DSG-tråden

kolblakkur

Trådstartare
Nu verkar vi vara några stycken här med DSG, så jag tänkte att det kanske skulle vara roligt med en egen tråd? :)

Vi har en tik, S, på snart ett år. Avslutar sin unghundskurs nästa vecka, har varit väldigt givande och hon har lärt sig mycket. Fick testa på lite rallylydnad, det var kul :) Testade spår också, men att sniffa efter matte var sådär roligt när man är van vid att jaga möss och sork :angel: Bild från spårträningen, med nosen på sned:
18620468_1023397791127676_4295064184300447462_n.jpg



Om lite mindre än tre veckor hämtar vi vår andra tik, H, som har ett litet släktskap med S :love:
18699874_1025246970942758_5682819652454558516_n.jpg


Har inga direkta planer för dem som t.ex. tävling eller avel, de ska bara vara världens bästa familjemedlemmar och aktiva "hobbyhundar".

Nu vill jag gärna läsa om era DSG! :bump:
 
Jag har lilla gårdshunden Disa, snart två år gammal. Kallar henne min lilla skithund, för hon är en väldigt tik. Men det är en liten tik med otrolig energi :) Vi tränar spår, nose work och agility. Har nyss startat i vår första agillitytävling, och det gick riktigt bra.
Disa är min fjärde gårdshund, och jag älskar rasen! Har haft eng cocker spaniel och strävhårsfox tidigare, men med gårdshunden hittade jag den ras som verkligen passar mig.
Snart får jag förhoppningsvis hem en ny liten valp som sällskap till Disa:)

Flisa-Disa i hopp-tagen hemma i trädgården
 
Åh vad bra med en DSG-tråd! En (av flera :angel:) raser jag återkommer till med jämna mellanrum, när jag funderar på framtida hund. Toppen att läsa om era stjärnor :up: och stjärnfall? :p
 
Wiii :D

Jag har en 1,5 år gammal tik. En dåre till vardags men en ängel i all träning. Tränar främst rallylydnad och har ett resultat kvar i avancerad innan vi är klara för mästerklass. Har precis börjat med agillityn och sen kör vi bruks sök också men det ligger lite på vila för stunden pga ett nyfunnet intresse för vilt :grin:
Jag älskar att tävla och träna och har funnit den rätta hunden för det som säger ja tack till allt knäppt jag föreslår :love:

received_10155090377842704_zpse0iycsjq.jpeg
 
Wiii :D

Jag har en 1,5 år gammal tik. En dåre till vardags men en ängel i all träning. Tränar främst rallylydnad och har ett resultat kvar i avancerad innan vi är klara för mästerklass. Har precis börjat med agillityn och sen kör vi bruks sök också men det ligger lite på vila för stunden pga ett nyfunnet intresse för vilt :grin:
Jag älskar att tävla och träna och har funnit den rätta hunden för det som säger ja tack till allt knäppt jag föreslår :love:
Funderar på ett testa en rallylydnadskurs med vår stora tik. Märkte när vi provade det att hon fattade snabbt och det gick kanon! "Problemet" var att hon fattade vad hon skulle göra för snabbt, så efter femte "rundan" med övningar så var hon inte lika fokuserad. Jag märker att hon inte vill traggla något hon redan kan. Kanske blir det lättare på en hel kurs i rallylydnad, för detta var bara ett litet smakprov med typ 10 övningar. Vet inte hur det brukar gå till på rallylydnadsträningar :) Kanske blir en sådan kurs till hösten, när valpen bott in sig ordentligt. Måste öva mer på ordförståelsen under sommaren också.
 
Funderar på ett testa en rallylydnadskurs med vår stora tik. Märkte när vi provade det att hon fattade snabbt och det gick kanon! "Problemet" var att hon fattade vad hon skulle göra för snabbt, så efter femte "rundan" med övningar så var hon inte lika fokuserad. Jag märker att hon inte vill traggla något hon redan kan. Kanske blir det lättare på en hel kurs i rallylydnad, för detta var bara ett litet smakprov med typ 10 övningar. Vet inte hur det brukar gå till på rallylydnadsträningar :) Kanske blir en sådan kurs till hösten, när valpen bott in sig ordentligt. Måste öva mer på ordförståelsen under sommaren också.

Har du en hund som lär sig och tröttnar så rekommenderar jag att ha 3 olika banor med 4-10 skyltar i. jag kör sällan samma bana mer än 2-3 ggr :) rallylydnad är jätteroligt!

Hur kurserna ser ut kan nog variera, den jag gick för nybörjare/fortsättning hade oftast 3 stationer som vi cirkulerade mellan. Den jag gick nu mot avancerad/mäster hade samma upplägg mer stationer men oftast fler banor i varierad längd och sen hade de alltid pallar och plattformar framme så när man kände att hunden behövde pausa kunde man träna position istället.
 
Funderar på ett testa en rallylydnadskurs med vår stora tik. Märkte när vi provade det att hon fattade snabbt och det gick kanon! "Problemet" var att hon fattade vad hon skulle göra för snabbt, så efter femte "rundan" med övningar så var hon inte lika fokuserad. Jag märker att hon inte vill traggla något hon redan kan. Kanske blir det lättare på en hel kurs i rallylydnad, för detta var bara ett litet smakprov med typ 10 övningar. Vet inte hur det brukar gå till på rallylydnadsträningar :) Kanske blir en sådan kurs till hösten, när valpen bott in sig ordentligt. Måste öva mer på ordförståelsen under sommaren också.
Nu tränar vi ju inte rallylydnad men annars har jag ungefär samma problem med Disa i agility-träningen. När man har kört en bana 3-4 gånger så tröttnar hon mentalt. Hon kan vara oerhört fokuserad de första gångerna, men sen tappar hon intresset och vill hellre göra något annat. Så jag kör bara korta träningspass med henne när vi tränar själv.
På en kurs eller i en träningsgrupp händer det ju lite mer runtomkring plus att man ju väntar lite medan de andra tränar, så där brukar det vara lättare att hålla intresset uppe under längre pass.

Klart du ska gå en kurs - det är ju så kul :)
 
Jag och Betty har avverkat 2/3 dagar i Norrköping. Jättenöjd hittills med två excellent och ett ck. Tycker att det överlag vart bra form på "konkurrenterna" inga vaggande sälar.

Vi har nått vårat mål för helgen vilket var VG. Det är vad som krävs för ett avelsgodkännande i o m att tanken är att hon ska paras nästa vår.
 
Jag och Betty har avverkat 2/3 dagar i Norrköping. Jättenöjd hittills med två excellent och ett ck. Tycker att det överlag vart bra form på "konkurrenterna" inga vaggande sälar.

Vi har nått vårat mål för helgen vilket var VG. Det är vad som krävs för ett avelsgodkännande i o m att tanken är att hon ska paras nästa vår.
Då får man väl säga grattis :)

Vi avvaktar med utställningar då S behöver lite mer tid. Hon är ganska nätt fortfarande, behöver mer massa (ej fett). Lite för ädel änsålänge, måste bli mer robust. Förhoppningsvis kommer det :)
 
Då får man väl säga grattis :)

Vi avvaktar med utställningar då S behöver lite mer tid. Hon är ganska nätt fortfarande, behöver mer massa (ej fett). Lite för ädel änsålänge, måste bli mer robust. Förhoppningsvis kommer det :)

Tack! Kan visa bilder när jag kommer hem på Betty 1 år och Betty nu. Hon grovnade massa efter både första och andra löpet.

Men gårdshundarna mognar också generellt sätt sent.
 
Är det någon som ska på rasspecialen?

Jag ska vara funktionär och tävla Betty i rally, lydnad, agility och utställningen samt Bettys mamma Siri i rally, lydnad och utställning.
Jag längtar :o :angel:
 
Jag och Betty har avverkat 2/3 dagar i Norrköping. Jättenöjd hittills med två excellent och ett ck. Tycker att det överlag vart bra form på "konkurrenterna" inga vaggande sälar.

Vi har nått vårat mål för helgen vilket var VG. Det är vad som krävs för ett avelsgodkännande i o m att tanken är att hon ska paras nästa vår.
Så kul att det har gått bra för er :up:.
Och så skönt att höra att du inte har sett några "vaggande sälar" i ringen ...

Det blir lite för långt att åka till rasspecialen, tyvärr, annars hade Disa och jag gärna ställt upp i agilityn! Eller snabbaste hunden :D
 
Vi avvaktar med utställningar då S behöver lite mer tid. Hon är ganska nätt fortfarande, behöver mer massa (ej fett). Lite för ädel änsålänge, måste bli mer robust. Förhoppningsvis kommer det :)
Det där "problemet" har jag också med Disa. Jag ställde ut henne när hon var 9 månader, och då tyckte domaren att hon var "lätt och luftig" och behövde mer massa. Hon har utvecklat sig lite mer och blivit en aning kraftigare nu när hon snart är två år, men hon kommer alltid att var en liten "skithund". Fast det gör inte mig någonting - jag tycker om små nätta vovvar!
 
Så kul att det har gått bra för er :up:.
Och så skönt att höra att du inte har sett några "vaggande sälar" i ringen ...

Det blir lite för långt att åka till rasspecialen, tyvärr, annars hade Disa och jag gärna ställt upp i agilityn! Eller snabbaste hunden :D

Såg dessvärre två sälar idag. Kräktes lite i munnen :yuck:

Vad synd! Hade vart roligt att ses :) får hoppas på en bättre belägen special nästa år :D
 
Är det någon som ska på rasspecialen?

Jag ska vara funktionär och tävla Betty i rally, lydnad, agility och utställningen samt Bettys mamma Siri i rally, lydnad och utställning.
Jag längtar :o :angel:
Ska inte till rasspecialen, jobbar hela sommaren plus att vi har valp :)

Återkom med resultaten :)
 
Om någon är nyfiken på vilken hane som plockade hem alla tre certen i Norrköping ;)
Tycker han är löjligt snygg, trots att han inte har helsvans :o

heartbreaker1.jpg

Zkrubbes Heartbreaker

Om ni vill kan jag kanske bjuda på en hög med foton från Norrköping om jag får låna bilderna av Bettys kennelmamma :)
 
Jag har också en liten dansk, men är inte alls lika ambitiös och duktig med Mynta som ni verkar vara med era, min är rätt och slätt en råtthund och ett "plåster", dvs hänger med i vått och torrt hela tiden och hon verkar vara rätt nöjd med det. :)

Hon är 5 år nu och har haft två kullar, utställd med VG (sen tröttnade matte och har inte satt sin fot på en utställning, är också trött på sälar :p). Hon är friröntgad samt med ett väldigt fint bph med goda omdömen från domaren, det kändes viktigare för mig än ett excellent i ringen, det lär hon aldrig få ändå eftersom hon är väldigt liten och smäcker, samt att hon är övertecknad.

Tanken är att hon ska få en sista kull här framöver med sin bästa kompis, men vi skjuter lite på det, min egen bebis trängde sig före i "avelskön". :) Ur sista kullen är tanken att behålla en tikvalp som efterträdare iallafall, Mynta ligger mig så varmt om hjärtat att jag har svårt att tänka mig att köpa en valp från en annan linje.

Såg att nån lagt ut i dsg-gruppen på Facebook och frågat om reservation hos rasen. Är era reserverade?
Min verkar helt ha missförstått sin rasbeskrivning, hon är ett socialt underbarn och hade varit något av ett societetslejon om hon var människa. Alla älskar henne och Mynta älskar alla; medan matte är den reserverade av oss två. ;)
12801184_1364966186862389_7502464280284279675_n.jpg
 
@Fritidsryttare
Blir det Charlie till henne då i sista kullen? :)

Angående reservationerna:
Betty har integritet, hon bryr sig allt som oftast inte ett skvatt om personer eller hundar man möter eller i folksamlingar. Om någon vill hälsa är det på Bettys villkor, hon hälsar först och sen går det bra men oftast säger hon hej och sen är du ointressant :p . Försöker man tvinga sig på kärlek och inte känner henne går hon antingen undan eller skäller/morrar beroende på hur trängd hon känner sig. Med personer hon känner är hon galen. Dom älskar hon istället och har adopterat till sin familj.

Lägger till att det aldrig vart minsta lilla problem hos veterinär, fysio, utställningsdomare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och...
2
Svar
22
· Visningar
2 738
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Nej nu måste jag få skriva ur mig lite frustration runt våran (hittills) helt misslyckade spårträning. Kom just in efter ännu ett...
Svar
7
· Visningar
1 059
Senast: dpmatte
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 738
Senast: Disen
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
3 971
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp