Drotting Elizabeth II (utbruten från Vad gör vi CLXI)

IMG_2944.JPG

Emma :heart
 
Jag tyckte det var på många sätt en väldigt värdig procedur. I det lilla de kunnat välja själva (blommor på kistan tex) läser jag in en ganska anspråkslös värme och kärlek snarare än en vilja att visa pompa och ståt.
(Men när Emma står där, sadlad och redo, då brister tårarna här med... ❤️)

Fast de flesta dress uniforms har ju förändrats... men britterna är ju en aning konservativa.

Edit: Jag kom på vad det heter på svenska, paraduniform.

Svenska högvakten har ju inte direkt moderna uniformer heller, det är väl första formaliserade nationella dragonuniformen de fortfarande använder? 🙂 (Sent 1800-tal, om jag inte minns fel. Resten av försvaret fick vänta en bit in på 1900-talet innan man fick ihop ett någorlunda enhetligt uniformssystem.)

Nu klämtar Whippishen (ask not for whom the Whippish tolls, etc.) men vill bara dela en highlight från Royal Windsor Horse Show Queen's Jubilee som drottningen tyckte var ballt, och jag med.


Jag är helt hundra på att det är Basels trumcorps, och då är det väl lite vinklat av speakern att säga att de fått den stora äran att spela med britterna. 😉 Det är ju trots allt Basel som har världens mest beryktade trummare. 😎❤️
 
Jag är helt hundra på att det är Basels trumcorps, och då är det väl lite vinklat av speakern att säga att de fått den stora äran att spela med britterna. 😉 Det är ju trots allt Basel som har världens mest beryktade trummare. 😎❤️
Ja det är Top Secret Drum Corps från Basel. Håller med dig om att det är lite roligt uttryckt, men klippet på Youtube har inte med hela introduktionen. Sen finns det säkert flera trumkårer som anser sig vara världsbäst? :)
 
Begravningen av de mest seniora i familjen är alltid planerad i detalj av dem själva. Det måste ändå kännas lite underligt att sitta där och planera hymner, gäster, predikan, blommor, hela processen.
Å andra sidan önskar jag att folk var lite bättre på det. Vi har inte planerat i detalj i vår familj, men vi har öppet pratat om vad vi vill och vad som bör, så slipper de som blir kvar ha det på sina axlar OCKSÅ.
 
Jag tänker också att jag kanske blivit rörd om begravningen skett en eller två dagar efter döden. Härborta har det matats, matats och matats och tjatats i tio dagar. Ingenting har varit viktigare, trots att det finns många viktigare saker och ting i världen. Hur mycket har det kostat skattebetalarna? Jag är mest glad att det är över och har inte orkat se på TVn på jobbet på hela veckan - Folk på jobbet som ingenting alls har att göra med England eller UK fick dresscode svart. Jag är superirriterad. :cautious: Det enda jag ångrar är att jag inte tog tillfället i akt att se på alla internationella dräkter nu när de beskrivits i tråden.

Och djuren är fina såklart.
 
Jag tänker också att jag kanske blivit rörd om begravningen skett en eller två dagar efter döden. Härborta har det matats, matats och matats och tjatats i tio dagar. Ingenting har varit viktigare, trots att det finns många viktigare saker och ting i världen. Hur mycket har det kostat skattebetalarna? Jag är mest glad att det är över och har inte orkat se på TVn på jobbet på hela veckan - Folk på jobbet som ingenting alls har att göra med England eller UK fick dresscode svart. Jag är superirriterad. :cautious: Det enda jag ångrar är att jag inte tog tillfället i akt att se på alla internationella dräkter nu när de beskrivits i tråden.

Och djuren är fina såklart.
Så kan man också känna, undrar om jag inte känt likadant om jag bott där borta.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Så kan man också känna, undrar om jag inte känt likadant om jag bott där borta.
Jag känner med familjen, men hypen är enormt överskattad. Jag ser mest hur min elräkning får det att bränna i röven samtidigt som hundratals miljoner spenderas på detta. Skattepengar - för att jordsätta en gammal kvinna vars förmögenhet är värd miljarder.

Affärer stängs ned, färdvägar stängs av, folk kan varken komma hem, till jobbet eller till dagis i rimlig tid.... Får en ekonomisk ersättning från staten? Nix, nej och nope. Det är upp till individuella arbetsgivare.
 
Jag undrar nu med ens om man använt en häst (med sadel och träns) till andra begravningar, till mera vanligt folk om de var hästpersoner under sina liv. Jag tycker att det var fin symbolik, även om sorglig.

Fast folk skulle kanske bara börja böla, jag skulle nog det :cautious:
 
Jag undrar nu med ens om man använt en häst (med sadel och träns) till andra begravningar, till mera vanligt folk om de var hästpersoner under sina liv. Jag tycker att det var fin symbolik, även om sorglig.

Fast folk skulle kanske bara börja böla, jag skulle nog det :cautious:

Det är en mycket gammal tradition, speciellt för prominenta ledare inom militären. Den har utökats och även civila ledare som tex Ronald Reagan har haft en ryttarlös häst vid sin begravning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Storbritanniens drottning Elizabeth II dog den 8 september hyllades hon på olika sätt över hela världen. Nu har en flygplats i...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Gunnar
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
658
Senast: Sel
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 739
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp