Bukefalos 28 år!

Drontal.vet

E

Eeiram

Hej!

En kort fråga: Hur ofta skall jag avmaska en vuxen katt om jag avmaskar med en tablett Drontal.vet?

- Marie
 
Sv: Drontal.vet

När du tror den har mask. Att avmaska ofta kan göra dom resistenta mot medlet, så det räcker att göra det när du tror den har mask.
 
Sv: Drontal.vet

Brukar sånt inte stå rekommenderat på bipacksedeln?
Annars håller jag till fullo med MissFideli, man bör vara försiktig med att avmaska för ofta, i värsta fall blir masken resistent och så står vi där utan att ha något effektivt botemedel mot mask senare.
 
Sv: Drontal.vet

Jaha, så jag skall inte avmaska "regelbundet" utan bara när katter får mask?

Som ni förstår är jag nybörjare på kattfronten, men vilka mysiga djur det är!
:love:
 
Sv: Drontal.vet

Om den jagar o äter gnagare får den i sig smitta hela tiden lämpligt intervall är då 3-4 mån.
PL
 
Sv: Drontal.vet

peter_lundin skrev:
Om den jagar o äter gnagare får den i sig smitta hela tiden lämpligt intervall är då 3-4 mån.
PL
Ok, men risken är då att de blir resistenta?

Kan jag avmaska med Drontal.vet vid varje avmaskningstillfälle eller bör jag byta ut preparatet?

- Marie
 
Sv: Drontal.vet

Vår kattvet har utekatt själv och rekommenderar inte täta avmaskningar av vuxna djur... (Våra är innekatter och avmaskas alltså aldrig)
 
Sv: Drontal.vet

Min utekatt jagade en del och fick inte mask speciellt ofta. Om dom inte kan ha mask utan att det syns vill säga. Ingen viktnedgång, ingen dålig päls. Inga blinkhinnor och så.
 
Sv: Drontal.vet

Drontal tabletten (finns det annat?) har jag ingen bra erfarenhet av. Man bör nog kunna stoppa ner den i munnen på dem, för att krossa den och blanda i maten funkade inte här iaf. De både luktar och uppenbarligen smakar illa.

Finns tydligen en tablett dosett eller vad man ska kalla det på Apoteket som man kan använda när man ska ge hel tablett direkt in i munnen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
362
Senast: Jeps
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
818
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej alla! Min katt drack precis upp lite soja och undrar om det är okej, är det giftigt för katter?
Svar
4
· Visningar
614
Senast: Freazer
·
Katthälsa Jag har använt Dronspot de tre senaste gångerna som jag har avmaskat vår katt. Första gången stack hon direkt till dörren och ville ut...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp