Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker ändå det är sunt på något vis att hobbyryttare (inkl. jag själv) är mer misstänksamma till ev. röntgenfynd. Vi har varit till viss del liberala när vi letat häst genom åren, men vissa saker har gått helt bort (=urkalkningar på relativt ung och otränad häst, lätt pålagringar etc. på samma häst).

Ett proffs/tävlat på betydligt högre nivå har ju rimligtvis bättre kunskap och förmåga att träna en häst med röntgenförändringar och hålla denne frisk än någon som jag som tränat på max MSV C nivå och tävlat LB.

En annan aspekt att ta hänsyn till är ju att träningssätt, underlag etc. blir annorlunda när en häst kommer till en nyägare, och den träning och underlag som fungerat bra tidigare sett till röntgenförändringarna kanske var optimalt då men inte passar nu.
 
Det var inte mot dig jag menade, "dina" fynd lät inte så roliga. Svarade på Mackans inlägg om att folk idag ofta tar för hårt på röntgen i allmänhet :)

Om vet avrått är det ju ett annat läge!!

Ja, jag vet att du inte svarade mig jag mest reflekterade över att ”ditt” rtg fynd hade jag inte valt bort om resten stämmer.
 
Ett proffs/tävlat på betydligt högre nivå har ju rimligtvis bättre kunskap och förmåga att träna en häst med röntgenförändringar och hålla denne frisk än någon som jag som tränat på max MSV C nivå och tävlat LB.

Fast det är ju inte automatiskt så att en häst med röntgenfynd har sämre hållbarhet än en häst utan? Det beror ju helt på vad det är för fynd och hur veterinärer ställer sig till det. Du kan ge plåtar till 10 olika veterinärer och få 10 olika diagnoser, det är inte helt enkelt att läsa röntgenplåtar och det beror helt på hur bra dom är tagna. Dvs bildkvaliten. Lite sämre bilder kan tex skapa en skugga som inte ens finns och flera veterinärer har ju friskförklarat hästar som haft tydliga röntgenfel. Det är fasen en hel vetenskap så ibland undrar jag om det inte var bättre förr när en aldrig röntgade!
 
Fast det är ju inte automatiskt så att en häst med röntgenfynd har sämre hållbarhet än en häst utan? Det beror ju helt på vad det är för fynd och hur veterinärer ställer sig till det. Du kan ge plåtar till 10 olika veterinärer och få 10 olika diagnoser, det är inte helt enkelt att läsa röntgenplåtar och det beror helt på hur bra dom är tagna. Dvs bildkvaliten. Lite sämre bilder kan tex skapa en skugga som inte ens finns och flera veterinärer har ju friskförklarat hästar som haft tydliga röntgenfel. Det är fasen en hel vetenskap så ibland undrar jag om det inte var bättre förr när en aldrig röntgade!

Och med mindre röntgen är ju mindre risk för reservation i försäkring.
Precis som man kan åka till den mest nitiska veterinären med bäst utrustning och hitta problem lättare kan man också åka till de lite sämre veterinärerna med sämre utrustning och få reservationen som tillkommit av första veterinären hävd ett år senare i vissa fall.
Det handlar om att väja rätt veterinär OCH klinik.
 
Håller helt med @fio och @tuaphua ! Den dyraste häst jag köpt hittils röntgade jag inte ens... En 7-åring i full tävlingskondition som gick LA/1,20, inriden som 4-åring och lugnt och fint tagen. Ua på böjprov så jag tänkte "what the hell", han håller nog oavsett om det finns röntgenfynd eller inte. Och det gjorde han, friskaste häst jag haft (röntgades även u.a. som 11-åring då jag sålde honom).
Rolig historia inom ämnet dock - han blev sparkad dagen innan nya ägaren skulle hämta hem honom, och fick en fissur i benet. Efter lite fram och tillbaks så sänkte jag priset med 50% och hon köpte hästen trots skadan. 3 månaders boxvila + 3 månaders lugn igångsättning blev början på deras relation, men han blev 100% återställd och de tävlade upp till MsvB dressyr tillsammans, sedan såldes han till en ung hoppryttare som tävlade 1,20 hoppning.

Mina ston röntgades innan köp, den dåvarande 5-åringen var ua på röntgen men med reaktioner på böjprov, med facit i hand så skulle jag nog inte göra om ett köp med sådant besiktningsresultat... (men detta är så klart världens finaste häst, så...!) Andra stoet var tvärt om, ua på böjprov men "småsaker" på röntgen, har inte haft problem av dessa fynden (men av typ 100 andra saker).

Och ang att föda upp så man har full historik - inser ni hur många år man måste gå igenom med ångest för att hästen ska bli skadat, innan man ens får börja rida den...? :nailbiting:
 
Här har det blivit att jag ridit småttingar denna veckan, lite spontant sådär :p Två hingstar f-17. Den ena lite mer gjord med så där red vi lösa och lite mer självgående. Supergullig och fräck liten häst som både rör sig 👌 och var så snäll i mörker, blåst och massa saker att titta på. Till salu och kan säga att det kliar i fingrarna... Den ska ridas nån gång till och sedan blir det vinterlov.
Idag blev det en annan som bara haft ryttare ett par gånger så det fick bli på lina - men gick bra. Blev lite spänt när en av hundarna fick en stöt av ett staket och började yla + skrämde lösdriftshästarna så de kom dundrande intill paddocken, men släppte snabbt. En större modell av häst (man kan nästan inte tro att de är lika gamla, denna är både hög men dessutom välutvecklad så ger ett väldigt maffigt intryck) med en jäkla trav, haha good luck till ägaren att sitta på den sen :grin:
Hästägaren skrev för en stund sedan och föreslog programridning på söndag, lät ju kul! inte ridit program på 1,5 år. Får bara se om vi får ihop det med två hästar och två småbarn... Hm hmm, får fundera på lämpligt program med då 🤔 nåt som är lätt att plugga in :rofl:
 
Här har det blivit att jag ridit småttingar denna veckan, lite spontant sådär :p Två hingstar f-17. Den ena lite mer gjord med så där red vi lösa och lite mer självgående. Supergullig och fräck liten häst som både rör sig 👌 och var så snäll i mörker, blåst och massa saker att titta på. Till salu och kan säga att det kliar i fingrarna... Den ska ridas nån gång till och sedan blir det vinterlov.
Idag blev det en annan som bara haft ryttare ett par gånger så det fick bli på lina - men gick bra. Blev lite spänt när en av hundarna fick en stöt av ett staket och började yla + skrämde lösdriftshästarna så de kom dundrande intill paddocken, men släppte snabbt. En större modell av häst (man kan nästan inte tro att de är lika gamla, denna är både hög men dessutom välutvecklad så ger ett väldigt maffigt intryck) med en jäkla trav, haha good luck till ägaren att sitta på den sen :grin:
Hästägaren skrev för en stund sedan och föreslog programridning på söndag, lät ju kul! inte ridit program på 1,5 år. Får bara se om vi får ihop det med två hästar och två småbarn... Hm hmm, får fundera på lämpligt program med då 🤔 nåt som är lätt att plugga in :rofl:
Åh var det den ena hingsten jag såg på insta kanske? Sååå fin!😍
 
Jag rider ju inte Nelly något än men har kvar min ena medryttarhäst 2 dgr i veckan. Hon är 4 år och sååå fin😍
Det är så roligt med unghästar, utvecklingen går så snabbt när de bara känns mer och mer vuxna i ridningen hela tiden.
 
Håller helt med @fio och @tuaphua ! Den dyraste häst jag köpt hittils röntgade jag inte ens... En 7-åring i full tävlingskondition som gick LA/1,20, inriden som 4-åring och lugnt och fint tagen. Ua på böjprov så jag tänkte "what the hell", han håller nog oavsett om det finns röntgenfynd eller inte. Och det gjorde han, friskaste häst jag haft (röntgades även u.a. som 11-åring då jag sålde honom).
Rolig historia inom ämnet dock - han blev sparkad dagen innan nya ägaren skulle hämta hem honom, och fick en fissur i benet. Efter lite fram och tillbaks så sänkte jag priset med 50% och hon köpte hästen trots skadan. 3 månaders boxvila + 3 månaders lugn igångsättning blev början på deras relation, men han blev 100% återställd och de tävlade upp till MsvB dressyr tillsammans, sedan såldes han till en ung hoppryttare som tävlade 1,20 hoppning.

Mina ston röntgades innan köp, den dåvarande 5-åringen var ua på röntgen men med reaktioner på böjprov, med facit i hand så skulle jag nog inte göra om ett köp med sådant besiktningsresultat... (men detta är så klart världens finaste häst, så...!) Andra stoet var tvärt om, ua på böjprov men "småsaker" på röntgen, har inte haft problem av dessa fynden (men av typ 100 andra saker).

Och ang att föda upp så man har full historik - inser ni hur många år man måste gå igenom med ångest för att hästen ska bli skadat, innan man ens får börja rida den...? :nailbiting:
Jag har väldigt mycket mindre ångest med mina "bebisar" än med de vuxna faktiskt. Just för att kroppen är så mycket mjukare och har bättre läkning än en äldre häst, och jag kan ge dem år av vila om det krävs, hur många är beredda att lägga den tiden på en äldre tävlingsindivid. 😊
 
Jag vägrar fortsatt att inse att jag är vuxen och i maj så råkade jag köpa en ponny till, så nu har jag en new forest också. 2 år, planen är 3-årstest och senare hingstvisning. Just nu är han mest på tillväxt 😅❤️
 

Bifogade filer

  • FA5FAE38-0E55-4344-A0D8-BF7AB1FB059C.jpeg
    FA5FAE38-0E55-4344-A0D8-BF7AB1FB059C.jpeg
    272,7 KB · Visningar: 117
Fager har fått en ofrivillig vila. Fick ett otäckt ensidigt näsflöde förra veckan som sedan gav feber. Vi var på kliniken och det är inget smittsamt 😊 Veterinären sa dock att det var bland det värsta han sett vad gäller mängden klegg i näsan.

vi kunde utesluta luftvägar och tänder. Syntes inte heller någon direkt vätska i bihålan på röntgen. Så efter en veckas behandling med två olika sorters penicillin är han nu snorfri! Återbesök på tisdag för att försöka hitta problemet
 
Jag vägrar fortsatt att inse att jag är vuxen och i maj så råkade jag köpa en ponny till, så nu har jag en new forest också. 2 år, planen är 3-årstest och senare hingstvisning. Just nu är han mest på tillväxt 😅❤️

Åh vad fin och vad kul, här är en med två ponnyer f 17, trots min väl mogna ålder 😅 en av mina är just New Forest. Lite lika faktiskt 😊
 

Bifogade filer

  • 0E8D80A4-1D10-4F5A-AC02-6530F07C8AA9.jpeg
    0E8D80A4-1D10-4F5A-AC02-6530F07C8AA9.jpeg
    478,7 KB · Visningar: 93
Äntligen så börjar vi komma igång! Idag är det 4 veckor sedan förlossning. Har nu ridit hela 4 pass, de är mest skritt och korta sekvenser men Mulle har vilat i ca två månader och gått på halvfart i två-tre månader innan dess så vi är lika rostiga bägge två. :angel::D

Det är verkligen så kul att komma upp lite i sadeln igen. Dessutom att ha lyxen att göra det på min alldeles egna gård som vi köpte i november! Mitt egna stall och min egna ridbana! Och stora kuperade hagar!:love: Jag lever lyxliv som mammaledig just nu.

Mulle känns dessutom fräsch och motiverad så nu ska vi bara försöka hålla ett lugnt tempo så bägge våra kroppar får tid att byggas upp igen.

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
56 925
Senast: pepp
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
510
· Visningar
25 332
Senast: Trott
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 143
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp