Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja de va absolut lite lika! Vad är det för stam på din? Hur stor är hon/han? Kul med fler med ponny! Vad har ni för mål?

Han är e: Stackarps Diplomat och ue: Sörbys Wilmer X och är ca 146 i mkh just nu. Han är fortfarande hingst, men bara för att kulorna inte är på plats ordentligt, han ska bli valack iaf, fast han faktiskt är rekommenderad att sparas som hingstämne. Jag har dock varken plats eller intresse för att hålla hingst 😊. Målet är väl att troligtvis visa på treårstest, sen ska han bli min rid- och ev körponny, bara jag får tummen ur att köra in honom. Han är superkul att hålla på med, alltid pigg och glad och älskar när han fått komma ut i skogen på promenader och tömkörning. 😊
 
Äntligen så börjar vi komma igång! Idag är det 4 veckor sedan förlossning. Har nu ridit hela 4 pass, de är mest skritt och korta sekvenser men Mulle har vilat i ca två månader och gått på halvfart i två-tre månader innan dess så vi är lika rostiga bägge två. :angel::D

Det är verkligen så kul att komma upp lite i sadeln igen. Dessutom att ha lyxen att göra det på min alldeles egna gård som vi köpte i november! Mitt egna stall och min egna ridbana! Och stora kuperade hagar!:love: Jag lever lyxliv som mammaledig just nu.

Mulle känns dessutom fräsch och motiverad så nu ska vi bara försöka hålla ett lugnt tempo så bägge våra kroppar får tid att byggas upp igen.

Har han varit skadad eller 'bara' vilat pga att du varit gravid?
Hur som helst så är jag lite (läs mycket ☺️)avis på den helt underbara gården ni hittat!! 😍
 
Har han varit skadad eller 'bara' vilat pga att du varit gravid?
Hur som helst så är jag lite (läs mycket ☺)avis på den helt underbara gården ni hittat!! 😍
Han har både gått på halvfart på grund av min foglossning och karpaltunnelsyndrom under graviditeten men även behandlad en kota fram och bägge SI-lederna under sen-hösten. SI-lederna har nog varit ett problem sedan innan jag köpte honom med tanke på balansproblemen han har bak (och utan tillstymmelse till problem i nackkotpelaren...) men nu verkar vi vara på rätt väg med det!

Vi älskar verkligen vår gård! :love:
 
Han har både gått på halvfart på grund av min foglossning och karpaltunnelsyndrom under graviditeten men även behandlad en kota fram och bägge SI-lederna under sen-hösten. SI-lederna har nog varit ett problem sedan innan jag köpte honom med tanke på balansproblemen han har bak (och utan tillstymmelse till problem i nackkotpelaren...) men nu verkar vi vara på rätt väg med det!

Vi älskar verkligen vår gård! :love:
Ok då är jag med. 🙂
SI-leder är klurigt. Ffa att hitta, så skönt att ni kommit till rätta där.
Det är ju ett angenämt 'problem' att få komma igång tillsammans.
 
Jag och B2 ska tävla igen den 6:e januari, en LC:1 och LB:1. Förhoppningen är att inte komma sist och stanna på rätt sida av dressyrstaketet såattehh... :angel:

MEN! Det lär ju vara rätt så skitkallt då. Och man måste ju ha vit krage, men jag tänkte då, visst borde jag kunna ha min vita polotröja i fleece under kavajen då? Kavajen är stretchig och jag lär ju se ut som en liten mashmallow, men hellre det än att frysa arslet av mig tänkte jag. :D
 
Jag och B2 ska tävla igen den 6:e januari, en LC:1 och LB:1. Förhoppningen är att inte komma sist och stanna på rätt sida av dressyrstaketet såattehh... :angel:

MEN! Det lär ju vara rätt så skitkallt då. Och man måste ju ha vit krage, men jag tänkte då, visst borde jag kunna ha min vita polotröja i fleece under kavajen då? Kavajen är stretchig och jag lär ju se ut som en liten mashmallow, men hellre det än att frysa arslet av mig tänkte jag. :D
Du måste inte ha vit krage, den skrivningen är borttagen ur TR, men du måste ha krage. Ska du till stället i södra Sthlm så brukar det vara helt ok varmt i deras stora ridhus och på framridningen kan du ju ha mer kläder på dig.
 
Jag och B2 ska tävla igen den 6:e januari, en LC:1 och LB:1. Förhoppningen är att inte komma sist och stanna på rätt sida av dressyrstaketet såattehh... :angel:

MEN! Det lär ju vara rätt så skitkallt då. Och man måste ju ha vit krage, men jag tänkte då, visst borde jag kunna ha min vita polotröja i fleece under kavajen då? Kavajen är stretchig och jag lär ju se ut som en liten mashmallow, men hellre det än att frysa arslet av mig tänkte jag. :D
Vad kul, tyvärr tror jag inte Marie är hemma då annars hade vi kommit och kollat
Ta hellre på dig överdragskläder du lätt kan ta av och på, kan bli skitjobbigt om det blir för varmt mitt under programmet :wtf: :D
 
Jag har faktiskt funderat på att starta med min nya medryttarhäst den tävlingen, men det verkar omöjligt att få plats i långbana-klasserna... får se hur jag gör, hans ägare tycker vi kan starta till våren men det drar i tävlingstarmen.

Ja nej jag hängde på låset när anmälan öppnade, och då valde jag ju ända kortbana-klasserna. Såg att det var många nyblivna fyraåringar (födda 2016) som skulle starta, säkert 3-4 stycken. Jag trodde 4-åringar fick starta först i mars/april det år de fyller fyra, men det är kanske annorlunda i dressyr?
 
Ja nej jag hängde på låset när anmälan öppnade, och då valde jag ju ända kortbana-klasserna. Såg att det var många nyblivna fyraåringar (födda 2016) som skulle starta, säkert 3-4 stycken. Jag trodde 4-åringar fick starta först i mars/april det år de fyller fyra, men det är kanske annorlunda i dressyr?

Jo 4 åriga hästar får starta tidigast 1 april
 
Eftersom det typ aldrig får gå ett år utan att hästen behöver hitta på någonting:

Kvällen mellan ons och torsdag rullade hästen fast. Stallägarna hittade henne vid kvällsfodringen och fick upp henne, medtagen men inga synliga sår eller så. Igår hade hon väldigt ont i ryggen och stapplade lite när hon gick. Idag är hon oändligt mycket bättre, rör sig rent men är öm vid mankbasen och kring musklerna i ländryggen på ena sidan.

Det ska vara kul med djur, har jag hört.
 
Eftersom det typ aldrig får gå ett år utan att hästen behöver hitta på någonting:

Kvällen mellan ons och torsdag rullade hästen fast. Stallägarna hittade henne vid kvällsfodringen och fick upp henne, medtagen men inga synliga sår eller så. Igår hade hon väldigt ont i ryggen och stapplade lite när hon gick. Idag är hon oändligt mycket bättre, rör sig rent men är öm vid mankbasen och kring musklerna i ländryggen på ena sidan.

Det ska vara kul med djur, har jag hört.

Stackarn! men sån tur att stallägarna hittade henne och att hon inte fastnade efter fodringen :nailbiting: Hoppas det lägger sig snabbt och bara är tillfällig ömhet.

Jag tränade för tränare igår, tredje gången för tränaren och det känns bra! Trevlig och positiv, pedagogisk för både ryttare och häst.
Jag rider 6-åringen på träningarna och han är SÅ fin att rida, går med öronen framåt hela tiden och bara vill och vill (tränaren säger minst ett par gånger per träning vilket fantastiskt temperament hästen har - och jag kan bara hålla med).
Han är stor (175-ish) och lite valpig så tränaren trycker mycket på att inte ha för bråttom utan låta det ta lite tid och att han ska få hitta balansen osv. Det har hänt en del med honom de sista veckorna, framförallt i galoppen, så vi kunde jobba mer i den igår. Han har en stor galopp och har varit lite oliksidig där vänster galopp varit mycket enklare att korta/samla- men nu börjar höger galopp komma ikapp vänster och vips gick även höger att samla upp så smått och det känns lika i båda varven.
Vi fick även träna på lite öppnor, både på spåret och på medellinjen och det var lite trixigt, men vissa bitar blev bra.
4 januari blir det träning igen!
 
Stackarn! men sån tur att stallägarna hittade henne och att hon inte fastnade efter fodringen :nailbiting: Hoppas det lägger sig snabbt och bara är tillfällig ömhet.

Ja, hon har blivit bättre dag för dag. Idag fick jag hänga mot henne för att få en reaktion i ryggen. Nu börjar vi komma till läget där det är svårt att säga om hon har ont eller om hon tycker att man är dum för att man pillar på henne för mycket (sto med stor integritet... i kombination med prinsessan-på-ärten syndrom)
 
Eftersom det typ aldrig får gå ett år utan att hästen behöver hitta på någonting:

Kvällen mellan ons och torsdag rullade hästen fast. Stallägarna hittade henne vid kvällsfodringen och fick upp henne, medtagen men inga synliga sår eller så. Igår hade hon väldigt ont i ryggen och stapplade lite när hon gick. Idag är hon oändligt mycket bättre, rör sig rent men är öm vid mankbasen och kring musklerna i ländryggen på ena sidan.

Det ska vara kul med djur, har jag hört.
En sträckning/bristning är ett litet pris att betala för en fastrullning. Men såklart är det jobbigt ändå men skönt att hon verkar vara bra/bättre nu.

Det är mycket kolik, tjocka ben, dåliga magar och feber nu. Min var ju lite dålig för två veckor sedan men nu är vi igång igen. Men fröken häst är lite pigg efter vilan och kan hoppa och fara till mitt stora förtret. Och jag är inte jättemodig just nu så vi ska ta mycket hjälp under jul och nyår.
Dessutom har jag ju varit och grottat i kroppen på henne en del så hon har behövt hitta nya vägar till balans.
Men jag tror det blir bra det här...
DSC_2303.JPG
 
En sträckning/bristning är ett litet pris att betala för en fastrullning. Men såklart är det jobbigt ändå men skönt att hon verkar vara bra/bättre nu.

Det är mycket kolik, tjocka ben, dåliga magar och feber nu. Min var ju lite dålig för två veckor sedan men nu är vi igång igen. Men fröken häst är lite pigg efter vilan och kan hoppa och fara till mitt stora förtret. Och jag är inte jättemodig just nu så vi ska ta mycket hjälp under jul och nyår.
Dessutom har jag ju varit och grottat i kroppen på henne en del så hon har behövt hitta nya vägar till balans.
Men jag tror det blir bra det här...Visa bifogad fil 42383
Apropå ngt helt annat, vilken häftig takkrona :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 528
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
716
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
47 48 49
Svar
966
· Visningar
63 704
Senast: Trott
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
27 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp