Dröm fritt!

Höautomat. Alltså station där man ställer en bal och så får alla hästar individuell giva. Hatar att fylla påsar men djuren klarar inte fri tillgång.
sen hade jag gärna haft uppvärmd vattenkop. Och större hage, tänk hage med blandat äng, skog, backar! Som uppmuntrar till rörelse.
Och såklart ridhus samt att allt detta finns hos grannen! :D

Trivs bra i mitt stall men kombon lösdrift nära lokala ridhuset utan fri tillgång finns tyvärr inte.
 
Just nu vill jag ha en sådan där modern hölada med luft som pressas igenom balarna för att torka höet. Balarna ska kunna stå kvar hela vintern. Rejäl lada med isolerat betongolv så att miljön blir bra hela vintern för höet. Jag vill ha maskiner för fyrkantsbalar så höet blir luftat igenom hela . Jag vill ha mer kompetens om hö. Jag vill ha egna maskiner. Fyrkantspress så luften går igenom allt hö. Jag vill ha massa pengar så jag kan hyra in någon och maskiner. Jag vill ha kunskapen om att sköta åkrarna och lagringen så att höet blir bra. Jag vilja tiden att lära mig och skapa toppenhö. Det tror jag går idag med det jag sett och deras förmåga som äger anläggningarna. Lite sur och trött över tiden är knapp jämnt.
 
Jag vill ha en enorm "alla hästars drömlivs"-lösdrift med så pass många hektar mark att man kan låta en hage vila helt varje år och på så sätt minska avmaskandet.
Rejäla ligghallar i varje hage som är mer som lador hästarna kan umgås i än bara vindskydd med två utgångar. Flera betongplattor i varje hage för utfodring på rundbale och flera uppvärmda kar. Anläggningen ska hellre ligga lite nära havet med naturlig fläktning än mitt inne i skogen för att undvika för mycket insekter sommartid.
Vatten framdraget eller på tank sommartid i någon smart modell som är enkel att rengöra och fylla, samt en maskinpark med fyrhjuling, traktor mm som är praktiskt för foder, vatten, mockning och lasthantering.
Mindre stall som har uteboxar med engelsk tvådelad dörr, varav ett par fölboxar med kameraövervakning från flera vinklar.
Ridhus med limträbalkar där man kan öppna upp tak eller delar av väggarna o få "utomhuskänsla" även när man är under tak. Gärna en bra ljudanläggning så man kan lyssna på pampig musik under träningen!
I anslutning till stallet/foderhallen vill jag även ha en bra sadelkammare med fikaplats med en tv där man kan klicka sig igenom videoövervakning i de olika hagarna och fölboxarna, så att man kan sitta inne "på plats" men ändå ha översyn över hästarna medan man äter och umgås :D
 
Jag upplever att vattenhantering är bland de tyngsta jobben när man har häst, så vatten draget till alla hagar så det är enkelt är fylla på är praktiskt.
Håller med.

Vi har uppvärm vattenkopp med ledningar under mark. Den enda vattenhanteringen man gör är att svampa av koppen. Det är en UNDERBAR lösning.

(Sen är jag nojig eftersom jag inte kan kontrollera hur mycket han dricker då han går på lösdrift, så jag brukar erbjuda lite vatten när jag tar in honom. Men det är ju stort skillnad att erbjuda lite vatten i hink precis intill kranen vs att släpa dunkar efter dunkar)
 
Jag har svårt att vara kreativ på förmiddagen :D Men, det "lyxiga" saker jag upplevt i nuvarande och tidigare stall vill jag gärna ta med:

- Den tidigare nämnda uppvärmda vattenkoppen i hagen som eliminerar vattenhanteringen. Sommartid går de i sjöhagar :D
- Höautomater som fixar morgon och lunchfodringarna. Fylls smidigt på kvällen.
- Om inte höautomater så fri tillgång på hö i hagen.
- Mocklucka i boxen. Det vill säga, lucka rakt ut mot gödselstacken, inget behov av att använda skottkärror.
- Stall i direktanslutning till hagen så det bara var att öppna boxdörren och låta hästen traska ut.

Tyvärr har ju inte alla dessa varit i ett och samma stall :p

I övrigt tycker jag mycket handlar om avstånd. Korta avstånd mellan var man packar hö och var man hänger dem och var man fodrar. Korta avstånd från stall till rasthagar. Korta avstånd att släpa vatten, köra skottkärror osv. Kort avstånd från bilen in i foderkammaren när man släpar fodersäckar (vet ett stall som faktiskt slog upp en ny dörr ut mot "baksidan" just för detta ändamål, för att man skulle slippa släpa genom hela (stora) stallet och kunna ha direkttillgång från bilen istället). Kort avstånd från förvaring av spån till boxarna. Sen går ju inte alla dessa att lösa, men mycket - om man planerar smart.

Kom på en sak till. Öppningar som är anpassade för traktor! Exempelvis vikbara boxdörrar som går att vika undan så att man kan mocka ur med traktor.
 
Stall med 3-4 boxar där varje box (15 m2) har en delbar stalldörr ut mot en egen rast-/sjukhage (50 m2) delvis under tak, som i sin tur ansluter till en gemensam kuperad lösdrift på 10 ha, med rymlig ligghall. Grovfoder med fri tillgång på vintern, uppvärmda vattenkar med permanenta frostskyddade vattenledningar men manuell påfyllning. Spolplatta med varmvatten ute, under tak. Gödselplatta i direkt anslutning till stallet, under tak. Gödselsug efter fyrhjuling. En modern minilastare. Vagnslider för hästtransporter. Små rundbalar och balrivare i foderrummet.
Öppet till nock i stallet, ljudabsorbenter i taket, genomtänkt belysning, genomtänkt ventilation, halksäkert golv, spolspilta, genomtänkt fall mot golvbrunnar. Centraldammsugare. Uppvärmd sadelkammare med avfuktare. Uppvärmt täckestorkrum med avfuktare.
Typ så.
 

Liknande trådar

Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 033
Senast: __Stilett__
·
S
Hästmänniskan Vill försöka få någon uppfattning om vad det kostar att ha häst i de olika länen.Så det jag undra är: -Vad betalar ni för stallhyra och...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 689
Senast: fälttävlansnörd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp