Dricker för lite?

Shaggy

Trådstartare
Jag misstänker att min häst dricker för lite. Anledningen till misstankarna är att hon skiter väldigt torra bollar som nästan studsar om underlaget är hårt.
Förra året drack hon ca 25 liter/ dygn under vintern men då åt hon hösilage och fick i sig ca 3 liter vatten den vägen dessutom hade jag blött upp kraftfodret med ca 1 liter vatten (vetekli). I år äter hon hö och lucernhack och det är det ju inte så mycket vatten i. Jag har inte hink till henne iår eftesom hon har en flottörvattenkopp som jag har sett henne dricka ur dem dessutom har dom vatten i hagen. Ställde in en hink igår kväll och får se om hon tömt den till idag.
Vill gärna ha tips på hur man får hästen att dricka ordentligt. Vore bra om hon drack ur vattenkoppen men får väl ta till hink i värsta fall (det är kallt att slabba med vatten mitt i vintern).
 
Själv har jag hällt i ett rejält överskott med vatten i betfor, som sedan silas över i en annan hink. Den har jag fyllt på med vatten, i detta fall en hink på 15 liter som hästen fått dricka före eller efter maten.

Kan det vara något som du har användning för.
 
Tack för tipset :bow:. Kan vara en bra ide.
Hur mycket betfor tar du ungefär? Min häst får inte betfor eller annat energifoder för hon går på tårna redan som det är. Men jag skulle glatt kunna ge henne lite bara för att få henne att dricka.
 
Behövs just inte så mycket, någon dl för att ändra smaken på vattnet till mer intressant.

Annars kan du även prova typ lättdryck äpple eller liknande, en sådan förpackning räcker då i 3-4 dagar om du inte vill ge betfor.

Hitta något som hästen tycker är gott att dricka, häll i vattnet sen vad det är spelar ingen roll om hästen dricker eller hur. :D
 
Bara en lite sidokommentar... Du behöver generellt inte vara orolig för att hästen skall bli pigg av betfor då det snarare oftast har en lugnande inverkan på de flesta hästar långsiktigt sett. Även de som är på tårna. ;)

Det stämmer att det är energirikt men eftersom den effekten uppnås någon timme efter intaget för att sedan klinga av när det gäller just betfor (snabb energi) så handlar det mest om att "tajma" utfodringen. I övrigt brukar den dietiska och de nyttiga egenskaperna i övrigt göra betfor till ett mkt bra komplement för nästan alla hästar.

Peace/Niccan
 
Titta om vattenkoppen ger tillräckligt många liter vatten per minut,, tror att de ska vara runt 6 - 8 liter,, kolla oxå om vattnet skvätter upp på mulen,, de kan hästen tycka är obehagligt.

En häst som lever naturligt, tillbringar inte mycket tid med att dricka för det är en utsatt posseition, och hästen i fångenskap dricker hällst inte heller långa stunder,, så därför måste deras vattenkoppar vara anpassade efter deras beteende.

Hästar dricker mera om de dricker ur hink.
 
Hon fick hink iförrgår (10L). Igår när jag kom hade hon druckit ca 5L ur den. Hon åt stt em hö när jag kom och då alternerade hon mellan hinken och vattenkoppen (flottörmodell stänker inte). Nu vet jag ju inte hur mycket hon druckit ur vatttenkoppen men ihagen hade hon nog inte druckit mycket, bar ut 40L vatten iförrgår igår var det nog 30L kvar (3 hästar i hagen).
får nog ta till Bojs recept med att smaksätta vattnet eftersom bollarna var lika hårda och torra igår.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
13 896
Senast: warg
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 933
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp