Drottning E II dog av hög ålder

fejko

Trådstartare
Vad är det för konstig dödsorsak? Har man ett bäst före datum och sedan är man död? Förklara för en stackars ingenjör.
 
Känns väldigt ospecifikt tycker jag. Lika ospecifikt som när en reporter dagen efter dödsfallet upprepade gånger svarade "hon somnade in lungt och stillsamt" på frågan om hur hon dog... Men HUR, av vad?!
 
Hon var ju uråldrig, tycker det låter som en rimlig orsak. Kroppen orkar ju inte hur länge som helst, behöver inte vara sjuk för att dö när man är gammal.
Min farfar blev ungefär lika gammal och dog också av ålder, ingen sjukdom. Hjärtat sa bara tack för mig, hejdå.
 
Inte sällan när folk dör av "ålder" så är det egentligen en form av naturlig organsvikt som beror just på att organen är gamla och har gjort sitt. Kroppen börjar stänga av mer och mer, olika kroppsfunktioner slutar fungera och tillslut stannar hjärtat. Den aktiva dödsprocessen tar olika lång tid för olika människor, vissa är "pigga" enda in i slutet och avlider snabbt av ett hjärtstopp tex medan de sover medan vissa har en aktiv dödsprocess som kan ta flera dagar där kroppen gradvis stänger av över en längre period. Elisabeth hade ju en relativt snabb aktiv dödsprocess. Hon var ju på benen bara ett par dagar innan sin bortgång och efter det gick det väldigt snabbt. Om man kommer ha en lång eller kort aktiv dödsprocess är svårt att förutse och kan bero på olika faktorer och hur eventuell vårdpersonal väljer att agera.
 
Tänker att man anger hög ålder som orsak när man inte hittar någon annan uppenbar orsak sas.

Jag kan också tänka mig (utan att påstå att jag vet) att om man är väldigt gammal och skröplig och får en förkylning som i vanliga fall hade varit inga problem. Dör man då av förkylningen eller pga omständigheterna?

Lite som om man har långt gången cancer och får en förkylning och dör. Inte är det det "förkylning" som är dödsorsak då?
 
Jag kan också tänka mig (utan att påstå att jag vet) att om man är väldigt gammal och skröplig och får en förkylning som i vanliga fall hade varit inga problem. Dör man då av förkylningen eller pga omständigheterna?

Lite som om man har långt gången cancer och får en förkylning och dör. Inte är det det "förkylning" som är dödsorsak då?
Och någonstans så drar man en gräns för vad som är lönt att definiera som exakt urskiljbar orsak, för det blir mer en teoretisk diskussion än något av reell betydelse.
 
Och någonstans så drar man en gräns för vad som är lönt att definiera som exakt urskiljbar orsak, för det blir mer en teoretisk diskussion än något av reell betydelse.

Precis. Rent krasst kanske hon dog av hjärtstopp. Hjärtat slutar ju generellt slå när en dör ;) Men naturligtvis är det hög ålder som är orsaken. Sen om hon hade en infektion eller om ngt annat tillstötte så är det kanske inte nödvändigt att ringa in exakt orsak. Troligen är det också flera orsaker som ”samlar ihop”.
 
Jag tänker att det här med att delge dödsorsak för en monark handlar mer om att utesluta mord, rent historiskt. Så exakta detaljer om vilket organ som gav vika eller varför känns inte så relevant, utan det handlar mer om att hon inte blev förgiftad eller så.
 
Jag tänker att det här med att delge dödsorsak för en monark handlar mer om att utesluta mord, rent historiskt. Så exakta detaljer om vilket organ som gav vika eller varför känns inte så relevant, utan det handlar mer om att hon inte blev förgiftad eller så.
Ja det har ju dykt upp allsköns konspirationsteorier kring att hon blivit mördad av än den ena än den andre. Både Putin, Biden, Charles och FBI har fått axla huvudrollerna i en del såna teorier...
 
Ja det har ju dykt upp allsköns konspirationsteorier kring att hon blivit mördad av än den ena än den andre. Både Putin, Biden, Charles och FBI har fått axla huvudrollerna i en del såna teorier...
Men herregud, visste inte att det faktiskt behövdes fastställande av dödsorsak, tänkte mer att det var en historisk formalitet. Å andra sidan lär väl inte dessa konspirationsteoretiker ändra åsikt för det.
 
Vad är det för konstig dödsorsak? Har man ett bäst före datum och sedan är man död? Förklara för en stackars ingenjör.
Tänker att man anger hög ålder som orsak när man inte hittar någon annan uppenbar orsak sas.
Jag kan också tänka mig (utan att påstå att jag vet) att om man är väldigt gammal och skröplig och får en förkylning som i vanliga fall hade varit inga problem. Dör man då av förkylningen eller pga omständigheterna?

Lite som om man har långt gången cancer och får en förkylning och dör. Inte är det det "förkylning" som är dödsorsak då?
Nä, det känns väl rimligt att inte förkylningen skrivs som dödsorsak men jag vet faktiskt inte.

Blev nån slags dubbelcitering visst🤷‍♀️ Inte superhemma på detta🙈
 
Jag kan också tänka mig (utan att påstå att jag vet) att om man är väldigt gammal och skröplig och får en förkylning som i vanliga fall hade varit inga problem. Dör man då av förkylningen eller pga omständigheterna?

Lite som om man har långt gången cancer och får en förkylning och dör. Inte är det det "förkylning" som är dödsorsak då?

Jag kan också tänka mig (utan att påstå att jag vet) att om man är väldigt gammal och skröplig och får en förkylning som i vanliga fall hade varit inga problem. Dör man då av förkylningen eller pga omständigheterna?

Lite som om man har långt gången cancer och får en förkylning och dör. Inte är det det "förkylning" som är dödsorsak då?

Det blir väl i sviterna av sin cancer.
Som när någon dör i Aids så är det ofta tex lunginflammation som tar kål på personen.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag håller på att läsa en bok, Jag var Mengeles patolog, och jag har blivit så berörd. Så illa berörd men det har också fått mig att...
2
Svar
22
· Visningar
1 972
Senast: LenaH
·
Hundhälsa Pga för hög halt av D-vitamin. ”Återkallelsen gäller produkterna: Pedigree vital protection 10 kg adult kyckling & grönsaker, med bäst...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 415
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 690
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp