Drotting Elizabeth II (utbruten från Vad gör vi CLXI)

Jag undrar nu med ens om man använt en häst (med sadel och träns) till andra begravningar, till mera vanligt folk om de var hästpersoner under sina liv. Jag tycker att det var fin symbolik, även om sorglig.

Fast folk skulle kanske bara börja böla, jag skulle nog det :cautious:
Ganska vanligt som sagt framförallt inom militären och hästen brukar ledas i begravningståget ibland med bakåtvända stövlar i stigbyglarna
 
Jag undrar nu med ens om man använt en häst (med sadel och träns) till andra begravningar, till mera vanligt folk om de var hästpersoner under sina liv. Jag tycker att det var fin symbolik, även om sorglig.

Fast folk skulle kanske bara börja böla, jag skulle nog det :cautious:
Jag har varit med om gravsättningar där man haft en häst med in på kyrkogården som stått med en liten bit ifrån graven. Senast hade man lånat en häst från den lokala ridskolan som ligger ett stenkast ifrån kyrkogården. En hästskötare från ridskolan kom ledandes med hästen, sen stod de där under gravsättningen och sen promenerade de tillbaka igen.
 
Läste nu i Expressen att det var både släktskap och antal regeringsår som gjorde att svenska kungaparet och drottning Margrethe med kronprins Frederik fick sitta närmast kistan. Har dålig koll på släktskapet för Beatrix och Willem-Alexander. Noterade när jag såg scener från kyrkan igen att Juan Carlos satt med Sofia och Felipe på raden bakom. Han var väl egentligen närmare släkt men orsakat så mycket skandal de senaste åren att man inte ville ha honom främst.
 
Begravningen av de mest seniora i familjen är alltid planerad i detalj av dem själva. Det måste ändå kännas lite underligt att sitta där och planera hymner, gäster, predikan, blommor, hela processen.
Min mamma hade planerat sin begravning i detalj, det var nog bara hon som insag hur nära det var. Vi visste att hon hade planerat lite men inte sa i detalj, brevet där hon hade skrivit ner allt hade hon gett till en vän och bett henne att ge det till min pappa efter hon hade dött. Det var en stor hjälp, att kunde göra begravningen precis som mamma ville. Det var en väldigt fin och sorglig begravning som verkligen var mamma. Jag har som tur var inte varit pa sa manga begravningar men dom som varit pa manga sa att det var en av de finaste och personligaste dom varit pa.
 
Min mamma hade planerat sin begravning i detalj, det var nog bara hon som insag hur nära det var. Vi visste att hon hade planerat lite men inte sa i detalj, brevet där hon hade skrivit ner allt hade hon gett till en vän och bett henne att ge det till min pappa efter hon hade dött. Det var en stor hjälp, att kunde göra begravningen precis som mamma ville. Det var en väldigt fin och sorglig begravning som verkligen var mamma. Jag har som tur var inte varit pa sa manga begravningar men dom som varit pa manga sa att det var en av de finaste och personligaste dom varit pa.
Jag och min kompis har diskuterat det, så nu har jag lovat att vi ska äta popcorn, dricka pepsi och lyssna på ebba grön.
 
Min mamma hade planerat sin begravning i detalj, det var nog bara hon som insag hur nära det var. Vi visste att hon hade planerat lite men inte sa i detalj, brevet där hon hade skrivit ner allt hade hon gett till en vän och bett henne att ge det till min pappa efter hon hade dött. Det var en stor hjälp, att kunde göra begravningen precis som mamma ville. Det var en väldigt fin och sorglig begravning som verkligen var mamma. Jag har som tur var inte varit pa sa manga begravningar men dom som varit pa manga sa att det var en av de finaste och personligaste dom varit pa.
Vi pratar ibland inom familjen om våra kommande begravningar. Min man har önskemål som är ganska ... eh, komplicerade att genomföra och som kräver en del olagligheter..... Själv vill jag mest önska att de inte ska dra på stora trumvirveln utan ha en liten begravning inom familjen, kremera mig och strö min aska för vinden i skogen där jag brukade gå med min hund. Jag har också några väldigt fina dikter till min dödsannons. That´s all. Dottern har också önskemål,men hon är bara 22 så jag HOPPAS att jag inte finns kvar här den dagen det blir aktuellt - om typ 80 år.

Är det Vita Arkivet man kan lämna sina önskemål till?
 
Läste nu i Expressen att det var både släktskap och antal regeringsår som gjorde att svenska kungaparet och drottning Margrethe med kronprins Frederik fick sitta närmast kistan. Har dålig koll på släktskapet för Beatrix och Willem-Alexander. Noterade när jag såg scener från kyrkan igen att Juan Carlos satt med Sofia och Felipe på raden bakom. Han var väl egentligen närmare släkt men orsakat så mycket skandal de senaste åren att man inte ville ha honom främst.
Läste också att man i USA är förnärmade över Bidens placering..... De tycks mena att han borde placerats längre fram. (...) Men tydligen var detta hans eget önskemål, att sitta bland "vanligt folk" (ja, vanligt och vanligt, men...) och det fick han oavsett.
 
Jag har varit med om gravsättningar där man haft en häst med in på kyrkogården som stått med en liten bit ifrån graven. Senast hade man lånat en häst från den lokala ridskolan som ligger ett stenkast ifrån kyrkogården. En hästskötare från ridskolan kom ledandes med hästen, sen stod de där under gravsättningen och sen promenerade de tillbaka igen.
Jag ska ta tag i det här med Vita Arkivet känner jag, eftersom döden tyvärr har krupit alldeles för nära med en svårt sjuk bekant. Jag kan likagärna se till att det finns lite önskemål nerskrivna så att det finns stöd för mina anhöriga. Det finns ju inga garantier att en får lov att vara här imorgon, faktiskt, även om min släkt generellt sett lever jättelänge.
 
Jag ska ta tag i det här med Vita Arkivet känner jag, eftersom döden tyvärr har krupit alldeles för nära med en svårt sjuk bekant. Jag kan likagärna se till att det finns lite önskemål nerskrivna så att det finns stöd för mina anhöriga. Det finns ju inga garantier att en får lov att vara här imorgon, faktiskt, även om min släkt generellt sett lever jättelänge.
Det tycker jag du gör rätt i. Även om man inte är sjuk (fysiskt eller mentalt) så finns det inga garantier för något. Det finns så många saker som kan hända helt utan förvarning och man vet aldrig när det är dags sas. Man behöver ju inte ha planerat allt in i minsta detalj men en grov skiss på ungefär hur man vill ha det i stora drag är aldrig fel. Jag ser livsarkivet som en annan form av samboavtal. Ingen planerar att separera men när man väl gör det och är ovänner är det skönt att man skrev ett avtal medan man fortfarande älskade varandra. De flesta planerar inte att dö men om man skulle göra det kan det vara skönt att ha skrivit ned sin vilja. Jag går igenom mitt livsarkiv ett par gånger om året för att det ska vara up to date. Det är inte bara ens begravning man kan specificera där utan även andra saker som är viktiga om något skulle hända.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Storbritanniens drottning Elizabeth II dog den 8 september hyllades hon på olika sätt över hela världen. Nu har en flygplats i...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Gunnar
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
658
Senast: Sel
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp