Drömmen om gård och häst

Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter som kan hjälpa mig på vägen.

Så här ligger det till:

Jag började på ridskola som så många andra i 6-års åldern och drömde såklart om en egen häst. Men eftersom den drömmen av ekonomiska skäl inte kunde gå i uppfyllelse så fick jag nöja mig med lektion 1 gång i veckan. Och så fortsatte det tills jag började 7:an på högstadiet och fick chans till en extra ridlektion via skolan. Så 2 ggr/veckan red jag runt, runt i manegen/paddocken, red samma övningar på olika hästar varje gång utan att riktigt känna att jag utvecklades som ryttare samtidigt som jag tappade meningen med att hålla på med hästar.

Så när jag var 17 blev jag erbjuden att rida ett avelssto hos några bekanta på deras gård som slutat tävla och bara behövde nåt ridpass eller en skogstur ibland. Jag stortrivdes! Här kunde jag komma och gå som jag ville, känna naturen på ett sätt som man bara kan göra från hästryggen och mysa på i stallet så som jag inte riktigt kunde göra på min ridskola. Men så fyllde jag 19, flyttade hemifrån och började få andra prioriteringar.

Sedan dess har jag haft en paus, mer eller mindre, från hästar och hästhantering. Intresset har funnits kvar och jag har varit med en av mina väninnor som har egen häst till stallet ibland eller hängt med på en turridning om somrarna. Däremot har inte den där drömmen om egen häst infunnit sig förrän nu, 9 år senare, när jag är 28 år gammal och min lantis-själ börjar vilja bryta sig loss från lägenheten i förorten. Drömmen om en egen gård där man har hästarna runt husknuten och stallet ett stenkast från ytterdörren.

Den uppvaknande drömmen har gjort att jag satt mig in i "hästeriet" igen, börjat läsa bloggar och forum, lyssna på podcasts, beställa hem böcker och bara suga in andras erfarenheter samtidigt som jag skapat mig en egen bild av hur jag vill att min hästhantering ska se ut. Mitt syfte med att ha häst skulle inte vara att tävla - det har jag aldrig haft intresse för - utan att rida mycket i skog och mark, eventuellt sätta mig in i dressyr, men mest att skapa den där kontakten till djuret i sig. Jag har en bild i huvudet där mina framtida hästar går på lösdrift året om i en stooor hage, får skapa sig en fin vinterpäls utan täcken, med chansen att få leva i flock och bara vara hästar. Så ser min dröm ut.

Och nu - efter en kort självbiografisk roman - som jag hoppas att ni har haft tålamod att läsa, vill jag ha dom där råden, tipsen, tankarna och åsikterna som jag behöver för att på nåt sätt skapa mig en vägledning till den här drömmen.

Från att ha haft en 9-års paus från hästhantering, aldrig haft erfarenhet av egen häst eller häst på hemmaplan - skulle det vara en för stor övergång tror ni? Måste man absolut ha stor erfarenhet innan man bestämmer sig för egen hästhållning eller räcker det med att man har läst på, förstår hästar och allt runt omkring på övre basnivå och verkligen förstår vad det innebär med häst hemma? Vad skulle ni ge mig för råd? Ni som har häst hemma, ev på lösdrift, skulle ni kunna hantera er egen situation om ni stod i mina skor idag?
kul, det blir nog bra.

En sak i taget, lugnt och stilla. Se till att varje steg fungerar pmengamässigt och tidsmässigt. Tid är också pengar.

Egentligen tycker jag mest det är en pengafråga för dig. Det är väl även en social fråga, vill du ha kompisar i stallet?
 
Ta upp ridningen igen som ett steg på vägen. Börja på ridskola och skaffa dig sedan en medryttarhäst där du verkligen får en mentor som vill lära ut. Spara pengar. Det är svindyrt med hästar även om man har dem hemma och du måste ha en rejäl buffert för att slippa pengaångesten när något händer för händer gör det. Saker går sönder, hästarna blir sjuka och skadade och även med riktigt bra försäkringar blir det dyrt och då finns det ingen tid att spara. Att ha eget innebär också en massa underhåll som man oftast inte har en aning om innan. Det måste finnas pengar och underhållet måste göras innan det blir akut.

Jag har drömt om egen häst och ett eget ställe nästan hela mitt liv. För mig har inackordering aldrig varit ett alternativ. Mest för att jag har sett så mycket onödigt tjafs när jag har jobbat i stall och stallet vill jag ska få vara min frizon, ett ställe där jag alltid mår bra utan människors konspirationer och bråk. Jag skulle heller inte ta emot inackorderingar. Jag vill kunna göra som jag vill utefter min filosofi utan tjafs. Utefter vad just mina hästar behöver. Vägen dit har varit lång. Jag var 33 innan jag äntligen kunde förverkliga min dröm men nu i efterhand är jag glad att det tog så lång tid. Jag hade hunnit skaffa grunden genom att jobba med hästar, genom att vara fodervärd/medryttare, genom att gå kurser på SLU och på flera andra sätt. Som hästägare ställs man inför så mycket som man saknar kunskap om och som ny inför ännu mer (oavsett hur mycket kunskap man har sedan innan så blir man aldrig fullärd) så en mentor, någon du kan ringa när något händer eller när det är något du funderar på är guld.

Jag tror att få inser vad det innebär att ha ett eget ställe. Hur mycket jobb det är och vad det faktiskt innebär att alltid ha huvudansvaret och att inte kunna resa bort utan ordentlig planering. Att ta hand om sina hästar trots att man är sjuk, nyopererad, trött, snöstormar som skapar meterhöga drivor som ingen annan än man själv får se till att få bort, sjuka hästar, trasiga grejer som måste fixas nu direkt eller vad det nu må vara. För mig är det värt det. Jag älskar det faktum att jag kan titta ut genom fönstret och se dem och att alltid vara den som möter deras välkomnande gnäggningar. Att få lära känna dem på ett helt annat sätt än vad man gör om man bara kommer till stallet och rider, mockar och sköter om hästen.

Lösdrift och utan täcken är en bra filosofi men man måste ha i bakhuvudet att det är individens bästa som i slutänden styr. Vissa hästar trivs inte alls på lösdrift och vissa behöver täcken trots tjock vinterpäls. Vissa sätter ingen tjock vinterpäls alls. Mina hästar går gärna ute dygnet runt men när det ösregnar, när det stormar, när det är skitväder och under 10 grader så vill de in på kvällen. Jag låter dem bestämma.

Om du känner att två hästar är för mycket så ställ dig i ett inackorderingsstall. Att bara ha en egen häst hemma gör en väldigt sårbar. Dina inackorderingar kan flytta när som helst och då står du där utan sällskap. För mig är det viktigaste att hästarna trivs ihop och det är ju inte alls säkert att din häst trivs med dina inackorderingar. För att kunna ha inackorderingar behövs mycket kunskap. Mer än den genomsnittlige förstagångshästägaren har. Du måste ha bra rutiner och du måste ha din filosofi klar. Vilka rutiner som fungerar för just dig och för just dina hästar tar ett tag att komma fram till. Det blir lätt osämja när många viljor vill styra och då krävs det att du har kunskapen och kan motivera varför du gör som du gör. Det är också mycket jobb med inackorderingar. Dina egna kan du välja utefter vilken typ av hästar du tycker om och du kan lära dem ömsesidig respekt och få ett trevligt samarbete men andras hästar är som de är, de kan du inte ändra på och inte heller deras ägare.
 
@TinyWiny hade bra tankar och råd tycker jag.

Min egen erfarenhet av att ha hästar hemma är inte så kul. Jag var ganska oerfaren och hade inte räknat med alla "småbekymmer". Rören frös på vintern, jag var ensam med barn och hästar och jobbade heltid. Kunde inte bara ta in dem om det var jättesnorigt väder, täcken var blöta, minsta lilla täckeshängare och trasig spångrep ska betalas, hagar lagas, strö och hösilage skulle hämtas och betalas i stora (dyra) klumpsummor. Ville bygga skydd i hagen men ekonomi och tid satte stopp. En sån sak som att bli av med gödslet kostade några tusen. Det är mycket pengar om man inte har en rejäl buffert som fyller på sig. Jag skaffade en inackordering som skulle vara hjälp och inkomstkälla, men det blev ytterligare en häst att ta hand om och ägaren hade massa åsikter om hur hästen skulle hanteras och fodras och skötas som inte riktigt stämde överens med mina åsikter. På sommaren ställde insekterna till det mer än vad jag hade räknat med.

Så mina tips är:
*Tänk på även små saker, och räkna med att det kostar mycket mer än vad du tror.
*Fundera över inackordering, det kan vara superbra men också väldigt jobbigt.
*Jag tänker nog inte det räcker att läsa om hästhantering för att skaffa egen gård, jag tycker att du på något sätt ska ta upp hästeriet praktiskt. Inte bara för att få det praktiska handlaget utan också för att se vad som faktiskt krävs. En "enkel sak" som grindens placering i hagen kan hjälpa eller stjälpa. Det är lätt att läsa om stressiga hästar och hur man ska hantera dem, men kanske inte så lätt om man är ovan och en nykommen häst stressar upp sig när du ska hantera den.

Hoppas mina erfarenheter kunde hjälpa dig lite och lycka till :)
 
Om jag skulle vara inackorderad någonstans, skulle jag heller inte välja att stå hos någon som börjar (eller börjar om) med hästar genom att ta hand om min häst. Även om jag själv åker ut till min häst de flesta dagar, så förväntar jag mig att stallägaren har god koll på hur anläggningen ska skötas, hur hästarna ska fördelas i hagar, har koll på att fodret är ok, kan avgöra om en veterinär behöver kallas in akut, och tusen andra saker som kommer med erfarenhet.
Jag tror det kan vara bra att börja som vanlig hästägare (eller medryttare eller fodervärd) i ett bra stall där man kan lära sig. Sen kan man avgöra om man själv vill vara ansvarig för andras hästar. (Eller om du kanske vill ha två egna, men även till det har du förmodligen lärt dig en del på vägen.)
 
Jag tycker inte du ska ge upp din dröm men jag tycker du ska dela in den i delar - eller delmål om man så vill. Jag började med hästar när jag var drygt 30 år och nu nästan 15 år senare sitter jag med stor gård, ansvar för 17 hästar, eget stuteri. Men allt kom ju inte på en gång. Jag började på ridskola, köpte en häst, köpte en till (ponny till dottern), lånade en till häst, stod plötsligt med tre hästar, sålde en. Flyttade till ett eget hyrt stall och började hyra ut platser, tog ett föl och köpte ett till avelssto. Sedan hitta jag och maken vår drömgård och nu har jag fyra avelsston, flera inackorderingar, köper och säljer ponnyer m.m m.m.
Inget är omöjligt och har man en dröm så tycker jag man ska göra allt man kan för att förverkliga den. När det gäller hästar och djur och livet på landet så är det tufft. Det är enormt mycket att göra och det jobbet är slitsamt. Så man behöver en del pengar och/eller otroligt mycket styrka, både mentalt och fysiskt men i slutänden, när dagen är slut så är det ändå alltid alltid värt det! Varje dag, året om i mörker och kyla och i sommarens härliga värme - man somnar lycklig varje kväll :D
 
Jag skulle visserligen bara snart fylla 15 när jag fick min första häst, men jag tycker att det var en ganska stor övergång faktiskt. Jag hade hållt på mkt, hade 5 medryttarhästar samtidigt, gått på en liten ridskola där man fick vara med i det dagliga arbetet runt hästarna - foder, täcken, sår, hagar, intag av hö, transportera, åka iväg med ston på betäckning. Jag hade varit med mkt och var självständig och säker i både hantering och ridning. Men när man står där med sin egen häst och ska börja ta egna beslut inser man att man saknade erfarenhet av just det, beslutstagandet, ögat för när vad hur, samt kontaktnät. När ska jag byta täcke? När ska jag ändra foderstaten, hur ska jag ändra den? Hur hittar jag en hovslagare? En veterinär för vaccination? Oj, broddar, vart köper man det? Jaså har sommarskor bara 2 broddhål? Hästen verkar ha ont - hur hittar jag en person som kan hjälpa mig hitta felet, vart börjar jag? Vart hittar man en hästkiropraktor? Hästen fick ett sår - hur ska just den här typen av sår hanteras - är det bara att hålla rent eller måste jag göra ngt mer? Jag köpte ett nytt träns, men hur högt ska jag placera bettet - jag ska köpa ett nytt bett - vilken stl har min häst?? Men efter ett år har man ju gått igenom dom där standardsakerna, och till slut blir det rutin. Det var inte svårt, men jag hade väldigt, väldigt stor nytta av att jag kunde fråga människor runt mig som såg mig och min häst och som jag också kunde titta på - aha, nu har dom börjat täcka för vintern, då är det kanske dags att göra det. :)

Att HA en häst är inte så svårt. Om man dessutom väljer att skippa täcke och ha den ute dygnet runt på bara grovfoder och rida lite ibland i skogen så är det inte mkt att fundera över. Sålänge allt funkar. Har du dessutom en bra, engagerad hovslagare, så har du ju ngn som ser dina hästar varannan månad och som du då kanske kan rådfråga om saker som hästens hull osv. Du kanske rider för tränare ibland. Du kanske har hästvänner i andra stall att rådfråga. Frågan är väl bara om man har kunskap att se när det behövs ngt annat.

Det man kanske inte heller har så mkt erfarenhet av när man skaffar egen gård med hästar från att inte ha haft häst innan är jobbet. Att det är mkt jobb vet man givetvis, men på vilket sätt, hur ens vardag påverkas. Det ska tas emot hö - och bonden kan inte alltid kl 18 på eftermiddan efter arbetet för då har han tagit kväll och äter middag med familjen - och på helgen jobbar han inte. Samma med hovslagare, inte alltid man kan få en tid när det passar i arbetsschemat. Det är en del pusslande ibland, som när man går upp för att morgonfodra innan jobbet och hittar staketet trasigt och hästarna på stallplanen... det är ju inget man kan lösa senare utan det är bara att gå och hämta staketmaterial (som man såklart har handlat i förebyggande syfte) och hoppas att chefen är förstående. Har man då lagat ett antal staket i sitt liv är det oftast ganska snabbt gjort men kanske inte om man aldrig gjort det förr.

En annan sak som man går miste om när man är själv är andras ögon. Man blir hemmablind - hur är eg hullet? Rör sig hästen konstigt? Varför är den så försiktig när jag rider på grus? Plötsligt drabbas din häst av kolik en lördagkväll, du förstår allvaret först kl 22 men vet inte vad det är som är fel - vad gör jag nu? Det är sällan sånt händer men när det händer är det bra att ha erfarenhet, kunskap eller kunniga människor runt omkring sig. :)

Kort och gott, det är nyttigt att ha sin häst inackorderad i början. Det är tryggare, du har mycket stöd och kunskap omkring dig och du kan lära dig allt runt omkring i lugn och ro. Dessutom skapar du dig ett kontaktnät. När du har allt det, då kan du fundera på att ta hem hästen. det är mitt råd. :) Till att börja med kan du försöka hitta en medryttarhäst eller börja ta lektioner en tid, så att du kommer tillbaka till ridningen och hästarna innan du skaffar dig en helt egen häst. En privathäst är också sällan samma sak som en ridskolehäst som håller sig på sitt invanda spår och alltid rids i grupp under goda förutsättningar. Det är en helt annan sak att ta sin privathäst som är riden 3 år av någon amatörryttare (för det är vad vi är i regel) och rida ut själv i kolmörkret i skogen efter middagen medan kompisen gnäggar efter er i hagen.

Jag har häst hemma nu efter 13 år med egen häst i andras stall. Jag skulle aldrig vilja gå miste om allt jag lärt mig - av andra människor och andra människors hästar under den tiden. Jag har sett väldigt många hästar under dom åren, inte bara mina egna. Och kan dra slutsatser med lite bredare bas än om jag bara sett mina 2 egna hästar under dom åren. Men idag passar det mig utomordentligt bra att ha hästen hemma, med få människor omkring mig och göra på mitt sätt. Stora hagar, lösdrift, inga täcken, reglera själv fodergivan så att min häst inte är konstant fet, anpassa skötseln så att den blir praktisk enkel och tidssparande. Jag trivs så bra med det, och förutom min fina systerdotter här på gården har jag toppenbra grannar att rida med, vänner på rimligt avstånd att träna med, ett stort kontaktnät och väl beprövade personer som jag vänder mig till när hästen behöver behandling av ngt slag. Jag har många jag kan bolla tankar och ideer med. Och mycket erfarenhet - även om jag inte är nåt annat än en glad amatör. Och jag vet vad som är "normen". Jag vet hur man brukar göra, och hur det brukar funka, och ser om ngt är utanför ramarna.

För att göra ett långt inlägg lite längre kan jag ju även tillägga att bara att köpa en häst är inte det lättaste att göra själv. Jag skulle inte göra det själv, trots att jag haft häst länge och har köpt häst 2 ggr. Det är alltid bra att ha andras ögon, känsla, och att kunna bolla lite tankar innan man bestämmer sig. Och sen ska du köpa utrustning - i rest my case. :p Hästar är en vetenskap, hur enkelt man än vill ha det så krävs det ständig input för att kunna ge dom det bästa - och det vill man såklart alltid göra. :)
 
Senast ändrad:
Jag är uppvuxen i en djurfamilj och uppvuxen "på landet", vi bodde i en mindre by men landet har alltid varit väldigt nära inpå. Dagliga stallsysslor sitter så djupt i märgen så det hade varit sjukt naket utan dem tror jag. Hästar kom jag in på genom att som riktigt liten åka runt med morfar i diverse travstall och sniffa och klappa häst.
Fortsatte sedan på ridskola/ponnylekis och fortsatte till ridskola och hyrponny för att efter ca 13 år ha egen häst tillsammas med mamma och syster.
Vi hade våra hästar inackoderade i nästan 20 år innan jag först blev ensam kvar i stallet vi hyrde, huserade där ganska ensamt i några år, och sedan nu har eget stall på hemmaplan sedan 2,5 år tillbaka. Det är guld värt att ha hjälp och sällskap i stallet så där i början.

Minus med eget stall är att jag just är "ensam". Alltså framför allt avsaknad av rid/körsällskap, är skittråkigt i bland faktiskt. Det är mitt enda/största bekymmer med att ha eget stall faktiskt.
Jag har däremot enormt mycket mindre flängande nu än när jag hyrde, 20 meter promenad till stallet i stället för 6 km bilväg.

Det är mycket jobb och stora kostnader, jag är glad att inte ha allt helt ensam utan att sambon hjälper mig massor.
Delar det även med min syster och min förhoppning är att hon ska vilja och kunna ha sin häst hos mig en dag i framtiden som vi hade det förr innan hon och hennes häst blev stadsbor för några år sedan ;)

Hade dock vanan inne när jag fick eget stall eftersom jag skötte allt utom utsläpp själv förut också så det är inga större bekymmer.
Foder och strö ska beställas, betalas, hämtas, bäras/köras in och förvaras. Vatten ska hållas frostfritt om vintern, kärl ska diskas och slangar ska dras ut och in (eller hämta/hinka vatten när elen är borta eller brunnen har sinat.. :p ;) ).
Hagar ska stängslas och röjas och underhållas, elaggregat ska fixas med och träd som vält över tråden ska sågas upp kl 07 på morgonen innan djuren upptäckt hålet och knatat ut. Paddocken ska harvas, underlaget ska ses över. Hovslagare ska passas upp och hållas tider, vaccinationer ska ges, träckprov ska tas, papper ska ordnas, släp ska bytas däck på och servas, etc.

Dessutom ska man ha allt det där som när/om/hur/varför ska täcken på och av, foderstater justeras, utrustning renoveras eller skaffas nytt, ajdå, en häst har fått röta i en hov - hur gör jag då? Är oerhört lättad över min erfarenhet då min ponny fick fång i våras och sedan förstoppningskolik på det, allt när jag var ensam hemma och spytrött redan förstås.

På egen gård är det även saker som att snö ska röjas, maskiner servas, gödselplattor ska tömmas, grovfodret ska slås och balas och köras hem, hagar ska putsas med mera.
Utöver hästarna har vi också kossor där verksamheten är under långsam utökning.

Jag har uppnått min stora dröm, det är tungt men för mig ett otroligt kärt arbete! :love: :laugh:
 
Har själv inte haft något längre uppehåll från hästeriet men har en vän som har och och som tog steget att köpa egen häst efter ett längre uppehåll. Hennes erfarenhet av att som grön hästägare i ett inackorderingstall var allt annat än positiv. Det fanns många "välvilliga" hjälpande gester, uppmaningar och åsikter (precis som det kan göra även om man har helt klart för sig hur man vill ha det med sin egna häst, och vad man anser är rätt). Bekymret är att åsikter och tankar tenderade att krocka, att det blir jobbigt att försvara sig mot när man är "så grön" och enligt andra inte vet hur saker ska vara. Det finns så många olika sätt att ta hand om hästar på, och bara för att det är olika behöver det inte vara fel. I hennes fall hade det varit lugnare med sitt uppstart i ett litet stall/eget stall där hon själv skulle kunna välja kunskapskälla när hon var osäker på något. Att själv kunna landa i vad hon ansåg var rätt och hur hon ville ha det. Det där blev en tråkig soppa .. Så jag skulle absolut råda till att tänka igenom var man ställer sin häst. Och att starta upp egen hästhållning behöver inte vara någon kärnfysik om man bara förbereder sig och skaffar en bra plan innan. Tror att det är lätt att fastna i drömmen samt lätt romantisera den. Utgå i från ur och skur tanken samt tillsyn och jour oftast flera gånger om dagen, varje dag. Fundera på hur skötsel och hästhållningen ska se ut. Har man det själv så blir man ensam. Man kan inte räkna med någon annan, utan ev stallkamrater, hyresgäster osv är ett plus i kanten om de finns och det fungerar. Lösdrift kan vara ett jättejobb med mockning, fodersläp och jättestor hage kräver viss skötsel för att hållas parasitfri (en bra plan för parasitbekämpning osv ..) Vid sjukdom och skador kan dessutom box krävas. När jag tog steget att flytta hem hästarna så startades det upp på lösdrift under tiden som mitt stall byggdes. Jag gjorde en upp tre stycken budgetar. En budget för uppstart och byggnation (hagar, el, tillbehör som skottkärror, krokar, byggmaterial osv) allt går att hämta priser på, och tar man till extra så har man en god marginal. Sedan en årsbudget för stallets drift (foder, strö, visst underhåll, gödselhantering, gårdsförsäkring, snöröjning). Utöver det en budget för själva hästarna (veterinär, hovslagare, försäkringar, träning osv ..) Jag valde att separera det och upprättade olika konton för ändamålen för att få koll på vad som gick till vad. När jag sen hade hyresgäst gick dessa intäkter till stalldrift och underhåll (vilket är ganska olönsamt när man räknar på det). När man börjar sätta sig ner och räkna på det så inser man hur dyrt det blir och min lösning var att dela årsbudgeten på 12 månader och sedan spara ihop till nästkommande år för att ligga steget före. Har sedan dess legat en säsong före ekonomiskt vilket gör att inga obehagligt dyra plötsliga utgifter uppstår. Rent praktiskt behöver man fundera på vem som skulle kunna ha back up om något händer ..? Står man helt själv med all skötsel och det händer en något, man kan ju bli inlagt på sjukhus eller vad som .. Har man gått igenom alla dessa "tråkiga och realistiska" saker, och fortfarande känner att det är en bra idé så spelar det nog ingen som helst roll att man saknar erfarenhet från egen häst. Då kommer det funka. Val av häst, förutsättningar till att ta hjälp av tränare (kanske är klokt om det ska bli bra), hovslagare som är utbildad och kan hjälpa till, veterinärer att rådfråga, och att skaffa sig hästkamrater på någon ridklubb kan man göra ändå även om man har hästarna hemma. Det handlar bara om eget engagemang och behöver inte betyda att det blir bättre för att man har hyst in sig hos någon annan ...
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 322
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
682
Senast: Andromedae
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp