Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, igår...
Februari visade sig från sin allra bästa sida, +8 och strålande sol :love: nu närmar det sig vänner, våren är på ingång! (...sa hon och så blev det snöstorm. Typ).
129D3D31-7C6B-4418-AE8B-AAE2EE1B1CDA.jpeg
 
Alltså, igår...
Februari visade sig från sin allra bästa sida, +8 och strålande sol :love: nu närmar det sig vänner, våren är på ingång! (...sa hon och så blev det snöstorm. Typ).
Visa bifogad fil 25385
Alltså så härligt! Sådär ser det ut i typ slutet på maj hos oss här uppe i norra Västerbotten... 🙈
Vi har närmare en meter snö och flera meter höga snöhögar runt om på gården. Men nu börjar den härliga vårvintern för oss! 😍
 
Yes, håller på med det och ska bli vidarskickad till BUP för behandling så det är "under kontroll" och vi ska ha möte framöver. :heart

Vad skönt :) Och bra att du verkar förstå att BUP/kuratorer etc inte är en så stor grej. Tror snarare långt fler tonåringar skulle må bra av det. Det är så jäkla jobbigt att vara tonåring, och nästan omöjligt att sätta sig in i som vuxen, fastän man själv har varit tonåring. Hoppas att du får bra hjälp!

Jag vet att det är svårt, men försök att hitta ett sätt att prata med dina föräldrar om hästarna och ridningen där du inte blir upprörd. Du kommer inte vinna någon diskussion genom känsloutspel och genom att försöka skuldbelägga. Prata istället lugnt och sakligt om att hästarna är det som får dig att må bra och försök hitta en överenskommelse med dina föräldrar som funkar. Dom verkar ju ändå bry sig väldigt mycket om dig och vara snälla och generösa som ändå håller dig med häst. Självklart vill dom ditt bästa. Lycka till!
 
Vad skönt :) Och bra att du verkar förstå att BUP/kuratorer etc inte är en så stor grej. Tror snarare långt fler tonåringar skulle må bra av det. Det är så jäkla jobbigt att vara tonåring, och nästan omöjligt att sätta sig in i som vuxen, fastän man själv har varit tonåring. Hoppas att du får bra hjälp!

Jag vet att det är svårt, men försök att hitta ett sätt att prata med dina föräldrar om hästarna och ridningen där du inte blir upprörd. Du kommer inte vinna någon diskussion genom känsloutspel och genom att försöka skuldbelägga. Prata istället lugnt och sakligt om att hästarna är det som får dig att må bra och försök hitta en överenskommelse med dina föräldrar som funkar. Dom verkar ju ändå bry sig väldigt mycket om dig och vara snälla och generösa som ändå håller dig med häst. Självklart vill dom ditt bästa. Lycka till!

Tack så jättemycket för svaret! Tyvärr är mina föräldrar en anledning till mitt "mående" eller hur man ska uttrycka det.
Men ja, det har blivit mycket bättre och pappa har förändrats en hel del tack vare mamma.
Ska sätta mig ner imorgon kväll hade jag tänkt och än en gång visa tävlingsupplägget eftersom pappa köpte en kalender. Lyckades snacka med mamma igår kväll utan att någon av oss höjde rösten och det var ett jättepositivt samtal där jag faktiskt kunde berätta lite om allt möjligt, även pappa.
Så nu är vi överens om en sak: om jag försöker mitt bästa och pushar igenom det sista året på grundskolan så ska dem göra allt för att jag ska tävla EM nästa år ;)
Återigen tack för svaret! :D
 
Idag har jag tränat för första gången på typ två och en halv evighet.

Vi körde lite back to basics där fokus var på att hålla en stabil form i tempoväxlingar och övergångar i skritt, trav och galopp. Samt att spåra på volt, vilket ibland är svårt.

Vi avslutade passet med att växla ner galoppen allt vad vi kunde. Mkt mer än vad jag själv försökt tidigare och tränaren gav sig inte förrän vi typ nådde piruettgalopp. Fröken tyckte det var skitjobbigt att samla ihop sin stora fina galopp så mycket. Jag tyckte det var skitjobbigt att samla galoppen, hålla igång energin, skåla insidan och inte störa henne så mycket att hon vill gå ur formen PÅ SAMMA GÅNG. Fick typ hjärn-överslag innan jag kom på att jag skulle sluta göra för mycket.

Hon blev väldigt fin på slutet och svarade tillbaka och frammåt lika kvickt och med bibehållen energi och eftergift. Det är en skithäftig häst när man når dit.
 
Grädden går i sin vanliga hage med sin bästis och rids 30-60 min i skritt sedan onsdag. Så nu börjar han leva ett dugligt ponnyliv :love: Han känns helt som vanligt men går på metacam ett par dagar till, så jag hoppas verkligen han ska kännas bra även utan. Kommande vecka ska vi lägga in 5-7 min trav i ridningen och hålla oss till det fram till återbesöket 4/3.

Hoppas hoppas hoppas det ser bra ut vid åb! :nailbiting:
Jag brukar lägga rätt mycket energi på att oroa mig redan i vanliga fall då inget är fel. Senaste månaden har jag varit något av ett vrak dygnet runt...
 
Hjälp vad det är svårt att rida :p både hästen och jag kommer sova gott inatt.
Första dagen tränade Anna henne för hand för att visa deras system mm. Hästen typ obrydd över diverse flaggor och påsar men tyckte lite typ vem är du som tror du kan komma här och flytta på mig hit och dit...:angel:

Idag har vi ridit betydligt mera aktivt än när vi rider själva så det var nog tur att vi inte red igår med. :) Hästen fick jobba, var samlat sett inte vårt bästa pass men vi fick några nya tips och övningar med hem. :up: Anna är jättesnäll och pratar hela tiden, fattar inte hur hon orkar! :D
 
Nu är hästen inte halt längre. Så nu håller jag på och velar om jag ska åka till kliniken på onsdag. :confused:
Känns onödigt när han inte är halt samtidigt som det skulle vara skönt med en koll och i så fall samtidigt kunna röntga där sprickan varit för att kunna lugna mammahjärtat.
 
Nu är hästen inte halt längre. Så nu håller jag på och velar om jag ska åka till kliniken på onsdag. :confused:
Känns onödigt när han inte är halt samtidigt som det skulle vara skönt med en koll och i så fall samtidigt kunna röntga där sprickan varit för att kunna lugna mammahjärtat.
Åk!
Det där mammahjärtat man har brukar ju ändå tycka att det är bättre att åka en gång för mycket än tvärtom.
Så kan man sova gott på nätterna sen.
 
Min kompis häst kom hem till stallet i fredags, superkul att prova på att ha två hästar :p
Den kan ingenting men är 12 år gammal, men så otroligt samarbetsvillig och vill göra rätt :up:
Ville ju klippa ponnyn innan tävling, vilket är på lördag, men domosedanens karenstid är 4 dagar :yuck:
Aja, då får man väl ha en halvlurvig ponny ute på banan. Inte en stor tävling utan en sista start i LB:1 innan vi flyttar upp på La+ :bump:
 
Har som sagt min kompis häst hemma hos mig och hoppade honom igår.
Hästen såldes eftersom den "inte kunde hoppa", och det var dotterns inriktning.

Den är väldigt orutinerad och hoppar gärna dubbelt så högt över hindret, men när bommen höjs så försvinner det där överdrivna överhoppandet. Tog två språng på 120 och sen räckte det för oss :D

Så blir det tävling på lördag för min ponny, plus en träning med hästen :up:
Årsdebut så är väldigt taggad :bump:
 
I veckan kom en gammal tränare som flyttat till USA tillfälligt hem till Sverige och jag fick möjligheten att rida två pass för honom! Red för honom med Barb för rätt många år sen och det var kul att visa upp henne igen, fick beröm för hur långt vi kommit, och sånt är ju alltid kul att höra :D! Älskar den här tränarens sätt att verkligen nöta grunder, ingen får göra nånting svårt som han inte tycker att en är redo för. Så Barbs pass började med halter och övergångar där eftergivenheten i nacken skulle vara på plats punkt, inget fuskande inte :p. Vi avslutade med några byten och fick order om att ha henne spikrak på nya yttertygeln och absolut inte släppa ut bogen där i bytet-funkade så bra och rena byten åt båda håll med en gång!

Med Koop gick det tamejtusan ännu bättre :love:! Han var så fin att sitta upp på redan från start och trivdes så så bra i den här tränarens system som verkligen bygger på lugn och att aldrig rida iväg. Målet är hela tiden att han ska släppa igenom i halsen och aldrig spänna, exakt samma jobb som för Jeanna. Fick tips om att böja armbågarna när jag böjer hästen så jag behåller elasticiteten i armen och så måste jag bli snabbare i allt ungefär... Det bästa av allt var att han hjälpte mig att hitta helt rätt läge att fatta galopp ur traven, fick så så fina fattningar :heart.

Är så lycklig över de här träningarna, både med ridningen och att båda hästarna är så himla lättsamma att ha med sig-det gör livet så mycket lättare!

Liten film från uppvärmningen med Koop:
 
Har varit ute på första pay and riden nu med unghästen. Hela hästen vibrerade av spänning och var i princip livrädd från det den lastades tills jag satt på ryggen men all träning med att åka till nya platser, lära sig att man kan ridas där också och det är skönt att slappna av hade verkligen gjort nytta. Hästen travade fint ihop 72% i en liten LC och jag höll på att dö av stolthet pga hur duktig han var och bara blev "rädd" för domarbordet 1 gång. Fick jättebra kritik och när domaren frågade om stammen och jag berättade att det var ren hoppstam så sa h*n att h*n hoppades att få se oss på en riktig dressyrtävling snart också :D
Känns så upplyftande med domare som både kan ge ris och ros och verkligen se vad som behövs tränas på men också berömma det som är bra.:)
 
I veckan kom en gammal tränare som flyttat till USA tillfälligt hem till Sverige och jag fick möjligheten att rida två pass för honom! Red för honom med Barb för rätt många år sen och det var kul att visa upp henne igen, fick beröm för hur långt vi kommit, och sånt är ju alltid kul att höra :D! Älskar den här tränarens sätt att verkligen nöta grunder, ingen får göra nånting svårt som han inte tycker att en är redo för. Så Barbs pass började med halter och övergångar där eftergivenheten i nacken skulle vara på plats punkt, inget fuskande inte :p. Vi avslutade med några byten och fick order om att ha henne spikrak på nya yttertygeln och absolut inte släppa ut bogen där i bytet-funkade så bra och rena byten åt båda håll med en gång!

Med Koop gick det tamejtusan ännu bättre :love:! Han var så fin att sitta upp på redan från start och trivdes så så bra i den här tränarens system som verkligen bygger på lugn och att aldrig rida iväg. Målet är hela tiden att han ska släppa igenom i halsen och aldrig spänna, exakt samma jobb som för Jeanna. Fick tips om att böja armbågarna när jag böjer hästen så jag behåller elasticiteten i armen och så måste jag bli snabbare i allt ungefär... Det bästa av allt var att han hjälpte mig att hitta helt rätt läge att fatta galopp ur traven, fick så så fina fattningar :heart.

Är så lycklig över de här träningarna, både med ridningen och att båda hästarna är så himla lättsamma att ha med sig-det gör livet så mycket lättare!

Liten film från uppvärmningen med Koop:

Vad härligt det låter!

Vi har riktigt vårväder nu och jag är så taggad på att träna men måste hitta en ny sadel först. Provred en Nick Dolman och den var som en dröm att rida i men jag inser det orimliga i att lägga £2800 på en sadel när jag är arbetslös :angel:
 
Då har jag gjort årsdebut med ponnyn i en sista LB ihop.
Starkt startfält med SM-ryttare och SM-ponny 😳
Ponnyn var superfin och bjöd på så bra. Jättebra känsla fick jag verkligen, vårt problem har varit att hon tappar bjudning inne på banan och stänger av, men igår var vi på samma blad och red ihop drygt 70%.
Tyvärr precis utanför placering bakom tre grymma ekipage.
Tyvärr lite störmoment från publiken som smällde i dörrar och klampade på läktaren, så hörnpasseringarna och volterna på vänstersida av banan fick jag inte riktigt till.
Nu kör vi på La:1 och uppåt ❤️
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 504
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
709
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
63 265
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
549
· Visningar
27 177
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp