Du är psykiskt sjuk! Nej vänta, du har visst en hjärntumör!

Jag har inte så mycket att skriva i ämnet, men vill tipsa dig om att ta reda på vart MR-remissen skickats och sedan ringa dit och be dem sätta upp dig på kort varsel. Vi som arbetar med att fylla besökstiderna blir ofta glada om någon är väldigt motiverad att komma, så pass att de kan komma t.ex. samma dag eller dagen efter. Tomma tider är förlorade pengar för verksamheten. Och så slipper patienten vänta längre på sitt svar 👍🏻
Bra idé! Det är på mitt sjukhus som remissen är till, mottagningen vet jag inte vad den heter, ska ta reda på. Tack!
 
Tänker att de kanske gör MR för att utesluta tumör bara? Hade det varit första tanken borde de remitterat dig akut till MR? Två månader låter enormt mkt men det kanske är olika kötider?
Ja jag vet inte, hon sa långa köer tyvärr och att hon hoppades på tid så snart som möjligt. Men jag kan säkert vara lugn i att jag inte kommer dö eller att något farligt händer på dom månaderna.
 
Min vårdcentral är totalt usel, jag har ju bett om hjälp så länge nu, det har ju känts att något är fel. Jag är så trött på att vara ”psyk tjejen”. ALLT skylls på mina psykiska sjukdomar, precis allt. Och jag vet att jag har ganska svåra diagnoser men allt kan inte skyllas på dom. Vet inte hur man anmäler vårdcentralen. För 1 år sedan tog jag kontakt med chefen där och berättade om mina problem och bad om att få byta läkare men nekades det.
 
Ok men det är ju bra iaf 😆 då hade jag nog litat på det och försökt ta det lugnt

Jag kan inte lita på det fast jag låtsas det, jag har haft så mycket otur och felaktigt bemötande och vård och väntan att det inte skulle förvåna mig om jag får vänta 2 månader trots tumör fast jag försöker intala mig och andra att allt är under kontroll, precis som i förra inlägget, Egentligen är jag rätt så rädd.:cry:
 
Min vårdcentral är totalt usel, jag har ju bett om hjälp så länge nu, det har ju känts att något är fel. Jag är så trött på att vara ”psyk tjejen”. ALLT skylls på mina psykiska sjukdomar, precis allt. Och jag vet att jag har ganska svåra diagnoser men allt kan inte skyllas på dom. Vet inte hur man anmäler vårdcentralen. För 1 år sedan tog jag kontakt med chefen där och berättade om mina problem och bad om att få byta läkare men nekades det.

Tyvärr tror jag att psykiska åkommor och täta självinitierade besök hos primärvården kan göra att man får sämre eller långsammare förlopp. Bara en känsla. Personligen drar jag mig för kontakta vården för att jag inte vill riskera just detta, att ev bli ”stämplad”. Det gör att jag trycker bort eventuella symptom.
 
Men åh! Håller alla tummar att det inte är hjärntumör och inte för mycket knas med något annat så du får ordning på allt :heart. Självklart ska du anmäla! Finns för många idioter i vården. När jag var 14/15 och badade ute (sommar) trots förkylning vart jag ju hundra resor värre. Jättetjock i halsen. Jag avvaktade men tillslut fick jag smått panik över att jag inte kunde andas ordentligt så mamma körd en mig till akuten den kvällen. Jag var så rädd i bilen att jag hyperventilerade (fy tusan så äckligt det var för övrigt). På akuten var det en ung läkare som tyvärr bara glodde på saturationen och lyste mig in i munnen. När jag försökte påtala att det känns tjockt i halsen sa idioten bara att jag hade ångest!!! Ångest ?! Vad är det ?! På den tiden hade jag absolut INTE ångestbesvär, visste inte ens att det existerade. Men åkte hem. Borde ha anmält idioten. Jag fortsatte va svullen och vi åkte någon dag senare till en bra vc istället och den läkaren lyste i svalget som jag bad om och ba" men jösses flicka lilla, har du ens kunnat äta med så svullen hals?!?" Jadu...Fick ta andningspauser när jag åt....Fick en dunderkur antibiotika och blev bra. Så anmäl. Anmäl!
 
Tyvärr tror jag att psykiska åkommor och täta självinitierade besök hos primärvården kan göra att man får sämre eller långsammare förlopp. Bara en känsla. Personligen drar jag mig för kontakta vården för att jag inte vill riskera just detta, att ev bli ”stämplad”. Det gör att jag trycker bort eventuella symptom.
Stämplad är jag redan, varje läkare som ser min medicinlista får en chock, jag har minst 58 (!) tabletter varje dag som jag måste ta och dom flesta medicinerna är psykofarmaka. Ohyggliga mängder medicin för att få mig att gå runt men bad igår om att få ta bort en men då fick jag en ny istället. Så fort jag träffar en läkare säger dom att jag har väldigt mycket mediciner men sen går jag hem med ännu en till medicin jag knappt vet hur jag fått den. Suck!
 
Har pratat med läkaren nu och det var intressant, hon sa att jag inte ska oroa mig allt för mycket för tumör, att det är lika möjligt att det är hormonerna själva som orsakar allt. Kanske får man medicin mot det också? Glömde fråga. Eller ta bort en specifik medicin jag haft i många år.

Sen var det några exempel på hormoner hon gav, t.ex, Prolaktin så jag kan inte producera bröstmjölk men jag har ingen större lust att skaffa barn inom några år så det skadar ju inget just nu, dessutom behöver ju bäbisar inte amma.

Sen var det IGF1 som hade felaktiga värden och det kan bland annat också bero på näringsintaget, läkaren frågade om jag fastar eller äter väldigt lite och jag sa nej, för det tycker jag inte men gick sen igenom i huvudet efteråt vad jag äter och inser att det är väldigt restriktivt och ensidigt. Så fastar gör jag ju inte men jag är inte så stor i maten.

Och sen ett par till hormoner jag inte kommer ihåg.


Det går inte att utesluta en tumör så därför mr men jag hoppas på saker som är lättare att påverka. Men det var skönt att prata med läkaren för igår verkade det som en tumör var troligast, nu är flera alternativ tillgängliga
Jag vet flera med hypofystumörer som har skaffat barn och kunnat amma också så det tror jag inte är något större problem, man kan minska medicineringen eller helt upphöra en period. En tjej saknade helt könshormoner och de fick det ändå att fungera med lite hjälp.
 
Stämplad är jag redan, varje läkare som ser min medicinlista får en chock, jag har minst 58 (!) tabletter varje dag som jag måste ta och dom flesta medicinerna är psykofarmaka. Ohyggliga mängder medicin för att få mig att gå runt men bad igår om att få ta bort en men då fick jag en ny istället. Så fort jag träffar en läkare säger dom att jag har väldigt mycket mediciner men sen går jag hem med ännu en till medicin jag knappt vet hur jag fått den. Suck!

Låter ju ohållbart!
 
Min vårdcentral är totalt usel, jag har ju bett om hjälp så länge nu, det har ju känts att något är fel. Jag är så trött på att vara ”psyk tjejen”. ALLT skylls på mina psykiska sjukdomar, precis allt. Och jag vet att jag har ganska svåra diagnoser men allt kan inte skyllas på dom. Vet inte hur man anmäler vårdcentralen. För 1 år sedan tog jag kontakt med chefen där och berättade om mina problem och bad om att få byta läkare men nekades det.
https://www.ivo.se/om-ivo/kontakta-oss/upplysningstjansten-for-tillsynsfragor/

Här kan du anmäla klagomål
 
Oj jävlar. När jag hade en knöl i bröstet fick jag tid dagen efter.
Kanske annorlunda nu pga covid?
Jag fick vänta först i 2 veckor på en tid till läkare, sedan 12 veckor på mammografi, UL och provtagning när jag upptäckte en golfbollsstor knöl i bröstet. I region Stockholm. Detta var innan covid.
Det var inte jättekul att behöva vänta så länge, särskilt inte när läkaren trodde att jag skulle behöva operera bort knölen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 508
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 315
Senast: kryddelydd
·
Kropp & Själ Eftersom min läkare frågan mig vad jag tror att min yrsel kan bero på och jag inte har en aning så frågar jag bukeoraklet! Jag har...
2
Svar
39
· Visningar
4 451
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 508
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp