Dricka på tävling?

S

soso

Hur brukar ni "vattna" hästen på tävling?
I helgen ska det bli väldigt varmt,
och grejen är att min häst inte dricker ur hink.. :crazy:
ska tävla i två klasser, och det är lite tid mellan dem.
Några tips?
Äpplejuice i hinken?
 
Sv: Dricka på tävling?

Man kan ju blött betfor extra mkt eller hälla äppelcidervinäger i vattnet, gjorde jag med min ponny.
 
Sv: Dricka på tävling?

Ja, jag har alltid med färdigsvälld betfor som jag häller i mer vatten i på tävlingen. Ända min häst äter på tävling! På så sätt får de i sig både energi från sockret och vatten! Lycka till på tävlingen!
 
Sv: Dricka på tävling?

Lär den att dricka ur hink hemma så borde det inte bli problem på tävlingar, men å andra sidan så dricker ju inte alla hästar på tävling heller. Men de flesta brukar göra det med lite rutin
 
Sv: Dricka på tävling?

Ja, vi övar med hinken! :)
Men han tycker att det är roligare att stoppa ner huvudet o plaska
ur vattnet, helst på sig själv då! Men betfor med massa vatten var ju smart!!
 
Sv: Dricka på tävling?

Brukar blöta betforn med väldigt extra mycket vatten.

Min häst kan visserligen dricka ur hink eftersom hon gör det annars, men hon vill helt enkelt inte. Hon dricker väldigt, väldigt lite vatten annars också så hon brukar få rätt mycket vatten i sin "vanliga" betfor också så att hon iaf ska få i sig lite vatten.
 
Sv: Dricka på tävling?

Har du testat att hälla från en flaska och in i munnen?

Min kompis connemara vägarde dricka ur hink så han drack helt enkelt ur flaska som de stoppa in i mungipan och hälde i honom.
 
Sv: Dricka på tävling?

jag gör alltid betfor med masor av vatten i, så ger jag det n'r jag kommer fram, mellan klasserna och efter, alltså blir det 3 gånger, brukar ge i en lägre bunke på marken....häller ui lite betfor, betfor vatten och sedan vanligt vatten, mina hästar uppskatar det o dricker alltid upp allt. :)
 
Sv: Dricka på tävling?

Lite betfor, kanske någon dl i en stor hink vatten, det brukar de flesta gilla. Min erfarenhet är att många hästar dricker när de verkligen är törstiga. Ett annat knep är att ta med vatten hemmifrån i dunkar (vatten smakar ju olika på olika ställen).
 
Sv: Dricka på tävling?

När vi var ute med ponnyn så var det ända hon drack periodvis apelsinjuice ur kåsa. :o Så man fick snällt ta med sig några liter apelsinjuice och stå och mata henne med. Numera går det faktiskt med betfovatten också.
 
Sv: Dricka på tävling?

Min häst vägrar också dricka på tävling!

Betforvatten fungerar inte. Inte om man har mkt vatten iaf, för det gillar hon inte:(

Testade att ta med vatten hemifrån också, men det dög inte heller...
Nästa tävling får jag testa äppeljuice...:idea:
 
Sv: Dricka på tävling?

*kn l*
Vad är det för tävlingar vi pratar om egentligen? Det måste ju vara rejäl skillnad på hästens vätskeförlust och vätskebehov beroende på om det är dressyr, hoppning, fälttävlan eller distans 80 km vi pratar om? Att en distanshäst MÅSTE dricka under en tävlingsdag, det förstår jag. Men hur viktigt är det egentligen för en dressyr/hopphäst i jämförelse? Dricker hästarna inte ens i samband med mat (hö/havre?) Hur många timmar pratar vi om att man är borta från stallet, 5 eller 10 timmar? En tävling där man bara tävlar en t.ex. hoppklass, är med på prisutdelningen och sedan åker hem (5 timmar hemifrån) kan jag tänka mig att en vanlig häst klarar sig utan vatten. Men på ett flerdagars-meeting förstår jag att det blir problem.

Hur tänker ni kring mina påståenden?
 
Sv: Dricka på tävling?

Jag anser att vatten alltid är mkt viktigt. En hopphäst kan ju faktiskt förlora lika mkt vätska som en distanshäst eller fälttävlanshäst.

Det är ju högst individuellt hur mkt de dricker och vad de behöver. Som idag när vi var iväg. Vi åkte kl 8 och kom hem kl 15 hästen drack ca tre hinkar vatten under denna tiden.

Jag skulle aldrig kunna tänka att de kan vara utan vatten även om det är frågan om ett par timmar.

Tycker att man alltid skall bjuda dem på vatten och dricker de så är det bara bra
 
Sv: Dricka på tävling?

En grejj som alltid har funkar på mina hästar är melassvatten. Alla är helt tokiga i det. Börja med att ge det hemma någon gång i bland så den vet att det är nam nam ute på tävlingen. :p
 
Sv: Dricka på tävling?

Jag har provat det mesta.

Betfor med mycket vatten fungerar bra, även Äppeljuice.
Hon dricker även om man stoppar in en flaska i mungipan...

Sen vet jag en som brukade ge sin tävlingshäst gurka :eek:
haha
Men det kanske inte alla hästar gillar ;)
 
Sv: Dricka på tävling?

Whirlie skrev:
*kn l*
Vad är det för tävlingar vi pratar om egentligen? Det måste ju vara rejäl skillnad på hästens vätskeförlust och vätskebehov beroende på om det är dressyr, hoppning, fälttävlan eller distans 80 km vi pratar om? Att en distanshäst MÅSTE dricka under en tävlingsdag, det förstår jag. Men hur viktigt är det egentligen för en dressyr/hopphäst i jämförelse? Dricker hästarna inte ens i samband med mat (hö/havre?) Hur många timmar pratar vi om att man är borta från stallet, 5 eller 10 timmar? En tävling där man bara tävlar en t.ex. hoppklass, är med på prisutdelningen och sedan åker hem (5 timmar hemifrån) kan jag tänka mig att en vanlig häst klarar sig utan vatten. Men på ett flerdagars-meeting förstår jag att det blir problem.

Hur tänker ni kring mina påståenden?

En normal tävlingsdag för oss är mellan 9-12 timmar. Är det gassande sol som idag och hästarna blir svettiga av att bara stå rakt upp och ner behöver de vatten, även på en liten lokal dressyrtävling.
 
Sv: Dricka på tävling?

Min gamla ponny ville inte heller dricka i början när vi var ute och tävlade, men när jag istället tog med vatten i dunk hemmifrån som "smakade hemma" så drack hon, inte mycket, men några liter i alla fall och det var ju bättre än inget.
Fungerade eftersom vi inte var på meeting eller dyl, i så fall hade jag väl också fått använda betfor eller liknande. Nuvarande pållen dricker utan problem, skönt eftersom vi är ute och far var som helst..
 
Sv: Dricka på tävling?

Men han tycker att det är roligare att stoppa ner huvudet o plaska ur vattnet, helst på sig själv då!
Så gör min också, fast helst på mig;)
 
Sv: Dricka på tävling?

*kl*

Några hade provat äppeljuice, är det "säkert" att ge? Det ger inte utslag på dopingkontroll då?

Man är ju lite oroad att ge dem något av misstag, så jag har aldrig vågat ge dem ngt förutom vanlig hästmat under tävling...
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Hej! Hur tänker ni kring övernattning vid fälttävlanstävling? Åker ni alltid dagen innan när det är längre? Och vad räknar ni då som...
Svar
2
· Visningar
1 537
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 153
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 504
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp