Drotting Elizabeth II (utbruten från Vad gör vi CLXI)

Jag tittade på begravningen från sängen i morse - tack för den extra lediga dagen lizzie

Glad att höra att de svenska kungaparet var på plats med bra platser - hade väntat lig mer möjligheter för kändisspaning men kameran fokuserade mer på kistan.. :p

Gick förbi bitar av "The Queue" igår och måste säga att det kändes some ett hyfsat representative tvärsnitt av Storbritannien, med blandade åldrar, kön och etnicitet på plats.

Om blommorna fortfarande är på plats tänkte jag köra förbi Green Park på onsdag när jag är inne i stan för jobb
 

Bifogade filer

  • 20220918_172615.jpg
    20220918_172615.jpg
    201,2 KB · Visningar: 37
Någon som vet varför man bröt en pinne i två delar?

Official for the late Queen breaks wand of office​

We're seeing another moment loaded with symbolism as the Lord Chamberlain, Baron Parker, ceremonially breaks his wand of office and places it on top of the Queen’s coffin.
The former MI5 chief was appointed the top-ranking official in the late Queen’s household last year.
It’s the job of the Lord Chamberlain to organise events for the monarch - but also to ensure discipline among royal staff.
The thin, white wand in question was historically used to tap misbehaving employees as a warning to sharpen up their act.
 
Min man, som är engelsman, säger att britterna inte är ett dugg religiösa längre. Förutom de som är katoliker. Han begriper inte hur vi i Sverige kan vara så otroligt religiösa med våra ideliga religiösa högtidsdagar, röda dagar som "firar" nåt som gemene man knappt vet vad det handlar om. I England finns väldigt få religiösa högtidsdagar (förutom de stora som typ påsk och jul) utan det är mest sk Bank Holidays då folk får nån extra ledig dag. Han tycker att vi svenskar är ENORMT religiösa medan jag menar att det är vi inte alls..... Eller??
Jag som tycker folk springer i kyrkan här i parti och minut istället. Hemma i Svea känner jag inte en själ som regelbundet besöker kyrkan ens under högtiderna, medan "vanligt" folk här verkar droppa in en Söndag då och då. :)
Skotland visserligen, inte England.
 
Jag tycker ocksa britterna ar mer religosa an svenskarna - Jag kanner ingen som gar i kyrkan regelbundet, annat an under kanske jul eller pask, men maaanga har gatt i "Church of England" skolor, och ar uppvuxna med religosa hymner och ceremonier som de har en ganska stark koppling till, aven om de inte koper den tillhorande tron
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Storbritanniens drottning Elizabeth II dog den 8 september hyllades hon på olika sätt över hela världen. Nu har en flygplats i...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Gunnar
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
680
Senast: Sel
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 441
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp