Du som fodrar på betongplatta.

TinyWiny

Trådstartare
Hur har du gjort för att den inte ska bli hal?
Det verkar finnas lite olika sätt och jag skulle vilja veta hur du har gjort, vad du tycker om resultatet, om du hade gjort annorlunda idag och isåfall vad.
 
Jag har tänkt göra det i framtiden, men då ha en liten kant runt hela (med hål i så att vatten kan åka ut) och sedan ha grus innanför. Då går de på gruset istället för själva betongen. Borde gå att gjuta en sådan kant runt om i efterhand?
 
Jag har tänkt göra det i framtiden, men då ha en liten kant runt hela (med hål i så att vatten kan åka ut) och sedan ha grus innanför. Då går de på gruset istället för själva betongen. Borde gå att gjuta en sådan kant runt om i efterhand?
Nej för min del är det att få bort gruset från fodringsplatsen som är poängen. Jag vill aldrig mer uppleva den månaden då min ena häst svävade mellan liv och död och det tillslut efter fler veterinärbesök än jag kan (och vill) minnas och flera vändor på klinik visade sig vara sandkolik. Att fodra på grus är big nono. Det ska man absolut inte göra eftersom risken för sandkolik är så stor. Hästarna äter ju tyvärr inte bara det som är i lådor/nät utan även det som faller till marken. Även om jag har tak över så drar de med sig blött grus in som klibbar fast i hö´t också är eländet igång. Trots att jag på rutin har gett mina hästar kurer med loppfrö blev det så illa att min lilla häst på 400 kg hade mellan 40-50 kg sand i tarmen.
 
Nej för min del är det att få bort gruset från fodringsplatsen som är poängen. Jag vill aldrig mer uppleva den månaden då min ena häst svävade mellan liv och död och det tillslut efter fler veterinärbesök än jag kan (och vill) minnas och flera vändor på klinik visade sig vara sandkolik. Att fodra på grus är big nono. Det ska man absolut inte göra eftersom risken för sandkolik är så stor. Hästarna äter ju tyvärr inte bara det som är i lådor/nät utan även det som faller till marken. Även om jag har tak över så drar de med sig blött grus in som klibbar fast i hö´t också är eländet igång. Trots att jag på rutin har gett mina hästar kurer med loppfrö blev det så illa att min lilla häst på 400 kg hade mellan 40-50 kg sand i tarmen.
Sand och grus är olika saker, för mig iaf. Man kan välja vilken storlek man vill på stenarna. Allt från smått till 2 cm stora.
 
Sand och grus är olika saker, för mig iaf. Man kan välja vilken storlek man vill på stenarna. Allt från smått till 2 cm stora.
Det finns inget grus som inte också är sand i och det är sandkornen de allra minsta som klibbar fast på hö så i det här fallet kvittar det, annars håller jag med, sand och grus är olika saker. Jag har väggrus, dvs. ganska grovt.
 
Betong är väldigt halt. Det finns mindre hala varianter/ytskikt men med bös uppepå blir det halt igen. Då får man se till att det blir så lite spill som möjligt + hålla rent varje dag.
 
Betong är väldigt halt. Det finns mindre hala varianter/ytskikt men med bös uppepå blir det halt igen. Då får man se till att det blir så lite spill som möjligt + hålla rent varje dag.
Jo slät betong är halt men det finns olika sätt att slippa den plana ytan. Jag har fått tips om att bara låta bilen hälla ut och inte dra något, då blir det en knottrig yta naturligt men jag har också läst om de som krattar under torkningstiden så det blir som fåror i betongen. Ytterligare ett sätt är att gjuta med gummibetong men det går tyvärr inte att få tag i här. Det går också att gjuta gummi över men det kostar skjortan och jag vill därför gärna höra andras erfarenheter.
Att det hålls rent ser jag som självklart. Det är vintern när det blir en isig yta samt när det regnar mycket så ytan är rejält blöt jag oroar mig för . Även om hästarna alltid är välbroddade vintertid kan en betongyta bli väldigt hal och frågan är om det räcker att lämna den knottrig, att kratta/fåra den eller om det finns andra bättre sätt.
 
Nej för min del är det att få bort gruset från fodringsplatsen som är poängen. Jag vill aldrig mer uppleva den månaden då min ena häst svävade mellan liv och död och det tillslut efter fler veterinärbesök än jag kan (och vill) minnas och flera vändor på klinik visade sig vara sandkolik. Att fodra på grus är big nono. Det ska man absolut inte göra eftersom risken för sandkolik är så stor. Hästarna äter ju tyvärr inte bara det som är i lådor/nät utan även det som faller till marken. Även om jag har tak över så drar de med sig blött grus in som klibbar fast i hö´t också är eländet igång. Trots att jag på rutin har gett mina hästar kurer med loppfrö blev det så illa att min lilla häst på 400 kg hade mellan 40-50 kg sand i tarmen.
Så här ser vår betongplatta ut, med en rejäl foderlåda och tak över. Här kommer inte in grus/sand.
 

Bifogade filer

  • 20230225_163720.jpg
    20230225_163720.jpg
    233,7 KB · Visningar: 178
Det finns inget grus som inte också är sand i och det är sandkornen de allra minsta som klibbar fast på hö så i det här fallet kvittar det, annars håller jag med, sand och grus är olika saker. Jag har väggrus, dvs. ganska grovt.
Jag tänker att det går att spola bort den lilla sanden som är med vatten om man känner att det är viktigt.
 
Jag är också intresserad av hur ni har det med betongplatta. Har nu asfaltskross men det härdar inte överhuvudtaget (vilket anläggaren påstod skulle ske men jag var skeptisk).

Funderar på om asfalt är bättre?
 
Jag är också intresserad av hur ni har det med betongplatta. Har nu asfaltskross men det härdar inte överhuvudtaget (vilket anläggaren påstod skulle ske men jag var skeptisk).

Funderar på om asfalt är bättre?
Intressant tanke. Asfalt är ju också halt men oljegrus kanske skulle fungera? Frågan är hur hälsosamt det är.
 
Hur har du gjort för att den inte ska bli hal?
Det verkar finnas lite olika sätt och jag skulle vilja veta hur du har gjort, vad du tycker om resultatet, om du hade gjort annorlunda idag och isåfall vad.
Nu har inte vi betong utan gummimatta och ja visst den blir hal, inte av is utan när det kommer nysnö. Det försvinner dock ganska fort, då hästarna brukar äta ren ytan på ngt vis. Vi håller annars gummimattan grusfri sas.

Min fundering är om du ska gjuta om du kan göra ett rejält fall så vattnet rinner av? Det krävs ju dock att du soppar bort ev snö men annars borde det fungera tycker jag.🤔
 
Nu har inte vi betong utan gummimatta och ja visst den blir hal, inte av is utan när det kommer nysnö. Det försvinner dock ganska fort, då hästarna brukar äta ren ytan på ngt vis. Vi håller annars gummimattan grusfri sas.

Min fundering är om du ska gjuta om du kan göra ett rejält fall så vattnet rinner av? Det krävs ju dock att du soppar bort ev snö men annars borde det fungera tycker jag.🤔
Frågan är om man vill att hästarna står på sluttande mark 12-18 h/dygn? Det är också en aspekt att ha i åtanke.
 
Frågan är om man vill att hästarna står på sluttande mark 12-18 h/dygn? Det är också en aspekt att ha i åtanke.
Det beror ju då på om man har fri tillgång eller ej. Vi har inte det utan portionsfodrar, dom har istället fri tillgång på halm som vi har gjort en bädd av vass under som dom står på för att undvika lera. Fungerar jätte bra!
 
Det beror ju då på om man har fri tillgång eller ej. Vi har inte det utan portionsfodrar, dom har istället fri tillgång på halm som vi har gjort en bädd av vass under som dom står på för att undvika lera. Fungerar jätte bra!
Ja då fungerar det ju. Allt beror på hur och om och när typ ;) Jag är så van vid fri tillgång att jag glömmer bort att det faktiskt inte är det vanligaste :p
 
Vattenslang och vattna på stenarna. Fungerar inte denna årstid riktigt såklart, så man får vänta till rätt del av året. Sanden rinner iväg med vattnet.
Okej. Det är inte görbart i verkligheten. Hade det varit det hade jag inte haft något annat än stenar där med tanke på mängden regn och snö det har blivit utsatt för.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
825
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag vet, jag kan ringa sjukvårdsupplysningen men väljer att ta det här. Jag äter två olika blodtrycksmediciner - en tablett/dag av...
Svar
16
· Visningar
793
Senast: Enya
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 818
Senast: Gunnar
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp