Dressyrtjejens "klä-upp-mig"-tråd

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har rensat i mina garderober i flera omgångar nu under sommaren, och insett att väldigt mycket kläder endera är rent utslitna, eller endera inte alls speglar min stil idag. Det har också gått upp för mig att de flesta kläderna i dito köptes när jag var 10-13 år gammal. Vilket var ett par år sedan nu........:angel:
Då jag bara gick i fysiskt gymnasium 1 år så var ju standardklädsel pyjamas alt. ridkläder övriga år, så jag har inte haft behov av att "civila" kläder. Förrän nu.

Har också svårt att riktigt hitta min stil. Vet på ett ungefär, men hittar inte riktigt plaggen som verkligen motsvarar det jag tänker mig i huvudet.
Om jag då ska försöka beskriva min stil:
Enkel men ändå klassisk. Gillar blusar, skjortor, kavajer, trenchcoats, "dressade" byxor, skor med liten och bred klack. Gärna ganska "enkla" ovanstående, utan en massa detaljer och mönster. När det kommer till färger gillar jag främst blått, men även grått, salt/peppar och i viss mån puderrosa. På skor gillar jag brunt och grått.
Så till det största problemet i mitt klädletande: Passformen. Har lång och ganska rak överkropp (ingen direkt midja att tala om), smal bröstkorg men normalstor byst (65F i BH) vilket gör att 2a knappen uppifrån på somliga skjortor o.dyl. ser ut att sprängas :wtf: När det kommer till underkroppen har jag breda höfter, breda lår och korta ben (typ 73 cm). Fötterna är av modell anka.
Antagligen är det väl bara jag som är dålig på att leta men; skjortor och blusar av längre och rakare, men ej fyrkantig modell, dressade byxor med en benlängd på 70-75 cm och stilrena skor för ankfötter, finns det ens?Pappa tyckte att jag skulle leta åtminstone överdelar på herravdelningen, men jag vet inte? Finns väl ingen storlek på herrsidan som i mått sett motsvarar dam 36?
 
Eftersom att du har problem med att brösten inte får plats i skjortorna så är herravdelningen det sista jag skulle kolla på :) Med en mer figursydd skjorta så kan man trolla fram midja och få plats med brösten.

Zara tycker jag har många fina dressade byxor på hemsidan :)
 
Senast ändrad:
Om du känner att det stramar över bysten kan ett fåtal stygn på insidan få det att hålla ihop utan att det glipar vid knappen. Visserligen får man då trä den över huvudet, men snyggare.
 
Har samma problem som dig med skjortor. Har gett upp om att hitta passande....:(

Det finns nån/några sidor på nätet där det går att måttbeställa skjortor till en mkt rimlig kostnad, men har inte vågat mig på det ännu.
 
Bli vän med en skräddare? En sybehörsaffär bör kunna hjälpa dig. Visst blir det lite extrakostnad/plagg, men eftersom du satsar på den klassiska looken så står ju sig kläderna om du köper bra kvalité.

Jag hade börjat med att kolla på mättade skjortor/blusar. Sedan jämfört med att köpa en vettig herrskjorta och få den insydd. Samma sak med byxor, prova ut och få upplagt - om du inte syr själv alltså.

Beroende på skostorlek borde du kunna hitta en del på herravdelningen, annars söka efter bred läst. Återigen blir det lättare eftersom du satsar på den klassiska looken.
 
Är de flesta lösa blusar också för små kring brösten? Du kan inte gå upp en storlek eller två i så fall? Eller blir det helt galet i övrigt?
Tänker att många dressade blusar från typ MQ och liknande är snygga i lite loose fit.
 
Gillar du omlott? Finns en hel del klassiska och stilrena omlott blusar/toppar.
Men kolla lite högre pris för att få vettig kvalité och bättre material.

I övrigt syr jag ihop mina skjortor över bysten. Då riskerar man inget glipa. Men kolla inte på herr om du inte vill se ut som en kub / hus.

Satsa på ett bra skärp också.
Nu vet jag inte budgeten men hermes har kanonfina.
 
Jag har samma problem med skjortor, de glipar över bysten. Jag har linne under och knäpper skjortan upp till tuttarna men inte över dom. Blir alldeles för tight annars.
Nackdelen med smal midja, stora bröst och breda axlar :meh::)
 
Är de flesta lösa blusar också för små kring brösten? Du kan inte gå upp en storlek eller två i så fall? Eller blir det helt galet i övrigt?
Tänker att många dressade blusar från typ MQ och liknande är snygga i lite loose fit.

Lösa blusar har jag aldrig ens tänkt på! :eek:
Nej, de skulle nog inte se lika illa ut. Däremot är jag lite rädd för "sopsäcks-looken" :(
 
Bli vän med en skräddare? En sybehörsaffär bör kunna hjälpa dig. Visst blir det lite extrakostnad/plagg, men eftersom du satsar på den klassiska looken så står ju sig kläderna om du köper bra kvalité.

Jag hade börjat med att kolla på mättade skjortor/blusar. Sedan jämfört med att köpa en vettig herrskjorta och få den insydd. Samma sak med byxor, prova ut och få upplagt - om du inte syr själv alltså.

Beroende på skostorlek borde du kunna hitta en del på herravdelningen, annars söka efter bred läst. Återigen blir det lättare eftersom du satsar på den klassiska looken.

Smart tips! :up:

Tror däremot inte att storlek 37-38 finns på herravdelningen....
 
Gillar du omlott? Finns en hel del klassiska och stilrena omlott blusar/toppar.
Men kolla lite högre pris för att få vettig kvalité och bättre material.

I övrigt syr jag ihop mina skjortor över bysten. Då riskerar man inget glipa. Men kolla inte på herr om du inte vill se ut som en kub / hus.

Satsa på ett bra skärp också.
Nu vet jag inte budgeten men hermes har kanonfina.

Omlott kan vara rätt trevligt, så länge "omlottet" inte går alldeles för djupt! :)
Smart tips att sy ihop de! :up:
Haha ser redan ut som en skokartong, så herrskjortor skulle nog faktiskt inte göra det så mycket värre....:rofl:
 
Det finns tejp som man kan sätta mellan knapparna så det inte glipar också. Slipper man sy om man tycker det är jobbigt eller om plagget inte är så "ta på över huvudet-vänligt". :)
 
Men åk och prova! Jag använder jättemycket lösa blusar, men har inte samma kroppsform som du så vet inte riktigt vad det ger för effekt..
Finns så himla mycket classy och snyggt!

Oh! Måste jag kolla upp! :)
Nej, för så länge de inte är super-loose-fit tror jag nog det kan bli bra. Men ska iväg med pappa till "ett mycket stort shoppingcentrum på T, som ligger i orten med samma namn, norr om Sthlm" i nästa vecka, så då ska jag absolut kolla efter sådana :up:
 
Oh! Måste jag kolla upp! :)
Nej, för så länge de inte är super-loose-fit tror jag nog det kan bli bra. Men ska iväg med pappa till "ett mycket stort shoppingcentrum på T, som ligger i orten med samma namn, norr om Sthlm" i nästa vecka, så då ska jag absolut kolla efter sådana :up:
Det är ju ganska inne nu. MQ har alltid, och likaså märkesbutikerna som typ Filippa K osv. Men finns mycket även på Vila och liknande butiker också!
 

Liknande trådar

Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 796
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp