Dressyrsnackis 20

Fiorano

Trådstartare
Vårsäsong och för min del innebär det förkylningssäsong, så jag sitter i soffan med snor i hela hjärnan🤧. Så jag kollar Netflix och det är en liten serie om tre par som tävlar isdans och deras prep inför OS. Otroligt intressant att se hur en annan bedömningssport jobbar. Domarna har monitorer med paren inzoomade och de kollar igenom danserna efteråt för att sätta poäng på svårigheten mm. Känner spontant att det skulle vara bra även på mästerskap i dressyren!

Jag hade ett underbart pass på utebanan ikväll. -12 ute och alldeles stjärnklart. Blev som aldrig riktigt mörkt. Fager var pigg, glad och väldigt fin.

I helgen blir det träning både lördag och söndag, det ser jag fram mot!

IMG_0879.webp

Vårsäsong och för min del innebär det förkylningssäsong, så jag sitter i soffan med snor i hela hjärnan🤧. Så jag kollar Netflix och det är en liten serie om tre par som tävlar isdans och deras prep inför OS. Otroligt intressant att se hur en annan bedömningssport jobbar. Domarna har monitorer med paren inzoomade och de kollar igenom danserna efteråt för att sätta poäng på svårigheten mm. Känner spontant att det skulle vara bra även på mästerskap i dressyren!
Såklart har de lyckats få in OS mest kontroversiella par där också, draaaama

Åh jag vet noll och ingenting😅. Gissar Guillaume och Laurence? Kommer definitivt titta på isdansen under OS😁
Japp!

Jag älskar att titta på konståkning, dans och gymnastik, det känns på nåt sätt som lite likt dressyren? Det kanske är nåt med samspelet och precisionen.

Tittar in, apropå konståkning, lyssnade på engelska kommentatorer (BBC) och de pratade om att en kanadensisk konståkerska behövde ändra sin musik pga Disney kräver mycket pengar för rättigheterna (Lejonkungen). Så till slut gick det kanadensiska förbundet in och betalade.

Hur gör man inom dressyren? Särskilt om det är en medley. Behöver ryttarna betala royalties?

Tittar in, apropå konståkning, lyssnade på engelska kommentatorer (BBC) och de pratade om att en kanadensisk konståkerska behövde ändra sin musik pga Disney kräver mycket pengar för rättigheterna (Lejonkungen). Så till slut gick det kanadensiska förbundet in och betalade.

Hur gör man inom dressyren? Särskilt om det är en medley. Behöver ryttarna betala royalties?
Arrangören betalar stim för att spela musik, och även kùrmusiken går in där.

I Sverige är det väl stim men internationellt kan det vara knepigt. Patrik Kittel fick snabbt ändra kürmusik i Rio pga rättigheter.

Otroligt intressant att se hur en annan bedömningssport jobbar. Domarna har monitorer med paren inzoomade och de kollar igenom danserna efteråt för att sätta poäng på svårigheten mm. Känner spontant att det skulle vara bra även på mästerskap i dressyren!

Jag tror också på någon sådan bedömnings modell även i dressyren!
Vet inte riktigt hur det döms på lägre nivå men på denna nivå tror jag det är tekniska domare som bestämmer om man klarat rörelsen, och på vilken nivå man klarade den vilket ger grundpoängen (som nu när man kikar på TV kommer upp i vänstra hörnet) och sen andra domare som plussar eller minusar hur väl det utförts med?

Jag tror ju fortfarande på AI idén :D
Tänk om ritten filmades, AI bestämmer om halten utförts och om den når kraven (hästen gör halt men står inte stilla sex sekunder = betyg 2-6 möjliga) och en domare plussar eller minusar (fina hjälper, väl genomförd = högsta plus) och det blir en slutpoäng (6).
Det ska väl inte vara sååå omöjligt få till?
Och då kunde vi både få slut på åttor för halter där hästen inte stod stilla ;) men också ha kvar det konstnärliga (fina hjälper och harmonisk häst så kan poängen ändå bli relativt bra även om det tekniskt kanske inte riktigt klaffade)

Åh jag vet noll och ingenting😅. Gissar Guillaume och Laurence? Kommer definitivt titta på isdansen under OS😁
Lagtävlingen med isdans (gick först i lagtävlingen så bara att starta från börja ) finns redan nu på SVT Play, är samma program som i isdans tävlingen sen men jag ville se det ändå :)
Otroligt roligt att se!

Lussan fick väl Björn och Benny att göra sin musik med ABBA tema. Undrar om någon annan ryttare lyckats få till det? Pether Markne kanske med Uggla?

63,8% i msvb1 idag, så surt! Vi blåste ett byte och ryggningen blev skräp, det kostar massor i det programmet. Sen verkade domaren vara lite i 6-6.5 träsket, jag såg inte själv men mitt sällskap var lite konfunderade över den allmänna bedömningen 😅
0,5 poäng från kval 😅 men det fixar ni nästa gång istället 💪

Låter som om du är helt okej nöjd med ritten som sådan?
Kändes själva tävlandet (som du väl upplevt lite press i) ok? Och skötte han sig bra?
KUL att ni är på gång! 🙌

0,5 poäng från kval 😅 men det fixar ni nästa gång istället 💪

Låter som om du är helt okej nöjd med ritten som sådan?
Kändes själva tävlandet (som du väl upplevt lite press i) ok? Och skötte han sig bra?
KUL att ni är på gång! 🙌
Ja jag tyckte det var en rätt ok ritt av oss! Lite vingel och grejs men det får jag räkna med när vi inte startat på ett tag. Jag ställer ju såna väldigt höga krav på mig själv så det var ändå skönt att komma ut och känna att vi har lite koll ändå!

Ridhusdebuten avklarad för Casey och hon gjorde det så fint.
Var där samtidigt som knattegrupperna hade lektion och var dessutom tvungen att hoppa upp för från pall (vilket jag inte gjort sedan jag bröt revbenen vid avramling pga pall för över 1,5 år sedan med tidigare häst) Hon behövde lite markövningar för att slappna av men sen stod hon fint vid uppsittning och sprang på helt klart godkänt. Lite stel/svårpåverkad i kontakten men inte så konstigt med alla intryck :heart

Träning dag 1 idag och det kändes jättebra! Vi börjar verkligen kunna hitta nya växlar i traven. Idag var han avspänd och jag kunde sätta tryck i det utan att han blev spänd. Min tränare konstaterade att han det finns hur mkt trav som helst i honom och när vi tycker han travar okej puttrar han runt på tvåans växel…

Blir kul att fortsätta imorgon!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Är rökarna utrotade?
Tillbaka