Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Säger som ovan. Hade inte köpt en omskolad häst med röntgenfynd.
Hitta en som är ren från start så man inte går med oro hela tiden från dag 1.
 
Jag vet inte? Borde det det?

På besiktningsprotokollet (som jag precis fick)står att (röntgen)fynden kan ha betydelse för angivet användningsområde... Det känns ju sådär måste jag säga...
Veterinären lät ändå väldigt positiv på telefon igår.

Jodå, nog skulle priset kunna sjunka. Beroende på vad det är för fynd såklart. Vet själv hästar med fynd som ägaren bara haft råd med pga att priset sänkts pga fynden/fyndet. Det har varit sånt som skulle kunna påverka hästen negativt i framtiden men som inte behöver göra det.
 
Jodå, nog skulle priset kunna sjunka. Beroende på vad det är för fynd såklart. Vet själv hästar med fynd som ägaren bara haft råd med pga att priset sänkts pga fynden/fyndet. Det har varit sånt som skulle kunna påverka hästen negativt i framtiden men som inte behöver göra det.

Ja, självklart ska fynden påverka priset, och ganska mycket också. Det är ju ändå en risk du köper på dig i såna fall. Tror att säljaren får svårt att hitta någon annan som är villig att betala fullpris om fynd finns.
 
Jag vet inte? Borde det det?

På besiktningsprotokollet (som jag precis fick)står att (röntgen)fynden kan ha betydelse för angivet användningsområde... Det känns ju sådär måste jag säga...
Veterinären lät ändå väldigt positiv på telefon igår.

Det tycker jag verkligen. Räknar med att det är en ganska dyr häst det gäller och det priset som var satt innan fynden gäller inte, speciellt inte när den inte är försäkrad för det heller.

Nä, jag hade inte köpt den :(
Men jag köper "skithästar" för skitpriser och besiktar inte :D så är väl inte bästa rådet
 
Parentes i sammanhanget, den får med sig utrustning, men jag förstår vad du menar...
Den har bara varit hos nuvarande ägare i 1 1/2 år. Aldrig varit skadad. Köpt av hoppryttare till dressyrryttare = hyfsat stor omställning.
Min förra hade lindrig hovbråskförbening vid besiktningen som veterinären bedömde inte skulle påverka hästen. Min första hade oxå hovbråskförbening utan att någonsin ha problem med det så trodde det var lugnt.. Senare visade det sig ju att Min förra hade massor med skit i hovarna så hovbråskförbeningen fanns säkert där av en orsak iom att han dessutom var så ung.

Nu vet jag ju inte vilka fynd som har gjorts på "din häst" men jag skulle nog vilja ha hästen väldigt billigt eller leta vidare.
Det kanske inte känns så nu, men det finns fler hästar därute!
 
Jag har träffat min veterinär.
Hon säger nej, i alla fall till det priset som är satt.
Till ett kraftigt reducerat pris tycker hon att jag kan chansa om jag vill. Fynden behöver inte spela in.
Den har ändå både hopptävlat och gått lägre klass dressyr frekvent de senaste åren utan att ha annat än en liten böld.

Jag inväntar ff svar från fb.

Så till dess får jag klura på om jag orkar med fynden mentalt och till vilket pris det är värt det.
 
Jag vet inte? Borde det det?

På besiktningsprotokollet (som jag precis fick)står att (röntgen)fynden kan ha betydelse för angivet användningsområde... Det känns ju sådär måste jag säga...
Veterinären lät ändå väldigt positiv på telefon igår.
Om det tom står sådär, köp inte:heart Du har haft tillräckligt tycker jag så att starta med detta i säcken nope.. Jag har också svårt att tro att du får ut höjningen om hästen får problem pga fynden..
 
Har provat att padda upp provsadeln baktill för att se om det kunde göra skillnad och det gjorde det. (Min beställda sadel kommer aldrig känns det som...:arghh:)

Hur som så har det gått riktigt bra att rida sista tiden efter att jag paddat upp sadeln baktill. Något enstaka tjafs och nu bara i vänster varvet.. Men släpper snabbt och han blir avslappnad och fin i slutet av passet. Idag var han fantastiskt fin i slutet!:banana:

Nu vet jag ju inte om det hjälper att det barkar mot sommar eftersom han alltid, av någon märklig anledning, går bättre på sommaren.O_o

Känner dock fortfarande att jag är otränad i ridmusklerna sas, hjärnan vet vad kroppen ska göra men kroppen orkar inte riktigt sas. Jaja nu känns det iaf pepp och är sugen på att komma igång att träna. Bara min sadel vill komma, då provsadeln är hysteriskt hal..:cool:
 
@super Men vad skönt att det funkar så mycket bättre :)! Det här med att han är bättre när det blir åt sommar, kan inte det ha med värmen att göra? De flesta som har nån form av smärtproblematik i kroppen mår oftast bättre i värme eftersom kroppen blir "mjukare" då. Mest en tanke :).
 
@super Men vad skönt att det funkar så mycket bättre :)! Det här med att han är bättre när det blir åt sommar, kan inte det ha med värmen att göra? De flesta som har nån form av smärtproblematik i kroppen mår oftast bättre i värme eftersom kroppen blir "mjukare" då. Mest en tanke :).
Ja just nu känns det riktigt bra och hoppfullt..

Jag har ju absolut tänkt tanken! Men vi hittar ju inget. (Sliter mitt hår...:banghead:) Har ju bedövat hela hästen utan att det blivit någon skillnad. Tiden får väl utvisa om det är sadeln eller sommaren..

Det enda som jag faktiskt behandlar men egentligen utan diagnos är ju i så fall pssm. Knepigt att testa iaf typ 2 som jag förstått det. Det skulle iaf kunna förklara problemen då vad jag läst mig till så har hästar med pssm ofta problem med kyla. Å andra sidan så gick han ju bra med provsadeln i november..

Men han har hur som helst någon form av problem med sin ämnesomsättning då han lätt får fettdepåer och svarar väldigt bra på Alcar som man bla behandlar pssm med. Innan Alcaren så var han fet fast han bara gick på ca 9 kg hösilage. Det är inte mycket för en häst på lösdrift som är nästan 170 cm.. När jag började ge Alcar så rasade han typ 75 kg på bara några veckor. Nu klarar han att gå på ca 15 kg utan att bli tjock så länge han står på Alcar.

Får se vad tandis och kiropraktorn säger i veckan.
 
Fast jag har väldigt svårt att tro att en häst går från helt oridbar pga smärta till hyfsat normal bara för att det blir sommar?
Han är förmodligen känslig så små ändringar kan ju göra stor skillnad.
 
Fast jag har väldigt svårt att tro att en häst går från helt oridbar pga smärta till hyfsat normal bara för att det blir sommar?
Han är förmodligen känslig så små ändringar kan ju göra stor skillnad.
Jag hoppas du har rätt! För då har jag troligen hittat problemet.

Tandis har kikat idag och han var lite vass men inget konstigt i övrigt som skulle kunna förklara beteendet. På torsdag kommer kiropraktorn.
 
Idag har vi genrepat inför unghästtestet. Trött bebis som skötte sig exemplariskt!
CD59909A-1EFB-422E-A8CF-8C6F108F2B63.jpeg
Nu blir det två veckors vila så han får återhämta sig lite innan det är på allvar.
 
Idag så var vi på vår första Pay and Ride LC:2. Med Solis insats är jag supernöjd. Hon gick på transporten direkt både på hemmaplan och bortaplan. Kunde till och med skicka in henne! Lite stirrig på plats i och med några islandshästar men hon släppte det rätt fort. Nästan inga reaktioner på domarbordet men det var ju lite konstigt med 3 personer, tyckte hon.
Med min egna insats så finns det ju mycket att förbättra. Min sits måste jag jobba mer på. Andas skulle jag tydligen öva på oxå.
Överlag är jag nöjd. Det är som sagt första gången vi åker på Pay and Ride och vad jag vet så har hon aldrig varit på någon innan. Det var 2 1/2 år sedan jag själv var iväg. Procent 61,669% kan jag förbättra till nästa gång.
 
Musse har fått komma ut på banan. Red FEI lagtävlansprogram. Han var lite spänd, men skötte sig trots det utmärkt. 67% och seger. Förra året utgick jag på den här tävlingen då han drabbades av akut torgskräck.
Nu satsar vi på start i MSV B:5 om en månad,
 
Var iväg på Pay & Ride med dressyrvalackarna i går. :) 5-åringen som knapt har varit utanför gården mera än någon enstaka gång, skötte sig super! Han blev lite tittig och spänd på framridningsbanan, men vi fick rida fram i railen ett tag innan programmet, och då lugnade han ner sig snabbt och var fokuserad på mig. Gick ett nästintill felfritt LC-program med mycket lovord från domaren, så jag bedömde att det fick räcka för honom och strök oss från LB.

12-åringen fick gå LB och LA, han har gått typ 2-3 tävlingar för 5 år sedan så han behöver komma ut och få lite mer rutin bara. Planen är att han ska gå några "riktiga" LA och MsvC innan sommaren, och evt. MsvB till hösten om han inte säljs innan dess. Han var spänd i LB men bättre i LA, fick massor med beröm för hans gångarter, motor och uttryck. Om jag vore dressyrryttare (eller han kunde hoppa) så skulle jag köpa honom direkt, han är så himla häftig att sitta på. :love:

Stona (inkl min egen 07-a) har blivit lite nerprioriterade på sistonde då jag helt enkelt inte hinner med alltihop... Har varit dötrött pga fölvak de senaste veckorna, men hoppast det blir lite bättre nu framöver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 528
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
716
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
47 48 49
Svar
966
· Visningar
63 693
Senast: Trott
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
27 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp