade lite mer noggrant och konstaterade att hon fått fyraårständer och "tja, hon var kanske fem eller sex då..."

Jag gick hem och dubbelkollade vilket år hon deltog på Clifdens löshoppningsfinal och det var 2016, och då skall hon varit tre.

Inte kunde de väl ha ställt upp med en tvåårig häst? Och bild finns det också. Connemaraklubben borde väl vara säker?

Nåväl.

Nu är hon åtta år (enligt passet), och jag tror uppgifterna stämmer. Hennes pass är utfärdat våren 2014 och födelsedatum är angett 2013-04-14.

Men det är klart att jag fick mig en tankeställare. Många hästar som importeras är magiska fem år (undrar varför? :angel:).

Visst kunde hon varit fyra när hon kom till Sverige, eftersom hon också enligt uppgift, var "just broken" i augusti när hon var fem år.

Varför väntar man med att rida in hästen tills dess att den är fem?

(Finns naturligtvis många skäl, men ändå)

Så vad tror ni?

Förekommer det så mycket fiffel som min veterinär påstådde? Och borde det då inte vara nyligen utfärdade pass som man skulle misstänka?

För visst gnager det lite i mig, hon kunde absolut vara ett år yngre, med tanke på hur hon var när jag köpte henne.

Men jag VILL inte tro det.

Och nej, jag har inte för avsikt att reklamera till säljaren, som är ett företag.

Det är samtidigt lite vanskligt att gå på hur tänderna byts.

Mitt fjordsto (köpt som föl) var sent född (mitten på juli), men dessutom ständigt ett halvår efter med mjölktänderna. Min veterinär hade rätt skoj över det.

Så om man inte visste om dessa två faktum hade hon lätt åldersbestämts till fyra år när hon var fem.
 
Kan man se när passet utfärdades?

Delvis KL:

Jag har varit med om en liknande situation när vi skulle göra en gastroskopiundersökning på mitt då, sexåriga sto.

Veterinären konstaterade att hon var "en klok unghäst, vad är hon? Fyra år?".

"Nej, hon är sex", svarade jag.

"Åh, hmm... är du säker?"

"Ja, jag har hennes stamtavla i passet och hon är född då och då, skulle det vara fel uppgift?" :o svarade jag totalt okunnigt.

Då förklarade veterinären att det var vardag för dem att konstatera att många av de importerade hästarna har tveksamma pass. Även renrasiga, även om det kanske är något mer sällsynt.

Nåväl, han tittade lite mer noggrant och konstaterade att hon fått fyraårständer och "tja, hon var kanske fem eller sex då..."

Jag gick hem och dubbelkollade vilket år hon deltog på Clifdens löshoppningsfinal och det var 2016, och då skall hon varit tre.

Inte kunde de väl ha ställt upp med en tvåårig häst? Och bild finns det också. Connemaraklubben borde väl vara säker?

Nåväl.

Nu är hon åtta år (enligt passet), och jag tror uppgifterna stämmer. Hennes pass är utfärdat våren 2014 och födelsedatum är angett 2013-04-14.

Men det är klart att jag fick mig en tankeställare. Många hästar som importeras är magiska fem år (undrar varför? :angel:).

Visst kunde hon varit fyra när hon kom till Sverige, eftersom hon också enligt uppgift, var "just broken" i augusti när hon var fem år.

Varför väntar man med att rida in hästen tills dess att den är fem?

(Finns naturligtvis många skäl, men ändå)

Så vad tror ni?

Förekommer det så mycket fiffel som min veterinär påstådde? Och borde det då inte vara nyligen utfärdade pass som man skulle misstänka?

För visst gnager det lite i mig, hon kunde absolut vara ett år yngre, med tanke på hur hon var när jag köpte henne.

Men jag VILL inte tro det.

Och nej, jag har inte för avsikt att reklamera till säljaren, som är ett företag.
Min häst pass är från 2015, dock är den med okänd härstamning. Så i "mitt" pass är det enkelt att se utfärdat datum.
 
Det är samtidigt lite vanskligt att gå på hur tänderna byts.

Mitt fjordsto (köpt som föl) var sent född (mitten på juli), men dessutom ständigt ett halvår efter med mjölktänderna. Min veterinär hade rätt skoj över det.

Så om man inte visste om dessa två faktum hade hon lätt åldersbestämts till fyra år när hon var fem.
Absolut!

Tänderna är inte heller så lätt att med exakthet bestämma på vare sig människor eller djur.

Det veterinären beskrev för mig var just fyraårs-tänderna. Har de kommit så är hästen över fyra. Min häst var dessutom enligt uppgift född i april.

Men det jag noterade själv var/är, att Missy har väldigt korta och raka tänder.
 
När jag gjorde tandkoll på vår welshmountain för några år sedan , då kan hon ha varit 8 år kanske? minns inte riktigt, men i alla fall, veterinären menade på att denna ponny enligt tänderna inte var mer än 4-5 år. Nu köpte vi henne när hon var två år och hon var väldigt mycket en typisk tvååring, hon var definitivt inte minus 2 år i alla fall. Så det är nog inte helt givet med tänderna alltid.
Detta är en erfaren veterinär som ofta anlitas för just tänder.
 
Mindre roliga nyheter här då vi inte kunnat eller kan rida dressyr på ett tag. Kontur har varit lite ofräsch de senaste veckan, 2 veckorna då han varit oren på volt i vänster varv. Inte varje pass eller hela tiden, utan ibland, då och då.
Vi var hos veterinären idag och det gick till såhär.
Jag fick gå med honom på "gången" fram och tillbaka i skritt och trav. Inget syntes.
Vi gick till ridhuset och longerade först i hans bra varv. inget syntes. Longerade då i vänster varv och där såg man att han inte va ren.
In på gången igen och nu böjprov. Inget syns på något av benen.
Men veterinären känner när hon böjer höger fram att de tar emot lite. Bedövar höger framknä.
In i ridhuset och longera igen. Nu är han ren på volt till vänster men nu oren på volt till höger..
Dubbel hälta fram.
Vi röntgar hans framknä men inget syns, som tur i oturen!

Veterinären tror på inflammation i båda framknäna och han får behandling på plats, metacam med hem och ett schema vi ska följa.
Återbesök om 3 veckor.
Kontur väger 633 kg och är 167 cm hög.

Nu undrar jag bara varför, varför fick han inflammation i båda knäna? Har han haft det länge? Har jag gjort så han fått det? Ridit en del på volt i ridhuset de senaste pga all is.

Ja blir nog ett tag innan jag kan träna dressyr :(

Min vita fick en inflammation i carpus ganska snabbt efter att jag köpte honom. Vi upptäckte det som tur var direkt och han behandlades och blev bra, återkom inte.
Det var antagligen pga allt nytt, hage, sadel, underlag, ryttare.

Kan tänka att det är samma för den, han kan han känt av ena knät, avlastat och fått på sitt andra också.
Det behöver inte betyda något :)
Ta det lugnt med igångsättning, raka, spår och försök komma ut på fastare underlag och bygg upp honom långsamt igen.
(Säger hon som sätter igång sin i ridhus på volt)
 
@border_kelpie Antagligen är det alla förändringar i hans liv som gett reaktionerna. När du sätter igång så rida rakt fram en månad eller två. Sen lägger du inte volter och stora mjuka spår efterhand. Sen tycker jag att en bra grundregel är max tre varv på volt innan en går ut längs fyrkanten i allt vardagsarbete. Voltjobb är mer fiende än vän och i just igångsättningar har jag blivit tvingad att lära mig använda raka spår, nu föredrar jag det😁. Det kommer bli bra för er!!

Min vita fick en inflammation i carpus ganska snabbt efter att jag köpte honom. Vi upptäckte det som tur var direkt och han behandlades och blev bra, återkom inte.
Det var antagligen pga allt nytt, hage, sadel, underlag, ryttare.

Kan tänka att det är samma för den, han kan han känt av ena knät, avlastat och fått på sitt andra också.
Det behöver inte betyda något :)
Ta det lugnt med igångsättning, raka, spår och försök komma ut på fastare underlag och bygg upp honom långsamt igen.
(Säger hon som sätter igång sin i ridhus på volt)


Ja jag tror det kan vara en kombination av att han till största delen va körd i Polen och sen alla förändringar + ridhus här :). Va ju bara is överallt i flera veckor så blev mycket ridhus ett tag.
Men nu ska vi efter friskförklaringen mest rida ut och bygga upp honom innan vi går in i ridhuset, paddocken igen.
Nu under igångsättningen så har jag gått mest rakt fram i ett villaområde här. Han tycker de är roligt att få gå omkring och kolla :heart.

Är annars väldigt nöjd över hans temperament, även om hans personlighet börjar komma mer och därmed hans pillande på ALLT :laugh:. Han vill hela tiden ha saker i munnen.
 
Det "ska" ju vara ganska säkert med åldersbestämning men nog bör det finnas en felmarginal. Just med Dio är det randen som kommer på sista framtanden som redan är framträdande samt slitningen i underkäken. Samtidigt så hade han ett ett hemskt hakbett som antagligen gjort att han slitit sina tänder lite skevt.

Ja ja, älskar min lilla häst och idag har vi tränat och det kändes väldigt väldigt bra😍
Screenshot_20210320-171652_Video Player.jpg
 
Det "ska" ju vara ganska säkert med åldersbestämning men nog bör det finnas en felmarginal. Just med Dio är det randen som kommer på sista framtanden som redan är framträdande samt slitningen i underkäken. Samtidigt så hade han ett ett hemskt hakbett som antagligen gjort att han slitit sina tänder lite skevt.

Ja ja, älskar min lilla häst och idag har vi tränat och det kändes väldigt väldigt bra😍Visa bifogad fil 66525
Vad fin han är, ser ut som en Schleich-häst. 😍
 
Det "ska" ju vara ganska säkert med åldersbestämning men nog bör det finnas en felmarginal. Just med Dio är det randen som kommer på sista framtanden som redan är framträdande samt slitningen i underkäken. Samtidigt så hade han ett ett hemskt hakbett som antagligen gjort att han slitit sina tänder lite skevt.

Ja ja, älskar min lilla häst och idag har vi tränat och det kändes väldigt väldigt bra😍Visa bifogad fil 66525

Hur har det gått med din nacke? Funkar det bättre med iberiska gångarter tycker du? Jag har ju själv problem med nacken pga hästspark och är just nu hästlös men sugen på att skaffa en fyrbent kompis efter pandemin. Men jag är bekymrad över stora gångarter och/eller tung häst, och läkaren var ungefär noll procent hjälpsam (börja rida igen? Men den sparkade ju dig i huvudet?! Spela golf istället). Kommer absolut stå på stall med fullservice för att mocka leriga hagar och släpa tunga höbalar över en frusen stallplan vill jag inte utsätta nacken för -- men jag skall ju helst ha en typ av häst som jag kan rida oftare än en gång i veckan utan att nacken gör ont.
 
Hur har det gått med din nacke? Funkar det bättre med iberiska gångarter tycker du? Jag har ju själv problem med nacken pga hästspark och är just nu hästlös men sugen på att skaffa en fyrbent kompis efter pandemin. Men jag är bekymrad över stora gångarter och/eller tung häst, och läkaren var ungefär noll procent hjälpsam (börja rida igen? Men den sparkade ju dig i huvudet?! Spela golf istället). Kommer absolut stå på stall med fullservice för att mocka leriga hagar och släpa tunga höbalar över en frusen stallplan vill jag inte utsätta nacken för -- men jag skall ju helst ha en typ av häst som jag kan rida oftare än en gång i veckan utan att nacken gör ont.
Jag tror inte att det spelar någon roll vilken ras du skaffar utan det ska vara en häst som är bekväm och enkel att sitta på samt med väldigt fin mun och gå för fina hjälper (hög ridbarhet och väl grundutbildad mao)!
Min SWB på 165 är väldigt rund i sin mekanik och passar min trasiga kropp men vissa perioder gör det ju ont hur man än gör...

//Corax som har stora nack/bröstryggsproblem efter trauman
 
Hur har det gått med din nacke? Funkar det bättre med iberiska gångarter tycker du? Jag har ju själv problem med nacken pga hästspark och är just nu hästlös men sugen på att skaffa en fyrbent kompis efter pandemin. Men jag är bekymrad över stora gångarter och/eller tung häst, och läkaren var ungefär noll procent hjälpsam (börja rida igen? Men den sparkade ju dig i huvudet?! Spela golf istället). Kommer absolut stå på stall med fullservice för att mocka leriga hagar och släpa tunga höbalar över en frusen stallplan vill jag inte utsätta nacken för -- men jag skall ju helst ha en typ av häst som jag kan rida oftare än en gång i veckan utan att nacken gör ont.
Jo men tycker att Dios rörelsemönster passar min kropp bra. Jag känner fortfarande av nacken efter ridning. Just häst med stor gång med mycket rygg vill jag undvika, den rörelsen får en alltid upp i nacken och den vill jag inte ens utsätta mig för.
 
Hur har det gått med din nacke? Funkar det bättre med iberiska gångarter tycker du? Jag har ju själv problem med nacken pga hästspark och är just nu hästlös men sugen på att skaffa en fyrbent kompis efter pandemin. Men jag är bekymrad över stora gångarter och/eller tung häst, och läkaren var ungefär noll procent hjälpsam (börja rida igen? Men den sparkade ju dig i huvudet?! Spela golf istället). Kommer absolut stå på stall med fullservice för att mocka leriga hagar och släpa tunga höbalar över en frusen stallplan vill jag inte utsätta nacken för -- men jag skall ju helst ha en typ av häst som jag kan rida oftare än en gång i veckan utan att nacken gör ont.
Jag skadade nacke och rygg illa som 15-åring. Jag slet av ligament i nacken och hade fraktur. Jag fick nervskador och har en ärrvävnad i ryggmärgskanalen. Fick också kotkompressioner i bröstryggen.
Läkare sade att det var uteslutet att rida igen. Jag var sjukskriven flera år pga smärtan.

Jag insåg dock att jag kunde rida islandshäst. Inte kanon för en dressyrryttare kanske. Men jag kunde iaf rida. Och sedan insåg jag att många araber funkade. Och efter det även PRE/Lusse. Så det var vad jag red många år.
När jag själv både fått en bättre sits och hade blivit bättre öht i kroppen efter många år så har jag kunnat börja rida halvblod och tom jobba med det.

Däremot är min nacke så instabil IOM att ligamenten inte funkar som de ska. Så jag får väl egentligen inte ramla av. Risken att jag bryter nacken är rätt stor.
Jag har försökt undvika det genom att både bli sadelfast och undvika onödiga risker. Jag är ingen hoppryttare med hoppningen i kroppen. Så jag är väldigt försiktig om jag ska hoppa. Jag ser också alltid till att reda ut stökiga hästar av suttet och lära in hjälper som ger mer kontroll än normalt.

Men vill man rida och har paj nacke så skulle jag rek både en ras som de ovan jag listade. Och lika viktigt: arbeta med sitsen. Så att man tar ut rörlighet i höfter och bröstrygg för att spara nacken.
Att gå till en BRA kiro kan vara väldigt gynnsamt både för att skynda på läkningen och för att undvika kompensatoriska låsningar. Ofta får vi med whiplash lite gamnacke och kutrygg om man inte aktivt arbetar för att undvika det. Kiron ska då inte behandla en aktiv skada. Men man kan behandla på andra punkter som påverkar hållningen av den skadade nacken till det bättre.
Är man osäker på vilken kiro som är bra så kan man safe:a lite och gå till en med Gonstead-utbildning. Den utbildningen är lite mer avancerad än vanliga. En vanlig kiro kan vara kompetent nog. Men Gonsted ska vara det.
Kan de tex hjälpa dig bibehålla rörlighet i bröstryggen kommer du kunna spara din nacke då du rider.
 
Ni vet... det där med att rider man bra så går hästen bra? Varför glömmer man det mellan omgångarna?

Jag har ingen egen häst för tillfället men hjälper till med att rida och tömköra hästar i stallet. Speciellt en irländsk ponny med ryttare som behöver lite dressyrhjälp. En fantastisk ponny som är känslig, lättlärd och vill göra rätt. Men också pigg, springe och en tendens att släppa ryggen och placera bakbenen i jotunheim. Han nog aldrig gått i form i hela sitt liv (har sprungit med näsan rakt upp) så det är en omställning för honom, men en som att sköter med bravur.

Han har tyckt att det varit jobbigt när man sitter ner på honom. Han är också ganska obekväm att sitta ner på i trav. Vilket har gjort att jag ridit lätt i stort sett hela tiden. Det går ju det med. Har suttit ner några steg här och där men mest ridit lätt/stått i fältsits. De flesta övergångar mellan galopp och trav har blivit så att att det blivit slängtrav med islag i sko.

Tills igår. Då jag gjorde en ordentligt avsaktning där jag faktiskt satt ner och drev in i avsaktningen. Då blir den perfekt med häst som sätter bakbenen under, sänker bakdelen och kommer ner i en vettig arbetstrav. Så ja. Rider man bra så går hästen bra :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 601
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
47 48 49
Svar
979
· Visningar
64 688
Senast: Trott
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 581
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp