Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag beställt årets specialrosetter :D! Herregud vad jag har velat med färgerna och namnen! Hade bestämt mig för ädelstenar men så ville jag inte ha samma färger som standardrosetterna. Och gärna somriga färger. Så jag gav upp och nu heter cuperna rosa, turkos och lila-och ja, ni kan ju räkna ut vilka färger rosetterna blir :p. Detta är modellen, men beställde till längd på banden så de blir 80 cm :love:!
Visa bifogad fil 28669

F-n att du bor uppe i Norrland...........:meh:
Jag vill ju också tävla på era fina tävlingar och ha chans på de där rosetterna!! :arghh:
 
Nu har jag beställt årets specialrosetter :D! Herregud vad jag har velat med färgerna och namnen! Hade bestämt mig för ädelstenar men så ville jag inte ha samma färger som standardrosetterna. Och gärna somriga färger. Så jag gav upp och nu heter cuperna rosa, turkos och lila-och ja, ni kan ju räkna ut vilka färger rosetterna blir :p. Detta är modellen, men beställde till längd på banden så de blir 80 cm :love:!
Visa bifogad fil 28669
Är den dem jag ska få dela ut? :)
 
Men åh vad allt inte klaffar just nu...
Hästen besiktades igår och vissa mindre fynd fanns på röntgen men besiktande vet bedömde att de var utan klinisk betydelse.
Min egen vet skulle kollat på plåtarna igår men jobbade inte av personliga skäl. I dag är hon ledig. 😑
Hästen är planerad att komma 1/5. Hej och hå...
Så nu ska jag se om plåtarna kan skickas till fb för bedömning.

Dock har jag ont i magen över att livförsäkringen diffar rätt mycket mot köpesumman Ifall och om att något av de här fynden skulle visa sig ställa till det så till den grad att jag behöver ta bort hästen. Hej då pengar. Igen.

Fjantigt hur mycket ångest ett hästköp kan ge.
 
Men åh vad allt inte klaffar just nu...
Hästen besiktades igår och vissa mindre fynd fanns på röntgen men besiktande vet bedömde att de var utan klinisk betydelse.
Min egen vet skulle kollat på plåtarna igår men jobbade inte av personliga skäl. I dag är hon ledig. 😑
Hästen är planerad att komma 1/5. Hej och hå...
Så nu ska jag se om plåtarna kan skickas till fb för bedömning.

Dock har jag ont i magen över att livförsäkringen diffar rätt mycket mot köpesumman Ifall och om att något av de här fynden skulle visa sig ställa till det så till den grad att jag behöver ta bort hästen. Hej då pengar. Igen.

Fjantigt hur mycket ångest ett hästköp kan ge.

Borde inte priset sänkas pga fynden? Och även livvärdet i försäkringen?
 
Men åh vad allt inte klaffar just nu...
Hästen besiktades igår och vissa mindre fynd fanns på röntgen men besiktande vet bedömde att de var utan klinisk betydelse.
Min egen vet skulle kollat på plåtarna igår men jobbade inte av personliga skäl. I dag är hon ledig. 😑
Hästen är planerad att komma 1/5. Hej och hå...
Så nu ska jag se om plåtarna kan skickas till fb för bedömning.

Dock har jag ont i magen över att livförsäkringen diffar rätt mycket mot köpesumman Ifall och om att något av de här fynden skulle visa sig ställa till det så till den grad att jag behöver ta bort hästen. Hej då pengar. Igen.

Fjantigt hur mycket ångest ett hästköp kan ge.

Jag förstår din ångest, hästköp och hästägande är långt ifrån riskfritt ;)
Min erfarenhet är blandad, jag har besiktigat flera hästar ua som visat sig ha både det ena och det andra och till slut fått tas bort, så besiktningen i sig säger inte alltid så mycket om vad som kommer fram i ett senare läge.
Däremot tycker inte jag att försäkringens livvärde är så viktigt, jag har en rätt låg nivå uppdelat på liv och användbarhet just för att min erfarenhet för det första är att köpesumman är "förbrukad", den får man ju i stort sett aldrig igen om man inte är utbildare eller lyckas sälja hästen i ett fräscht skick, för det andra är de stora kostnaderna de dagliga och själva undersökningarna/vården/rehabben vid "fel"och skador, dessutom får man inte alltid ut på försäkringen vid avlivning beroende på diagnos och försäkringsbolag.
När det gäller fynd får man nog bara bestämma sig för om man tror på att det inte kommer påverka, är ju väldigt jobbigt att ha en misstanke gnagande i bakhuvudet och det kan påverka en mer än man tror.
I mina "fall" har det inte varit fynden som varit problemet utan vad som inte uppdagades/syntes vid besiktningarna, så en besiktning ua med fläckfri röntgen betyder inte att hästen absolut är tiptop medans en med lite röntgenförändringar kan funka ypperligt ;)
 
Borde inte priset sänkas pga fynden? Och även livvärdet i försäkringen?
Jag vet inte? Borde det det?

På besiktningsprotokollet (som jag precis fick)står att (röntgen)fynden kan ha betydelse för angivet användningsområde... Det känns ju sådär måste jag säga...
Veterinären lät ändå väldigt positiv på telefon igår.
 
Jag förstår din ångest, hästköp och hästägande är långt ifrån riskfritt ;)
Min erfarenhet är blandad, jag har besiktigat flera hästar ua som visat sig ha både det ena och det andra och till slut fått tas bort, så besiktningen i sig säger inte alltid så mycket om vad som kommer fram i ett senare läge.
Däremot tycker inte jag att försäkringens livvärde är så viktigt, jag har en rätt låg nivå uppdelat på liv och användbarhet just för att min erfarenhet för det första är att köpesumman är "förbrukad", den får man ju i stort sett aldrig igen om man inte är utbildare eller lyckas sälja hästen i ett fräscht skick, för det andra är de stora kostnaderna de dagliga och själva undersökningarna/vården/rehabben vid "fel"och skador, dessutom får man inte alltid ut på försäkringen vid avlivning beroende på diagnos och försäkringsbolag.
När det gäller fynd får man nog bara bestämma sig för om man tror på att det inte kommer påverka, är ju väldigt jobbigt att ha en misstanke gnagande i bakhuvudet och det kan påverka en mer än man tror.
I mina "fall" har det inte varit fynden som varit problemet utan vad som inte uppdagades/syntes vid besiktningarna, så en besiktning ua med fläckfri röntgen betyder inte att hästen absolut är tiptop medans en med lite röntgenförändringar kan funka ypperligt ;)
Ja den Kan ju fungera fläckfritt i resten av sitt liv. Men dessa förändringar kan också ställa till det något enormt. Det är inte saker jag kan rycka på axlarna inför då de sitter på 'dåliga' ställen, hur lindriga de än är.
 
Ja den Kan ju fungera fläckfritt i resten av sitt liv. Men dessa förändringar kan också ställa till det något enormt. Det är inte saker jag kan rycka på axlarna inför då de sitter på 'dåliga' ställen, hur lindriga de än är.

Vad är det för förändringar och var?
Tänker att det är lite extra viktigt iom din historik att du får en fräsch kompis.
 
@Corax så jobbigt! Orkar du verkligen med en sådan risk? Låter för mig som ett skäl att prutta på priset iaf.

Ang. försäkringen så borde det dock gå att höja livvärdet till samma som köpesumman om du vill? Så har iaf jag fått göra hos A*ria.
 
@Corax så jobbigt! Orkar du verkligen med en sådan risk? Låter för mig som ett skäl att prutta på priset iaf.

Ang. försäkringen så borde det dock gå att höja livvärdet till samma som köpesumman om du vill? Så har iaf jag fått göra hos A*ria.
"prutta" :rofl:

Självklart får jag höja om jag vill. Men jag får inte ut den summan om jag måste ta bort pga något som fanns/syns på besiktningen.
 
Ja den Kan ju fungera fläckfritt i resten av sitt liv. Men dessa förändringar kan också ställa till det något enormt. Det är inte saker jag kan rycka på axlarna inför då de sitter på 'dåliga' ställen, hur lindriga de än är.
Ja precis. Man får bestämma sig för vad man själv tycker verkar gångbart och som man mentalt kan leva med. Jag hade själv inte köpt om det stod att pålagringarna kan påverka framtida användning just för att jag har väldigt dåliga erfarenheter generellt av hästköp där fel framkommit i efterhand. I mina fall har exportröntgen varit ua men röntgen i andra vinklar ha visat annat vilket man såklart aldrig kan veta i förhand, de bilderna tas ju inte förrän problemen uppstår, det går ju varken att röntga precis allt eller ens veta om det ger påverkan. Är ju två olika problem med, det ena att man står med en häst som har ont och behöver behandlas/rehabbas så långt det går och som man inte kan använda till det man tänkt, plus all oro över situationen under oftast väldigt lång tid, det andra att man kanske inte får tillbaka på försäkringen.
 
Jag vet inte? Borde det det?

På besiktningsprotokollet (som jag precis fick)står att (röntgen)fynden kan ha betydelse för angivet användningsområde... Det känns ju sådär måste jag säga...
Veterinären lät ändå väldigt positiv på telefon igår.

Nu minns jag inte helt hur det svenska protokollet ser ut men oftast kan man välja mellan "får inte betydning" och "kan ha betydning". Det är svårt att välja när det är något som antagligen inte kommer påverka men som ändå kan påverka vid otur/fel ridning osv. Har man då som veterinär sagt att det inte kommer att påverka kan du komma i kläm... Det är därför det är så viktigt att prata med veterinären för att få lite mer information.
Majoriteten av alla hästar har något på röntgen, jag blir alltid lite misstänksam när hästar påstås ha helt rena plåtar....
Men det är jättesvårt med röntgenfund, och som sagt tidigare, du ska inte köpa om du känner att det är något du kommer gå och oroa dig över.
Bra idé att få en second opinion hos annan veterinär du har förtroende för.
 
@Corax så jobbigt! Orkar du verkligen med en sådan risk? Låter för mig som ett skäl att prutta på priset iaf.

Ang. försäkringen så borde det dock gå att höja livvärdet till samma som köpesumman om du vill? Så har iaf jag fått göra hos A*ria.

Jo det går men hon får ju reservation på allt som kan ha med dessa fynd att göra då.
 
Ja den Kan ju fungera fläckfritt i resten av sitt liv. Men dessa förändringar kan också ställa till det något enormt. Det är inte saker jag kan rycka på axlarna inför då de sitter på 'dåliga' ställen, hur lindriga de än är.

Alltså nej säger jag bara.. nej nej!

Du behöver en ny kompis utan massa kludd som du ska gå och oroa dig för. Problem får man alltid ändå utan att man behöver köpa sig till dom.

Även om hästen fungerat tidigare så blir det ny utrustning, nytt stall och underlag och ny och annan ridning. Det är som gjort för reklamation om 6 månader.
 
Alltså nej säger jag bara.. nej nej!

Du behöver en ny kompis utan massa kludd som du ska gå och oroa dig för. Problem får man alltid ändå utan att man behöver köpa sig till dom.

Även om hästen fungerat tidigare så blir det ny utrustning, nytt stall och underlag och ny och annan ridning. Det är som gjort för reklamation om 6 månader.
Parentes i sammanhanget, den får med sig utrustning, men jag förstår vad du menar...
Den har bara varit hos nuvarande ägare i 1 1/2 år. Aldrig varit skadad. Köpt av hoppryttare till dressyrryttare = hyfsat stor omställning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 535
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
716
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
47 48 49
Svar
967
· Visningar
63 796
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
27 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp