Drömfärg?

Ja, det kan man. Spotted och tigré kan ju ibland vara kluriga att skilja på, gränsen är ganska flytande.
Men om domaren anser att hon är spotted istället får du förstås inget cert.
 
Fast det är en husis och med dem kan man väl inte få cert, eller :confused:
 
Jaha! Oj då! :o Nej, de tar inga cert, inte inom SVERAK i alla fall. Jag tror inte det spelar så jättestor roll vad du anmäler katten i för färg då, man delar ju ändå inte in huskatterna i färg. Men du kan ju passa på att fråga domaren om dennes åsikt om färgen.
 
Hahaha...hon ser nog ganska mycket ut som en skogis. Har en enorm svans iaf :D

Men jag kan ju passa på att fråga dig om vad cert är för något. Jag har väldigt dålig koll på hur man bedömmer raskatter. Huskatterna är så enkla, bara BIS och BOX. :) :p
 
Ett cert får man när katten vunnit sin klass. (Bara vuxna katter får cert)
Tex min katt är en hankastrat, blå korat, som går i klass 6. Hade det funnits några andra kastrerade korathanar i den klassen hade de konkurerat om certet (nu fins det ju ingen mer i den klassen i hela sverige så...)
Man ska alltså vara samma ras, kön, färg (eller färggrupp, vissa raser, tex skogisar och rexar är indelade i grupper, för at få mer konkurens om certen) och klass för att konkurera. Sedan måste katten nu upp till vissa poäng för varje cert. Dessa poäng får man inte veta, utan man får bara veta om katten fått sitt cert eller inte.

Efter ett visst antal cert i varje klass, tre i de två första, sedan sex och sist nio, får katten en titel och går upp en klass.

Jag blev nog lite rörig... fråga om du inte förstod.

(Sedan kommer ju hela baletten med BIV, nomineringar och panel...)
 
Certifikaten är de man samlar på för att ta titlar. När katten blir 10 mån gammal så börjar den tävla i öppen klass. Då jämför man den med andra katter av samma ras, kön och färgvaiant, och vinnaren får certifikatet. Det är olika certifikat i olika klasser. I öppen klass delas CAC ut. När man fått tre CAC från tre olika domare så blir katten Champion, vilket då skrivs in i stamtavlan (katten HETER alltså hädanefter Champion *namnet*, tex Champion Samira, som min katt).
Nästa gång man ställer ut får katten tävla i championklass, och tävlar då mot andra championkatter om nästa cerifikat, som är CACIB.
Och så håller man på tills man nått den högsta titeln Europa Champion (Eller Europa Premier om det är kastrat), eller tills man tröttnat ;).
Kraven höjs alltid ju högre upp i klasserna man kommer. Det krävs alltså mer av katten att få ett certifikat i Internationell Championklass än vad det gör att få certifikat i öppen klass. Det krävs också fler och fler cerifikat för att få titel, och några utomlands. Champion är den enda titel man kan uppnå genom att enbart ställa ut i Sverige.
 
Jag förstod med lite hjälp av Loveponies :D

Men hur funkar det när de blir nominerade till panel?
Är det bara de som fått cert som kan bli nominerade?
BIV har jag aldrig hört talas om :confused:
 
BIV är bäst i variant, där man alltså, tex tar ut den bästa av blå britter oavsett klass...
Nominerade blir domarens bästa katter, en junior, ett ungdjur, en vuxen hona, en vuxen hane och kastrat dito. Iom att de nominerade är de bästa katterna domare haft under dagen så har de alltså tagit sina cert.
 
Jag har råkat skaffa mig mina drömfärger.. Har en långhårig röd.. Och en långhårig svart.. O en randig.. Kan inte vad det heter.. Så nu är dom för många o måste därför skaffa ett nytt hem åt nån utav dom.. :cry:

//kattis
 
Aha!

Nu kommer det att bli ännu roligare att gå på utställning nr man förstår lite ;)

Tack så mkt Sassy och Loveponies :)
 
Det är jätteroligt :bump:
Synd bara att min katt inte vill bli utställd längre... vi låg ju bra till på sverak-listan... (2:a i "halvlek")
Nåja, vad är en bal på slottet, jag kanske en dag har råd att importera en till sån snygging :love: (och katten man har hemma är ju alltid jordens vackraste förstås :D)
 
Bara en?! Det går ju inte...
En viltfärgad aby
En brun burma
En snöspotted bengal
Och så något blått också...
Samt förstås en svartvit huskatt (någon med den färgen sitter nämligen och blänger på mig nu)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 598
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 629
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 968
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 332
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp