Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag brukar tänka att om något låter för bra för att vara sant, och inte har någon rimlig förklaring, så är det förmodligen inte sant. Att stoppa in hästen i en magisk låda som både diagnostiserar och behandlar alla upptänkliga problem genom att lysa på den med en lampa faller under den kategorin.
 
Jag har börjat rida Fager igen efter 4 veckors vila. Andra passet igår och jag verkligen älskar min häst! När han suger tag i bettet och travar på framåt på långsidorna är han så jäkla häftig!

Nu ska bara lite mer snö försvinna så vi kan komma ut i skogen istället 😊
 
Det hade jag gärna gjort då jag som sagt blev rätt nyfiken och besviken på den icke-existerande informationen på deras webb. Men tyvärr bor jag i sthlmsområdet.

Det är rätt mkt vi kan ta hjälp av tekniken med, och det är jag för. Men jag vill förhålla mig nyktert skeptisk till någon kan förklara metod och resultat.
Borde ju finnas nånstans där uppe med kan man tycka. Man får vara skeptisk. Det är normalt. Det finns säkert folk som kan det med, veterinärerna kanske?
 
Jag brukar tänka att om något låter för bra för att vara sant, och inte har någon rimlig förklaring, så är det förmodligen inte sant. Att stoppa in hästen i en magisk låda som både diagnostiserar och behandlar alla upptänkliga problem genom att lysa på den med en lampa faller under den kategorin.
Inga problem. Det är inte för bra, det är ett diagnostiskt verktyg. Precis som Qhorse tex. Ett verktyg. Jag vet inte var du har fått info om att den behandla alla problem. Men använd inte den då? Vad är problemet?
 
Jag gav ett förslag till ett annat sätt att kolla hästen om ändå veterinären inte hittar nåt. Ett sätt som är välkänt, o som sagt som nyttjas framförallt av proffs. O även kliniker har varit på flertal demos osv. Så detta är inget nytt om man nu tror det.
Ta det eller släng det, vad är problemet?
 
Idag fick Mysen gastroskopi och dom hittade en stor foderinpackning i magen. Så nu är han sondad med Coca Cola light..
Imorgon ska dom gastroskopera igen för att se om den släppt och försöka se vad som har orsakat inpackningen. Såååå skönt att äntligen hitta något som förklarar hans beteende!!!! Kan inte ha varit kul att gå runt med den där klumpen i magen!!
 
Återbesök för oss idag..75% bättre i behandlade lederna var ju skönt, samtidigt hittades dock ligamentskada i ett bakknä 😞 behandlad igen i båda karpal-lederna fram och bakknäet då.. fy tusan vad less jag är nu.. Jag vill ju rida på min fina häst 😩

Något som är intressant är att han har en deformering i vänster bakhov (vilket vi vetat hela tiden och som inte varit något problem enl förra ägaren) och det benet är det enda benet som han inte varit halt på.. alls..

O då grävde endå hovis fram detta 🙈
 

Bifogade filer

  • 20190325_121404.jpg
    20190325_121404.jpg
    399,9 KB · Visningar: 212
Idag fick Mysen gastroskopi och dom hittade en stor foderinpackning i magen. Så nu är han sondad med Coca Cola light..
Imorgon ska dom gastroskopera igen för att se om den släppt och försöka se vad som har orsakat inpackningen. Såååå skönt att äntligen hitta något som förklarar hans beteende!!!! Kan inte ha varit kul att gå runt med den där klumpen i magen!!

Har ingen gastro gjorts på honom tidigare år alls , när du letat fel utifrån problematiken ?

Hoppas det är ”grundfelet” ni hittat nu och inte att det är något sekundärt i sammanhanget !
 
Idag fick Mysen gastroskopi och dom hittade en stor foderinpackning i magen. Så nu är han sondad med Coca Cola light..
Imorgon ska dom gastroskopera igen för att se om den släppt och försöka se vad som har orsakat inpackningen. Såååå skönt att äntligen hitta något som förklarar hans beteende!!!! Kan inte ha varit kul att gå runt med den där klumpen i magen!!

Oj! Vart kan de få såna inpackningar i magen? Hur kommer det sig? Hoppas de får loss det, låter inte skönt.
 
Har ingen gastro gjorts på honom tidigare år alls , när du letat fel utifrån problematiken ?

Hoppas det är ”grundfelet” ni hittat nu och inte att det är något sekundärt i sammanhanget !
Nej ingen gastro har gjorts tidigare och ingen vet har ens tagit upp magen som ett eventuellt problem. Det är jag som i vild desperation har surfat och letat efter hästar med liknande symptom i kombo med att vi redan uteslutit massor. Så jag kontaktade ju min vet i höstas och diskuterade om det inte kunde vara magen och vet gick med på att prova Omeprazol som han först svarade jätte bra på och på den vägen är det.
 
Oj! Vart kan de få såna inpackningar i magen? Hur kommer det sig? Hoppas de får loss det, låter inte skönt.
Den låg direkt dom kom ner i magen och dom försökte först spola med gastroskopi slangen men den var för kompakt. Dom ville inte spekulera i vad det berodde på innan dom fått bort den och kan se hur magen ser ut tom. Jag frågade naturligtvis oroligt om jag hade fodrat fel på något vis men det trodde dom var högst osannolikt. Han får ju bara betfor och mash så det borde inte kunna bli en sådan klump av det.
 
Idag fick Mysen gastroskopi och dom hittade en stor foderinpackning i magen. Så nu är han sondad med Coca Cola light..
Imorgon ska dom gastroskopera igen för att se om den släppt och försöka se vad som har orsakat inpackningen. Såååå skönt att äntligen hitta något som förklarar hans beteende!!!! Kan inte ha varit kul att gå runt med den där klumpen i magen!!

Följer med i spänning, och håller tummarna att den löser upp sig och inte kommer tillbaks! Skönt med lite "svar" iaf. Vore interessant att veta vad som kan ha orsakat det.
 
Nu har jag lite sorg. Vår underbara tränare ska sluta. :cry: Även om jag inte rider för henne regelbundet så är hon fantastisk att komma till med jämna mellanrum. Hur ska jag nu göra? Har ju varit fantastiskt att kunna rida hemma vid behov.
 
Följer med i spänning, och håller tummarna att den löser upp sig och inte kommer tillbaks! Skönt med lite "svar" iaf. Vore interessant att veta vad som kan ha orsakat det.
Dom hade sondat Mysen med vatten även i natt. Idag var iaf foderinpackningen borta och all magslemhinna såg bra ut. Tyvärr var veterinären vi träffade igår sjuk och denna vet vi träffade idag kändes ganska ointresserad. Det var ju väldigt mycket iom att alla bokningar den andra vetten hade hamnade även på denna. Hon såg inget på magslemhinnorna som kunde förklara foderklumpen och verkade inte speciellt intresserad av att hitta en orsak heller.. Återbesök den 12/4 för vidare utredning, men då ville dom köra någon ny maskin som kallades Q-horse om jag förstod rätt.. Känns lite frustrerande just nu!!
 
Dom hade sondat Mysen med vatten även i natt. Idag var iaf foderinpackningen borta och all magslemhinna såg bra ut. Tyvärr var veterinären vi träffade igår sjuk och denna vet vi träffade idag kändes ganska ointresserad. Det var ju väldigt mycket iom att alla bokningar den andra vetten hade hamnade även på denna. Hon såg inget på magslemhinnorna som kunde förklara foderklumpen och verkade inte speciellt intresserad av att hitta en orsak heller.. Återbesök den 12/4 för vidare utredning, men då ville dom köra någon ny maskin som kallades Q-horse om jag förstod rätt.. Känns lite frustrerande just nu!!

Taggar @Efwa som jag har för mig hade en del liknande pyssel med sin förra häst.
 
Taggar @Efwa som jag har för mig hade en del liknande pyssel med sin förra häst.

Nja, det var aldrig något vi fick svar på. Dock behandlade jag själv med coca cola light hemmavid ifall det skulle varit inpackning.

Min var kolikhäst med många år av koliker men han visade aldrig smärta eller annat mellan gångerna. Inget obehag eller något som gjorde att vi misstänkte något annat än magen.

Det verkade vara antingen dålig tarmflora, ärrbildning eller något annat. Troligen dålig tarmflora då han blev tagen av från sin mor tidigt, hon var ung (bara tre, i Norge) och han var krubbitare.
 
Nja, det var aldrig något vi fick svar på. Dock behandlade jag själv med coca cola light hemmavid ifall det skulle varit inpackning.

Min var kolikhäst med många år av koliker men han visade aldrig smärta eller annat mellan gångerna. Inget obehag eller något som gjorde att vi misstänkte något annat än magen.

Det verkade vara antingen dålig tarmflora, ärrbildning eller något annat. Troligen dålig tarmflora då han blev tagen av från sin mor tidigt, hon var ung (bara tre, i Norge) och han var krubbitare.

Äsch då. :( Då var det bara behandlingarna hemma jag minns.
 
Dom hade sondat Mysen med vatten även i natt. Idag var iaf foderinpackningen borta och all magslemhinna såg bra ut. Tyvärr var veterinären vi träffade igår sjuk och denna vet vi träffade idag kändes ganska ointresserad. Det var ju väldigt mycket iom att alla bokningar den andra vetten hade hamnade även på denna. Hon såg inget på magslemhinnorna som kunde förklara foderklumpen och verkade inte speciellt intresserad av att hitta en orsak heller.. Återbesök den 12/4 för vidare utredning, men då ville dom köra någon ny maskin som kallades Q-horse om jag förstod rätt.. Känns lite frustrerande just nu!!

Tråkigt att veterinären blev sjuk. :( Men håller tummarna att Mysen blir gladare nu och att era problem i ridningen försvinner!
 
Idag har jag varit på åb med Koop och överbenet har stannat av och blivit inaktivt och han har ingen initialhälta kvar. Men jag valde att låta honom böjas igenom och som väntat var det reaktioner här och var. Det roliga är att vb som ser riktigt illa ut med en enorm hasledsgalla är helt rent på bp :D! Däremot samma reaktion med en grad högt och lågt hb samt låga reaktioner bf. Bedövade bf lågtoch då blev han ohalt och det trollade heller inte fram någon annan hälta :). Longerade honom bedövad också och han rörde sig precis som vanligt, så jag tror inte de reaktionerna egentligen säger så himla mycket.

Men när vi ändå var igång så blev det röntgen av framkotor, bakkotor, hasor och bakknän. Vb helt fräsch igen (!), hb har en lös benbit i hasen, den är väl inkapslad men antagligen den som ger utslag när han böjs. Hb har även gamla traumaskador samt en liten förändring i kotan. Vf har också en liten förändring i kotan och hf fanns det en hel del. Dels stora tydliga traumaskador runt hela kotbenet och förändringar i kot, kron- och hovled. Veterinär var ändå glatt överraskad och sa att alla förändringar är väldigt små och att han ser MYCKET bättre ut än hon väntat sig :D.

Så nu blev han behandlad i framkotorna samtidigt som han ändå bedövades och sen ska vi sätta igång. Käns faktiskt väldigt bra att jag röntgat och fått en baslinje på bp. Reaktioner tror jag han alltid kommer att ha men nu har vi något att förhålla oss till och kan hålla koll på hb om benbiten blir bråkig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
667
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
43 44 45
Svar
880
· Visningar
57 174
Senast: Tajger
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
511
· Visningar
25 360
Senast: Lyan
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp