DSG vs. Pinscher

T

Tofslan

Jag har mer och mer funderat på om DSG är min nästa hundras. En bekant till mig påstod att DSG var som en pinscher.

Så, ni som har erfarenhet, stämmer detta?
 
Sv: DSG vs. Pinscher

DSG och pinscher tillhör samma rasgrupp, men att säga att det är i princip samma hund är fel. Felet är att många tror att DSG är en terrier. Vet inte hur många gånger jag fått förklara att min DSG inte är en terrier.
 
Sv: DSG vs. Pinscher

Jag har en DSG men inte så stor erfarenhet av pincher men de jag träffat har varit väldigt lika min i tempramentet iaf :) dvärgpinchers iaf
 
Sv: DSG vs. Pinscher

Mm, terrier har jag också hört att folk vill jämföra dem med men det vet jag att inte stämmer iaf.

Fragile: Skulle du vilja berätta mer om vad du tycker att är lika?
 
Sv: DSG vs. Pinscher

Jag har en DSG men inte så stor erfarenhet av pincher men de jag träffat har varit väldigt lika min i tempramentet iaf :) dvärgpinchers iaf
Jag har också DSG, och träffar många pinscher. Jag tycker det finns likheter: de hmm, leker på samma sätt, viga hundar med mycket studs. Man ser ju lätt att det finns ett annat sätt att umgås hos andra sorter. Varken pinscher eller DSG är några storskällare, t ex. De känns mycket som flockhundar som inte tenderar att dra iväg, utan stannar på gården för att vakta. Äh, jag får inte till något bra svar:mad:. Jo, båda är fryspåsar med tendens till darrighet. Det bästa med DSG är att de är så förbaskat tillgivna...:love:

Man jämför med terrier pga den yttre likheten med PRT. Och att rasen kallats Skånsk Terrier.
 
Sv: DSG vs. Pinscher

Jag är själv lite negativ till pinscher så därför min nyfikenhet men det där var ju bara positiva likheter.

Jag upplever pinschern som lättstressad, hur är detta hos DSG?

Har läst att en uttråkad pinscher hittar på egna sätt att roa sig på (hyss), har DSG lättare att "vila"?
 
Sv: DSG vs. Pinscher

Jag har dsg och uppfattar som dig, att pinchern är lite mer svårdresserad, mer integritet och aggressivare än dsg'n. Min har iallafall lätt att koppla av.
 
Sv: DSG vs. Pinscher

Vad skönt att höra! Min uppfattning verkar stämma. Då är nog DSG en hund för mig!

Kan då passa på att fråga, har ni någon kennel att rekommendera?

Jag har inget intresse av att ställa ut min hund utan vill ha en hund att träna med. Främst agility, allmän lydnad, rallylydnad och spår.
 
Sv: DSG vs. Pinscher

*trådkap*

Jag blir tokig! Vad är DSG för en hundras? Är rätt så oinvigd i alla förkortningar på hundraser. Har inte själv nån hund än heller men är lite sugen på dvärgpincher, därför tyckte jag tråden är intressant.

Snälla berätta för mig!
 
Sv: DSG vs. Pinscher

Vet inte hur många gånger jag fått förklara att min DSG inte är en terrier.

Själv har jag gett upp försöken att förklara just det, efter att för många gånger fått motkommentarerna "åjo, försök inte, det märker vem som helst att det är terrier i dom där" eller "haha, jo tjena, inte terrier?" eller dylikt... Bara för att min tik råkar vara lite grinig ibland :o
 
Sv: DSG vs. Pinscher

Kan rekommendera Toragården´s kennel i Skåne.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 158
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
744
Senast: Sandora
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 395
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp