Dricker gammalt duschvatten?

S

Sveipur

Sen en ca två veckor tillbaka har katten varit helt tokig i att dricka vattenrester på golvet i duschkabinen :d. Han har hela tiden rent fräscht vatten i sin vatten skål, som han dricker som vanligt, så det handlar inte om törst. Verkar som han kan ha någon brist av något.
Någon som känner igen detta?
 
Alla tre katter jag haft har varit lika dana! Siri, som jag har nu, är värst. Hon ska ALLTID ligga utanför när man duschar och så fort jag stängt av kranen kommer hon in och börjar slicka. Om man t.ex. bara går på toaletten vill hon också följa med in och sätter sig och tittar. Det är precis som om hon frågar om inte matte ska duscha...
 
Efter att ha tillbringat en vecka hemma hos mina päron dricker inte min katt ur sin skål...

Mammas katter dricker bara ur vattenkannan eller i handfatet... möjligtvis vid avloppet i duschen... men bara den ena av dem.

Nu skriker hon när vattenkannan måste fyllas på, för hon hatar när man måste stoppa ner tassen och doppa.
Och kannan ska stå på golvet. Basta!
 
Min dricker också duschvatten. Helst vill katter inte dricka på samma ställe som de äter, därför har jag en vattenskål inne på toaletten. Är den tom dricker han i duschen. Prova med att sätta in en skål med vatten i duschen!!
 
Varför dricker de inte där de har maten? Mina katter är likadana, de har en vattenskål men de dricker ur kranen, duschen, allt annat.
 
De bara är såna - katter vill ha maten för sig och vatten för sig.

Jag hade vattnet bredvid maten och tyckte att de drack bra. Sen, bara för att alla sa att de inte ville ha det så - så testade jag att ställa vattenskålen i andra änden av köket. Och nu dricker de ännu bättre.

Men när de dricker ur duschen, vattenkannan osv - det tror jag är en lite annan sak. De gillar nog vatten som smakar nåt annat. En av mina drack alltid ur vattenkannan av plåt innan vi slängde ut krukväxterna för att katterna bara åt på dem.

mandalaki
 
Tror det är någon gammal instinkt som lever kvar, lejonen tar ju ofta sina byten vid vattenhålen, men sedan drar de iväg med dem och äter någon annanstans. Kan tänka mig att det beror på att andra djur skräms bort från vattenhålen om det ligger kadaver där och då blir det ju svårare för lejonen att fixa mat.
 
Min ena kisse ska dricka överallt ifrån, utom vattenskålen. Vintertid äter han snön på skorna när man kommer in (bläh), han slickar i sig från paraplyt om det regnar, och han sätter sig i duschen och jaaaamar så fort man går in i badrummet för att man ska sätta på kranen åt honom :D
 
Våran katt dricker också ur duschkabinen...Men han älskar det så han få väl göra det! :d
 
mina dricker oftast från vatten i kastruller mm eller slickar på duschgolvet, draperi mm men även vattenskålen i badrummet är populär, i nödfall går det att dricka i köket också
 
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Min katt är likadan dricker i duschen,toan!!!,handfatet,blomfaten etc. dom vill helt enkelt inte dricka på samma ställe som de äte . Lite korkat...
 
Min gör precis lika dant... har alltid nytt fräscht vatten i skålen vid maten. Dricker i och för sig där oxå, men dricker lika gärna från duschen, lerpölar ute OCH äckligt nog ur toaletten (så fort han kommer åt) om man inte stängt locket :crazy:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 157
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 188
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
636
Senast: Hazel
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
959
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp