Du som fodrar på betongplatta.

Där hästarna står är det fiberduk och uppgrusat, men det är ju utanför lådan 😊
Okej så du har en vanlig betongplatta då? Problemet för mig är att hästarna drar ut hö´t utanför låda och nät. Den ena tar en tugga, vänder sig om och står och tuggar och dräller hö, den andre tar en tugga och vänder sig lite mindre än ett kvarts varv och står där och tuggar och dräller hö. Jag måste alltså ha en platta så stor att de kan stå sådär och drälla utan att de dräller i gruset.
 
Nu har inte vi betong utan gummimatta och ja visst den blir hal, inte av is utan när det kommer nysnö. Det försvinner dock ganska fort, då hästarna brukar äta ren ytan på ngt vis. Vi håller annars gummimattan grusfri sas.

Min fundering är om du ska gjuta om du kan göra ett rejält fall så vattnet rinner av? Det krävs ju dock att du soppar bort ev snö men annars borde det fungera tycker jag.🤔
Fall kommer det bli men inte ett rejält fall. Jag är inte så oroad över det som kommer från himlen, det är tak över, utan det blöta de drar med sig själva och av den dimma som vi störigt ofta har här vilket lägger ett fint lager is alternativt ser ut som om det har regnat och det även inne i stallet om inte dörren är stängd.
 
Okej så du har en vanlig betongplatta då? Problemet för mig är att hästarna drar ut hö´t utanför låda och nät. Den ena tar en tugga, vänder sig om och står och tuggar och dräller hö, den andre tar en tugga och vänder sig lite mindre än ett kvarts varv och står där och tuggar och dräller hö. Jag måste alltså ha en platta så stor att de kan stå sådär och drälla utan att de dräller i gruset.
Lådan är kanske för liten? Här är den så stor att fyra stora hästar lätt kan stå med huvudena " i" lådan och äta. Nätet är också finmaskat. Lite kommet utanför men eftersom de har fri tillgång äter de inte de lilla som.kommer utanför som de trampar ner.
Kan du inte ha fri tillgång?
 
Okej. Det är inte görbart i verkligheten. Hade det varit det hade jag inte haft något annat än stenar där med tanke på mängden regn och snö det har blivit utsatt för.
Jag tror att du överskattar mängden sand det är när man beställer stenar av lite större storlek. Givetvis blir det lite sandkorn här och där, men det går ju inte att jämföra alls med vanlig mark.
 
Spånar lite fritt, men du kan inte gjuta plattan och sedan under härdning ”strö på” makadam i grov storlek. Och sedan när det härdat tvätta bort de lösa stenarna? Jag tänker alltså som en omvänd terrazzoplatta. Makadam ska ju inte innehålla mindre fraktioner om du väljer en grövre fraktion, sedan kan man kanske tvätta bort stenmjölet?
 
Lådan är kanske för liten? Här är den så stor att fyra stora hästar lätt kan stå med huvudena " i" lådan och äta. Nätet är också finmaskat. Lite kommet utanför men eftersom de har fri tillgång äter de inte de lilla som.kommer utanför som de trampar ner.
Kan du inte ha fri tillgång?
Mina gör inte som dina oavsett hur stor låda de har. Storleken på låda har varierat stort under de snart 16 år hon har bott här. Ett tag hade hon en "höhäck" som var 2,5x5 meter stor, hon tar en tugga och står sedan och tuggar i lugn och ro utanför lådan oavsett.

Nej fritillgång är inte aktuellt. Då har jag strax en häst som är fruktansvärt mager. Hon är svår att hålla i hull ändå men med fri tillgång slutar hon äta efter ett par timmar och går inte tillbaka sedan. Hon går dit först när nytt fylls på oavsett hur mycket det finns kvar och ju mer som finns kvar desto mer dras ut och desto mer pillas det i gruset. En av veterinärerna föreslog samma sak med samma tanke som du men mina hästar fungerar inte så. Tyvärr. Moment 22.
 
Jag tror att du överskattar mängden sand det är när man beställer stenar av lite större storlek. Givetvis blir det lite sandkorn här och där, men det går ju inte att jämföra alls med vanlig mark.
Nej det gör jag inte. Jag vet hur det fungerar i praktiken.
 
Spånar lite fritt, men du kan inte gjuta plattan och sedan under härdning ”strö på” makadam i grov storlek. Och sedan när det härdat tvätta bort de lösa stenarna? Jag tänker alltså som en omvänd terrazzoplatta. Makadam ska ju inte innehålla mindre fraktioner om du väljer en grövre fraktion, sedan kan man kanske tvätta bort stenmjölet?
Det är en smart tanke. Jag har funderat på gummiflis men jag vet inte om det ens går att köpa som privatperson. Jag ska luska i det lite. Gummiflis tänker jag skulle fungera i teorin men frågan är om det gör det i praktiken.
 
Det är en smart tanke. Jag har funderat på gummiflis men jag vet inte om det ens går att köpa som privatperson. Jag ska luska i det lite. Gummiflis tänker jag skulle fungera i teorin men frågan är om det gör det i praktiken.

Låter lite sådär.....om du tänker gjuta in det. Det borde slitas och jag tänker att det blir svårt att sopa.

Jag har ju, som du, hästar som inte kan hålla sig i foderbordet (jag har annan lösning men samma problem) och tänker att betong borde vara bäst förutom halkan.

Som @Anna-KarinO skriver så borde det fungera med att fixa topplagret men......jag vet inte.
 
Nej det gör jag inte. Jag vet hur det fungerar i praktiken.
Det gör jag med. Tar du tex 15 cm makadam med betong under så har jag jättesvårt att se att den lilla sanden som finns inte skulle åka till botten.
Men eftersom jag har tänkt mig denna lösning, vad är det som gör att du anser att det inte fungerar i praktiken? För jag kan verkligen inte se det? Vill ju inte göra bort mig fullständigt när jag står där.

Givetvis måste makadamen bytas ut med några års mellanrum eftersom sand, grus osv från övriga hagen så småningom kan hamna där. Och då blir så mycket att det inte kan hamna mer i botten och det kommer upp till ytan istället.
 
Sand och grus är olika saker, för mig iaf. Man kan välja vilken storlek man vill på stenarna. Allt från smått till 2 cm stora.
Grus är 2-60 mm. Större gruskorn (utan sand emellan) är kanske inte helt önskvärt att låta dem stå på några längre stunder. Åtminstone min individ hade jag nog behövt lägga helsulor på för att undvika hovproblem då hon spenderar många timmar vid utfodringsplatsen och prompt ska hitta och dammsuga upp varenda litet korn från maten. Nu har jag sämre koll på @TinyWiny hästars hovar iofs, de kanske hade grejat det bättre än min. Med det finare gruset är det nog svårt att undvika sand eller fint grus a la landa i tarmen-storlek iom slipning/kross av materialet med belastningen. Ffa när de, om jag förstår det rätt, även tar med sig material från övriga delar av hagen. Det lär bli ett väldigt spolande av mark vilket kanske inte helt önskvärt efter senaste årens torrsomrar med bevattningsförbud :p Det hade kanske funkat på en plats som inte är så attraktiv som just en foderplats är men till en häst som redan dragit på sig sandkolik av den kalibern är det nog värt att vara lite extra försiktig och därmed se sig om efter annat alternativ.
 
Det gör jag med. Tar du tex 15 cm makadam med betong under så har jag jättesvårt att se att den lilla sanden som finns inte skulle åka till botten.
Men eftersom jag har tänkt mig denna lösning, vad är det som gör att du anser att det inte fungerar i praktiken? För jag kan verkligen inte se det? Vill ju inte göra bort mig fullständigt när jag står där.

Givetvis måste makadamen bytas ut med några års mellanrum eftersom sand, grus osv från övriga hagen så småningom kan hamna där. Och då blir så mycket att det inte kan hamna mer i botten och det kommer upp till ytan istället.
Jag skulle inte låta mina hästar gå på makadam. Min sambo missuppfattade mig när vi precis hade flyttat hit och la makadam mellan hagen, huset och stallet. Han som är helt okunnig vad gäller häst tyckte att det var en bra idé. Det är ungefär 4 meter från grind till dörr och han tänkte att det var ett bra sätt att hålla det lerfritt. Jag kved när jag såg det för det är självklart för mig att det inte är skönt att gå på. Hästarna som var skodda runt om tassade sakta försiktigt över och det var tydligt att det inte var angenämt. Makadam på betong blir jätteslirigt, makadamen flyttar på sig så stor risk för vrickningar. Makadam är inte snällt mot hovar och även med hela sulor har det gett problem med tryckskador/hovbölder/blåmärken. Att då behöva stå i det sliriga som gör ont i fötterna för att kunna äta, ingen lösning jag skulle ta till.
 
Låter lite sådär.....om du tänker gjuta in det. Det borde slitas och jag tänker att det blir svårt att sopa.

Jag har ju, som du, hästar som inte kan hålla sig i foderbordet (jag har annan lösning men samma problem) och tänker att betong borde vara bäst förutom halkan.

Som @Anna-KarinO skriver så borde det fungera med att fixa topplagret men......jag vet inte.
Nej det är svårt. Just nu lutar det åt att låta betongen vara som den är, den blir då grovskrovlig och förhoppningsvis håller den sig så en längre period innan man eventuellt behöver lägga på ett tunnare lager igen för att få den skrovlig igen.
 
"Mitt" stall had krattad betong pa stallplanen, krattad i samma riktning som en svag lutning mot "botten" av stallplanen. Ger bra faste till hastarna, lite jobbigt att halla rent da det latt fastnar ho och bos och man bara kan sopa at ett hall, men jag tror det ar valdigt andamalsenligt. Minst 10 ar gammalt nu, och det ar fortfarande raffligt
 
Grus är 2-60 mm. Större gruskorn (utan sand emellan) är kanske inte helt önskvärt att låta dem stå på några längre stunder. Åtminstone min individ hade jag nog behövt lägga helsulor på för att undvika hovproblem då hon spenderar många timmar vid utfodringsplatsen och prompt ska hitta och dammsuga upp varenda litet korn från maten. Nu har jag sämre koll på @TinyWiny hästars hovar iofs, de kanske hade grejat det bättre än min. Med det finare gruset är det nog svårt att undvika sand eller fint grus a la landa i tarmen-storlek iom slipning/kross av materialet med belastningen. Ffa när de, om jag förstår det rätt, även tar med sig material från övriga delar av hagen. Det lär bli ett väldigt spolande av mark vilket kanske inte helt önskvärt efter senaste årens torrsomrar med bevattningsförbud :p Det hade kanske funkat på en plats som inte är så attraktiv som just en foderplats är men till en häst som redan dragit på sig sandkolik av den kalibern är det nog värt att vara lite extra försiktig och därmed se sig om efter annat alternativ.
Hovarna på mina hästar har rättat till sig inom typ 2 veckor och blivit riktigt sådär hårda och tåliga. Men det beror kanske på vad har för hovar att börja med.

Att få bort sand som kommer dit från övrig mark är ju ett problem oavsett underlag tänker jag. Det lär inte bli värre med grus? Tror att det är svårt att få det både lättsopat och inte halt nämligen.

Det är helt klart ett svårlöst problem.
 
Hovarna på mina hästar har rättat till sig inom typ 2 veckor och blivit riktigt sådär hårda och tåliga. Men det beror kanske på vad har för hovar att börja med.

Att få bort sand som kommer dit från övrig mark är ju ett problem oavsett underlag tänker jag. Det lär inte bli värre med grus? Tror att det är svårt att få det både lättsopat och inte halt nämligen.

Det är helt klart ett svårlöst problem.
Finns hästar som fått hovbensfrakturer av att springa på hårt och vasst stort grus. Livsfarligt.
 
Finns hästar som fått hovbensfrakturer av att springa på hårt och vasst stort grus. Livsfarligt.
Ok. Då har vi alltså avklarat att man inte heller kan gjuta så att det blir skrovligt eftersom det borde bli samma risk.

Då går det nog inte att lösa detta problem.

Det är antingen halt eller smutsigt. Bara att välja.
 
Ok. Då har vi alltså avklarat att man inte heller kan gjuta så att det blir skrovligt eftersom det borde bli samma risk.

Då går det nog inte att lösa detta problem.

Det är antingen halt eller smutsigt. Bara att välja.
Nu är jag ingen stenexpert så jag vet inte riktigt vad du syftar på för stort grus, men det jag tänker på är inte i närheten av skrovlig betong?
 
Ok. Då har vi alltså avklarat att man inte heller kan gjuta så att det blir skrovligt eftersom det borde bli samma risk.

Då går det nog inte att lösa detta problem.

Det är antingen halt eller smutsigt. Bara att välja.
Tror du verkligen att det är samma risk att gå på skrovlig betong som det är att gå på makadam?
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
825
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag vet, jag kan ringa sjukvårdsupplysningen men väljer att ta det här. Jag äter två olika blodtrycksmediciner - en tablett/dag av...
Svar
16
· Visningar
793
Senast: Enya
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 797
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Jag har en liten dröm att bygga ett växthus inom ett år eller två. Tanken är då ett växthus på mur som delvis funkar att odla lite i men...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp