Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och som ett brev på posten så kom nu lösning på våra problem med hästar som ändrar beteende! 😁 En stor ridsportbutik i samarbete med välkänd hästtränare har just lanserat tre stycken parfymer för människor. Parfymerna ska göra oroliga hästar lugna, ge omotiverade hästar energi och öppna upp sinnet för större mottaglighet på hästar som tycker saker är jobbiga.
Äntligen kan vi sluta fundera på vad hästen vill säga. Bara att känna in hästens sinnesstämning och sedan gå in i sadelkammaren och välja rätt doft för dagen 😅

Känns som ett aprilskämt, men det går att lägga i varukorgen så jag blir faktiskt osäker på om det är på riktigt ändå...😆
Klart det är ett aprilskämt. ☺️
 
Hallå hallå, länge sen jag skrev någonting, ni kanske minns mig, kanske inte :)
Min ponny har flyttat till en ny familj efter fyra år ihop med mig, saknar såklart henne, det var verkligen mina drömmars ponny - men det blev verkligen rätt match och hon trivs super.
Och så började ett nytt kapitel - storhästletandet, i vintras. En häst i 10-års åldern var vad jag tänkt mig. Provade ett par stycken, även i Danmark, hittade en intressant men som ägaren bestämde sig för att behålla(vilket jag förstår för den var underbar) men sen så kom det upp ett trevligt sto född -17 nära min pappas jobb och... jaa, varför inte i alla fall prova?
Självklart blev jag totalt kär i den 😁 Och så två veckor senare, efter röntgen och besiktning, så hängde hon med hem och nu har vi hängt ihop i snart två månader 🥰
Även om planen inte var att köpa en fyraåring så känns det tryggt med det teamet jag har runt omkring mig. Jag och hästen trivs fint tillsammans och hon är så trevlig att jobba med. Och så har jag fått jobb på ett annat försäljningsstall där jag får möjlighet att rida välutbildade superfina hästar. Jag är på en bra punkt ridmässigt ☺️
169519931_156228409727240_8979181646571111040_n.jpg
 
Hallå hallå, länge sen jag skrev någonting, ni kanske minns mig, kanske inte :)
Min ponny har flyttat till en ny familj efter fyra år ihop med mig, saknar såklart henne, det var verkligen mina drömmars ponny - men det blev verkligen rätt match och hon trivs super.
Och så började ett nytt kapitel - storhästletandet, i vintras. En häst i 10-års åldern var vad jag tänkt mig. Provade ett par stycken, även i Danmark, hittade en intressant men som ägaren bestämde sig för att behålla(vilket jag förstår för den var underbar) men sen så kom det upp ett trevligt sto född -17 nära min pappas jobb och... jaa, varför inte i alla fall prova?
Självklart blev jag totalt kär i den 😁 Och så två veckor senare, efter röntgen och besiktning, så hängde hon med hem och nu har vi hängt ihop i snart två månader 🥰
Även om planen inte var att köpa en fyraåring så känns det tryggt med det teamet jag har runt omkring mig. Jag och hästen trivs fint tillsammans och hon är så trevlig att jobba med. Och så har jag fått jobb på ett annat försäljningsstall där jag får möjlighet att rida välutbildade superfina hästar. Jag är på en bra punkt ridmässigt ☺️
Visa bifogad fil 67458
Grattis! Vad är det för stam? Är den visad?
 
Hallå hallå, länge sen jag skrev någonting, ni kanske minns mig, kanske inte :)
Min ponny har flyttat till en ny familj efter fyra år ihop med mig, saknar såklart henne, det var verkligen mina drömmars ponny - men det blev verkligen rätt match och hon trivs super.
Och så började ett nytt kapitel - storhästletandet, i vintras. En häst i 10-års åldern var vad jag tänkt mig. Provade ett par stycken, även i Danmark, hittade en intressant men som ägaren bestämde sig för att behålla(vilket jag förstår för den var underbar) men sen så kom det upp ett trevligt sto född -17 nära min pappas jobb och... jaa, varför inte i alla fall prova?
Självklart blev jag totalt kär i den 😁 Och så två veckor senare, efter röntgen och besiktning, så hängde hon med hem och nu har vi hängt ihop i snart två månader 🥰
Även om planen inte var att köpa en fyraåring så känns det tryggt med det teamet jag har runt omkring mig. Jag och hästen trivs fint tillsammans och hon är så trevlig att jobba med. Och så har jag fått jobb på ett annat försäljningsstall där jag får möjlighet att rida välutbildade superfina hästar. Jag är på en bra punkt ridmässigt ☺️
Visa bifogad fil 67458
Hon är fantastiskt fin din lilla häst! Är det hos ES du börjat jobba?
 
Var på återbesök med min kille i torsdags och vi kliar oss fortfarande i håret.
Han är bara ytterst lite halt på mjukt underlag på böjt spår. UA på böjt spår på hårt underlag och UA på böjprov.
Han är nu också nästan fri röntgad då vi har röntgat:
Hals
Rygg
bakknä
Has
Framknä (Carpus)
Och han är UA på allt.
Dock tror veterinären han har en svag neurologisk defekt. Då hans rörelsemönster inte riktigt är normalt. Hon körde lite tester och han klarade inte dem som en normal häst ska. Detta har jag väl lite haft på känn då han går passgång 24/7. Oavsett om han går i hagen, promeneras eller rids.
Lite tråkigt då jag inte va smart nog att be om en skritt video innan köp för kommer inte få några poäng för skritten om vi någon gång i framtiden skulle vilja/kan tävla dressyr.

Men ja vi fick orders av veterinären att rida ut i alla samtliga gångarter på rakt spår i 3 månader och sen återbesök :heart.
Måste berömma hans underbara temperament! Stått i sjukhage i princip 3 veckor med lite promenader och han har aldrig gjort ens en antydan till bus :love: .
 
@border_kelpie Hur har försäkringsbolaget ställt sig till utredningen iom att han är så pass nyimporterad? Har blivit varnad från alla möjliga håll att de vägrar ta hältor första året... Har också lärt mig lite som jag borde checkat innan köp🙈. Tex åldern och borde bett om mer och nyare film... Men men, tur vi är nöjda med våra djur ändå💖. Ångrar inte min gubbe en sekund!
IMG_20210411_202138_587.jpg
 
Var på återbesök med min kille i torsdags och vi kliar oss fortfarande i håret.
Han är bara ytterst lite halt på mjukt underlag på böjt spår. UA på böjt spår på hårt underlag och UA på böjprov.
Han är nu också nästan fri röntgad då vi har röntgat:
Hals
Rygg
bakknä
Has
Framknä (Carpus)
Och han är UA på allt.
Dock tror veterinären han har en svag neurologisk defekt. Då hans rörelsemönster inte riktigt är normalt. Hon körde lite tester och han klarade inte dem som en normal häst ska. Detta har jag väl lite haft på känn då han går passgång 24/7. Oavsett om han går i hagen, promeneras eller rids.
Lite tråkigt då jag inte va smart nog att be om en skritt video innan köp för kommer inte få några poäng för skritten om vi någon gång i framtiden skulle vilja/kan tävla dressyr.

Men ja vi fick orders av veterinären att rida ut i alla samtliga gångarter på rakt spår i 3 månader och sen återbesök :heart.
Måste berömma hans underbara temperament! Stått i sjukhage i princip 3 veckor med lite promenader och han har aldrig gjort ens en antydan till bus :love: .
Har ni kollat om det kan vara något i hoven?
 
Var på återbesök med min kille i torsdags och vi kliar oss fortfarande i håret.
Han är bara ytterst lite halt på mjukt underlag på böjt spår. UA på böjt spår på hårt underlag och UA på böjprov.
Han är nu också nästan fri röntgad då vi har röntgat:
Hals
Rygg
bakknä
Has
Framknä (Carpus)
Och han är UA på allt.
Dock tror veterinären han har en svag neurologisk defekt. Då hans rörelsemönster inte riktigt är normalt. Hon körde lite tester och han klarade inte dem som en normal häst ska. Detta har jag väl lite haft på känn då han går passgång 24/7. Oavsett om han går i hagen, promeneras eller rids.
Lite tråkigt då jag inte va smart nog att be om en skritt video innan köp för kommer inte få några poäng för skritten om vi någon gång i framtiden skulle vilja/kan tävla dressyr.

Men ja vi fick orders av veterinären att rida ut i alla samtliga gångarter på rakt spår i 3 månader och sen återbesök :heart.
Måste berömma hans underbara temperament! Stått i sjukhage i princip 3 veckor med lite promenader och han har aldrig gjort ens en antydan till bus :love: .
Åh så jobbigt när man inte vet :( Skickar lite pepp och hoppas de blir bättre efter några månader i skogen!
 
@border_kelpie Hur har försäkringsbolaget ställt sig till utredningen iom att han är så pass nyimporterad? Har blivit varnad från alla möjliga håll att de vägrar ta hältor första året... Har också lärt mig lite som jag borde checkat innan köp🙈. Tex åldern och borde bett om mer och nyare film... Men men, tur vi är nöjda med våra djur ändå💖. Ångrar inte min gubbe en sekund!Visa bifogad fil 67774
Än så länge har de betalat :). Tror det kan vara på grund av att han bara är ytterst lite halt och då bara på böjt spår på mjukt underlag. Jag har mest hört att de inte betalar om det finns några fel som kan ha funnits innan de importeras. Kontur blev halt efter han varit här i nästan 2 månader. Tror de är därför de betalar hans besök.
Hahaha ja man lär ju sig så länge man lever :heart.
Din är såå fin! :heart
Har ni kollat om det kan vara något i hoven?
Nej alla veterinärer som kollat säger att de sitter högre upp och inte borde sitta i hoven eller nedanför knäna? Men känns kanske som nästa steg borde vara röntgen av hov eller ultraljud. Om han inte blir bättre, vilket jag ju hoppas på :).
Åh så jobbigt när man inte vet :( Skickar lite pepp och hoppas de blir bättre efter några månader i skogen!

Ja ovissheten är ganska jobbig men ska försöka tänka positivt och det är ju rätt del på året att få ordinerat uteritt i 3 månader ;). Men tack för pepp! Kan behöva all vi kan få :D
 
Än så länge har de betalat :). Tror det kan vara på grund av att han bara är ytterst lite halt och då bara på böjt spår på mjukt underlag. Jag har mest hört att de inte betalar om det finns några fel som kan ha funnits innan de importeras. Kontur blev halt efter han varit här i nästan 2 månader. Tror de är därför de betalar hans besök.
Hahaha ja man lär ju sig så länge man lever :heart.
Din är såå fin! :heart

Nej alla veterinärer som kollat säger att de sitter högre upp och inte borde sitta i hoven eller nedanför knäna? Men känns kanske som nästa steg borde vara röntgen av hov eller ultraljud. Om han inte blir bättre, vilket jag ju hoppas på :).


Ja ovissheten är ganska jobbig men ska försöka tänka positivt och det är ju rätt del på året att få ordinerat uteritt i 3 månader ;). Men tack för pepp! Kan behöva all vi kan få :D
Jag har hört mycket den senaste tiden att typ 80% av hältorna beror på ngt i hoven. Minns inte procentsatsen exakt men principen. Jag tänker att det är enkelt att bedöva bort hoven. Antar att de har bedövat övriga leder ni tittat på?
Röntgen och ultraljud säger ju inte alltid så mkt, beroende på vad det är för skada såklart.
 
Jag har hört mycket den senaste tiden att typ 80% av hältorna beror på ngt i hoven. Minns inte procentsatsen exakt men principen. Jag tänker att det är enkelt att bedöva bort hoven. Antar att de har bedövat övriga leder ni tittat på?
Röntgen och ultraljud säger ju inte alltid så mkt, beroende på vad det är för skada såklart.

Jag har ingen aning då jag aldrig haft en skadad, sjuk häst tidigare. De har bara bedövat ena fram knäet och då släcktes hältan på det benet men han visade då hälta på andra frambenet. Då behandlade de båda frambenen med prognosen inflammation i knäleden.
 
Jag har ingen aning då jag aldrig haft en skadad, sjuk häst tidigare. De har bara bedövat ena fram knäet och då släcktes hältan på det benet men han visade då hälta på andra frambenet. Då behandlade de båda frambenen med prognosen inflammation i knäleden.
Har han skor med dubbla tåkappor?
 
Än så länge har de betalat :). Tror det kan vara på grund av att han bara är ytterst lite halt och då bara på böjt spår på mjukt underlag. Jag har mest hört att de inte betalar om det finns några fel som kan ha funnits innan de importeras. Kontur blev halt efter han varit här i nästan 2 månader. Tror de är därför de betalar hans besök.
Hahaha ja man lär ju sig så länge man lever :heart.
Din är såå fin! :heart

Nej alla veterinärer som kollat säger att de sitter högre upp och inte borde sitta i hoven eller nedanför knäna? Men känns kanske som nästa steg borde vara röntgen av hov eller ultraljud. Om han inte blir bättre, vilket jag ju hoppas på :).


Ja ovissheten är ganska jobbig men ska försöka tänka positivt och det är ju rätt del på året att få ordinerat uteritt i 3 månader ;). Men tack för pepp! Kan behöva all vi kan få :D
Vilket bolag har du? Så skönt när de inte krånglar! Hovhälta kan vara väldigt lik en hög hälta. Men som MiniLi säger är det enkelt att lägga en ordinär bedövning som släcker hela hoven. Nackdelen med hoven är att om inget syns på vanlig röntgen måste det göras MR för att kunna se mjukdelarna. Men planen att rida rakt fram i skogen i tre-fyra månader hade jag valt före mer utredning i ert läge nu också!
 
Så roligt att få rida för tränare. Blir alldeles för sällan pga tränarbrist
Vi jobbade på att få loss bogarna i både trav och galopp. Cnut har ju hela tiden varit svår i kontakten och det blir bättre hela tiden. I slutet på passet hade jag en jättefin kontakt och han kom genom i kroppen på ett riktigt bra sätt.
Så bra att få något att jobba vidare med.
 
Vi har varit ute och lekt tävling, alla förberedelser så lika som möjligt. Vi har inte tävlat på 2 år så nu är jag riktigt sugen på att få komma ut igen. Vi behöver kvala på nytt in till Msv B när tävlingar drar igång igen så passade på att rida en MsvB1 för att se var vi befinner oss.
Lite missar pga spänning och avslutade med bonusmaterial då Mulle tyckte ett byte var för lite på så lång diagonal :D.
Jag är verkligen så nöjd med hur han skötte både framridning och tävlingsmoment! Insatsen belönades med 65,4% vilket räckt till ett kval så det kändes skönt. Nu blir det mer träning och även fler pay and ride!

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
56 838
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
510
· Visningar
25 325
Senast: Trott
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 140
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp