Du som fodrar på betongplatta.

Hovarna på mina hästar har rättat till sig inom typ 2 veckor och blivit riktigt sådär hårda och tåliga. Men det beror kanske på vad har för hovar att börja med.

Att få bort sand som kommer dit från övrig mark är ju ett problem oavsett underlag tänker jag. Det lär inte bli värre med grus? Tror att det är svårt att få det både lättsopat och inte halt nämligen.

Det är helt klart ett svårlöst problem.
Hovar kan absolut anpassa sig men makadam är vasst och det rör sig på ett sätt som gör att hästar lätt trampar snett och framförallt då om det dessutom är på ett underlag som betong. Makadam (egentligen heter det bergkross) används som underlag när man dränerar. Då paddar man och lägger stenmjöl emellan och sedan annat grus över. Det är inget man bara lägger och går på för det hade blivit jobbigt även för en människa. Makadam (bergkross) kan vara så vasst att det kan skära sönder en sula och det är så vasst att det lätt kan ge blåmärken, hovbölder och tryckskador. Det kan inte hovarna anpassa sig till.
 
Hovar kan absolut anpassa sig men makadam är vasst och det rör sig på ett sätt som gör att hästar lätt trampar snett och framförallt då om det dessutom är på ett underlag som betong. Makadam (egentligen heter det bergkross) används som underlag när man dränerar. Då paddar man och lägger stenmjöl emellan och sedan annat grus över. Det är inget man bara lägger och går på för det hade blivit jobbigt även för en människa. Makadam (bergkross) kan vara så vasst att det kan skära sönder en sula och det är så vasst att det lätt kan ge blåmärken, hovbölder och tryckskador. Det kan inte hovarna anpassa sig till.

Hoppar in här. Alternativet är väl bara naturgrus då eller?

Edit. Det var ju bara halva frågan 😅 Vad menar du med "annat grus"?
 
Vi har betongplatta där hästarna står och äter. Gjöt den för ett par år sen och det är det bästa vi har gjort. Otroligt lättskött och det blir väldigt lite spill eftersom höet inte blir nedtrampat.
Ytan är rätt slät faktiskt, men vi har inte problem med att den är för hal. Det är aningens fall så ytvattnet rinner bort. Kommer det bara lite snö smälter det bort ganska snabbt i de lägena, antagligen för att både stenväggen och betongplattan ”värmer” lite extra. Kommer det mycket snö blir det ju snö på såklart, men då är det ju heller inte halt. Vill lägga till att vi har brodd i hagen vintertid också, så det motverkar ju också.
Eftersom vår platta ligger som den gör mot stallet är det inte direkt nåt spring där heller, men visst, kommer nån i full galopp och ska bromsa in/svänga på plattan kan nåt ben slinta, men hästarna är ju inte helt korkade heller så de stannar innan plattan.
 

Bifogade filer

  • EA4FDEA8-F5D3-4A7D-8410-DE0E6E3E6C4D.jpeg
    EA4FDEA8-F5D3-4A7D-8410-DE0E6E3E6C4D.jpeg
    408,8 KB · Visningar: 50
Hovar kan absolut anpassa sig men makadam är vasst och det rör sig på ett sätt som gör att hästar lätt trampar snett och framförallt då om det dessutom är på ett underlag som betong. Makadam (egentligen heter det bergkross) används som underlag när man dränerar. Då paddar man och lägger stenmjöl emellan och sedan annat grus över. Det är inget man bara lägger och går på för det hade blivit jobbigt även för en människa. Makadam (bergkross) kan vara så vasst att det kan skära sönder en sula och det är så vasst att det lätt kan ge blåmärken, hovbölder och tryckskador. Det kan inte hovarna anpassa sig till.
Jag ska hälsa det till hovarna som gjorde det.
 
Makadam är en bergkrossprodukt med en övre och nedre fraktionsgräns. Bergkross har en övre fraktionsgräns men ingen nedre och inkluderar alltså även riktigt finkornigt material.

Alla bergkrossprodukter har skarpa, vassa kanter, till skillnad mot exempelvis singel som är ett naturgrus, vilket gör att det ligger stabilt efter packning. Det är med andra ord inget material jag skulle vilja att min häst står på under många timmar.
 
Vi har betongplatta där hästarna står och äter. Gjöt den för ett par år sen och det är det bästa vi har gjort. Otroligt lättskött och det blir väldigt lite spill eftersom höet inte blir nedtrampat.
Ytan är rätt slät faktiskt, men vi har inte problem med att den är för hal. Det är aningens fall så ytvattnet rinner bort. Kommer det bara lite snö smälter det bort ganska snabbt i de lägena, antagligen för att både stenväggen och betongplattan ”värmer” lite extra. Kommer det mycket snö blir det ju snö på såklart, men då är det ju heller inte halt. Vill lägga till att vi har brodd i hagen vintertid också, så det motverkar ju också.
Eftersom vår platta ligger som den gör mot stallet är det inte direkt nåt spring där heller, men visst, kommer nån i full galopp och ska bromsa in/svänga på plattan kan nåt ben slinta, men hästarna är ju inte helt korkade heller så de stannar innan plattan.

Ett svar som är uttömmande och vad jag typ behöver.
 
Hoppar in här. Alternativet är väl bara naturgrus då eller?

Edit. Det var ju bara halva frågan 😅 Vad menar du med "annat grus"?
Naturgrus är väldigt dyrt så det brukar inte vara ekonomiskt försvarbart.

Grus som passar för ändamålet :) Vad det är beror ju på vad det man dränerar ska användas till men säger man en hage så är väggrus det som brukar fungera bäst.
 
Vi har betongplatta där hästarna står och äter. Gjöt den för ett par år sen och det är det bästa vi har gjort. Otroligt lättskött och det blir väldigt lite spill eftersom höet inte blir nedtrampat.
Ytan är rätt slät faktiskt, men vi har inte problem med att den är för hal. Det är aningens fall så ytvattnet rinner bort. Kommer det bara lite snö smälter det bort ganska snabbt i de lägena, antagligen för att både stenväggen och betongplattan ”värmer” lite extra. Kommer det mycket snö blir det ju snö på såklart, men då är det ju heller inte halt. Vill lägga till att vi har brodd i hagen vintertid också, så det motverkar ju också.
Eftersom vår platta ligger som den gör mot stallet är det inte direkt nåt spring där heller, men visst, kommer nån i full galopp och ska bromsa in/svänga på plattan kan nåt ben slinta, men hästarna är ju inte helt korkade heller så de stannar innan plattan.
Vad bra! Jag jämför med gödselplattan och den blir snorhal av is, snö och ibland bara av vatten. Undrar vad skillnaden kan vara? Gödselplattan är visserligen gammal, gissar på att den gjordes när det blev lag på det när nu det kan ha varit.
 
Vad bra! Jag jämför med gödselplattan och den blir snorhal av is, snö och ibland bara av vatten. Undrar vad skillnaden kan vara? Gödselplattan är visserligen gammal, gissar på att den gjordes när det blev lag på det när nu det kan ha varit.
Kan det vara väderstreck, lutning eller saker som skuggar?
 
Kan det vara vädersträck, lutning eller saker som skuggar?
Kanske? Det känns som att den är helt plan, ingen lutning alls. Skuggas bara kort stund på kvällen så tror inte det kan vara det. Eller så är den bara väldigt gammal. Gissar på äldre än mig.
 
Kanske? Det känns som att den är helt plan, ingen lutning alls. Skuggas bara kort stund på kvällen så tror inte det kan vara det. Eller så är den bara väldigt gammal. Gissar på äldre än mig.
Den som visades ovan lutade ju "bort" så vattnet rann iväg. Det lär ju påverka en del. De gödselplattor jag kommit i kontakt med senaste 10 åren har lutat för att vatten ska stanna kvar men är den gammal som gatan kan ju fallet vara ett annat.
 
Naturgrus är väldigt dyrt så det brukar inte vara ekonomiskt försvarbart.

Grus som passar för ändamålet :) Vad det är beror ju på vad det man dränerar ska användas till men säger man en hage så är väggrus det som brukar fungera bäst.

https://www.ncc.se/ballast/vara-pro...grövre fraktioner där,en nedre och övre gräns.

Men det finns ju i grunden bara två produkter, antingen naturgrus eller bergskross/makadam? Eller jag hittar verkligen inte tydligare förklaringar?

Sedan finns det olika fraktioner osv och om det är nedre/övre gränser för fraktionerna som spelar stor roll.

Jag tänkte fixa gångar till hästarnas hagsystem i somras och alla barfotakunniga skrek ju precis som du skriver att kross/makadam skulle man absolut INTE ha. Men enda alternativet när jag försöker läsa på är ju olika typer av (dyrt och vissa säger tveksamt att ta) naturgrus? Väggrus verkar ju också bara vara en fraktion av kross eller?

Det är SÅ förvirrande. Förlåt att jag kapar din tråd!
 
https://www.ncc.se/ballast/vara-produkter/bergkross/#:~:text=Bergkross är grövre fraktioner där,en nedre och övre gräns.

Men det finns ju i grunden bara två produkter, antingen naturgrus eller bergskross/makadam? Eller jag hittar verkligen inte tydligare förklaringar?

Sedan finns det olika fraktioner osv och om det är nedre/övre gränser för fraktionerna som spelar stor roll.

Jag tänkte fixa gångar till hästarnas hagsystem i somras och alla barfotakunniga skrek ju precis som du skriver att kross/makadam skulle man absolut INTE ha. Men enda alternativet när jag försöker läsa på är ju olika typer av (dyrt och vissa säger tveksamt att ta) naturgrus? Väggrus verkar ju också bara vara en fraktion av kross eller?

Det är SÅ förvirrande. Förlåt att jag kapar din tråd!
Naturgrus är sten, block, sand osv i varierande former och fraktioner där naturen format beståndsdelarna. Man ska försöka undvika att använda naturgrus eftersom det behövs i naturen för infiltrering av dag- och ytvatten.

Bergkrossprodukter är en restprodukt från exempelvis sprängning. Makadam, bergkross och stenmjöl tillhör den här kategorin. Väggrus är en typ av bergkross.

Tillägg: man kan väl förenkla det med att väggrus, förstärkningslager och bärkager är olika namn på bergkross med olika användningsområden och fraktioner. Men materialet som sådant är samma sak.
 
Senast ändrad:
Den som visades ovan lutade ju "bort" så vattnet rann iväg. Det lär ju påverka en del. De gödselplattor jag kommit i kontakt med senaste 10 åren har lutat för att vatten ska stanna kvar men är den gammal som gatan kan ju fallet vara ett annat.
Precis. Dessutom kan den ha satt sig åt ett eller annat håll genom åren.
 
https://www.ncc.se/ballast/vara-produkter/bergkross/#:~:text=Bergkross är grövre fraktioner där,en nedre och övre gräns.

Men det finns ju i grunden bara två produkter, antingen naturgrus eller bergskross/makadam? Eller jag hittar verkligen inte tydligare förklaringar?

Sedan finns det olika fraktioner osv och om det är nedre/övre gränser för fraktionerna som spelar stor roll.

Jag tänkte fixa gångar till hästarnas hagsystem i somras och alla barfotakunniga skrek ju precis som du skriver att kross/makadam skulle man absolut INTE ha. Men enda alternativet när jag försöker läsa på är ju olika typer av (dyrt och vissa säger tveksamt att ta) naturgrus? Väggrus verkar ju också bara vara en fraktion av kross eller?

Det är SÅ förvirrande. Förlåt att jag kapar din tråd!
Ingen fara!

Precis, det finns tillverkat/krossat och naturligt och naturligt ska man låta bli eftersom det behövs i naturen. Trots det finns det till försäljning men det är dyrt.

När man ska lägga på som du har tänkt får man ju först fråga sig vilket underlag man har och hur stora grejer man har tänkt göra. Har man bra underlag kanske det räcker att lägga på vanligt väggrus (dvs. grus som har storleken 0-16 eller 0-32) och det blir då som en vanlig grusväg för hästarna att gå på och det är ju vanligtvis inget konstigt. Är hästarna barfota kan det underlaget dock slita för mycket så att de inte kan gå barfota i hagen alls.
Har man mycket blöta/leriga marker behöver man dränera först och hur mycket som behövs beror på marktryck och markens beskaffenhet. Här har vi lerjord men trots det har det fungerat bra utan markduk. Vi körde bort ungefär 1,5-2 dm matjord, la grovt kross (makadam) ungefär en dm, ovanpå det stenmjöl ungefär lika mycket eftersom det försvinner ner med en gång delvis och överst väggrus. Minns inte om det var 0-16 eller 0-32, det kan till och med ha varit olika vid olika tillfällen men inga stora stenar utan som på en grusväg. Eftersom det trampas till blir det ett bra underlag med lagom stuns men utan skor har det inte fungerat på någon häst jag har/har haft, hovarna slits för mycket.

Grus oavsett storlek sliter på hovarna men skillnaden mellan makadam/stenkross och väggrus är att väggrus inte innehåller så stora vassa stenar. Visst kan även väggrus vara vasst men inte till den grad att det skär sönder sulor och ger hovbölder/tryckskador/blåmärken på sulorna i normalfallet.

Stenkross är sådant som förutom till dränering ofta läggs på skogsvägar vid slutavverkning för att de ska hålla för de tunga skogsmaskinerna. När de la sådant här på en av våra mest använda ridvägar gick det inte att rida där på 7-8 år. Jag provade att sko hästarna med hel sula men stenarna skar sönder både gummi och lädersulor och dessutom blev det ett obehagligt underlag eftersom det gled undan. Det är verkligen vasst och det tar tid innan det har satt sig så det ligger still. De gjorde nya skogsvägar vid avverkning för ca 10 år sedan på ett ställe en bit ifrån mig och jag planerar att kolla upp om de går att rida på nu möjligen. Jag provade för några år sedan och det gick bra på vissa partier (enbart i skritt) men hästarna blev tassiga på andra trots att de var skodda. Det tar alltså tid innan stenkross blir beträdningsvänligt för annat än skogsmaskiner.

Det finns ytterligare ett alternativ jag kan tänka mig och det är att padda ner kross av mindre storlek (det som kallas makadam i din länk). Så gjorde vi här då när min sambo olyckligtvis hade lagt stenkross mellan huset, stallet och grinden och med stenmjöl ovanpå blev det ganska okej direkt även om det tog några år innan jag tyckte det var bra men paddar man ner det i jord kanske det kan fungera om övriga förutsättningar är rätt. Jag skulle dock inte våga prova själv i en hage hästarna måste gå i utan isåfall prova på ett mindre område utanför med liknande förutsättningar i marken. Det här alternativet borde dock ge en bärighet utan att ge sådant slitage som det blir med en grusad gång.
 
Naturgrus är sten, block, sand osv i varierande former och fraktioner där naturen format beståndsdelarna. Man ska försöka undvika att använda naturgrus eftersom det behövs i naturen för infiltrering av dag- och ytvatten.

Bergkrossprodukter är en restprodukt från exempelvis sprängning. Makadam, bergkross och stenmjöl tillhör den här kategorin. Väggrus är en typ av bergkross.

Tillägg: man kan väl förenkla det med att väggrus, förstärkningslager och bärkager är olika namn på bergkross med olika användningsområden och fraktioner. Men materialet som sådant är samma sak.

Det är så jag uppfattat det! Då är det alltså bara att jag behöver rätt fraktioner bergskross till vad jag ska använda det till. Tack!
 
Jag har funderingar på att lägga marksten på ytan för matplatsen när vi blir klara med vårt stall. Det finns ju relativt skrovliga (och billiga!) betongplattor och jag tänker att det kanske kan bli både en billigare och bättre lösning än att gjuta en hel platta? Har dock inte testat ännu så det vore intressant att höra om nån annan gjort det.

Som vi har det nu har vi väggrus där vi har foderlådorna, mina sölgrisar trampar ner rätt mycket hö i gruset och det är rätt jobbigt att hålla efter. Verkar dock som de är för kräsna för att äta det som hamnat utanför lådorna, och det kanske man ska vara tacksam för då, med tanke på risken för kolik.
 
Jag har funderingar på att lägga marksten på ytan för matplatsen när vi blir klara med vårt stall. Det finns ju relativt skrovliga (och billiga!) betongplattor och jag tänker att det kanske kan bli både en billigare och bättre lösning än att gjuta en hel platta? Har dock inte testat ännu så det vore intressant att höra om nån annan gjort det.

Som vi har det nu har vi väggrus där vi har foderlådorna, mina sölgrisar trampar ner rätt mycket hö i gruset och det är rätt jobbigt att hålla efter. Verkar dock som de är för kräsna för att äta det som hamnat utanför lådorna, och det kanske man ska vara tacksam för då, med tanke på risken för kolik.
Jag trodde inte att mina åt det som de hade trampat ner. Tydligen hade jag fel :(
 
Det finns många fraktioner av grus/bergkross.

Siktat i olika storlekar, och med eller utan stenmjöl.

Vi har kross/gårdsgrus 8-12 på gårdsplan, gångvägar och på de hårdgjorda (dränerade och med duk) matplatserna, körvägen för traktor och på gångstråken i hästarnas vinterhage.

Det är alltså grus i relativt jämn storlek, där stenmjölet siktats bort. Ett ganska "mjukt" grus utan vassa kanter när det kommer från den lokala graniten. Det vore eventuellt hårdare om det kom från grannkommunens diabas.

Vi har upp till åtta hästar i det hagsystemet, de flesta barfota, men även skodda hästar förekommer.

Inget märkbart slitage på hovarna, inga snösulor som går sönder. Sedan vi gjorde iordning hagen så har vi sluppit hovbölder på unghästarna.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag vet, jag kan ringa sjukvårdsupplysningen men väljer att ta det här. Jag äter två olika blodtrycksmediciner - en tablett/dag av...
Svar
16
· Visningar
756
Senast: Enya
·
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 244
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Jag har en liten dröm att bygga ett växthus inom ett år eller två. Tanken är då ett växthus på mur som delvis funkar att odla lite i men...
Svar
2
· Visningar
293
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp