Dressyrträning med Ridesum

kryckan

Trådstartare
Är det någon här som brukar använda Ridesum i sin träning? har ni haft en medhjälpare som filmat och då haft två telefoner eller går det att vara själv och ha ett trådlöst headset? är det någon som filmat med en laptop och haft telefonen och headset på sig?
Har det varit några andra problem, med ljud/bild eller något annat, eller har det fungerat bra?
Min tränare bor tyvärr 12 mil bort nuförtiden och det blir ju långt att åka så vi funderar på om man kan ha lektionerna med Ridesum istället.
Det vore väldigt intressant att höra lite åsikter och erfarenheter :)
 
Jag använde Ridesum rätt mycket i vintras, tycker det fungerar jättebra så länge man har bra täckning. Det krävs 4G. Vi använde oss av två telefoner med headset, en till ryttaren och en till den som filmar. Vill man bara ha en telefon (till den som filmar) och headset till ryttaren behöver man köpa ett headset med tillräcklig räckvidd, de är rätt dyra.

När vi haft problem med ljud eller bild så har det varit pga dålig täckning, vårt ridhus ligger tyvärr lite dåligt i den bemärkelsen, men har ändå lyckats få ordning på tekniken och kunnat rida träningen ändå.
 
Puttar upp denna tråd än en gång då jag blivit nyfiken på Ridesum :D Är det någon som testat? Känns som att det har använts mer det här året med tanke på corona?
 
Har inte provat själv men Systrarna Elfstrand har en video på Youtube där de provar med en hoppträning! Hade gärna använt Ridesum om jag haft tillgång till en ridbana.
 
Jag använder Ridesum! Flyttade till Skåne i vintras och tränaren bor i Enköping. Nöjd att möjligheten finns. Nätet är lite svajigt hos oss tyvärr och appen kunde vara snabbare. Har haft med ett trådlöst nätverk för säkerhets skull... Jag har haft premiekonto för att kunna titta och lyssna på kommentarerna i efterhand. Det är värt det för mig. Skulle kunna rida på Ridesum om jag bodde kvar i Mälardalen. Skönt att slippa åka och slösa bensin.
 
Jag har ridit två träningar med ridesum. Tekniken har funkat hyfsat, men det har varit lite si och så med vilken telefon som funkat (min iphone 6 är ok att filma med), jobbtelefonen som är ny (nokia 8.1) gick inte att använda alls, så vi fick improvisera så jag ringde tränaren på vanligt vis.

Det slukar massor med batteri, jag hade 100 % när vi började träningen och 8 % när vi slutade. Gång två var hästen oren, så där hann vi inte träna många sekunder (men tekniken funkade på så vis att tränaren direkt såg att nåt var fel), men jag hade förberett med power bank. Dessa träningar har varit sommartid, så jag törs inte tänka på hur mycket batteri som skulle gå åt när det är kallt...

Det som är bökigast för mig är att få nån som filmar. Jag är helt själv med hästarna och det blir ett evinnerligt pusslande för att få ihop en tid som jag, tränaren och en kompis (som bor några mil bort) alla kan på. Nu vill jag dessutom lägga till bokning av ridhus i ekvationen, vilket gjort att det inte blivit nån fler träning på ett tag.

Kostnaden blir dessutom ganska hög, jag har ridhuskort, men måste boka ridhuset för 300 kr för att inte riskera att rida samtidigt med nån som inte vill bli filmad. Transportera hästen till ridhuset + betala kompis för bensin för att ta sig till ridhuset. Min tränare har dessutom lättare på vardagar än helger, vilket min kompis givetvis inte har.

Så jag gillar tanken med ridesum, men för min del har det inte blivit så mycket träningar som jag tänkt mig. Nåt min kompis gillade när vi tränade första gången, var att även hon hör vad tränaren säger (och kan kommunicera med tränaren) så hon snappade upp en del riktigt bra tips.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 386
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp