Drömmen om egen häst- dock vill inte min man.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller med!
I en normal familj med två vuxna och några barn (utan särskilda behov) finns det tid om man prioriterar rätt.
Det beror väl rimligen på hur just den familjen har det. Har man då 2 hästar och 2 hundar, ena barnet som dansar 3 gånger i veckan och har uppträden då och då och andra spelar fotboll 2 ggr per vecka, har match varje helg under delar av året ( ofta med en del resväg) och är med i scouterna (en gång i veckan och så skjuts till övernattningar någon gång per termin) också har vi en 3-åring som också behöver tid.. Och sen vill partnern spela korpfotboll 2 gånger i veckan + matcher.

Det är nog hyfsat svårt att få ihop alla aktiviteter även utan djuren även om man är bra på att prioritera. Jag skulle inte klandra den partner som sagt tvärnej till en 3:e häst eller hund även om man har råd med hänvisning till att han åtminstone vill träffa sin partner en kväll i månaden.

Men det är ju en helt normal aktiv familj med några barn så det finns tid till djur om man prioriterar rätt, lyckas man inte är det fel på prioriteringen eller?
 
Det beror väl rimligen på hur just den familjen har det. Har man då 2 hästar och 2 hundar, ena barnet som dansar 3 gånger i veckan och har uppträden då och då och andra spelar fotboll 2 ggr per vecka, har match varje helg under delar av året ( ofta med en del resväg) och är med i scouterna (en gång i veckan och så skjuts till övernattningar någon gång per termin) också har vi en 3-åring som också behöver tid.. Och sen vill partnern spela korpfotboll 2 gånger i veckan + matcher.

Det är nog hyfsat svårt att få ihop alla aktiviteter även utan djuren även om man är bra på att prioritera. Jag skulle inte klandra den partner som sagt tvärnej till en 3:e häst eller hund även om man har råd med hänvisning till att han åtminstone vill träffa sin partner en kväll i månaden.

Men det är ju en helt normal aktiv familj med några barn så det finns tid till djur om man prioriterar rätt, lyckas man inte är det fel på prioriteringen eller?
Var fick du detta scenario ifrån? För det är uppenbarligen inte ta familj du beskriver.
 
Varför får det inte finnas utrymme till förändring? När jag och min man startade förhållandet fanns det inga djur ( jo förresten, hans barn hade en fågel och en gnagare). Sedan skaffade vi en hund och barnen fick hamstrar och två hundar till och sedan valpar och så småningom hade vi 14 hundar som mest innan vi började avveckla. Och så köpte jag äntligen min efterlängtade häst, som jag väntat på i 30 år. Ärligt talat hade mannen faktiskt ingen talan där!
Jo klart man får ha förändring, haft djur hela mitt liv så det kommer med posten 🙈. Men man kan ju inte räkna med att inte få lite gnäll från partner när tidsåtgången eller pengaåtgången ändras.
Men oftast löser man det ihop för de flesta vill ju stöttade andre , men kan behöva tänka om, bearbeta och förstå innan man hittar lösningen.
Ja menar om.min sambo en dag skulle vilja starta en hobby jag inte hade nån som helst kunskap i , hade jag också vilja ha lite på fötterna innan han gav sig in på det. Utan att för den skull hindra.
 
Nja inom vissa gränser. Om jag vill spendera alla mina pengar som är över på mina djur så har INTE NÅGON med det att göra. Tid tar dom, men det går faktiskt att lösa för det mesta.
Jag klart du får göra det, på samma sätt som.båda måste ibland offra delar av sin hobbytid och hobbypengar till oförutsedda händelser.
 
Mansfritids känns ju lite nedvärderande uttryckt, skulle ju inte kalla stall för kärringfritids heller, är det verkligen så du ser på stall och hästintresse? Varför trycka ner andras intressen och drömmar liksom vare sig det är hästar eller bilar det handlar om? Om min man köper en amerikanare för det är en dröm, vi bor på gård, har möjlighet att ha verkstad i något uthus är det väl klart han får ha det och även får ha vänner som mekar med sina bilar på gården? Hyr man ut plats oavsett om det är till en vän som har häst eller husvagn över vintern är det väl klart att man ska få betalt för det? Bilar är väl för övrigt ett ganska vanligt intresse, åtminstone här på landet finns det hobbyverkstäder där pojkarna samlas på var och varannan gård, det är betydligt vanligare med epatraktorer och verkstäder där det mekas med kompisar och pappor och deras vänner än vad stall är i alla fall ;)
Kallar du kvinnor för kärringar? Så nedlåtande. Jag la ingen värdering alls i mitt scenario. Gjorde enbart en uppdiktad jämförelse i mening att ge perspektiv. Det är ju mycket hittepå om TS familjesituation tycker jag. Och du behöver knappast berätta för mig om hur det står till på landet med epatraktorer och raggare. Uppvuxen på gård, åkt mycket amerikanare och jobbar på naturbruksgymnasie.
 
Otroligt givande tråd. Folk som sitter och gissar sig fram och ponerar fram scenarion till höger och vänster istället för att låta TS berätta hur det gått.

Snart har ni lyckats måla upp hela hennes livscenario framför er. Ni kanske vet hennes favoritmat också? Favoritfärg? Vad hon ska döpa nästa barn till? :D
 
Var fick du detta scenario ifrån? För det är uppenbarligen inte ta familj du beskriver.
Tvärt om, motsvarande finns lite överallt när det gäller barnens aktiviteter, massor av barn tränar exv fotboll (eller ishockey/bandy/handboll) 2-3 gånger i veckan + match och har någon aktivitet till. Eller så rider man, spelar ett instrument, dansar, tränar judo, spelar teater mm i en salig röra. Det är vanligt bland barn/ungdomar, även om det givetvis inte gäller alla.

Däremot är det en överdrift att de båda vuxna skulle hinna med tidskrävande aktiviteter båda två. Och vill man då ha häst och menar att partner givetvis ska ha lika mycket tid för sina aktiviteter så blir det lätt orimligt. Någon måste helt enkelt så tillbaks, åtminstone om man inte kan få barnen att bli intresserad av samma sak som en själv.
 
Otroligt givande tråd. Folk som sitter och gissar sig fram och ponerar fram scenarion till höger och vänster istället för att låta TS berätta hur det gått.

Snart har ni lyckats måla upp hela hennes livscenario framför er. Ni kanske vet hennes favoritmat också? Favoritfärg? Vad hon ska döpa nästa barn till? :D
Vem har hindrat TS att berätta hur det gått? Jag är säker på att de flesta är nyfikna.
 
Vem har hindrat TS att berätta hur det gått? Jag är säker på att de flesta är nyfikna.
Det är folk säkert, men det kanske inte är så roligt att läsa att sin man är mansgris osv (det har spunnits vidare på många tankar om honom som individ) utan att hon egentligen sagt så mycket.

Med det sagt tycker jag ABSOLUT att det är problematiskt att kvinnor ofta ska anpassa sig efter mannen, men i den här tråden har det varit massor av scenarion som diskuterars (åt båda håll) där man egentligen inte vet hur det ser ut i verkligheten. Jag hoppas verkligen ts kommer tillbaka och berättar hur det går. Tror vi alla i slutändan är överens om att vi såklart vill att hon ska kunna förverkliga sin dröm. 😊
 
Det är folk säkert, men det kanske inte är så roligt att läsa att sin man är mansgris osv (det har spunnits vidare på många tankar om honom som individ) utan att hon egentligen sagt så mycket.

Med det sagt tycker jag ABSOLUT att det är problematiskt att kvinnor ofta ska anpassa sig efter mannen, men i den här tråden har det varit massor av scenarion som diskuterars (åt båda håll) där man egentligen inte vet hur det ser ut i verkligheten. Jag hoppas verkligen ts kommer tillbaka och berättar hur det går. Tror vi alla i slutändan är överens om att vi såklart vill att hon ska kunna förverkliga sin dröm. 😊
Det har du rätt i, men hade folk fått lite mer fakta hade det förmodligen blivit mindre. Det var väldigt mycket ensidigt om vilken mansgris han är och råd om skilsmässa i början.

Jag tyckte det var intressant när det lät som om folk inte ville lyssna på TS. Folk spekulerar i brist på info, inte istället för som du skrev.
 
Det har du rätt i, men hade folk fått lite mer fakta hade det förmodligen blivit mindre. Det var väldigt mycket ensidigt om vilken mansgris han är och råd om skilsmässa i början.

Jag tyckte det var intressant när det lät som om folk inte ville lyssna på TS. Folk spekulerar i brist på info, inte istället för som du skrev.
Jag sa aldrig att folk inte vill lyssna på TS, jag är övertygad om att folks engagemang i tråden bara visar på att man vill dem väl och därmed även lyssnar i fall hon kommer med nya inlägg. Men man kan ju låta bli att spekulera i all oändlighet, och ställa frågor istället (vilket flera gjort också, men långt ifrån alla). Det är ganska stor skillnad skulle jag säga. 😊
 
Jag sa aldrig att folk inte vill lyssna på TS, jag är övertygad om att folks engagemang i tråden bara visar på att man vill dem väl och därmed även lyssnar i fall hon kommer med nya inlägg. Men man kan ju låta bli att spekulera i all oändlighet, och ställa frågor istället (vilket flera gjort också, men långt ifrån alla). Det är ganska stor skillnad skulle jag säga. 😊
Folk har generellt tröttnat på att fråga med tanke på att svaren uteblivit.
 
Kallar du kvinnor för kärringar? Så nedlåtande. Jag la ingen värdering alls i mitt scenario. Gjorde enbart en uppdiktad jämförelse i mening att ge perspektiv. Det är ju mycket hittepå om TS familjesituation tycker jag. Och du behöver knappast berätta för mig om hur det står till på landet med epatraktorer och raggare. Uppvuxen på gård, åkt mycket amerikanare och jobbar på naturbruksgymnasie.
så varför ens göra jämförelsen? Och varför kalla det mansfritids? Och varför ge dig på mig på grund av ett oerhört märkligt inlägg av dig? Varför skulle inte en man få meka med sina kompisar? Jag fattar verkligen inte?
 
så varför ens göra jämförelsen? Och varför kalla det mansfritids? Och varför ge dig på mig på grund av ett oerhört märkligt inlägg av dig? Varför skulle inte en man få meka med sina kompisar? Jag fattar verkligen inte?
Det är ju DU som säger att jag är nedlåtande. Vem har sagt att folk inte får meka? Du läser in negativitet i ett neutralt beskrivande.
 
Det är ju DU som säger att jag är nedlåtande. Vem har sagt att folk inte får meka? Du läser in negativitet i ett neutralt beskrivande.
Nä jag svarade på ditt inlägg att självklart ska väl en man som har ett stort intresse för bilar få ha en hobbyverkstad om det finns möjligheter i övrigt, ett scenario som i alla fall här inte är ovanligt, och varför han inte skulle få ha vänner och meka med förstår jag inte. Jag förstod inte ditt inlägg helt enkelt, och jag förstår absolut inte varför man måste kalla det mansfritids, och det verkar även som du inte riktigt kan förklara så du kan ju lämna det nu i så fall.
 
Tvärt om, motsvarande finns lite överallt när det gäller barnens aktiviteter, massor av barn tränar exv fotboll (eller ishockey/bandy/handboll) 2-3 gånger i veckan + match och har någon aktivitet till. Eller så rider man, spelar ett instrument, dansar, tränar judo, spelar teater mm i en salig röra. Det är vanligt bland barn/ungdomar, även om det givetvis inte gäller alla.

Däremot är det en överdrift att de båda vuxna skulle hinna med tidskrävande aktiviteter båda två. Och vill man då ha häst och menar att partner givetvis ska ha lika mycket tid för sina aktiviteter så blir det lätt orimligt. Någon måste helt enkelt så tillbaks, åtminstone om man inte kan få barnen att bli intresserad av samma sak som en själv.
Prioritera som sagt.
 
Det beror väl rimligen på hur just den familjen har det. Har man då 2 hästar och 2 hundar, ena barnet som dansar 3 gånger i veckan och har uppträden då och då och andra spelar fotboll 2 ggr per vecka, har match varje helg under delar av året ( ofta med en del resväg) och är med i scouterna (en gång i veckan och så skjuts till övernattningar någon gång per termin) också har vi en 3-åring som också behöver tid.. Och sen vill partnern spela korpfotboll 2 gånger i veckan + matcher.

Det är nog hyfsat svårt att få ihop alla aktiviteter även utan djuren även om man är bra på att prioritera. Jag skulle inte klandra den partner som sagt tvärnej till en 3:e häst eller hund även om man har råd med hänvisning till att han åtminstone vill träffa sin partner en kväll i månaden.

Men det är ju en helt normal aktiv familj med några barn så det finns tid till djur om man prioriterar rätt, lyckas man inte är det fel på prioriteringen eller?
Jag har levt i ungefär det scenariot, minus hästarna. Bodde på den tiden på landet och planen var att fixa ett litet stall när ekonomin tillät det. I det läget hade det ju varit guld att kunna ha häst hemma och slippa momentet att åka till något kollektivstall för att fixa det. Men det blev aldrig ekonomi för det innan relationen kraschade.
 
Det har du rätt i, men hade folk fått lite mer fakta hade det förmodligen blivit mindre. Det var väldigt mycket ensidigt om vilken mansgris han är och råd om skilsmässa i början.

Jag tyckte det var intressant när det lät som om folk inte ville lyssna på TS. Folk spekulerar i brist på info, inte istället för som du skrev.
Med folk räknar du väl in dig själv, eller hur?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 412
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp