Dry Clean Only

G

Generalen

Hur gör ni med kläder som enligt tvättrådslappen endast bör kemtvättas? Vad kostar det att lämna in för kemtvätt? Eller har ni något smart tvättråd som funkar på denna typ av kläder?

:idea:

Jag är mottaglig för alla råd och tips, samt prisuppgifter. Jag har just nu två blusar i garderoben som inte får tvättas på vanligt vis, och det lär utökas om jag fortsätter shoppa som jag gör :o.

/Apan
 
Sv: Dry Clean Only

Ibland skriver tillverkarna så för att vara säkra på att slippa klagomål på feltvättade kläder. Det behöver inte betyda att du inte kan tvätta dem själv. Vad är det för material?
Nästan alla material klarar handtvätt i ljummet vatten med något skonsamt rengöringsmedel, som t e x handtvål.
 
Sv: Dry Clean Only

Beror på vad det är. En del handtvättas. Annars kör jag det i tumlaren med tvättduk (heter det vad?). Via är det iallafall, platt förpackning med några dukar i. Finns bland tvätt/rengöringsmedel.
 
Sv: Dry Clean Only

Är kläderna från USA? De är oftast extra nojjiga för att inte riskera att få någon stämning efter sig. Jag har köpt många kläder med dry clean only och jag tvättar dem i maskinen på 30 grader handtvätt, om det inte är material som man vet ska kemtvättas. :)
 
Sv: Dry Clean Only

Jag kör alla mina kläder där det står dry clean only på 30 grader skonsam tvätt i maskinen. Har aldrig varit med om något förstörts, än i alla fall...
 
Sv: Dry Clean Only

Om kläderna tål vatten så tvättas de i tvättpåse på skonprogrammet och utan centrifugering.
 
Sv: Dry Clean Only

Om det ar ull av nagot slag, tex kashmir sa handtvattar jag med barnangens barnshampo, blir inte noppiga! sen ska de helst ligga och torka.

Silke/siden blir latt matt i fargen nar man tvattar i maskin aven pa lag temp. Pyjamas tex kor jag i maskin anda men toppar handtvattar jag ocksa i barnshampot.
 
Sv: Dry Clean Only

Det finns speciellt tvattmedel for ull och silke men jag tycker att shampot faktiskt funkar battre. Om du lyckats fa flackar sa far du forsoka ta bort dem med ett skonsamt flackborttagningsmedel forst.
 
Sv: Dry Clean Only

Jag lämnar in en del på kemtvätt faktiskt, då vi har gratis genom jobbet. Men det hade varit för dyrt annars. Jobbet betalar 250:- varje gång min kostym tvättas och de har rabatt.

Det beror på vad det är dock. Trosor tvättar jag alltid på 60 grader oavsett vad det står. Även dyrare bh:ar som det står handtvätt på kör jag i maskinen, men då i 40 grader!
 
Sv: Dry Clean Only

lite beroende på vad det är, så kör jag handtvätt eller 30 grader maskin. En del saker bör självklart lämnas in på kemtvätt. Men många gånger försäkrar sig tillverkarna med "handtvätt" eller kemtvätt för att slippa få klagomål eller stämningar för att det inte klarade att köras hur som helst i maskin. Allt som jag har med handtvätt kör jag i 30 grader i maskinen och än håller kläderna.
 
Sv: Dry Clean Only

Jag lämnade in en klänning på kemtvätt igår. Kommer kosta ca 200 kr. Just denna klänningen är jag otroligt rädd om så jag vill absolut inte försöka mig på att tvätta den själv, och det är ju inte så ofta den kommer behöva tvättas så kostnaden är inget problem. Hade det varit ett vardagsplagg hade jag nog försökt mig på att tvätta det hemma (alternativt aldrig köpt det :p).
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag köpte en underbar kavaj i vintras. Jag har en kavaj (och även en del andra plagg) från samma märke sedan tidigare, som tvättas i 30...
Svar
2
· Visningar
871
Senast: Liten
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 198
Senast: Nominous
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 651
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 739
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp