Dricksar ni?

Dricksar du (i Sverige)?

  • Ja

    Röster: 34 15,0%
  • Nej

    Röster: 79 34,8%
  • Ibland, det beror på

    Röster: 114 50,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    227

VLMF

Trådstartare
Efter en intressant diskussion i min middagsklubb: dricksar ni? Varför/varför inte?
I Sverige alltså, tänk helt bort utomlandssituationer.

Spelar det roll om ni är på kvarterskrogen eller om det är en finare restaurang (tänk avsmakningsmeny och vinpaket)?

Hur mycket dricksar ni i så fall? Rundar upp eller en viss procent av notan?
 
Hur mycket brukar du dricksa när du dricksar @Rugge ? Och hur gör du om varmrätten kommer in snabbt, men desserten tar längre tid exempelvis? :)
 
Jag svarar själv också: jag dricksar generellt när det är lite finare restaurang, men inte på mer vardagliga restauranger. Det brukar bli ca 10%, men snarare under 10 än över så att säga.

Jag dricksar för att visa uppskattning, men är det vettigt? Håller det nere lönerna för personalen för arbetsgivaren tänker att de får dricks? Finns det en sådan löneskillnad mellan en enklare restaurang och en exklusivare?
 
Men varför finns ens dricks? Inte får jag dricks om jag sköter mig extra bra på ett möte eller skriver en snygg rapport...? Är det för att lönerna är för låga? Och beror det i så fall på att priserna på restaurang är för låga?

Förstår inte, nån kan kanske förklara?

(Ev lite ot...)
 
Hur mycket brukar du dricksa när du dricksar @Rugge ? Och hur gör du om varmrätten kommer in snabbt, men desserten tar längre tid exempelvis? :)
Jag rundar uppåt. Vad som för mig känns rimligt beroende på typ av restaurang/prisklass.

Ojämn service, såsom du nämnde är ju inget jag uppskattar och kan bli no go på dricks. Kan förlåtas om notan kommer snabbt efter jag bett om den.
 
Men varför finns ens dricks? Inte får jag dricks om jag sköter mig extra bra på ett möte eller skriver en snygg rapport...? Är det för att lönerna är för låga? Och beror det i så fall på att priserna på restaurang är för låga?

Förstår inte, nån kan kanske förklara?

(Ev lite ot...)

Jag undrar också! Eller är det av tradition? Vad säger branschen, vill de ha dricks eller inte?
 
Men varför finns ens dricks? Inte får jag dricks om jag sköter mig extra bra på ett möte eller skriver en snygg rapport...? Är det för att lönerna är för låga? Och beror det i så fall på att priserna på restaurang är för låga?

Förstår inte, nån kan kanske förklara?

(Ev lite ot...)

Sådär tänker jag också! Jag tycker hela grejen känns konstig... !

Jag brukar aldrig dricksa, även om jag är nöjd men nu sist gjorde jag faktiskt det... allt var väldigt bra och mina vänner dricksade också så, ja... mitt kostade 223 tror jag och jag avrundade till 250...
 
Nej, för jag tycker hela grejen är oerhört märklig. Serveringspersonalen har väl avtalsenlig lön som alla andra? Det finns många serviceyrken, varför ska just de tjänsterna separeras ut och kryddas med extra pengar (som jag misstänker ofta inte beskattas korrekt heller).
 
Mycket sällan. Då ska allt, ffa servicen varit något utöver det vanliga.
Har själv jobbat som både kock, kallskänka och servitris och dricks är inget man generellt räknar med på Svenska restauranger.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 322
Senast: sthu
·
  • Omröstning
Kläder & Bli fin Alltså, är det bara jag och maken? Eller tycker ni också att många av de så populära runda skosnören som sitter på många skor måste...
2
Svar
29
· Visningar
2 587
Senast: Shaggy
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 860
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 770
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp