Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Får kanske inte göra reklam, men på Facebooksidan MysDressyr hittar du tävlingar. Försöker köra en/månad och har tre program/tävling, oftast LC (med lättridning), LB och LA. Rosetter åt alla naturligtvis 😁.

Jag vet, har spånat lite, men kändes bökigt iom att vi bor i Norge.... (och inte har swish t.ex.)


Jag har faktiskt funderat på islandshäst. Jag har tyckt om dem jag har ridit i Sverige och tycker de verkar överlag smarta och roliga. De är dock extremt ovanliga här. Fjordingar finns det en uppfödare inom en timmes körning men islänningar tror jag det krävs en flygtur för att titta på. Jag har också tänkt på att helt enkelt ringa runt bland ridskolorna och se om någon har en gammal ponny som vill gå i mini-pension nu i sommar. Kanske vore det klokt att starta med en häst som verkligen inte är reaktiv och skulle gilla att strosa runt i skritt på fälten. Då kunde jag vänja in kroppen igen utan att stressa något.

Kom ihåg att många ridskolehästar är vana att gå många timmar/dag och kan bli rätt så stissiga om man drar ner mycket på träningen... Kanske kan finnas någon ridskola som haft corona-stängd dock så man vet hur hästarna blir om de inte går...?

Annars så borde väl quarter vara en aktuell ras och lätt att få tag på där borta? Både lugna och med minimalt av rörelser...
 
Eftersom rutinerna ändrades så hästen uppfattar det hela som en tävlingssituation.
Men vad är det då i en "tävlingssituation" som hästen blir stressad av, menar du? En häst kan ju inte tänka "nu är det tävling". Jag är av den uppfattningen att det i princip alltid beror på ryttaren när en häst plötsligt ändrar beteende när den ska gå program. Många pratar t ex om att hästen kändes så fin på framridningen och sedan ändrades helt i programmet. Hästen vet ju inte skillnad på framridning och program, tänker jag då. Skillnaden är att ryttaren spänner till och ändrar sin ridning. Sedan kan absolut vissa hästar påverkas av ny miljö och den stämning som blir på en tävlingsplats med publik, andra hästar etc. Men om den ändras bara av att gå ett program på hemmaplan - då skulle jag absolut tänka att det beror på ryttaren. Man kan spänna sig omedvetet, vilket jag tror att de flesta gör mer eller mindre. Jag känner så klart varken dig eller din häst - det här är mer allmänna reflektioner. Jag tycker att det är intressant. :)
 
Men vad är det då i en "tävlingssituation" som hästen blir stressad av, menar du? En häst kan ju inte tänka "nu är det tävling". Jag är av den uppfattningen att det i princip alltid beror på ryttaren när en häst plötsligt ändrar beteende när den ska gå program. Många pratar t ex om att hästen kändes så fin på framridningen och sedan ändrades helt i programmet. Hästen vet ju inte skillnad på framridning och program, tänker jag då. Skillnaden är att ryttaren spänner till och ändrar sin ridning. Sedan kan absolut vissa hästar påverkas av ny miljö och den stämning som blir på en tävlingsplats med publik, andra hästar etc. Men om den ändras bara av att gå ett program på hemmaplan - då skulle jag absolut tänka att det beror på ryttaren. Man kan spänna sig omedvetet, vilket jag tror att de flesta gör mer eller mindre. Jag känner så klart varken dig eller din häst - det här är mer allmänna reflektioner. Jag tycker att det är intressant. :)

Ja, i det här fallet är jag helt trygg i att min häst är nervös av tävlingssituationen. Men det är bra att jag återigen blir påmind om varför jag inte ska skriva saker på bukefalos, tack för det! :up:
 
Ja, i det här fallet är jag helt trygg i att min häst är nervös av tävlingssituationen. Men det är bra att jag återigen blir påmind om varför jag inte ska skriva saker på bukefalos, tack för det! :up:
Jag ifrågasätter inte huruvida du påverkar din häst nervositet eller inte. Men jag tycker det är väldigt intressant att fundera och diskutera kring såna här frågor varför hästar helt plötsligt ändrar beteende tillsynes utan orsak. Jag tänker att det är vår uppgift som ryttare och hästägare att försöka förstå hästen och det den försöker förmedla.

Som jag förstår det så har din häst varit lugn i tävlingssituationen hemma tidigare gånger och nu helt plötsligt så blev den väldigt nervös och svårpåverkad? Har jag uppfattat det rätt?
I så fall är det väldigt intressant att försöka spekulera i vad som orsakar denna beteendeförändring eftersom att hästen varit lugn i situationen innan. Har du själv några idéer kring vad som triggar igång din häst?
 
Jag ifrågasätter inte huruvida du påverkar din häst nervositet eller inte. Men jag tycker det är väldigt intressant att fundera och diskutera kring såna här frågor varför hästar helt plötsligt ändrar beteende tillsynes utan orsak. Jag tänker att det är vår uppgift som ryttare och hästägare att försöka förstå hästen och det den försöker förmedla.

Som jag förstår det så har din häst varit lugn i tävlingssituationen hemma tidigare gånger och nu helt plötsligt så blev den väldigt nervös och svårpåverkad? Har jag uppfattat det rätt?
I så fall är det väldigt intressant att försöka spekulera i vad som orsakar denna beteendeförändring eftersom att hästen varit lugn i situationen innan. Har du själv några idéer kring vad som triggar igång din häst?

Ja, det skrev jag ju ovan. Avvikelser från rutinen. Tex klippning av man, rengöring av kissfläckar, borsta igenom svansen med glansspray, tävlingstränset med nummerlapp, jag putsar stövlarna, sporrar men inte spö, bokstäver på ridbanan, avskuren ridbana med cavaletti, kompis som filmar etc. Jag tror på många bäckar små, att hon nu har fattat.

Därmed lämnar jag buke förhoppningsvis för gott.
 
Ja, det skrev jag ju ovan. Avvikelser från rutinen. Tex klippning av man, rengöring av kissfläckar, borsta igenom svansen med glansspray, tävlingstränset med nummerlapp, jag putsar stövlarna, sporrar men inte spö, bokstäver på ridbanan, avskuren ridbana med cavaletti, kompis som filmar etc. Jag tror på många bäckar små, att hon nu har fattat.

Därmed lämnar jag buke förhoppningsvis för gott.
Fast vi frågar ju inte för att vara elaka utan för att spekulera kring möjliga orsaker och hur man skulle kunna avhjälpa dem. Jag tycker inte att du ska ta åt dig av att någon ifrågasätter dig utan se det som att vi alla här kan lära oss av din situation. Jag är säker på att du inte är ensam om att få en nervös häst på tävling. Och genom att diskutera det så kan vi alla få tips och nya perspektiv kring det. Jag tycker inte att du ska lämna Buke för gott pga detta. Du bidrar med mycket kunskap och kloka tankar.
 
Ja, i det här fallet är jag helt trygg i att min häst är nervös av tävlingssituationen. Men det är bra att jag återigen blir påmind om varför jag inte ska skriva saker på bukefalos, tack för det! :up:
Inte sluta skriva! Det är jätteintressant.
Ja, det skrev jag ju ovan. Avvikelser från rutinen. Tex klippning av man, rengöring av kissfläckar, borsta igenom svansen med glansspray, tävlingstränset med nummerlapp, jag putsar stövlarna, sporrar men inte spö, bokstäver på ridbanan, avskuren ridbana med cavaletti, kompis som filmar etc. Jag tror på många bäckar små, att hon nu har fattat.

Därmed lämnar jag buke förhoppningsvis för gott.
Vad tråkigt om du lämnar buke, Habina. Jag uppskattar dina inlägg och kommer att sakna dig om du slutar skriva här.
Jag gillade de aktuella inläggen, då jag tyckte att det var ett intressant ämne och ville veta mer om detta. Inte för att uttrycka misstro mot dig.
Hoppas att du ändrar dig. /Tualma
 
@Tualma Jag har resonerat precis som du att hästen inte vet skillnad på framridningen och tävlingsritten. Det har jag dock omvärderat för hästar är nog lite mer begåvade än vi de riktigt får credit för. För några år sen tävlade jag en ponny som som gjorde klassikern att "lägga av" så fort domaren blåste. Jag var helt säker på att det var ett ryttarproblem. Kom in på banan med ponnyn och han var superfin! Riktigt framme och tänkte att det här är VERKLIGEN ett ryttarproblem. Sen blåste domaren och den fina dressyrponnyn jag satt på 10 sekunder tidigare förvandlades till en trött gammal åsna.
Jag har varken förr eller senare ridit så fult som jag gjorde på den ponnyn för att få honom att röra sig. Red några varv på framridningen efter ritten och han var som en miljon. Det handlade intet om nervositet från min sida, jag är rutinerad och väldigt trygg inne på dressyrbanan, särskilt när hästen är med mig och jag får känslan att "detta vinner vi lätt"😂.

Min Barb var tvärtom. På henne fick jag oftast en extra bra känsla inne på banan, hon VILLE verkligen visa upp sig. Så nog är hästar lite smartare än vi kanske tror.
 
@Tualma Jag har resonerat precis som du att hästen inte vet skillnad på framridningen och tävlingsritten. Det har jag dock omvärderat för hästar är nog lite mer begåvade än vi de riktigt får credit för. För några år sen tävlade jag en ponny som som gjorde klassikern att "lägga av" så fort domaren blåste. Jag var helt säker på att det var ett ryttarproblem. Kom in på banan med ponnyn och han var superfin! Riktigt framme och tänkte att det här är VERKLIGEN ett ryttarproblem. Sen blåste domaren och den fina dressyrponnyn jag satt på 10 sekunder tidigare förvandlades till en trött gammal åsna.
Jag har varken förr eller senare ridit så fult som jag gjorde på den ponnyn för att få honom att röra sig. Red några varv på framridningen efter ritten och han var som en miljon. Det handlade intet om nervositet från min sida, jag är rutinerad och väldigt trygg inne på dressyrbanan, särskilt när hästen är med mig och jag får känslan att "detta vinner vi lätt"😂.

Min Barb var tvärtom. På henne fick jag oftast en extra bra känsla inne på banan, hon VILLE verkligen visa upp sig. Så nog är hästar lite smartare än vi kanske tror.
@Tualma Jag har resonerat precis som du att hästen inte vet skillnad på framridningen och tävlingsritten. Det har jag dock omvärderat för hästar är nog lite mer begåvade än vi de riktigt får credit för. För några år sen tävlade jag en ponny som som gjorde klassikern att "lägga av" så fort domaren blåste. Jag var helt säker på att det var ett ryttarproblem. Kom in på banan med ponnyn och han var superfin! Riktigt framme och tänkte att det här är VERKLIGEN ett ryttarproblem. Sen blåste domaren och den fina dressyrponnyn jag satt på 10 sekunder tidigare förvandlades till en trött gammal åsna.
Jag har varken förr eller senare ridit så fult som jag gjorde på den ponnyn för att få honom att röra sig. Red några varv på framridningen efter ritten och han var som en miljon. Det handlade intet om nervositet från min sida, jag är rutinerad och väldigt trygg inne på dressyrbanan, särskilt när hästen är med mig och jag får känslan att "detta vinner vi lätt"😂.

Min Barb var tvärtom. På henne fick jag oftast en extra bra känsla inne på banan, hon VILLE verkligen visa upp sig. Så nog är hästar lite smartare än vi kanske tror.
Precis! Det är ett spännande ämne som det vore roligt att diskutera vidare och få dela andras upplevelser och berättelser.
 
@Tualma Jag har resonerat precis som du att hästen inte vet skillnad på framridningen och tävlingsritten. Det har jag dock omvärderat för hästar är nog lite mer begåvade än vi de riktigt får credit för. För några år sen tävlade jag en ponny som som gjorde klassikern att "lägga av" så fort domaren blåste. Jag var helt säker på att det var ett ryttarproblem. Kom in på banan med ponnyn och han var superfin! Riktigt framme och tänkte att det här är VERKLIGEN ett ryttarproblem. Sen blåste domaren och den fina dressyrponnyn jag satt på 10 sekunder tidigare förvandlades till en trött gammal åsna.
Jag har varken förr eller senare ridit så fult som jag gjorde på den ponnyn för att få honom att röra sig. Red några varv på framridningen efter ritten och han var som en miljon. Det handlade intet om nervositet från min sida, jag är rutinerad och väldigt trygg inne på dressyrbanan, särskilt när hästen är med mig och jag får känslan att "detta vinner vi lätt"😂.

Min Barb var tvärtom. På henne fick jag oftast en extra bra känsla inne på banan, hon VILLE verkligen visa upp sig. Så nog är hästar lite smartare än vi kanske tror.
Ja men det handlar väl om att hästen lär sig olika ledtrådar. Tex att ryttarens ridning kommer vara annorlunda efter visselsignalen.
 
Ja men det handlar väl om att hästen lär sig olika ledtrådar. Tex att ryttarens ridning kommer vara annorlunda efter visselsignalen.
Jag tänker att de lär sig direkta samband. Visselpipa-nu kommer inte ryttaren åt mig. Fläta man-nu är något annorlunda på gång. Hingstar som betäcker kan du lära att olika huvudlag betyder betäckning vs arbete. Så nog är hästar smarta nog att förstå små skillnader i situationen och bete sig utifrån det.
 
Jag tänker att de lär sig direkta samband. Visselpipa-nu kommer inte ryttaren åt mig. Fläta man-nu är något annorlunda på gång. Hingstar som betäcker kan du lära att olika huvudlag betyder betäckning vs arbete. Så nog är hästar smarta nog att förstå små skillnader i situationen och bete sig utifrån det.
Ja det tror jag också!
 
Personligen så lyckas jag genomgåande ävsevärt mycket bättre på dressyrtävlingar om jag rider valacker kontra ston, trots att min hittils mest talangfulla häst varit ett sto..... Min teori är att stona (de jag haft) är mera känsliga för min nervösitet - jag brukar inte bli jättenervös på tävlingar, men lite spänd blir man allt, och de reagerar mera på det.

Givetvis individuelt, men interessant observation ändå tycker jag.
 
Apropå att hästar lär sig signaler
Min hopphäst fattar galopp när han får startsignal, även om jag sitter med hellånga tyglar
Han är även rädd för reklamskyltar och diverse saker när man rider omkring innan start
Under pågående ritt kollar han inte på nånting!
Så nog vet de att "Nu gäller det!"
 
Också på temat: min häst älskade att fräsa på i fullt ös när vi konditionstränade i intervaller. Han lärde sig att lyssna efter signalen i min intervall-app på telefonen och gasade iväg själv från skritt när den pep, och började bromsa in självmant när den gjorde "slutsignal". Detta var samtidigt som jag ofta hade musik på, så han hörde skillnad på de ljuden och ljud som var i musiken.

På tävlingsbanan förstod han nog att det var uppvisning, för jag fick alltid känslan av att han var extra uppmärksam på mig där inne (förutom en gång när han var livrädd för en buske, då var han inte rolig). Jag tror han kände av att jag blev extra fokuserad och så fick han ju alltid massor av beröm efteråt!
 
@Tualma Jag har resonerat precis som du att hästen inte vet skillnad på framridningen och tävlingsritten. Det har jag dock omvärderat för hästar är nog lite mer begåvade än vi de riktigt får credit för. För några år sen tävlade jag en ponny som som gjorde klassikern att "lägga av" så fort domaren blåste. Jag var helt säker på att det var ett ryttarproblem. Kom in på banan med ponnyn och han var superfin! Riktigt framme och tänkte att det här är VERKLIGEN ett ryttarproblem. Sen blåste domaren och den fina dressyrponnyn jag satt på 10 sekunder tidigare förvandlades till en trött gammal åsna.
Jag har varken förr eller senare ridit så fult som jag gjorde på den ponnyn för att få honom att röra sig. Red några varv på framridningen efter ritten och han var som en miljon. Det handlade intet om nervositet från min sida, jag är rutinerad och väldigt trygg inne på dressyrbanan, särskilt när hästen är med mig och jag får känslan att "detta vinner vi lätt"😂.

Min Barb var tvärtom. På henne fick jag oftast en extra bra känsla inne på banan, hon VILLE verkligen visa upp sig. Så nog är hästar lite smartare än vi kanske tror.

Jag har en liknande men hopp. En irländsk superfin ponny. Hoppades hus hemma, på träning och på framridningen. När startsignalen gick så vägrade han röra sig. Försökte man stod han på bakbenen, släppte man pressen stod han och sov. När signalen för utesluten ljöd gick han villigt fram och gick även att hoppa.

Provades allt. Leka tävling hemma med hela kittet, sätta upp ryttare som inte visste om problemet, tävla på hemmaplan, bomull i öronen så han inte skulle höra etc. Nix och nepp. Det enda som funkade var om man inte fick startsignal/varsågod att rid. Då lallade han glatt runt banan felfritt.

Man kan ju lätt gissa varför han såldes från Irland för en peng som var hög mn billig iom placeringar i höga klasser hoppning.

Han blev en jättefin dressyrponny istället.
 
Och som ett brev på posten så kom nu lösning på våra problem med hästar som ändrar beteende! 😁 En stor ridsportbutik i samarbete med välkänd hästtränare har just lanserat tre stycken parfymer för människor. Parfymerna ska göra oroliga hästar lugna, ge omotiverade hästar energi och öppna upp sinnet för större mottaglighet på hästar som tycker saker är jobbiga.
Äntligen kan vi sluta fundera på vad hästen vill säga. Bara att känna in hästens sinnesstämning och sedan gå in i sadelkammaren och välja rätt doft för dagen 😅

Känns som ett aprilskämt, men det går att lägga i varukorgen så jag blir faktiskt osäker på om det är på riktigt ändå...😆
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
667
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
42 43 44
Svar
875
· Visningar
57 085
Senast: Trott
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
510
· Visningar
25 352
Senast: Trott
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp