Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag åker storhästen till stall med ridhus och hela köret för att stå där i några veckor. Så då kommer de kanske lite bilder på oss.

Min vackra vita/ljusa häst (Benny) och min goa ponny avlivas imorgon.
Benny har pålagringar på 3 ben och har ont. Ponnyn fick fång för en vecka sen och han är 23 så han får vandra vidare.

Så imorgon går jag från 3 hästar till 1 häst... 💔😢

(Och idag är det 2 år sen Attack fick vandra vidare)
 
Idag åker storhästen till stall med ridhus och hela köret för att stå där i några veckor. Så då kommer de kanske lite bilder på oss.

Min vackra vita/ljusa häst (Benny) och min goa ponny avlivas imorgon.
Benny har pålagringar på 3 ben och har ont. Ponnyn fick fång för en vecka sen och han är 23 så han får vandra vidare.

Så imorgon går jag från 3 hästar till 1 häst... 💔😢

(Och idag är det 2 år sen Attack fick vandra vidare)
Nej, det var tråkigt att höra 😢
 
Idag åker storhästen till stall med ridhus och hela köret för att stå där i några veckor. Så då kommer de kanske lite bilder på oss.

Min vackra vita/ljusa häst (Benny) och min goa ponny avlivas imorgon.
Benny har pålagringar på 3 ben och har ont. Ponnyn fick fång för en vecka sen och han är 23 så han får vandra vidare.

Så imorgon går jag från 3 hästar till 1 häst... 💔😢

(Och idag är det 2 år sen Attack fick vandra vidare)

Men så sorgligt! Beklagar!
 
Idag åker storhästen till stall med ridhus och hela köret för att stå där i några veckor. Så då kommer de kanske lite bilder på oss.

Min vackra vita/ljusa häst (Benny) och min goa ponny avlivas imorgon.
Benny har pålagringar på 3 ben och har ont. Ponnyn fick fång för en vecka sen och han är 23 så han får vandra vidare.

Så imorgon går jag från 3 hästar till 1 häst... 💔😢

(Och idag är det 2 år sen Attack fick vandra vidare)
Fy fasiken :( Din stackare, förstår att det är tungt i hjärtat.
 
Idag åker storhästen till stall med ridhus och hela köret för att stå där i några veckor. Så då kommer de kanske lite bilder på oss.

Min vackra vita/ljusa häst (Benny) och min goa ponny avlivas imorgon.
Benny har pålagringar på 3 ben och har ont. Ponnyn fick fång för en vecka sen och han är 23 så han får vandra vidare.

Så imorgon går jag från 3 hästar till 1 häst... 💔😢

(Och idag är det 2 år sen Attack fick vandra vidare)

åh vad ledsamt💔
 
Idag åker storhästen till stall med ridhus och hela köret för att stå där i några veckor. Så då kommer de kanske lite bilder på oss.

Min vackra vita/ljusa häst (Benny) och min goa ponny avlivas imorgon.
Benny har pålagringar på 3 ben och har ont. Ponnyn fick fång för en vecka sen och han är 23 så han får vandra vidare.

Så imorgon går jag från 3 hästar till 1 häst... 💔😢

(Och idag är det 2 år sen Attack fick vandra vidare)
Stackars dig. Jag känner med dig. Så väldigt ledsamt. 🥺
 
Tränar för start om två veckor. Äntligen börjar han ta stöd på bettet. Fortfarande jobbigt i övergångarna. Kom i helgen på varför jag får hugg i handen i övergångarna. Han ställer in sig så lång in under sig att jag fattar att det är svårt för honom att hålla ihop. Han har i allmänhet lättare att sätta sig än att skjuta på.
Någon som har tips på hur vi kan jobba på det?
 
Tränar för start om två veckor. Äntligen börjar han ta stöd på bettet. Fortfarande jobbigt i övergångarna. Kom i helgen på varför jag får hugg i handen i övergångarna. Han ställer in sig så lång in under sig att jag fattar att det är svårt för honom att hålla ihop. Han har i allmänhet lättare att sätta sig än att skjuta på.
Någon som har tips på hur vi kan jobba på det?

Min Fröken har av och till liknande problem. Hon samlar sig hellre MASSOR än sträcker på sig.

Det som funkat för oss är att 'nästan' göra en avsaktning/övergång/halt och sedan trycka fram ganska rejält. Varvat med att göra riktiga övergångar/halter naturligtvis. Det har fått henne lite mer frammåt och hjälper henne att inte hamna riktigt så långt in under sig själv. Jag behöver också tänka på att göra halterna med överskänkel/knä (jag tänker lite att jag stoppar bogarna, inte hästen) för att undvika att "bromsa" med vikt/säte/hand för mycket vilket verkar trigga att bakbenen hamnar under.
 
Skulle varit ute och tävlat med laget idag.

Men Fröken svullnade för några veckor sedan upp i benen, och efter det blev senskadorna hon haft som pingpongbollar båda fram. Hon har ju bara gått fullt ut sen juli ungefär och det är ganska deprimerande att hon inte skulle hålla.

Så istället har vi varit på veterinärbesök idag.

Veterinären kunde inte känna nån ömhet eller något som tydde på ny skada i senorna, men hade inget emot att göra ultraljud bara för att kolla. Innan det så skulle vi göra rörelsekontroll; för att kolla om hon var halt vilket hon borde varit om senorna var affekterade.

Inget avvikande rakt fram, på volt på mjukt eller hårt underlag. Veterinären fortsatte prata om att lymfangit ev kan "sätta" sig i gammal ärrvävnad och bli kvar där och att vi i fortsättningen skall vara uppmärksamma på detta. Speciellt båda fram om benen svullnat i övrigt och om hon inte är halt. Böjprov gjordes också, och hon var ren fram.

Men ville inte ens sätt ner benet efter ha blivit böjd vb. Veterinären jätteförvånad iom att hon varit ren på volt och rakt fram. Knät och hasen är röntgade utan fynd och återbesök om 2v för att spruta, göra ridprov mm.

Senorna visade sig fina på ultraljudet med. Inga skador någonstans. Så har gått från lite förlamande "min häst håller inte" till "wtf bakben???"
 
Jag har tagit beslutet att det räcker nu för min satsning med Barb. Tanken har funnits i bakhuvudet under ett par år att jag kräver för mycket I förhållande till vad som rättvist mot henne. Hennes uppfödare vill köpa tillbaka henne och så kommer det få bli. Där kommer hon att bli ompysslad som den Drottningponny hon är och lära barnbarnen allt hon kan. Det är förstås ett riktigt jobbigt beslut men det känns rätt i hjärtat.

Barb har gjort så otroligt mycket för mig som ryttare och hon förtjänar det bästa 💖.
IMG_20200705_155915_484.jpg
 
Jag har tagit beslutet att det räcker nu för min satsning med Barb. Tanken har funnits i bakhuvudet under ett par år att jag kräver för mycket I förhållande till vad som rättvist mot henne. Hennes uppfödare vill köpa tillbaka henne och så kommer det få bli. Där kommer hon att bli ompysslad som den Drottningponny hon är och lära barnbarnen allt hon kan. Det är förstås ett riktigt jobbigt beslut men det känns rätt i hjärtat.

Barb har gjort så otroligt mycket för mig som ryttare och hon förtjänar det bästa 💖.Visa bifogad fil 57252
Vilken underbar bild!

Men det måste väl ändå kännas skönt att det är just uppfödaren? Även om det är ledsamt att hon fått återkommande problem. 🥺

Hur gammal är hon, och hur länge har du haft henne?
 
Jag har tagit beslutet att det räcker nu för min satsning med Barb. Tanken har funnits i bakhuvudet under ett par år att jag kräver för mycket I förhållande till vad som rättvist mot henne. Hennes uppfödare vill köpa tillbaka henne och så kommer det få bli. Där kommer hon att bli ompysslad som den Drottningponny hon är och lära barnbarnen allt hon kan. Det är förstås ett riktigt jobbigt beslut men det känns rätt i hjärtat.

Barb har gjort så otroligt mycket för mig som ryttare och hon förtjänar det bästa 💖.Visa bifogad fil 57252
Låter som ett klokt beslut för er båda! Ett härligt ”pensionärsliv” för ponnydrottningen och du slipper den där ständiga oron ❤️
 
Jag har tagit beslutet att det räcker nu för min satsning med Barb. Tanken har funnits i bakhuvudet under ett par år att jag kräver för mycket I förhållande till vad som rättvist mot henne. Hennes uppfödare vill köpa tillbaka henne och så kommer det få bli. Där kommer hon att bli ompysslad som den Drottningponny hon är och lära barnbarnen allt hon kan. Det är förstås ett riktigt jobbigt beslut men det känns rätt i hjärtat.

Barb har gjort så otroligt mycket för mig som ryttare och hon förtjänar det bästa 💖.Visa bifogad fil 57252
Du har ju verkligen gjort en resa med den ponnyn och ändrat allt du har kunnat för att hon skulle ha det så bra som möjligt så att låta henne få en underbar pensionärstillvaro är väl helt perfekt!:heart
 
Vilken underbar bild!

Men det måste väl ändå kännas skönt att det är just uppfödaren? Även om det är ledsamt att hon fått återkommande problem. 🥺

Hur gammal är hon, och hur länge har du haft henne?
Barb är född 07 och jag har haft henne i nio år nu. Hon kom till mig direkt från uppfödaren, så det känns himla bra att det är hos dom hon får bli gammal💖.
 
Jag har tagit beslutet att det räcker nu för min satsning med Barb. Tanken har funnits i bakhuvudet under ett par år att jag kräver för mycket I förhållande till vad som rättvist mot henne. Hennes uppfödare vill köpa tillbaka henne och så kommer det få bli. Där kommer hon att bli ompysslad som den Drottningponny hon är och lära barnbarnen allt hon kan. Det är förstås ett riktigt jobbigt beslut men det känns rätt i hjärtat.

Barb har gjort så otroligt mycket för mig som ryttare och hon förtjänar det bästa 💖.Visa bifogad fil 57252
Nu sitter jag och lipar, lite här. Så vemodigt. Men FINT. Det har varit en ynnest att få följa er resa.
 
@Fiorano Tufft beslut men det har ju fått verka fram. Hoppas att du hittar en annan riktig toppenhäst (eller ponny)!

Mitt djur har känts lite stark och styv på sistone men valde ändå att åka på tävling i helgen (kan inte se/känna någon ojämnhet eller uppenbar muskelömhet). Hon var väldigt fin på framridningen och jag tyckte även att vi gjorde vår bästa ritt någonsin! Domaren höll inte riktigt med utan la oss på 65% men det gav oss i alla fall en till 4:e-placering. 😊

En fråga: När hon kom så skummade hon mycket i munnen men successivt har det blivit mindre och mindre (från vitt runt hela munnen till max lite läppstift). Jag tror mycket försvann med mitt avlägsnande av 'snokremmen'. Vi har även bytt bett (ett par gånger)och tänderna är ua (mars). Hon har en väldigt fin och stilla mun och jag upplever inte att hon grejar något mer nu. Däremot är det ju en stor skillnad i styrka i kroppen på henne.
Hur hade ni tänkt?
Är det någon som vet om det är vanligt att det kan ändras så mycket?

Jag kan tillägga att hon gick på ett Sprenger tredelat första tiden men där kom som sagt tungan över nån gång. Sen har hon gått på olika Fager-bett, främst i titan.
 
Senast ändrad:
Har haft en fantastisk tävlingshelg med mina svarta ston😍. Eller ja, Carmen är inte min. Hon gick iaf LA3 och MsvC1 på 66 resp 64% och det gav en 4e och en 2aplats under lördagen. Söndagen var premiärtävling för Elli som sprang en LC1 på 64%💖. Så himla lycklig att Elli som är riden mindre än ett år redan är ute på tävlingsbanan! Hon skötte sig dessutom alldeles utmärkt även om hon blev lite blyg i början av programmet.

Lite tråkigare är att Barbs uppfödare backat ur och det blir ingen försäljning dit :( . Har ev ett annat hem på gång åt henne. Nu när jag väl bestämt mig för att inte ha kvar henne så vill jag få det gjort, även om det på inget sätt är en katastrof om hon blir kvar.
IMG_20200919_172832_213.jpg
 
Vi har också haft en jättefin tävlingshelg. Debut på dressyrbanan för Cnut som skött sig med den äran. Han har sprungit så fint han kan och orkar för dagen. 63,17% och tredje plats i lördags och 64,667% och andra plats i går. Red LB:2 bägge dagarna. Ryttaren var mindre bra. Red in med skydd på banan i lördags och i går kom jag på mig själv med att rida lätt i första avbrottet. :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
56 838
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
510
· Visningar
25 325
Senast: Trott
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 140
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp