Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår så stoppade jag in damen i transporten och åkte och tränade, gick super. Vi har haft lite problem hemma med att allt är läskigt första gången men gång två så är det lugnt så jag väntade mig vi skulle hoppa och fara inne i det nya ridhuset men inte då. Hon litar på mig fullt ut, förutom när vi skulle galoppera förbi de två barnen i färgglada overaller på läktaren, då var det bäst att vi travade förbi med riktigt höga knälyft istället. :love:

Idag skulle vi bara jogga en liten stund för att få igång cirkulationen i musklerna men när vi kom in i ridhuset så hamnade vi mitt i några stallkompisars hoppträning så det slutade med att vi tog oss några skutt vi också.
 
Så där tänker jag också. 🙄

Är det något nytt för i år att klubben måste godkänna meetinglicensen?

Det går framåt för oss här i alla fall. Hästen blir starkare och starkare så nu ska vi försöka ta oss ur komfort-zonen och börja plocka upp formen lite mer.
Jag tränade för min 'borta-tränare' två dagar förra helgen och hon var Såå fin dag två. Jag hade sporrar för första gången och det tog hon jättebra.

Enda brötiga med djuret är att hon är väldigt fokuserad på andra hästar (eller ffa en hagkompis). Oftast går det bra men ibland dampar hon ur och gnäggar som en tok.
Jag försöker lista ut/lära mig hur jag ska hantera det då jag försvinner totalt för henne i dessa situationer.
Det gör ju även lastning hemma väldigt intressant... Inte.

@villhöver Jag har tidigare spunnit ett par ggr/vecka eller sprungit. Men nu hinner jag inte. Helt omöjligt att få ihop med jobb, företag, häst och barn.
Däremot pysslar jag lite med stretch och andra balansövningar hemma för att få min kropp att gå med på det jag vill ha den till.
Det är klubben själv som bestämmer om de måste godkänna licensen. Så antagligen har din hemmaklubb tagit ett sånt beslut. Vi godkänner per automatik för att minska administrationen.
 
Det är klubben själv som bestämmer om de måste godkänna licensen. Så antagligen har din hemmaklubb tagit ett sånt beslut. Vi godkänner per automatik för att minska administrationen.
Det var visst bara första licensen som gick via klubben. Den andra kunde jag betala på en gång.

Hur hade ni tänkt om följande:
Jag har ju tänkt försöka börja tävla nya djuret framöver. Har kollat på lite tävlingar men funderar på vad som är bäst...
Om jag ska anmäla till tävling där jag kan rida samma program, på samma ställe, två dagar i rad eller satsa på en dag i taget sas.
Vad skulle vara avgörande faktorer för att ni skulle välja det ena eller det andra?
 
Det var visst bara första licensen som gick via klubben. Den andra kunde jag betala på en gång.

Hur hade ni tänkt om följande:
Jag har ju tänkt försöka börja tävla nya djuret framöver. Har kollat på lite tävlingar men funderar på vad som är bäst...
Om jag ska anmäla till tävling där jag kan rida samma program, på samma ställe, två dagar i rad eller satsa på en dag i taget sas.
Vad skulle vara avgörande faktorer för att ni skulle välja det ena eller det andra?

Ja för efter första licensköpet ligger du redan som godkänd att teckna licens i klubbens medlemsregister i TDB
 
Alltså vad skönt med en liten paus från storm och ösregn.
Igår när jag skulle rida den lille var det sol och nästintill vindstilla. Härligt! Sen var han jätteduktig med så det var en bra dag. Sån himla rar häst, i allt från hantering till ridning. Helt okomplicerad än så länge. Får väl se om det ska planeras in en kastrering snart, men man hade ju önskat lite mindre lerigt då...
Imorse var också fint, sol, stilla och minusgrader... då red jag en väns fyraåring som jag ska hjälpa henne lite med. Andra gången jag red honom och det gick fint. Han är lite svår med formen, blir jättekort -och hög i nacken så det är lite jobb med att få honom att slappna av, komma ner och ut liksom. Han växer för fullt och är rätt vinglig men kommer bli en himla trevlig häst när han blir stor ;)
Glad över de fina hästarna jag rider nu :)

Imorse
morgon.jpg
 
Senast ändrad:
Hörrni, tränar ni något vid sidan av ridningen? Vad och hur ofta?

Jag cyklar till och från stallet, 3 km av uppförsbackar på ditvägen och sedan rulla tillbaka ner, men det räknas kanske inte direkt som träning. Hade gärna sprungit ett par dagar i veckan men svårt att hinna/orka med heltidsjobb och lång pendling.
 
Nu har vi tagit första ridturen. Kanske inte bästa vädret att börja i.... men kul att vara uppe på hästryggen igen.

Jag fick ont i rumpan av att skritta i 40 minuter i min välstoppade dressyrsadel...
 
Visa bifogad fil 45139
Jag har sålt min fina pålla och gud så jobbigt det har varit att komma dit. En lång process som började med fodervärdskap.

Det känns ändå skönt för jag kände bara mig stressad och hann inte med alla hästarna.
Hon har dessutom fått det så himla bra.
Men det är sorgligt. Och konstigt. Jag vet inte när jag senast var utan storhäst? Jag tror jag haft halvblod sedan 89 ? och lite annat smått och gott upptill men alltid ett halvblod minst.
Nu står det 5 ponnyer i stallet istället så jag är inte direkt sysslolös.
Men vad sorgligt för dig! Klart att det är skönt att Pållan fått det bra men förstår precis hur du känner dig. Trösten i nöden är ju att det alltid går att köpa en ny om behovet blir stort.
 
Alltså är så lycklig över min nya sadel och faktiskt nya häst!!! Måste bara vara oerhört försiktig så jag inte överanstränger min helt plötsligt oerhört ambitiösa häst!❤ Känns f*n som jag vunnit VM...😂
Va härligt att det känns så bra! 🥳😃
Jag funderar också på en Erreplus. Antingen Vittoria eller Freestyle.
Läste någonstans att Freestyle 18' är mer som 17,5'.
Vad tycker du? Är de små i sätet?
 
Va härligt att det känns så bra! 🥳😃
Jag funderar också på en Erreplus. Antingen Vittoria eller Freestyle.
Läste någonstans att Freestyle 18' är mer som 17,5'.
Vad tycker du? Är de små i sätet?
Jag ska erkänna att jag inte gillade Freestyle alls, kändes som att sitta i en liten grop men 17" som jag provred kändes väldigt trång så det kan ju ha med det att göra oxå.

Har ju en 18" Impulse idag och den känns väldigt rymlig, har även provridit en 17" Impulse och den kändes som en helt annan sadel och oxå väldigt trång. Jag brukar kana runt i 18" så jo lite små i storlekarna är dom nog.🤔 Men det brukar väl Italienska och Franska sadlar vara? Forestieren jag har är oxå 18" men den känns som en 17"-17.5"
 
Jag är så vansinnigt less på all is! Och att det töar på dagarna.

Min gamle hade rullat sig i hagen igår och kom inte upp trots att han är ordentligt vinterskodd.

Tack och lov har jag fantastiska vänner som kom och hjälpte mig, efter att ha dragit honom en bit från staketet och grusat under honom så tog han sig upp med lite uppmuntran.
Så igår kväll körde min sambo runt i hagen i 2 timmar med isrivarstålet bakom traktorn och nu på morgonen har vi fått hagen ordentligt grusad.

Hoppas vi slipper mer drama.

Liten bild hur det såg ut innan...

B84027D7-4C69-42AC-814E-196221CE2170.jpeg
 
Jag är så vansinnigt less på all is! Och att det töar på dagarna.

Min gamle hade rullat sig i hagen igår och kom inte upp trots att han är ordentligt vinterskodd.

Tack och lov har jag fantastiska vänner som kom och hjälpte mig, efter att ha dragit honom en bit från staketet och grusat under honom så tog han sig upp med lite uppmuntran.
Så igår kväll körde min sambo runt i hagen i 2 timmar med isrivarstålet bakom traktorn och nu på morgonen har vi fått hagen ordentligt grusad.

Hoppas vi slipper mer drama.

Liten bild hur det såg ut innan...

Visa bifogad fil 46126
Fy fasen😰
 
Jag är så vansinnigt less på all is! Och att det töar på dagarna.

Min gamle hade rullat sig i hagen igår och kom inte upp trots att han är ordentligt vinterskodd.

Tack och lov har jag fantastiska vänner som kom och hjälpte mig, efter att ha dragit honom en bit från staketet och grusat under honom så tog han sig upp med lite uppmuntran.
Så igår kväll körde min sambo runt i hagen i 2 timmar med isrivarstålet bakom traktorn och nu på morgonen har vi fått hagen ordentligt grusad.

Hoppas vi slipper mer drama.

Liten bild hur det såg ut innan...

Visa bifogad fil 46126
Åh stackars hästen :cry:
Vilken tur att han fick hjälp av er så att han kom upp!
 
Första tävlingen för i år och på 26 år ;) Red så ridbyxorna sprack i grenen *asg* eller så gick sömmen när jag satt upp... men, jag red inte fel, vi fick inte in 3 kaninhopp byten på diagonalen och vi lämnade inte banan även om domarpodiumet klart och tydligt var skitläskigt. Procenten spelar ingen roll, jag måste lära mig att våga ta i henne och vi måste ut mer för att få mer rutin. Tydligen får man inte det av att rida hemma :)
 
Första tävlingen för i år och på 26 år ;) Red så ridbyxorna sprack i grenen *asg* eller så gick sömmen när jag satt upp... men, jag red inte fel, vi fick inte in 3 kaninhopp byten på diagonalen och vi lämnade inte banan även om domarpodiumet klart och tydligt var skitläskigt. Procenten spelar ingen roll, jag måste lära mig att våga ta i henne och vi måste ut mer för att få mer rutin. Tydligen får man inte det av att rida hemma :)
Härligt, att våga ge sig ut och rida så mycket man bara kan är bästa början för att få mer rutin! Grattis!
 
Hade en superträning med "dressyrhästen" i veckan. Provade ny tränare som det fungerade super med. Tränaren var så pedagogisk, gjorde allt så lätt och enkelt samt ingjöt mod i oss. Nu har vi ett stort tydligt mål som vi satsar emot och det hade jag aldrig gjort eller tänkt tanken på ens om inte denna tränaren var så övertygande. Livrädd egentligen av tanken men tänker att vi provar. Det värsta som kan hända är att det inte blir så men vafan. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
56 841
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
510
· Visningar
25 325
Senast: Trott
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 140
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp