Summerwind

Trådstartare
I juli ska min man och jag åka två veckor till USA.
I fjol i maj sålde jag nämligen en häst till Florida och hon ska nu tävla med nya ägaren i Lexington i slutet på juli.
Det ska bli så roligt att träffa henne igen och förstås hennes ägare:)

Det är en junior (pojke, faktiskt) som rider henne så jag har kontakt med mamman på facebook. Det verkar vara en mycket hästkunnig familj och det har gått jättebra med "min" häst. Hon var placerad i Wellington i nästan alla starter och nu var hon tvåa i 1.40 sista starten. Jag har fått bilder via facebook och det ser väldigt harmoniskt ut och hästen verkar lycklig. Sista bilden var där hon gick i en stor hage och betade, förmodligen i Texas för de bor där men kuskar runt på tävlingar.

Åter till resan: vi hade tänkt - mest jag som tänker samt min vän Lucy Show här på Buke som är hjälper mig att planera och är kanonduktig på att planera och organisera - att flyga till New York, tillbringa några dagar där. Ta tåg eller buss till Washington och vara några dagar där. I Washington hyra bil och köra till Chincoteague Island där det finns en nationalpark med vilda ponnyer och mycket sol och bad, en av USAs bästa stränder och bo där några dagar.

Därifrån bila till Williamsburg, Virginia med mycket historia och fina gamla hus från kolonialtiden, sedan fortsätta västerut, vet inte riktigt var vi stannar sedan, Charleston, West Virginia kanske?

Och sedan så småningom anlända i Lexington och träffa hästen och ägaren och tillbringa några dagar där på tävlingarna och sedan flyga hem därifrån.

Har tänkt boka hotell hemifrån då jag vill ha ganska bra standard, är sängarna dåliga så blir jag så kass i ryggen så det fördärvar mycket av nöjet.

Någon som har gjort någon liknande resa och har synpunkter om jag ska ändra på något eller tips på intressanta saker att se och göra? :)

A
 
Sv: Drömresa

Har inga tips alls då jag aldrig varit i USA.
Men shit vilken kul resa! Och vad härligt att hästen verkar stormtrivas.

/B (hoppas att någon som har något att tillföra svarar dig oxså)
 
Sv: Drömresa

Jag tar for givet att det ar Kentucky nar det ar Lexington och hastar ... men det finns gott om Lexingtons har i Sodern.

Hotel kulturen ar lite annorlunda har. Det vanligaste nar man ar utanfor storstads regioner ar att man stannar for natten pa ett motel efter motorvagen. Sangarna brukar vara bra och den allmana standarden ar helt okay, till och med bra jamfort med Sverige, sa lange man inte valjer de allra billigaste motellen. Jag har rest mycket kors och tvars over USA och det enda jag varit lite upprord over har varit nar jag varit pa hund/hast tavlingar och mitt rum har saknat micro-ugn eller kylskap.:p

Ha sa kul och kom ihag att ta dagen som den kommer.:D
 
Sv: Drömresa

Låter som en härlig resa!

Jag håller med hästflicka, strunta i att boka i förväg utanför storstäderna. Så är ni mer fria och behöver inte känna er stressade att komma fram i tid till ett visst hotell.
 
Sv: Drömresa

Tack för era kommentarer!

Ja, det ska bli en härlig resa! Det är kanske som ni skriver att man inte behöver boka hotell utom i storstäderna. För många år sedan var vi i England 14 dagar och hade bara bokat i Newcastle första natten och London de sista nätterna och sedan bilade vi kors och tvärs genom landet. Då tog vi in på B&B där vi tyckte det såg bra ut. Men England kändes på något vis lite tryggare. Man är kanske lite för färgad av amerikanska filmer och tror man ska hamna hos Norman Bates när man tar in på motell...

Skämt åsido, det tror jag inte alls egentligen:)

Ska bli spännande att träffa de nya ägarna till min häst. Det kan ju bli vad som helst från bara "Nice to see you" till att bli bjudna på barbeque och vara med i gemenskapen.

A
 
Sv: Drömresa

Det ar sa mycket enklare att resa med bil har. Nar man kor efter motorvagarna star det stora skyltar vid varje avfart vilka resaturanter, motell, och bensinmackar som finns just dar. Det finns flera olika motell nastan vid varje avfart, utom kanske dar det ar langa strackor utan nagon bebyggelse alls. De flesta har bade kyl och micro och man kan ofta valja pa att ha antingen en dubbelsang (king size) eller tva queen size sangar (dubbelsang i Sverige ar ofta queensize). Det har ar landet for resor med bil.:p

Jag skulle kolla kartor och fundera pa vad jag ville se efter vagen (det finns en hel del val vart att se i Appalachian Mountains) och sedan valja lite mer "populated" stallen att stanna pa sa att det finns matstallen pa gangavstand till motellen. Har har de flesta motell inte mat (och absolut inte alcohol) pa motellet. De flesta annonserar att de serverar frukost. Personligen gillar jag inte att ata donuts eller kanelbullar till frukost (jag ar sa valdigt Svensk ibland) och har oftast nagot mer frukost vardigt med mig.:p
 
Sv: Drömresa

Haha det var precis det där jag tänkte varna för också, motell/hotellens "frukostar" :D Dock brukar det finnas gott om fruktstånd längs med vägarna så man alltid har färsk fin frukt att starta dagen med! USA är verkligen gjort för att bila i så jag tror det kommer gå utmärkt för TS, ha så trevligt!
 
Sv: Drömresa

Vilken härlig resa!! Jag bilade tvärs över USA i mars förra året, det var fantastiskt men tröttsamt ;) mycket mycket körande..

Min första tanke är att vissa sträckor tar mycket längre tid att köra än man tror. Dels har motorvägarna generellt lägre hastighet än i sverige, och dels så tar de mindre vägarna ofta längre tid än man tror, speciellt i bergsområden.

Ett tips är att - vilket det verkar som ni delvis gjort - fundera på var ni vill spendera mer tid och var ni vill spendera mindre tid och bara blåsa igenom på motorvägen. motorvägen är rätt trist och ser typ likadan ut överallt.

när ni planerar era rutter, googla "scenic routes" så brukar man få titta på fina landskap medan man kör. rekommenderas dock inte om man har bråttom.

Det kommer sannolikt vara härligt varmt och fuktigt, i slutet av juni förra året låg temperaturen vis potomac river över 40. :)
så ha en kylväska i bilen och fyll på med dricka och snacks att ha i bilen. så fort ni kommit ut från DC så kan ni stanna vid någon affär på vägen. de flesta mataffärer ligger i samband med typ K-mart där man kan köpa väskor och sådant för typ 10-20 dollar. något jag älskar i det området är "heat lightning" som sprakar över himlen många kvällar under sommaren. Bara blixtar över vattnet, inget buller.

när vi bilade använde vi oss av yelp som var helt oslagbart för att hitta hotell och motell i sista minuten. På yelp ser man även recensioner av ställena så det blir lite enklare att undvika de som är mindre fräscha. Det slutade med att vi oftast valde kedjehotell istället för motell trots att drömmen sade annorlunda, men de motell vi såg och kollade upp verkade mer finnas där för "kärleksmöten" eller besökas av allehanda kryp. tyvärr.

ett annat tips är att på morgonen eller kvällen innan, bestämma sig för den ungefärliga rutt man vill köra nästa dag, välj slutdestination och ett ställe att luncha på på vägen. (yelp är mycket bra även här!) det kan man välja enligt något man känner för att se eller så. Då har man ett mål och behöver inte försöka bestämma sig för ställe att stanna på när man är vrålhungrig och trött. Nog för att östra delen är något mer tätbefolkad, men att parkera och strosa runt för att hitta lunchställe brukar inte riktigt hända om man inte är i en stad ;)

tips: många åker fram och tillbaka mellan NYC och DC, så det tåget är mycket bra. många andra sträckor är att föredra med buss, men denna funkar jättebra, så jag skulle satsa på att komma till det området ni vill utforska (DC, södra maryland, virginia) så snabbt som möjligt.

ang att hyra bil på ett ställe och lämna av den på ett annat: här brukar det tillkomma en one-way fee på 500-1000 dollar.. tyvärr. men när ni kollar upp hyrbil, kolla även de olika promotions som brukar finnas på siterna. vid vissa tillfällen under året måste de flytta bilar från östkusten västerut. annars kanske man kan få en annan deal.

om inte, kanske ni får räkna in en extra dag för maratonkörning tillbaka till DC och lämna bilen. Min kompis bodde i Columbus och brukade köra till Maryland, så det borde gå.

definitivt inkludera gps i hyrbilen.

ha så roligt!
 
Senast ändrad:
Sv: Drömresa

Tack för tips! Det här med frukost har jag tänkt på så man får väl försöka hitta något frukostaktigt utanför hotellet? Känner inte heller direkt för donuts till frukost:( Måste erkänna min okunnighet, vad är yelp?

Vill gärna ha så mycket planerat som möjligt men ändå kunna stanna där det ser trevligt ut. Vi har varit i USA tidigare men då på arrangerade resor. Utom sist då vi bilade från Orlando till Miami Beach men det var "a piece of cake", motorvägen rakt ner bara. Denna sträckan tvärsöver från Maryland till Kentucky känns lite mer som "vildmark". Eller har jag helt fel?

Vill absolut ha GPS i hyrbilen, har nästan blivit beroende av det här hemma också. Jag trodde också att man kunde lämna av hyrbilen på ett annat ställe, som här på flygplatsen i Lexington (antar att det finns en flygplats där?).

A
 
Sv: Drömresa

ni kan ju ha lite mat i er kylväska, frukt, yoghurt mm :) de flesta hotell har ju små kylkåp på rummet, så det är bara att langa in där när ni kommer fram.

Jag åt på hotellen, ofta fanns det även frukt och äggröra mm. Jag åt mest för att klara mig tills jag kunde äta något annat. Obs, detta är hotellen på vägen, inte där ni kommer vara lite längre tid. då kan ni ju välja själva efter smak.

Det kommer nog med absolut största sannolikhet inte vara "vildmark" när ni bilar till Kentucky ;) om det är något amerikanarna har så är det vägar! sen beror det ju på var ni vill vara och vad ni ska utförska, men motorvägar finns mellan alla större städer. I usa är man så gott som beroende av bil så det vore ju fruktansvärt märkligt om det skulle vara svårt att köra mellan såpass stora städer eller historiska landmärken :D

yelp är en app / sajt.

du kan absolut lämna hyrbilen på flygplatsen, men det kan som sagt komma att kosta er 500-1000 dollar mer än att köra tillbaka den till DC.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp