Drömmen om egen häst- dock vill inte min man.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår hur du menar, men jag tror att det är viktigt att inte underskatta tiden som det tar bara för att du slipper restid.

Som stallägare behöver du bland annat
- ha kontakt med kommun, länsstyrelse och jordbruksverket
- köpa in hö (antingen avtala leverans eller åka och hämta själv)
- ha det yttersta ansvaret för att hagar och stall är hela (saker går sönder)
- hantera gödselhanteringen (kan vara allt från att beställa container till att köra ut på åkrar, beror på vilket avtal som passar dig bäst)
- ta hand om dina marker (bedöma slitage och genomföra eventuella åtgärder typ plöja och så, hårdgöra, eller ta in hjälp för det)

Då har vi inte börjat räkna in tiden som läggs för hästarnas dagliga skötsel.

Ekonomi ifråga är hästarna inte gratis hemma. Sedan beror det förstås på var du står, men din/a hästar lär kosta dig ett antal tusenlappar i månaden oavsett om du har de hemma eller installade.

Sedan vill jag också höja ett varningens finger för att tänka på att flera kan hjälpas åt. Ja, givetvis kan folk hjälpas åt. Men det kräver också att dina vänner är lika synkade i dig vad det gäller hästägande som ni är som vänner. Och tro mig, det finns många sorters hästägare och alla funkar inte med alla. Det kan vara jättetrevligt att stå i stall med andra men det kan också vara hemskt. Och saker kan hända. Hästar blir skadade, folk skiljer sig, folk flyttar. Ur min egen synvinkel så är det väldigt mycket enklare att ha inställningen att jag gör allt jobb själv, men kan jag sedan få hjälp när jag behöver är det en bonus.

Det är fantastiskt att ha häst så jag menar inte att säga att du inte ska skaffa en. Kör på det, bara kör! Men var medveten om att allt är en inlärningskurva, och det är jobbigt om man måste ha flera inlärningskurvor på en och samma gång (lära sig vara hästägare och lära sig vara stallägare).
Tack snälla för alla dina punkter! Absolut är det en himla massa tid och arbeta som ska tas i åtanke!!
 
Tack snälla för alla dina punkter! Absolut är det en himla massa tid och arbeta som ska tas i åtanke!!

Nu har jag inte räknat på det. Men jag skulle gissa att det blir billigare och tar mindre tid om man bara har en häst att ha hästen inackorderad i ett fullservicestall istället för att ha eget stall hemma. Alla arbetsuppgifter runt omkring stallet tar väldigt mycket tid! Har man flera hästar så blir det ju billigare att ha dem hemma. Men har man bara en och värderar sin tid högt så tror jag att ett fullservicestall är det bästa alternativet. Kanske en kompromiss som din man kan acceptera?
 
Gud så provocerad jag blir av dessa män som inte stöttar sin partners drömmar. Du har ETT liv att leva och göra det du vill med. Det finns betydligt fler än EN man att leva med.

När jag efter ett fall från häst förra året skadade mig rätt ordentligt sa jag till min man att jag kanske blivit flr rädd att fortsätta rida. Hans svar var att jag skulle minsann upp på häst igen om han så skulle lyfta upp mig. För han vet så väl hur mycket jag älskar hästarna och ridningen. Det för mig är kärlek.
 
Nu har jag inte räknat på det. Men jag skulle gissa att det blir billigare och tar mindre tid om man bara har en häst att ha hästen inackorderad i ett fullservicestall istället för att ha eget stall hemma. Alla arbetsuppgifter runt omkring stallet tar väldigt mycket tid! Har man flera hästar så blir det ju billigare att ha dem hemma. Men har man bara en och värderar sin tid högt så tror jag att ett fullservicestall är det bästa alternativet. Kanske en kompromiss som din man kan acceptera?
Absolut i ett fullservicestall men tyvärr finns det inget här i närheten. I det stallet som finns plats är det schema som gäller och det är många hästar. Insläpp, fodring och utsläpp. Tänker att det tar mer tid än att ha de på lösdrift och bara dela på fordringen?
 
Gud så provocerad jag blir av dessa män som inte stöttar sin partners drömmar. Du har ETT liv att leva och göra det du vill med. Det finns betydligt fler än EN man att leva med.

När jag efter ett fall från häst förra året skadade mig rätt ordentligt sa jag till min man att jag kanske blivit flr rädd att fortsätta rida. Hans svar var att jag skulle minsann upp på häst igen om han så skulle lyfta upp mig. För han vet så väl hur mycket jag älskar hästarna och ridningen. Det för mig är kärlek.
Håller helt med! Jag har ju alltid drömt om häst men nu efter att jag varit sjuk i Corona fick jag ett helt annat synsätt på livet, man vet aldrig när det tar slut. Jag ska ta mig tusan ha mig en häst 😅 Ska bara hitta mig min dröm fjording 😍
 
Håller helt med! Jag har ju alltid drömt om häst men nu efter att jag varit sjuk i Corona fick jag ett helt annat synsätt på livet, man vet aldrig när det tar slut. Jag ska ta mig tusan ha mig en häst 😅 Ska bara hitta mig min dröm fjording 😍
Tycker också du skall köpa häst! Särskilt när du redan har mark och stall? En fjording är ju inte så dyr varken att köpa eller i drift och hur mycket tid som går åt är ju något som är väldigt lätt att reglera.
 
Hur mycket tid lägger han på fritid?
Hur mycket tid lägger du på fritid?


Med Hästarna hemma kan man göra sysslorna ihop med barnen, när barnen leker, eller när steken står i ugnen.

Jag har aldrig varit så oberoende som när jag ställde hem min häst. Det är bara jag, och det har aldrig funkat bättre!
Med en lösdrift blir det ännu friare(men ännu bökigare att mocka 😅).

Jag har ingen traktor, inte ens en fyrhjuling. Jag tar mitt spett och mina stolpar och traskar iväg och fixar staketet som gått sönder. Vi lånar/hyr en större maskin till det som behövs om det behövs.
Jag ser inga problem, bara frihet.

I mitt fall är hästarna vardag. Ta in för natten är som att dammsuga, det ingår i allt vardagsbestyr. Mannen vet det, han ifrågasätter det inte.
Men kanske kommer din man göra det?

I ditt fall är nog mannen bromsklossen..
Det kan bli jobbigt och tråkigt om han ska pikas eller komma med dumma kommentarer bara för att han inte är med på tåget.
Han får ha fritid (eller egentid) många timmar i veckan, men när du vill det så räknas det inte?
 
Håller helt med! Jag har ju alltid drömt om häst men nu efter att jag varit sjuk i Corona fick jag ett helt annat synsätt på livet, man vet aldrig när det tar slut. Jag ska ta mig tusan ha mig en häst 😅 Ska bara hitta mig min dröm fjording 😍

Vill bara råda dig att börja leta häst redan nu. Det är enorm brist på fjordhästar just nu och ännu mer ovanligt att hitta någon i vuxen ålder. De har dessutom stigit rejält i pris (som det mesta annat), så räkna med att det tar tid innan du hittar rätt.

Själv gick jag från lösdrift ”hemma” till uppstallad på anläggning då jag lade ner all min tid på att fixa staket, foderkrångel, trassla med vatten mm, så jag hann nästan aldrig rida. Så det gäller att tänka ut tidsbesparande lösningar.
 
Hur mycket tid lägger han på fritid?
Hur mycket tid lägger du på fritid?


Med Hästarna hemma kan man göra sysslorna ihop med barnen, när barnen leker, eller när steken står i ugnen.

Jag har aldrig varit så oberoende som när jag ställde hem min häst. Det är bara jag, och det har aldrig funkat bättre!
Med en lösdrift blir det ännu friare(men ännu bökigare att mocka 😅).

Jag har ingen traktor, inte ens en fyrhjuling. Jag tar mitt spett och mina stolpar och traskar iväg och fixar staketet som gått sönder. Vi lånar/hyr en större maskin till det som behövs om det behövs.
Jag ser inga problem, bara frihet.

I mitt fall är hästarna vardag. Ta in för natten är som att dammsuga, det ingår i allt vardagsbestyr. Mannen vet det, han ifrågasätter det inte.
Men kanske kommer din man göra det?

I ditt fall är nog mannen bromsklossen..
Det kan bli jobbigt och tråkigt om han ska pikas eller komma med dumma kommentarer bara för att han inte är med på tåget.
Han får ha fritid (eller egentid) många timmar i veckan, men när du vill det så räknas det inte?
I nuläget rider jag 2 gånger i veckan. Tar 1 h körtid från och till så säg att jag är borta 8h i veckan på ridningen. Inga andra hobbys så resterande tiden är jag typ alltid hemma.
Säg att han är borta 8 h han också plus lite fotbolls matcher på tv på helgen. Så vi ligger nog ganska lika där. Hans bekymmer är mer att det kommer finnas ännu mindre tid för oss.

Jag tänker också att det är en mer frihet för mina föräldrar har en gammal gård där det finns traktor osv. En del av ladan kan man ha som sadelkammare osv.
Jag kan ta tex ta morgonen för jag är ändå morgonpigg och barnen ligger kvar och sover.
 
Vill bara råda dig att börja leta häst redan nu. Det är enorm brist på fjordhästar just nu och ännu mer ovanligt att hitta någon i vuxen ålder. De har dessutom stigit rejält i pris (som det mesta annat), så räkna med att det tar tid innan du hittar rätt.

Själv gick jag från lösdrift ”hemma” till uppstallad på anläggning då jag lade ner all min tid på att fixa staket, foderkrångel, trassla med vatten mm, så jag hann nästan aldrig rida. Så det gäller att tänka ut tidsbesparande lösningar.
Ja jag håller ögonen öppna men verkar vara otroligt svårt att hitta utan kontakter tyvärr.
 
Jag hade funderat. En man som beskrivs så kan göra ens liv med häst väldigt jobbigt. Det tar mycket tid att ha häst (och barn) och har man dessutom en partner som inte stöttar en kan det ens liv jobbigt.

Frågan är snarare:

1) Orkar jag med hans motstånd till det i tillägg till tiden och energin som hästen kommer kräva?
2) Om jag inte orkar det: klarar jag av att ha kvar hästen om förhållandet inte håller pga partnerns beteende kring fördelning av tid för hobbys? Då tänker jag både tidsmässigt och ekonomiskt.
3) Är vi överens om hur pengar ska spenderas? Om den ena vill resa och den andra vill ha häst och de två inte går att kombinera så behöver man om man är i ett förhållande prata om detta. Speciellt eftersom det finns barn med i bilden.

Kanske är det så att häst och man inte går att kombinera (p.g.a. mannens motvilja) eller så går det. Och går det inte så får var och en bestämma sig för om de kan leva med det eller inte.
Har man häst inackorderad så spar man många pass. Barnen är faktiskt så pass stora att hon inte ska behöva sitta 24/7 med dom. Varför ska hon lägga sig för mannens vilja? Är det bara han som ska ha dyr och tidskrävande hobby? Ska alla pengar gå till det han gillar men hon får inget?
 
Jag tänker att det här egentligen handlar om två saker: 1) om du ska ha egen häst och 2) om ni ska ha hästar och inackorderingar hemma på gården. Svaret på fråga 1) är JA om du har lust, tid och råd. På den punkten har din man inget att säga till om eftersom han inte påverkas av det (antar att ni kan komma överens om tider för respektive hobby). Svaret på fråga 2) kan i mina ögon däremot bara bli ja så länge ni båda är överens. Även om du sköter allt med hästarna så kommer ni att ha inhyrda som rör sig på gården.
 
Jag skulle aldrig låta en partner hindra mig från att ha egen häst sålänge jag har råd. Däremot tycker jag att du ska fundera tre varv till kring upplägget, bättre att ha hästen inackorderad först och sen flytta hem den om du fortfarande vill det.
Det är ju mkt mer jobb än fodring även med lösdrift.
 
Håller helt med! Jag har ju alltid drömt om häst men nu efter att jag varit sjuk i Corona fick jag ett helt annat synsätt på livet, man vet aldrig när det tar slut. Jag ska ta mig tusan ha mig en häst 😅 Ska bara hitta mig min dröm fjording 😍
Lycka till! Klart du ska ha en fjording eller två. Fjordingar dräller det tyvärr inte av. Jag kan ju tipsa om att prova på genom att hyra en av Taffsnäs fjordingar efter sommarens ridläger (men kontakta dem i väldigt god tid). Jag skulle egentligen också ha en fjording, men bestämde mig lite för sent för att kunna hyra en, så jag köpte mig en annan häst istället när jag fick veta det (rent impulsköp kort efter att jag bestämt mig och berättat för min man att jag tänkte skaffa häst). Sedan hade de nog letat upp en fjording jag kunde hyra, men då hade jag ju redan reserverat min lilla Litauiska dam.

Min plan var också från början att köpa en liten gård och ha hästar hemma. Men köpte istället en vanlig villa och stallade upp hästen på ridskolan. Superskönt att slippa hela ansvaret för stall etc själv och tillgång till ridhus och ridbanor osv (men att hästen är halt och oridbar är en annan story) och att vara tvungen att ha minst två hästar. Tiden det tar för mig per dag varierar från 1,5 timme minimum om jag bara ska mocka, borsta av hästen och lägga i ordning morgondagens kraftfoder (då har jag 20 minuters körtid till stallet med bil, men det går också att åka buss vilket är ett plus) till 3 timmar om jag ska göra detta plus fylla på vatten och mocka hagen och träna hästen. samt ansvar för kvällsfodring och stängning (vilket man måste göra 3-4 kvällar per månad). Jag kan natruligtvis lägga fler timmar om jag vill/behöver, men detta är den vanliga tidsåtgången. Utöver detta har man en stalltjänstdag (lö eller sö) per månad. Då gör man verkligen allt (4 fodringar, utsläpp, täcken, se till vattnet, mocka åt alla ridskolehästar, insläpp, stängning och låsning av stall, ridhus, cafeteria).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 443
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp