Dröm fritt!

Soffan03

Trådstartare
Om ni fick drömma helt fritt, hur skulle ni vilja ha det i stallet för att spara tid, underlätta och göra det smidigt för er själva, andra och hästarna? Speciellt i stora stall med många hästar när man ska ta hand om alla själv (t.ex. morgonstallet), men också i små stall. Både befintliga produkter/system som finns på marknaden och egna uppfinningar.Kanske ni har supersmidiga system i era stall som ni vill dela med er av?

Tänker allt från utfodring, hagar, in-/utsläpp, gödselhantering, ridhus och ridmöjligheter till förvaring av utrustning/foder/hindermaterial/maskiner. Utformning av stallet: placering av sadelkammare, boxar, dörrar, skötselplatser, gödselstack, hagar, möjligheter för umgänge, putsning av utrustning... specialrum?

Ett par väldigt simpla exempel:
Svängbara krubbor för att lätt kunna ge kraftoder till alla utan att gå in i boxen. Kanske något liknande för hö?
Ingen uppställning i stallgången, endast på särskilda skötselplatser för att alltid ha åtkomst till alla boxar.

Även "lyxdrömmar" är välkomna.

Här är inga drömmar varken för stora eller små!
 
Jag skulle vilja ha en riktigt fin lösdrift i anslutning till stallet. Med staket som tål den mängd snö som blir här uppe i norr på vintern och med såna höautomater som portionerar ut höet individuellt till varje häst och frostfrit vatten med automatisk påfyllning. Nu har vi Thermobars men jag får släpa flera hinkar med vatten upp till hagen varje dag.
I stallet vill jag ha snygga boxfronter, en stor och rymlig sadelkammare och ett ordentligt torkrum för täcken mm samt tvättmaskin för täcken och andra hästgrejer. Skulle även vilja ha ett separat skötselutrymme och inte behöva ha hästen i gången, solarium/värme ovanför skötselplatsen.
Sedan skulle jag även vilja ha en större ridbana och ett ridhus.
 
Eluppvärmda vattenkoppar i alla hagar och boxar.

Höutomater i alla hagar och boxar, har i hagen i dag och inser nu hur mycket bättre det är för både människorna och hästarna.

Varje hage ska ha en lösdrift, även om hagen endast används dagtid.

Alla hagar ska vara rejält uppgrusade vid grinden, höautomaten, vattnet samt lite till.

En dröm är att ha ett stall där varje box har en egen hage utanför boxen, så hästen själv kan välja om de vill vara inne efter insläpp. För att sedan släppas ut i stor hage med kompisar under dagen.
 
Jag står ganska 'drömmigt' som det är men saker som gör mig glad är:

Torkrum separat från sadelkammare så man slipper så mycket fukt och illaluktande täcken där.
Flera separata vattenposter så att en person som fyller vattenhinkar inte är i vägen för nån som vill skölja benen på sin häst eller skölja av bettet eller tvätta händerna.
Gummigolv (suger så mycket ljud, helt otroligt vilken skillnad det gör).
Uppbindningsplatser som inte är i gången

Saker jag drömmer om: stora gräshagar som inte blir leriga.

Sak som är bekvämt men jag förerdrar inte: Automatisk utfodring. Som det är nu så blir våra hästar tilltittade vid fodring. Det blir en himla skillnad för en häst som rullat fast om den sitter fast i 30 min (kvällsfodraren hittar den) eller 8 timmar (när någon kommer för utsläpp). Även om automater är bekvämare.
 
Jag står ganska 'drömmigt' som det är men saker som gör mig glad är:

Torkrum separat från sadelkammare så man slipper så mycket fukt och illaluktande täcken där.
Flera separata vattenposter så att en person som fyller vattenhinkar inte är i vägen för nån som vill skölja benen på sin häst eller skölja av bettet eller tvätta händerna.
Gummigolv (suger så mycket ljud, helt otroligt vilken skillnad det gör).
Uppbindningsplatser som inte är i gången

Saker jag drömmer om: stora gräshagar som inte blir leriga.

Sak som är bekvämt men jag förerdrar inte: Automatisk utfodring. Som det är nu så blir våra hästar tilltittade vid fodring. Det blir en himla skillnad för en häst som rullat fast om den sitter fast i 30 min (kvällsfodraren hittar den) eller 8 timmar (när någon kommer för utsläpp). Även om automater är bekvämare.
Jag håller med om att automater inte borde ersätta kvällskollen. Men jag hade gärna haft automat för att kunna ge mat tidigare/senare än vi har lust att fodra. Dvs kunna ge morgonhö redan vid 4.30 så de kan äta i lugn och ro och sedan komma ut vid 7 och få lite mer hö då.
 
Jag håller med om att automater inte borde ersätta kvällskollen. Men jag hade gärna haft automat för att kunna ge mat tidigare/senare än vi har lust att fodra. Dvs kunna ge morgonhö redan vid 4.30 så de kan äta i lugn och ro och sedan komma ut vid 7 och få lite mer hö då.

Våra blir fodrade vid 5 på morgonen ändå (hästägare som bor på gården och börjar jobba tidigare, självpåtagen uppgift att fodra tidigt).
 
Våra blir fodrade vid 5 på morgonen ändå (hästägare som bor på gården och börjar jobba tidigare, självpåtagen uppgift att fodra tidigt).
Det är ju superbra, men inte helt vanligt gissar jag. Jag ser ändå automaterna som ett bra komplement för att kunna få in ett till mål med mat, oavsett om det är väldigt tidigt eller senare på kvällen :) Tänker att det är bra att för att kunna minska tiden utan mat för dem :)
 
Våra blir fodrade vid 5 på morgonen ändå (hästägare som bor på gården och börjar jobba tidigare, självpåtagen uppgift att fodra tidigt).

Fast det är ju inget man kan räkna med. Hästägaren kan ju byta jobb eller arbetstideroch inte alls vilja fodra så tidigt i framtiden.
 
Litet stall med fyra egna hästar, oftast inte så betungande med stallsysslorna, men skulle önska mig:

Thermobars i samtliga hagar
  • Vatten utdraget till hagarna
  • Vindskydd/ligghallar i samtliga stora hagar
  • Någon sorts vettiga foderbord i hagarna för att slippa fodra på marken
  • Galler mellan boxarna i stallet istället för hela väggar upp till tak (jag vill att hästarna ska kunna ha kontakt med varandra även inne)
  • Golvbrunn och/eller spolspilta inne i stallet
  • Möjlighet till höförvaring i eller i precis anslutning till stallet istället för i ladan tvärsöver gården
  • Separat utrymme för hovslagare/veterinär/klippning osv för att slippa stå i stallet utanför boxarna
  • Några fasta, grusade rasthagar/sjukhagar/gästhagar i nära anslutning till stallet
  • Grusade ingångar till alla hagarna
  • Uppvärmda vattenkoppar och vattenledningar i stallet
  • Nedsänkt gödselplatta istället för i samma nivå som stallet (vore så smidigt att bara kunna "tippa över kanten" istället för att bygga gödselberg)

...och dessutom skulle jag önska mig fungerande belysning till paddocken (det realistiska alternativet) och/eller ett ridhus (den i nuläget orealistiska drömmen)! Samt att någon helt magiskt stängslade om mina stora, fina sommarhagar (jag är nyinflyttad, förra ägarna har inte haft hästar i de hagarna på några år och det märks på staketen...)
 
Thermobars ute.
Stora automatiska vattenkoppar inne (har en korkad häst som inte dricker ur vanlig vattenkopp)
LERFRIA rasthagar
Gärna höautomat för att kunna fodra senare och tidigare.
Bra, kuperade sommarhagar.
Bra isoleringsmöjligheter vid sjukdom/nyinflyttade hästar
Annars har vi det mesta jag önskar i vårt stall.
 
I mitt drömstall har jag haft obegränsat med pengar, vilket gör att lösningarna är lite dyrare men ack så mycket smidigare.

Till att börja med har jag en stor ligghall (vi snackar minst 20 kvm/häst) som mynnar ut i en hårdgjord yta (stor som en mindre ridbana). Från den hårdgjorda ytan finns det fyra hagar man kan koppla på, två vinterhagar och två sommarhagar. På så vis kan man växla hage vartannat år så man inte behöver mocka. I vinterhagarna finns även höautomater som styrs av varje hästs chip, så jag kan styra exakt hur mycket varje häst äter. Givetvis finns det en stor (130 liter) thermobar med vatten draget till den så det fylls på automatiskt. Men med en mätare så jag ser hur mycket vatten som går åt varje dygn.

Ligghallen är ihopbyggd med stallbyggnaden, så man kan gå direkt från ligghallen in i stallet. Där finns det först en "station" med skötselplats (för tex hovslagare) och spolspilta, som är avskärmade från både ligghall och stall, så fukten inte kommer vidare. Spolspiltan har 1,5 dm höga kanter, så man kan stänga av avloppet och blöta hästens hovar vid behov på ett smidigt sätt.

Boxarna som bara används sporadiskt har rutnät upp till ca 1,20 meter, och sen är det tomt. Det gör att hästarna kan se varandra även om de ligger ned och ha kontakt med varandra om de står upp (jag har alltså ponnyer, ogillar stora hästar). Givetvis finns det ett eget rum med värme och luftavfuktare för täcken och tvättade saker (med tvättstuga vägg i vägg) och en gigantiskt sadelkammare. Samt stor foderkammare med indraget vatten och diskbänk.

Direkt från stallet kan man sedan gå ut i ridhuset, så man inte behöver vara ute öht om det är busväder (mina hästar är snälla typer som kommer på inkallning, så jag kan stå i ligghallen och vänta på dem, hehe). Sen är det såklart även dörrar i ridhuset så man kan gå in/ut utifrån också, ifall man vill rida fram ute tex.

Ridhuset har såna där coola ljusfunktioner som de har bland annat i Friends arena, så jag kan trycka på en knapp och få utmarkerat volter i olika storlekar, diagonaler, serpentiner etc. Eller en hinderbana med rätt mått ifall jag tänkt bygga fram nåt sånt (hinderbanorna är ju självklart anpassade efter mina hästar och ritade av en duktig banbyggare, som sagt, pengar saknas inte i det här projektet).

Slutligen finns det även en galoppslinga runt gården som är tillräckligt bred för att en traktor ska kunna harva den. Slingan har tak med belysning och vindväv som väggar, så man får en utekänsla men slipper alltför mycket ruskväder. Från galoppslingan går det små avtagsvägar (som inte har tak och vindväv) där det finns olika terränghinder med varierande svårighetsgrad.

Nån som känner för att sponsra mig? Det är bara att skicka pm. :angel:
 
Aktivstall med stor ligghall som är ihopbyggd med skötselplats med uppvärmd sadelkammaren, tvättmaskin, torkrum och spolspilta. Sjuk och karensstall som ligger på säkert avstånd för luftburen smitta.

Anlagda naturridbanor och ridslingor och en skrittmaskin.
 
-Stor lösdrift, dränerat
-Boxar och sjukhage, dränerat
-Duschspilta och bra uppbindningsplats för hovslagare
-Vattenslang utdraget för att fylla vatten
-Flera stora kuperade hagar man kan ha öppna/stängda i sektioner
-Väg för att fylla på foder i olika stationer längre bort från lösdriften för att främja rörelse
-Ridbana och flera olika ridvägar att välja mellan
-Lada för förvaring av hö,halm
-Uppvärmd sadelkammare
 
Om jag fick drömma fritt hade jag köpt en "häst ranch" i närheten av stor skog, stall som har allting som jag vill ha-
-paddock med perfekt underlag
-ridhus med isolering
-round penn
-skritt maskin
-Stall med lösdrift inbyggt, så man har boxar till hästarna vid fodring och behov och en ligghall dom kan ligga i på natten
- foder automat
-tvätt platser med solarium, uppvärm vatten i stall delen
-ridhuset i direkt anslutning till detta stallet på ena sidan
-uppvärm sadelkammare
-stora kuperade hagar, som är grusade vid ingångar för att slippa lera
-brannsäkra stallet med inbyggda sprinklers

Så om jag skulle vinna på lotto hade jag byggt något sådant :D

Skulle se ut såhär på insidan:
97d9ccd5cfed5a3e99b47b2b7ce80320.jpg
 
Min dröm är en seminstation med stor areal så man kan odla sitt eget vallfoder, stallar i flera separata sektioner så jag kan isolera seminstationskunder från egna ston och föl, samt ett karantänstall. Jag bryr mig inte om ifall det är flott men jag vill ha smarta lösningar.
-Fodring på storbal utomhus, fler än en station per grupp för att minimera skador
-Unghästar och ston på lösdrift utom under seminsäsongen, med stora ligghallar som kan mockas med maskin
-Stora hagar med naturliga inslag av träd och kuperad terräng, hårdgjorda ytor kring foder, vatten och grindar.
-Sektion mer mindre sjukhagar, hårdgjorda
-Nedgrävt vatten så man inte behöver slanga långa sträckor för att fylla karen. Isolerade kar med värmeslinga för vinterbruk.
-Foderluckor inomhus så man aldrig behöver gå in för att ge krubbfoder
-Väl ventilerat och isolerat stall
-Uppvärmd spolspilta/skötarplats
-Uppvärmda sadelkammare, foderrum och tork/tvättrum för kläder, täcken och annar
-Rundcorall för att enkelt kunna starta unghästarna innan de åker till professionella ryttare som rider in
-Ett ljust ridhus för diverse behov
-En 20x40 ridbana med 1.80 m staket så jag törs släppa unghästar lösa på den
 
Sak som är bekvämt men jag förerdrar inte: Automatisk utfodring. Som det är nu så blir våra hästar tilltittade vid fodring. Det blir en himla skillnad för en häst som rullat fast om den sitter fast i 30 min (kvällsfodraren hittar den) eller 8 timmar (när någon kommer för utsläpp). Även om automater är bekvämare.

Hade höautomater i ett stall jag jobbade i. Automaterna gav hö nån timma innan kraftfodret som gavs manuellt. Sparade massor av tid, framförallt på morgonen när man slapp stå och vänta på hästar som fick större mängd/åt sakta.
En fördel i ett större stall, var också att alla får samtidigt, vilket gav lugnare hästar.
 
I mitt drömstall har jag haft obegränsat med pengar, vilket gör att lösningarna är lite dyrare men ack så mycket smidigare.

Till att börja med har jag en stor ligghall (vi snackar minst 20 kvm/häst) som mynnar ut i en hårdgjord yta (stor som en mindre ridbana). Från den hårdgjorda ytan finns det fyra hagar man kan koppla på, två vinterhagar och två sommarhagar. På så vis kan man växla hage vartannat år så man inte behöver mocka. I vinterhagarna finns även höautomater som styrs av varje hästs chip, så jag kan styra exakt hur mycket varje häst äter. Givetvis finns det en stor (130 liter) thermobar med vatten draget till den så det fylls på automatiskt. Men med en mätare så jag ser hur mycket vatten som går åt varje dygn.

Ligghallen är ihopbyggd med stallbyggnaden, så man kan gå direkt från ligghallen in i stallet. Där finns det först en "station" med skötselplats (för tex hovslagare) och spolspilta, som är avskärmade från både ligghall och stall, så fukten inte kommer vidare. Spolspiltan har 1,5 dm höga kanter, så man kan stänga av avloppet och blöta hästens hovar vid behov på ett smidigt sätt.

Boxarna som bara används sporadiskt har rutnät upp till ca 1,20 meter, och sen är det tomt. Det gör att hästarna kan se varandra även om de ligger ned och ha kontakt med varandra om de står upp (jag har alltså ponnyer, ogillar stora hästar). Givetvis finns det ett eget rum med värme och luftavfuktare för täcken och tvättade saker (med tvättstuga vägg i vägg) och en gigantiskt sadelkammare. Samt stor foderkammare med indraget vatten och diskbänk.

Direkt från stallet kan man sedan gå ut i ridhuset, så man inte behöver vara ute öht om det är busväder (mina hästar är snälla typer som kommer på inkallning, så jag kan stå i ligghallen och vänta på dem, hehe). Sen är det såklart även dörrar i ridhuset så man kan gå in/ut utifrån också, ifall man vill rida fram ute tex.

Ridhuset har såna där coola ljusfunktioner som de har bland annat i Friends arena, så jag kan trycka på en knapp och få utmarkerat volter i olika storlekar, diagonaler, serpentiner etc. Eller en hinderbana med rätt mått ifall jag tänkt bygga fram nåt sånt (hinderbanorna är ju självklart anpassade efter mina hästar och ritade av en duktig banbyggare, som sagt, pengar saknas inte i det här projektet).

Slutligen finns det även en galoppslinga runt gården som är tillräckligt bred för att en traktor ska kunna harva den. Slingan har tak med belysning och vindväv som väggar, så man får en utekänsla men slipper alltför mycket ruskväder. Från galoppslingan går det små avtagsvägar (som inte har tak och vindväv) där det finns olika terränghinder med varierande svårighetsgrad.

Nån som känner för att sponsra mig? Det är bara att skicka pm. :angel:
I stallbygget beskriver du typ exakt min dröm :banana:

Ljussystem i ridhuset och tak på galoppslingan klarar jag mig utan men lägg till en riktigt stor ridbana där man även kan köra precision samt milslånga rid och körvägar i egen skog.
 

Liknande trådar

Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 041
Senast: __Stilett__
·
S
Hästmänniskan Vill försöka få någon uppfattning om vad det kostar att ha häst i de olika länen.Så det jag undra är: -Vad betalar ni för stallhyra och...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 694
Senast: fälttävlansnörd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp