Dressyrtävla - lång man

Corax

Trådstartare
Är det någon som har en häst med lång man som tävlar dressyr?
Vad gör ni i så fall med manen.

Har nämligen ett halvblod som har helt fantastiskt lång man redan nu som 2-åring. Jag vill inte klippa den men undrar om domarna drar ner poäng eller om det finns några andra nackdelar. Självklart kommer jag att fläta upp den (ponnyfläta?)vid visningar och tävlingar.
 
Sv: Dressyrtävla - lång man

Tjaa, jag personligen tycker att du ska rycka av den och knoppa, men det verkar som att det är ganska kört...? haha Om du flätar den riktigt snyggt och ser till att flätan kommer långt upp så den följer mankammen hela vägen och inte hänger ner som den brukar göra på tex. araber så ser man ju knappt skillnad annat än på nära håll.
 
Sv: Dressyrtävla - lång man

Hmm.. halvblod ska ju enligt "raskodexen" ha ryckt man och knoppar. Annars får du väl göra en inbakad fläta på honom. Men det går att tävla knopplöst också, men jag tror inte att det är så himla bra för de små extra poängen tyvärr....
 
Sv: Dressyrtävla - lång man

Drar ner poäng tror jag de inte gör, ska så vara när du kommit upp i klasserna. Men om man tävlar hyfsat regelbundet brukar manen ryka i alla fall, det är onekligen prydligare med ryckt och knoppat.

När jag tävlade häst med 'full man' (nordsvensk) så gjorde jag inbakad fläta, men det tog inte såå lång tid innan manen rök.

Cactus hade extremt tjock och lång man för att vara hbl, skulle gjort en nordis grön av avundsjuka. Den ryckte jag ner till tvåårspremieringen och jag hade inga planer på att låta den växa ut igen. Mycket för jag tycker de är finare när halsen syns, och inte bara på tävling utan även i övrigt.

Kele har sin man kvar än, men det kliar i fingrarna på mig, just för att halsen ska komma fram.

Sen, ett tips när du flätar 'inbakad', stå på en pall så du kommer upp högt och kan fläta 'upptifrån' och fläta ner mitt över mankammen, då blir det finast, står man på marken eller flätar från sidan får man den nästan alltid lite mer åt ena hållet och är den då tjoock kan det ge illusionen av att hästen är 'sned' i halsen.

Men jag är så brutal att jag skulle rycka ner den, men det är för att JAG vill ha det så, inte för du skulle bli neddömd!
 
Sv: Dressyrtävla - lång man

Jag har aldrig tävlat dressyr och kommer inte att göra det heller men vill komma med ett tips ändå. Gör ett fisknät av manen, det är riktigt snyggt. Det verkar vara rätt vanligt förekommande på dressyrtävlingar för finsk häst (i Finland).

Om din häst har väldigt tjock man och du vill göra en inbakad fläta tätt efter mankammen så kan du istf en göra två stycken, en på varje sida. Då slipper du risken med att halsen ser sned ut.
 
Sv: Dressyrtävla - lång man

*skrattar*

Ja vi får se hur länge jag orkar ha kvar den långa manen. :D Båda mina andra har ju ryckta/klippta manar, men njä, henne vill jag inte kapa än. Blir väl till kvallitén i så fall. Får se hur sliten den blir.

Och än så länge krävs det en atombomb för att jag ska ändra mig och rycka ner den. ;)

Jag ska prova att fläta den nån dag så får ni kanske se hur det ser ut... och om det är ok. För tävla UTAN att fästa upp den kommer jag aldrig att göra...
 
Sv: Dressyrtävla - lång man

Om du absolut inte vilkl rycka din så tycker ag att du ska göra en inbakad fläta längs hela mankammen. Ett annat alternativ är att göra ett "fisknät", men eftersom meningen med knoppar (antar jag, förutom att det är snyggt) är att man ska se hästens halslinje så borde du göra en fläta.
Elin
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 838
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 009
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 612
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp