Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade nog bett om en second oppinion från en annan renommerad hovslagare. Sen så är det ju inte ett extremt undertramp som är givaren för en korrekt form, utan snarare att hästen balanserar och vinklar sig. Där är det ju som du redan är inne på en fråga om styrka och balans hos hästen samt att de breddar sig mer i takt med just utbildning, styrka och balans.

Jag hade försökt öka bärigheten på hästen helt kortfattat .

Kommer inte byta hovslagare, den jag har är väldigt bra och jag litar på honom att det inte skulle kunna ändra ngt i skoningen men ska absolut prata med en annan bara för höra dennes åsikt. Hästen går i korrekt unghäst form men den är ju nybliven 5 åring som som inte ens har varit riden i ett år så den är självklart inte så stark som den förhoppningvis blir. :)
 
Bytte du till ringskor pga undertrampet eller var det pga annat?
Anledningen till att vi började rota i det var pga patellaluxuation men veterinären sa att det var en av fördelarna med det då vi också hade haft problem med att han trampade av sina framskor. Han var ungefär 170 och drog 140-145 i täcken, så han hade väldigt kort kropp och rätt långa ben.
 
Kommer inte byta hovslagare, den jag har är väldigt bra och jag litar på honom att det inte skulle kunna ändra ngt i skoningen men ska absolut prata med en annan bara för höra dennes åsikt. Hästen går i korrekt unghäst form men den är ju nybliven 5 åring som som inte ens har varit riden i ett år så den är självklart inte så stark som den förhoppningvis blir. :)
Nu ska jag vara lite tråkig... Men om hästen är känslig och blir rädd för att röra sig om den slår på sig, är det Värt att tävla än då?
Är det inte bättre att hitta t.ex en pnr/programridning där du får ha bootsen på och ge hästen en bra upplevelse? Tävla kan du göra när den balanserat upp sig.
 
Nu ska jag vara lite tråkig... Men om hästen är känslig och blir rädd för att röra sig om den slår på sig, är det Värt att tävla än då?
Är det inte bättre att hitta t.ex en pnr/programridning där du får ha bootsen på och ge hästen en bra upplevelse? Tävla kan du göra när den balanserat upp sig.

Du är absolut inte tråkig och absolut värt att vänta tills den vuxit till sig om den fortsätter trampa in så långt under. Det är bara januari, hade inte tänkt tävla nästa vecka 😅
 
I tisdags var det ju dags för sadelkoll och det blev en kort (och billig)session. Min sadel ligger som en smäck på djuret. Phu!
Och eftersom hon missat att ta med sig hoppsadlar så var vi klara där.
Men jag fick några förslag på sadlar som kunde passa så åkte och hämtade en inför hoppträningen igår.
Träningen gick bra och det var superkul men sadeln var inget för mig (Prestige Michel Robert).
Nu har jag inte hoppat på många år så mycket kan ju vara ovana men visst ska man ändå känna att det är skönt att sitta i sadeln? Att man känner sig 'trygg' och att det känns rätt?
Eller har jag för höga krav på en sadel jag kommer att rida i en gång/vecka typ?
 
I tisdags var det ju dags för sadelkoll och det blev en kort (och billig)session. Min sadel ligger som en smäck på djuret. Phu!
Och eftersom hon missat att ta med sig hoppsadlar så var vi klara där.
Men jag fick några förslag på sadlar som kunde passa så åkte och hämtade en inför hoppträningen igår.
Träningen gick bra och det var superkul men sadeln var inget för mig (Prestige Michel Robert).
Nu har jag inte hoppat på många år så mycket kan ju vara ovana men visst ska man ändå känna att det är skönt att sitta i sadeln? Att man känner sig 'trygg' och att det känns rätt?
Eller har jag för höga krav på en sadel jag kommer att rida i en gång/vecka typ?
Många tycker att det är obekvämt att rida i hoppsadel om de är vana vid dressyrsadel så det är nog mycket en vanesak. Själv älskar jag min albion K2 hoppsadel som jag haft i evigheter. Rider nästan bara i den plus att den ligger bra på båda hästarna.😊
 
I tisdags var det ju dags för sadelkoll och det blev en kort (och billig)session. Min sadel ligger som en smäck på djuret. Phu!
Och eftersom hon missat att ta med sig hoppsadlar så var vi klara där.
Men jag fick några förslag på sadlar som kunde passa så åkte och hämtade en inför hoppträningen igår.
Träningen gick bra och det var superkul men sadeln var inget för mig (Prestige Michel Robert).
Nu har jag inte hoppat på många år så mycket kan ju vara ovana men visst ska man ändå känna att det är skönt att sitta i sadeln? Att man känner sig 'trygg' och att det känns rätt?
Eller har jag för höga krav på en sadel jag kommer att rida i en gång/vecka typ?
Ja annars lär du ju inte vilja rida i sadeln. Men man får försöka sortera mellan ovant och dålig passform.

Jag minns när jag köpte min nuvarande hoppsadel (till förra hästen så det var länge sen). Då red jag främst i dressyrsadlar och jag tyckte det var typ omöjligt att inverka i en hoppsadel. Ville egentligen ha en billig hoppsadel, men det gick inte. Köpte till slut en betydligt dyrare hoppsadel än planerat, den är jätteskön! Tycker fortfarande att den är den bästa hoppsadeln som finns och sörjer lite att jag kommer behöva byta ut den till en som ligger bättre på Nelly..
 
Många tycker att det är obekvämt att rida i hoppsadel om de är vana vid dressyrsadel så det är nog mycket en vanesak. Själv älskar jag min albion K2 hoppsadel som jag haft i evigheter. Rider nästan bara i den plus att den ligger bra på båda hästarna.😊
Ja jo det köper jag såklart. Men den här var hård och inte alls skön för min bak. Så även om ovanan finns där så vill jag ju ändå ha en sadel som inte är rent obekväm? Även om jag bara hoppar en gång/vecka så vore det ju trevligt att ha sadeln vid uteritter också.
Tanken på att skritta längre än några minuter i den sadeln får mig att rysa.
 
Ja jo det köper jag såklart. Men den här var hård och inte alls skön för min bak. Så även om ovanan finns där så vill jag ju ändå ha en sadel som inte är rent obekväm? Även om jag bara hoppar en gång/vecka så vore det ju trevligt att ha sadeln vid uteritter också.
Tanken på att skritta längre än några minuter i den sadeln får mig att rysa.
Prova någon annan modell istället!
 
I tisdags var det ju dags för sadelkoll och det blev en kort (och billig)session. Min sadel ligger som en smäck på djuret. Phu!
Och eftersom hon missat att ta med sig hoppsadlar så var vi klara där.
Men jag fick några förslag på sadlar som kunde passa så åkte och hämtade en inför hoppträningen igår.
Träningen gick bra och det var superkul men sadeln var inget för mig (Prestige Michel Robert).
Nu har jag inte hoppat på många år så mycket kan ju vara ovana men visst ska man ändå känna att det är skönt att sitta i sadeln? Att man känner sig 'trygg' och att det känns rätt?
Eller har jag för höga krav på en sadel jag kommer att rida i en gång/vecka typ?
Jag tycker inte att du har för höga krav. Jag fick en hoppsadel utprovad till min unghäst förra sommaren. Den låg jättebra på honom och jag tyckte den kändes ok som unghästsadel när vi provade ut den. Men sen när jag red själv i den kändes det vingligt och obalanserat. Jag kände mig inte säker i den. Tänkte att det kanske var min ovana vid hoppsadlar och dålig balans i kombination så jag skämdes lite när jag kontaktade utprovaren. Men kände ändå att jag inte kan ha en sadel jag känner mig osäker i när jag rider unghäst.
Utprovaren kom ut igen och den här gången fokuserade jag på att jag skulle känna mig trygg och jag hittade (efter ett gäng provade sadlar) en som hade mycket stöd framåt och som var helt fantastiskt mjuk och skön!
Jag älskar den och eftersom den också ligger ok på min vuxna häst så rider jag nästan mest i den nu. 😄 Så det går att hitta en trygg hoppsadel även om man är van att rida i dressyrsadel!
 
Jag tycker inte att du har för höga krav. Jag fick en hoppsadel utprovad till min unghäst förra sommaren. Den låg jättebra på honom och jag tyckte den kändes ok som unghästsadel när vi provade ut den. Men sen när jag red själv i den kändes det vingligt och obalanserat. Jag kände mig inte säker i den. Tänkte att det kanske var min ovana vid hoppsadlar och dålig balans i kombination så jag skämdes lite när jag kontaktade utprovaren. Men kände ändå att jag inte kan ha en sadel jag känner mig osäker i när jag rider unghäst.
Utprovaren kom ut igen och den här gången fokuserade jag på att jag skulle känna mig trygg och jag hittade (efter ett gäng provade sadlar) en som hade mycket stöd framåt och som var helt fantastiskt mjuk och skön!
Jag älskar den och eftersom den också ligger ok på min vuxna häst så rider jag nästan mest i den nu. 😄 Så det går att hitta en trygg hoppsadel även om man är van att rida i dressyrsadel!
Vad är det för sadel?

Jag hjälpte en hoppryttare för många år sedan och red då i en CWD. Gosh vad den var skön och jag kunde dressyra i den utan problem.
Så jag har sneglat på en sån men tvekar på att köpa en äldre (billigare än de nyare sas). Men det kanske är bättre än att köpa en nyare/billigare av annat märke?
 
Ja jo det köper jag såklart. Men den här var hård och inte alls skön för min bak. Så även om ovanan finns där så vill jag ju ändå ha en sadel som inte är rent obekväm? Även om jag bara hoppar en gång/vecka så vore det ju trevligt att ha sadeln vid uteritter också.
Tanken på att skritta längre än några minuter i den sadeln får mig att rysa.
Leta vidare. Jag vet att en del hoppsadlar är hemska. Som jag skrev så älskar jag min K2. Den är så himla bekväm o ger bra stöd. (Passar rak rygg o finns att få tag på begagnat om modellen passar din häst)😊
 
Leta vidare. Jag vet att en del hoppsadlar är hemska. Som jag skrev så älskar jag min K2. Den är så himla bekväm o ger bra stöd. (Passar rak rygg o finns att få tag på begagnat om modellen passar din häst)😊
Tyvärr är hon inte särskilt rak utan behöver en lite svängd bom. 🙄
Jag misstänker att det kommer att bli som för @MiniLi, en betydligt dyrare sadel än jag tänkt mig...
 
@Corax Jag vill tipsa om Passiers Marcus Ehning, de är inte så dyra och finns ofta begagnade.

När jag åkte på utprovning för hoppsadel hade jag inför besöket ställt in mig på en mjuk och modern Prestige eller Equipe men kom hem med en Passier, det hade jag aldrig trott ;). Jag upplevde den väldigt välbalanserad och hästen med kort lite svängd rygg älskade den :up:.
 
@Corax
En Bagari. Den är i kalvskinn, supermjuk att sitta i och rejäla knästöd fram som påminner om dressyrstöd, plus flyttbara stöd bak. Stadigt och bra för mig som är en lite feg dressyrtant. 😅
 
Ni kanske har lite koll, när brukar det komma igång med pay and ride för året? Försöker ha lite koll på mitt när område, men det verkar endast komma pay and jumps.
 
Ni kanske har lite koll, när brukar det komma igång med pay and ride för året? Försöker ha lite koll på mitt när område, men det verkar endast komma pay and jumps.

Örbacka brukar vara rätt aktiva med att lägga ut datum för både P&J och P&R hos sig och brukar dra igång ganska tidigt på våren - kör även en sommarcup sen med flera tillfällen i rad :) De lägger ut datum på Facebooksidan
 
83145017_168100674540066_666165293218791424_n.jpg

Hoppar in med en liten update om mig o ponnyn :)
Efter två-tre veckors vintervila så var träningen igång igen. Fokuset har legat mycket på lösgjordhet, och att jag koordinerar mina hjälper rätt. Har jobbat på min noggrannhet som ryttare, och ponnyn känns fin, pigg och känslig nu.
Efter det snabba steget upp i FEI så tappade jag självkänslan och kom på att, "jo men, jag borde knappt tävla LC, jag kan inte ens rida en häst i form"..
Men med lite om och men så är vi tillbaka och det har varit väldigt skönt med uppehåll från tävling. Bara slappna av, ha kul och komma tillbaka till min ridning.
Jag har kommit ur svackan och hittar nya knappar på min drömponny.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
56 837
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
510
· Visningar
25 322
Senast: Trott
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 140
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp