Bukefalos 28 år!

Du med sto-perioder :(

R

RealRelation

Gud nu söker jag stöd här och hoppas andra har samma problem som jag har.
Nu menar jag inte riktigt så, utan att man har samma problem men svar på det problemet och kan få det bättre.

Mitt sto har blivit en surpuppa, så fort jag tar fram sadeln stryker hon öronen bakåt, backar undan, går på tvären eller sticker framåt.
(hon har dessutom sadeltvång)
Men icke har hon varit emot sadeln förut.
Nu nästan hugger hon efter mig den b*tchen:eek: oj sorry.
Jag får heller inte sitta upp på henne då surar hon och backar.
Men när jag väl är uppe på na så tycker jag inte hon ser lika sur ut, fast rädd för allt har hon blivit.
Huvudet högt, frust-tjut och går slalom hit och dit.. allt är farligt.
Jag tror inte hon har ont, det är jag faktiskt nästan 100% säker på.
Jag tror det är en sån där sto-period.

Hon blir dessutom jävligt sur då ja tar under magen vid skapet, där hon ääälskade att bli kliad förut.

La faktiskt av med ridningen i några dar, om inte en vecka, gjorde tricks och kontaktövningar, det tyckte hon om!
Men som idag då jag skulle testa med ridningen igen, ne då var hon surare än någonsin.

Någon annan som har haft/har något liknande:confused:

Söker liksom stöd, för det är inte roligt längra att fara till sin vän..tyvärr..
 
Sv: Du med sto-perioder :(

skaffa en vallack... :bump:

nej jag har faktiskt ingen bra lösning.. min kompis fick ge sin häst hormoner för hon hade såna hemska perioder!
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Jag tror ditt lilla sto är inne i brunst perioden. Då är de oftast lite extra surriga och de kan vara en längre tid.
de vill helt enkelt hitta en låvande hingst:D
Är glad att mitt sto inte får någon humör ändring när hon brunstar.
Men det är bara att stå ut:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Du med sto-perioder :(

Exakt samma problem som dig!

1. De fäller nu och kan bli lite ömma i huden.
2. Brunst, tro de eller ej, men mitt sto och hennes kompis släpptes ihop med en valack i lördags, nu är hon brunstig *suck*

Märker mest i stallet då vid sadling och hon som brukar stå snällt blir extremt tjurig och när man tar henne under magen, oj oj oj, då flyger hon i taket och ska äta upp en ungefär ;)
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Jag har en precis likadan! :crazy:

Jag brukar se till att göra roliga saker under den tiden. Vi hoppar, rider ut och busar, löshoppar, löslongerar och så brukar hon få lite extra vila då.

Det viktigaste tycker jag har märkt är att man verkligen ska hålla på tiderna och rutinerna. Det var mycket bättre i förra stallet och det har visat sig att det är värre i det här stallet som vi står i nu, där allt är på lite mer spridda tider.

Det tillsammans med mycket hagvistelse och inga pojkar i hagen har funkat bra för oss hittills!

Jag är precis som du inne i en sån där svacka just nu, och så gick hästen och gjorde sig illa idag. Så nu får hon vila och jag behöver inte ha dåligt samvete för att jag inte vill rida. :angel: :o Förhoppningsvis får vi upp suget båda två nu! ;)
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Kollaom hon har ont, är mitt tips.
Men du skrev att hon har sadeltvång?
Det är inte det som spökar då?
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Jo men nu är det såhär att mitt sto har en ovanligt enorm brunst, hon brunstar jätteofta.
Jag vet inte hur många gånger hon geggade ner sig själv i sommras och jag var där med svamp och vatten.
Hon brunstade så mkt att det skavde och flagna i stjärten, ringde kliniken men de visste inte så mkt om brunst, trodde mer att vissa ston kunde ha ovanligt mkt.
Brunstar det gör hon konstan hela tiden så det tror jag inte dett det beror på.
Suck..
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Hej!

Varje gång mitt sto haft såna perioder har hon haft ont. Några gånger i ryggen (men du ska inte tro att hon visar det för mej, inte, hon e bara sur) och en gång var det knäledsinflammation båda bak (0.5 graders hälta på båda, dvs snudd på omöjligt att se).

Så när min tjej visar ovilja mot sadeln, eller mej tar jag det på största allvar och kollar av med vet. Det brukar löna sej..

/ Lavinia, vars pålla är jordens mysigaste i vanliga fall
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Det kan ju vara så att sadeln inte passar också. Angående stohumör så kan ston få tumörer o grejer på äggstockarna som gör dem knepiga, det kan också fungera med att ge "stroppy mare" örtpreparat som ska lugna ner hormoner.
Man kan kolla om det är något fel på hästen på en klinik (om det skulle vara något inuti) annars prova att beställa örterna och se om hästen mår bättre.
Samt prova en annan sadel!
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Man kan gu något som heter Munkpeppar för att göra dem lugnare i humöret. Fungerar faktiskt riktigt bra, det är heller inte dopingklassat.
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Ok så hon brukar få sina surtider?
Jag tänker min häst som alltid värst, att ingen är som hon, att hon är onormal :/ typiskt jag..

men är så rädd att hon alltid kommer vara såhär- trots att det bara pågått i några veckor.

Jag kan ju inte direkt göra något från ryggen men henne, hon hatar ju just nu sadel och mig på ryggen.
Barbacka..oj då skulle jag ligga i diket 5 m efter vi startat.

På något sätt hoppas jag att det bara är en period, jag har inte direkt önskat mig en surpuppa, det är bland de sämsta en häst kan vara..:/
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Trodde också att mitt sto hade "sto-period" men det visade sig att hon faktiskt HADE ont, det är iaf värt att kolla upp!
Om det nu är så att hon bara är tjurig när sadeln kommer fram och vid ridning så skulle jag iaf tippa att sadeln antingen ligger illa eller att hon har ont nånstans.
Om det nu visar sig att hon VERKLIGEN inte har ont nånstans så kan du ju alltid testa o ge henne munkpeppar, det dämpar brunsten.
 
Sv: Du med sto-perioder :(

När jag jobbade på Irland hade en naturpreparats-försäljare något som kallades för Slut-mix (slut=slampa) ;) för ston som var som dina, det verkade fungera på våra surpuppor iaf. Munkört lär väl vara något liknande? Kan vara värt att prova, men består symptomen länge skulle jag även kolla om hon har ont. Jag resonerar så att 99% av alla hästar vill vara till lags, och beter sig bara illa om något inte är som det skall.
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Men usch vad du skrämmer mig!
Men sadeln tror jag det inte är några problem med.. vi testade hur många som helst i sommras och hittade äntligen en som passa!
När jag rider surar hon som sagt inte..Då lunkar hon på som vanligt..
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Ok så hon brukar få sina surtider?
Jag tänker min häst som alltid värst, att ingen är som hon, att hon är onormal :/ typiskt jag..

men är så rädd att hon alltid kommer vara såhär- trots att det bara pågått i några veckor.

Jag kan ju inte direkt göra något från ryggen men henne, hon hatar ju just nu sadel och mig på ryggen.
Barbacka..oj då skulle jag ligga i diket 5 m efter vi startat.

På något sätt hoppas jag att det bara är en period, jag har inte direkt önskat mig en surpuppa, det är bland de sämsta en häst kan vara..:/


Två gånger åkte jag i backen på stallplanen. Och jag är inte den som åker i backen i första taget. ;) Men efter några veckor va hon precis som vanligt igen. Det brukar bli så en gång på våren (den "värsta" brunsten) och sen gång på hösten. Den här gången sammanföll det med att hon flyttade till en box bredvid en väldigt stilig herre. Jag tror det var det som utlöste att det blev så väldigt märkbart den här gången.

Det är bara att kämpa på, din häst kommer säkert vara sig själv om ett par dagar om det har pågått i någon vecka. :)
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Huh jag hoppas det, för hon är en väldigt väldigt känslig häst, Araber!
Så jag tror det ändå inte har något att göra med smärta.

Men jag har ju hört att ston brukar vara sura (inte de jag haft förut) men tex som ridskolestona, dom blir ju ilskna ibland, speciellt då sadeln kommer på plats..hoppas inte min flicka blir en sån suris, då förblir man oftast en suris.

Folk på buke trodde att hon hade ont då hon slog över i sommras med sadeln, men jag tyckte att det inte riktigt stämde ändå.. bukefolket skrämmer ofta upp mig i det värsta, men som tur är har jag själv oftast haft rätt..
hon hade inge problem med ryggen eller så då.. hon hade helt enkelt sadeltvång.

Tycker hon är sur mot lillhästen i hagen hela tiden också, fast det kanske hon varit förut med? Har faktiskt inte tänkt eller lagt märke på det.

En annan sak är att henne hästkompis som hon är besatt av står inne om dagarna, och varje dag skriker hon hjärtskärande efter honom, hon har då inte lätt min suris;)

föresten hur beter sig ditt sto just nu då?

Hur länge kan det pågå? Puuh ja vill bara ha en glad häst, skit samma om jag inte kan rida, men jag vill ändå att hon ska vara glad fast jag lägger på henne sadeln..:/
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Men usch vad du skrämmer mig!
Men sadeln tror jag det inte är några problem med.. vi testade hur många som helst i sommras och hittade äntligen en som passa!
När jag rider surar hon som sagt inte..Då lunkar hon på som vanligt..


Du sa ju i ursprungsinlägget att hon inte är som vanligt att rida? Hon skyggar för allt? Då är hon väl inte som vanligt?

Jag tycker du ska kolla så hon inte har ont. Och skippa ridningen ett tag.
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Mjo hon har ju börjat skygga lite mer för saker det har hon men jag tror jag funderat ut ett svar på det faktiskt.

Stoet jag har är lite speciellt, hmm gud vad jag har fått upprepa samma sak för att kunna förklara bort mig lite men..
fick henne i somras, på hela sommaren red jag inte utan hästen behövde förtroende, horsemanship träning, kontakt, respekt.. jag menar hon har ryktet för att vara en galen häst, en häst som skenat de gånger då de lyckats rida henne o.s.v.
Hon är inte omtyckt av samhället vilket jag blir förvånad över, tycker de har överdrivit.
Men visst är hon den som inte är den tryggaste hästen.

Hon tappade en sko för några veckor sedan samt gjorde hon illa sig på en brodd, så hon fick stå ett tag (då var hon inte alls sur)
Men så fort skon kom på och hennes hästpolare skadade sig och fick boxvila har hon blivit tjurigare och surare.. markträning går faktiskt bra.. men det är ju de där med ridningen.

Så när hon fick komma ut för första gången på länge då var hon så rädd att jag trodde jag skulle flyga av.. fast det klart, det var ju en massa grovsopor över allt.. men ja..
Var ute och gick med henne här om dan, oj en traktor som inte ens är igång är ju skitfarlig!
Samma sak med en skylt..
Hon blir tryggare med mig framför.. men ska hon gå först nej då funkar det inte.. men tillslut..om hon får märka att det inte är farligt, ja då bryr hon sig inte längre..

Det jag försöker säga är att jag inte tror hon har ont ändå trots att hästar brukar bete sig märkligt då de brukar ha smärta..
eftersom jag vet att detta sto är lite annorlunda och har varit en väldig problemhäst så tror jag det är psyket..
 
Sv: Du med sto-perioder :(

iof så brukar hon sura då hon brunstar då jag tar under magen vid skapet.. fast då har jag verkligen sett den äckliga saften som sprutar ut..alltså hon verkligen lyfter på svansen, särar på benen och sprutar, hon är märklig.
Men nu.. ne nu gör hon inget, märker inte att hon är så brunstig men det kanske är för att det bara är lillshettisen i hagen och inte storkillen..:crazy:
fast hon har ju brunstat som en idiot med bara ston i sommar med..hmmm..
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Just nu är mitt sto upprört för att hon måste stå på box. ;)

Men innan hon hamnade på boxvila så var hon precis som vanligt, om inte lite piggare och gladare. Fast det går väldigt mycket upp och ner med hennes humör. Fast man brukar väl anklaga fuxmärrar för att vara extrema? :p
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 490
Träning Hej Jo det är så att jag har en vbl. travare som plötsligt har blivit otroligt het vid uteritterna. Det hela började i höstas men det...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 497
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
1 988
Senast: SeagirlM
·
Hästvård Jag är medryttare på ett sto som börjat bete sig konstigt - hmmm eller snarare ilsket... och nu är jag lite orolig att något skall vara...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: Tölva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad är det här?
  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp