Drömmen om egen häst- dock vill inte min man.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker nog att hälften av fastighetsägaren får ha sitt veto i vad fastigheten används till. För ingen tycker väl det är helt OK att det helt plötsligt, på mannens bevåg, blir garageverksamhet med tillströmmande meckare som kommer olika tider på dygnet för att utöva sin hobby hos TS och hennes man?

Jag tror att det är bättre att ta ett steg i taget, kanske ta hem häst över sommaren t ex, för att få känslan hur mycket jobb som krävs.
 
Jag tycker nog att hälften av fastighetsägaren får ha sitt veto i vad fastigheten används till. För ingen tycker väl det är helt OK att det helt plötsligt, på mannens bevåg, blir garageverksamhet med tillströmmande meckare som kommer olika tider på dygnet för att utöva sin hobby hos TS och hennes man?

Jag tror att det är bättre att ta ett steg i taget, kanske ta hem häst över sommaren t ex, för att få känslan hur mycket jobb som krävs.
Absolut! Jag känner också igen inställningen till att ha folk "springande" vilket inte är så himla kul oavsett i vilken "form" de kommer. I ts fall verkade det främst som ett tidsproblem (uppfattade i alla fall jag det som) men inte så mycket ett platsproblem.
 
Alltså, det är väl klart att man inte skaffar häst bakom partnerns rygg, men många argument här faller ju på sin egen orimlighet.
"Partnerns dröm är att resa med sin partner" alltså, say what? Han har alltså drömmar som innefattar ts, men ts dröm är att ha häst, för hennes egen del är nog det viktigare än att resa runt med sin partner i så fall, eller? Mannen får väl resa själv om det är viktigt för honom? Ser inte problemet...

Vi har fyra ponnyer, dottern tävlar på högre nivå, vi hyr eget stall men har ett par till som står i stallet. Mannen helt ointresserad. Det tar mycket tid och pengar, men jag är glad och tacksam att min man är vuxen och gärna ser resten av familjen glada, han kan roa sig själv liksom. Vi ligger ute många helger på tävling. Ibland bara jag och dottern, är vi på större ställen åker mannen med och dottern roar sig med kompisar och jag och mannen hittar på något när det inte tävlas.

Allt går att lösa. Men nog anser jag att två vuxna människor ger varandra möjligheten att bedriva sina intressen på den nivå man vill ha det. Jag tillhör nog dem här som tycker det låter fruktansvärt illa att neka sin partner det. Jag hade nog kunnat gå ifrån en karl om han hade velat ha den kontrollen över mig.
 
Mockning, foder, vatten, omskötsel, veterinärbesök, hovslagare osv behövs även om hästen inte ens rids.
TS jobbar 75%, hennes man över 100% antar jag eftersom han är egen företagare. Vem tror du lägger mest tid på barnen och hemmet/förhållandet? Om TS går upp till 100%, tror du hennes man kommer gå ner till 75% och lägga den tiden på barnen/hemmet/förhållandet?
 
Ja, resonerar man så så är det rätt många djurhobbies som måste kan räknas som en livsstil snarare än en hobby. Hur som helst hoppas jag att ts står på sig i sin dröm att skaffa häst oavsett om hon har hästen hemma eller inackorderad.

Ja, fast är det inte så då? De jag känner som har hund lever ju med hunden alltid och anpassar sitt liv efter den. Få djur kan stoppas undan i en låda när man inte har tid med den och plocka fram några dagar/veckor/månader senare när man har tid och känner för det. Det kan man göra om man har hobbys som att gå på gymmet, måla tavlor, eller fågelskådning. Fåglarna bryr sig liksom inte om man tittar på dem eller ej. Tavlorna bryr sig inte om de inte blir målade. Medan hästen/hunden kräver ens tid och energi varje dag oavsett vad som sker.

Jag hoppas också att TS hittar ett sätt att ha häst som passar henne och hennes familj så att alla blir glada och trivs.
 
Ja, fast är det inte så då? De jag känner som har hund lever ju med hunden alltid och anpassar sitt liv efter den. Få djur kan stoppas undan i en låda när man inte har tid med den och plocka fram några dagar/veckor/månader senare när man har tid och känner för det. Det kan man göra om man har hobbys som att gå på gymmet, måla tavlor, eller fågelskådning. Fåglarna bryr sig liksom inte om man tittar på dem eller ej. Tavlorna bryr sig inte om de inte blir målade. Medan hästen/hunden kräver ens tid och energi varje dag oavsett vad som sker.

Jag hoppas också att TS hittar ett sätt att ha häst som passar henne och hennes familj så att alla blir glada och trivs.
Det är en livsstil att skaffa barn och familj, något TS man borde tänkte på?
 
Vi har fyra ponnyer, dottern tävlar på högre nivå, vi hyr eget stall men har ett par till som står i stallet. Mannen helt ointresserad. Det tar mycket tid och pengar, men jag är glad och tacksam att min man är vuxen och gärna ser resten av familjen glada, han kan roa sig själv liksom. Vi ligger ute många helger på tävling. Ibland bara jag och dottern, är vi på större ställen åker mannen med och dottern roar sig med kompisar och jag och mannen hittar på något när det inte tävlas.

Allt går att lösa. Men nog anser jag att två vuxna människor ger varandra möjligheten att bedriva sina intressen på den nivå man vill ha det. Jag tillhör nog dem här som tycker det låter fruktansvärt illa att neka sin partner det. Jag hade nog kunnat gå ifrån en karl om han hade velat ha den kontrollen över mig.
Precis så tycker jag man ska kunna ha det :up: :love:
 
Absolut jag förstår era reaktioner men jag tycker det går lite för långt när folk skriver mansgris och idiot osv.
Som jag skrev högre upp så vill jag ju att detta ska vara ett beslut som han ändå är med på eftersom det kommer påverka tiden vi har tillsammans som familj.
Det är svårt att "få med partnern" i alla beslut, det blir liksom för tungt för det kräver att partnern måste ägna mycket tid och kraft att sätta sig in i vad varje beslutet innebär. I en relation är det mycket att ge och ta och man måste ta för givet att båda arbetar för att få relationen att funka och inte bara tänker på sig själv och man kan inte köra över partnern men det är oftast lättare att beslutet och ansvaret främst ligger hos den ene, särskilt om det gäller en sådan här relativt liten sak.

I ditt fall bor ni ute på landet och har tillgång till mark och byggnader för att ha lite djur och tiden finns för dig. Då ser jag ingen anledning att inte kunna skaffa häst, kanske måste det anpassas lite med typ av hästar och hur de används så att det inte bara blir en sak för dig utan även övriga i familjen, främst då barnen har glädje av hästarna men det är saker man får acceptera tycker jag, åtminstone till en början.
 
Ni som har hästarna i ett fullservice stall, vad betalar ni för det varje månad? Förstår att det är olika beroende på vart man bor i landet men vill ändå kolla. Har börjat kolla upp de olika alternativen här omkring och vad som skulle passa/gynna mig och min familj 😉
 
Precis som TS får lägga sina pengar på det hon vill så får väl han göra samma sak.


Exakt, det var mer mannens ursäkt... att det inte finns tid och pengar för häst. Men det finns tid för padel, gym och hockey. Sånt tar också tid och kostar pengar. :)

Så jag tror vi är överens.
 
Alltså faller dina ursäkter när det gäller honom. Om han lägger lika mycket tid på familjen och förhållandet vore det en annan sak, nu gör han inte det utan får anpassa sig.

Var hittar du den informationen? Jag läser bara att ts och hennes man båda två utövar hobbys 8 timmar på vecka. TS vill nu ha ännu mer tid samt ett stort ansvar till.
 
Var hittar du den informationen? Jag läser bara att ts och hennes man båda två utövar hobbys 8 timmar på vecka. TS vill nu ha ännu mer tid samt ett stort ansvar till.

TS har skrivit att hon bara kobbar 75% (inte hur mycket han jobbar men jag förstod det som mer och egenföretagare) samt att hon självklart lägger mer tid på hushållsarbete pga detta. Hade detta varit en överenskommelse över en begränsad tid och att han ska ta den bollen längre fram tänker jag att TS hade nämnt det samt nämnt att Då hade hon kunnat skaffa häst istället. Men eftersom det inte nämns öht så antar jag att familjelivet följer klassiska normer där kvinnan ju Vill lägga tid på barnen när de är små och bryr sig mer om hemmet. Inget fel alls i det förutom att jag tycker det borde vara självklart både som sambo och som förälder att även mannen Vill detta.

Nu är deras förhållande redan ojämlikt och mannen sätter sig på tvären när TS försöker skapa sig en (I mina ögon) mer jämlik familjesituation genom att följa sin livsdröm, eftersom det innebär att han behöver steppa upp till en mer rättvis nivå. Det ger mig dåliga vibbar. Mannen får väl gå ner i tid han med så att ganska faktiskt hinner göra sin del av hushållsarbetet, vips så har TS ännu mer tid över till att ha en häst!

TS, jag hade börjat där, i ert ojämlika familjeliv och vilka förväntningar ni båda faktiskt har på varandra. Det låter som att du har ännu större möjligheter att ha häst än du i nuläget tror eftersom din partner inte "gör sin del". Om detta är överenskommet sedan innan (att du ska jobba deltid och ta hand om hemmet mera) tänk då på hur det varit om ni tog lika mycket ansvar var. Och när det annars ska infinna sig eller att mannen faktiskt tar en större del framöver (inkl går ner i tid om det krävs för att även hinnaed alla hans hobbys) och vad det gör för att du ska få ännu mer möjligheter att följa din dröm.
 
Jag har haft häst i hela mitt liv. Även min man har haft egna hästar. Skulle han komma nu och säga att han tänker köpa en egen häst så hade jag sagt nej. Att ha egen häst är nästan som ett jobb till. Just nu funkar det inte vårt liv. Finns inte tid till det. Däremot hade jag kunnat tänka mig en lösning där hästen står uppstallad på till exempel ridskola och där ridskolan brukar hästen några dagar i veckan. Detta skapar en flexibilitet i hästägandet som annars inte finns där.

Allt har sin tid i livet. Nu är barn och familj prioriterat. Kanske kommer jag själv skaffa egen häst igen om 10 år eller så när barnen är stora.
 
Ni som har hästarna i ett fullservice stall, vad betalar ni för det varje månad? Förstår att det är olika beroende på vart man bor i landet men vill ändå kolla. Har börjat kolla upp de olika alternativen här omkring och vad som skulle passa/gynna mig och min familj 😉
Jag bor i Göteborg och här är det dyrt, jag vet folk som betalar 7500. Här på Buke har jag läst om andra som betalar 4000-5000 för liknande anläggningar och samma service, så det beror nog helt på var du bor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 449
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp