Dressyrstövelfunderingar

linnlarssonn

Trådstartare
När jag red idag så bestämde jag mig för att det får bli ett par nya stövlar innan sommaren. Rider nästan uteslutande i dressyrsadel så funderar på om ett par dressyrstövlar med dragkedjan fram då det är omåttligt störande när dragkedjan skrapar i nederdelen på sadelkåpan. Cavallo grand prix plus har jag haft ögonen på samtidigt som jag funderar på ett MH Richmond High Rider eller Sovereign High Rider (tycker dom är så fina :p ). Är väl egentligen inte behov av några stenhårda dressyrstövlar för stabilitetens skull men det kan ju ändra sidan ändra sig när jag i vår kommer ut och börjar träna och tävla.
Det som stövlarna måste ha:
-Svarta
-Finnas i många storlekar på skaften (har höjden ca 49 cm och längd ca 34) eller gå att måttbeställa
-Kosta under 4000 kr, gärna mindre

Någon som har förslag på andra modeller som jag kan kika på? :)
 
jag har haft dragkedja på insidan i säkert fem år nu och inte skrapat en enda kåpa. Antar att det är för att jag inte har tårna inåt, utan rakt fram/utåt om sporren behövs. Den sitter ju inte direkt på insidan utan snett mot utsidan, bara precis så att den inte syns...
 
Tycker det flesta billiga helt enkelt är för korta. 49 i längd och 34 i vad, skulle jag säga blir att måttbeställa. Har ett par Cavallo GP idag, hade tidigare MH High-rider, som var just för korta. Då har jag 45 i höjd, 36 i vad.
 
Tror jag inte du behöver, kolla på Petrie. Om du inte har barnstl på fötterna så finns skafthöjd upp till 51, sen får du måtta över det. Jag har 53.

Olympic är en bra instegsstövel.

Cavallo har iaf upp till 52 i sina dyrare modeller, de mäter dock helskumt. 52 är 49, brukar vara 3 cm kortare än vad som står i stöveln. Petrie mäter alltid baksidan.
 
Jag har ett par Cavallo Grand prix plus men är inte nöjd, tycker de är för sladdriga, och kvalitén på lädret är inte lika bra som det brukade vara. Vill man ha samma fina kvalité som de förut hade på alla stövlar måste man köpa Piaffe plus, och ska jag betala 7000+ för stövlar köper jag hellre Königs eller Celeris (Amazona Sueca).
 
Har strl 39 i foten :) Petrie såg faktiskt intressant ut! Även om det är lite över min budget så kanske det är bättre att spara ett tag och köpa ett par man blir riktigt nöjd med istället... Cavallo har min syster och hon gillar dom fast jag kan också tycka att lädret har rätt dålig kvalitet, hennes har slitits mycket på insidan så att lädret blivit "ruggat" och tappat färg :meh: Dock tänkte jag att det delvis var pga dålig skötsel :p Det som är bra med dom dock att min älskade lokala ridsportbutik är ÅF måttar dom, samt priset då.
 
Mina ben är som dina ungefär, jag trivs inte alls i cavallo, känner mig jättestel då. Har ett par deniro dressyrstövlar med dragkedjan fram, de är underbara. 49 höga och 34 i vad, dock 38 i foten :) det var de enda jag hittade som jag har trivts i, letade länge och väl :D
 
Lånar tråden lite då jag funderat på riktiga dressyrstövlar. Dock är mitt problem att jag är extremt känslig för skav, har ett par allroundstövlar från Cavallo som dessutom har snörning, och det tog minst ett år innan de var behagliga att rida i. Då hade jag hårda knölar baksida häl och var tvungen ha compeed-plåster där och det har jag fortfarande.

Skulle så gärna ha en stövel som är mer dressyrig, men är rädd att om jag köper riktiga hårda dressyrstövlar så kommer de stå i garderoben :(

Vilka märken är mjukast? Hur länge brukar det ta att rida in en stövel så man slipper tejpa hela fötterna + knäveck?
Det gör inget om den har en diskret snörning, bara det ser ut som en dressyrstövel.
Har korta ben, stl 37. Har inte måtten i huvudet men skulle gissa att jag har låg höjd och normal vidd. Behövde iaf inte måtta mina Cavallo utan hittade befintlig passande storlek för ovanlighetens skull.
 
Jag gillar Petrie! Nu är mina inridna sen många år tillbaka men dom har ingen dragkedja så gamla är dem, haha nej men dom var inte roliga att gå in men håller sig så snygga fortfarande trots dem nog är 15 år nu..
 
Lånar tråden lite då jag funderat på riktiga dressyrstövlar. Dock är mitt problem att jag är extremt känslig för skav, har ett par allroundstövlar från Cavallo som dessutom har snörning, och det tog minst ett år innan de var behagliga att rida i. Då hade jag hårda knölar baksida häl och var tvungen ha compeed-plåster där och det har jag fortfarande.

Skulle så gärna ha en stövel som är mer dressyrig, men är rädd att om jag köper riktiga hårda dressyrstövlar så kommer de stå i garderoben :(

Vilka märken är mjukast? Hur länge brukar det ta att rida in en stövel så man slipper tejpa hela fötterna + knäveck?
Det gör inget om den har en diskret snörning, bara det ser ut som en dressyrstövel.
Har korta ben, stl 37. Har inte måtten i huvudet men skulle gissa att jag har låg höjd och normal vidd. Behövde iaf inte måtta mina Cavallo utan hittade befintlig passande storlek för ovanlighetens skull.
Om du vill ha ett par snygga dressyrstövlar, men som är mjukare än Cavallo, hade jag kollat närmre på Mountain Horse Victoria (tro jag att de heter). Min kompis har såna och är jättenöjd, och de har inte behövts ridas in. Hon är inne på sitt andra par nu.
Jag har själv Cavallo Grand Prix Plus, och är nöjd med dem. Men skav, ja de får man. Då är ju ändå de den "mjukare" modellen.
 
@Martina_m Då är det nog kört för min del :( Jag tycker MH är så sladdriga och icke-dressyriga. Då kan jag ju lika gärna ha de jag redan har.
Hmm, inte lätt då, om du vill ha hårda, men som inte trycker. Det känns lite som det motsäger varandra tyvärr :(.
Men ang MH Victoria. Sladdriga kan jag inte säga något om, det är ju upp till var och en. Men jag tycker minsann att de är dressyriga :).
 
Har faktiskt varit inne lite på ett par Petrie Olympic... Får kanske bli en sommarpresent till mig själv :angel: Angående MH Victoria så tycker jag dom ser ut som ett pard ressyrstövlar men dom känns inte som ett par pga. mjukheten
 
Ska kanske ge dom där Victoria en chans trots allt. De var ju rätt billiga, så om inte annat blir det en bra vardagsstövel :) Måste bara hitta ett ställe som säljer dom så man kan prova... har bara Hööks i faggorna.
 
Är det nån här som har helsnörade stövlar? Alltså såna med hakar och inte med bara vanliga dekorsnörningen som vissa hoppstövlar har fast hela vägen upp. Amazona Sueca har en modell som heter BIA som är det stuket jag tänker på.

Nån som vet om dessa hakar fast i sadeln och skaver? Jag har ju korta ben, så stöveln ligger ju rätt mkt på kåpan när jag rider...
 
Tips på måttbeställda, egendesignade dressyrstövlar är Ulrica Strindinger Ridingboots. De kostar 5500 oavsett modell o design. Sök på google eller facebook. Har inte köpt själv men är väldigt sugen, tycker de ser väldigt fina ut, dessutom får man ju sina egna mått.
 
Jag har endast hört lovord om Bia faktiskt, eftersom snörningen sitter mitt fram tror jag inte det finns nån risk att det hakar i! Då ska man sitta riktigt åt pipsvängen fel med benen i så fall! :)
 
@Piaff Låter bra. Jag har riktigt korta ben så för mig är det ungefär halva stöveln som ligger mot kåpan...

Hur är det med blixtlås som sitter snett framme på insidan, samt slejfen över den högst upp. Tar det aldrig i?
 
Jag har två par stövlar med dragkedja som sitter snett fram, de tar heller aldrig i, även där ska du lyckas sitta riktigt illa med benen för att det ska hända. Sitter man bara hyfsat korrekt är det bakre delen på stöveln som rör vid sidan, är man en sån där utåttåad person så är det ju ännu längre bak. Du måste verkligen vrida tån långt in för att det ska fastna, och det är nog inte många som är byggda så, det ska nog inte vara nån fara!
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag ska köpa ett par nya ridstövlar har jag tänkt, men kan inte riktigt bestämma mig för vilka jag ska köpa. Tanken från början var att...
Svar
3
· Visningar
490
Senast: Marty
·
Utrustning Jag beställde hem ett par Opus High Rider från MH i veckan då de håller på att sälja ut den och några andra modeller till nedsattpris...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Fanny1012
·
Utrustning Jagar ridstövlar som en tok, men det är klurigt det här. Jag blir aldrig klok på måtten, alla stövlar är för vida i vaden!. Har 36-37 i...
Svar
13
· Visningar
2 450
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp