Du vet att du är en lantis,,,,,,,

A

avslutat medlemskap

När du glatt hejar på alla du möter.

När du hör en bil långt innan du ser dem.

När du känner igen postbilen på ljudet.

När du kommer på i affären att du borde kanske bytt från stall eller ladugårdskläder innan du åkte hemifrån men sen konstaterar att det är ju inte första gången det händer och avslutar shoppingrundan på Donken eller tar en korv på macken i förbifarten.

När alla på Biltema, lokala järnaffären, Willys m.fl. ställen i centralorten vet var du bor och vad du heter.

När grannens hund hälsar på utan husse.

När det står en älg i trädgården och enda kommentaren blir "jaha".

När vildsvinen bökat upp gräsmattan på natten och du bara kallt konstaterar att dom gjort mindre spår än traktorn och mosar tuvorna med åkgräsklipparen.

När något gått sönder och du går bak ladan till "bra-å-ha-högen" och kommer tillbaks med nåt användbart som passar ungefär efter lite svets, järntråd och silvertejp.

När du har ett par bilar "i reserv" bak samma lada som inte fungerat sen 83.

När "festklädd" är detsamma som HellyHansen, raggsockor och träskor alt. mjukiskläder.

När snyggjackan är varseljackan du hittade på rea eller fick när företaget la ner.

När du blir orolig över att inte kunna identifiera bilen som passerar utanför på vägen.

När du kör skrotbilen som inte varit i registret sen 90-talet till och från skogen och grannen för det kommer ingen polis ens om nån skulle ringa efter dom.

När du har frysen halvfull med färskt älgkött och annat nyskjutet oavsett årstid trots att du varken har jaktmark eller jagar.
 
När du glatt hejar på alla du möter.

När du hör en bil långt innan du ser dem.

När du känner igen postbilen på ljudet.

När du kommer på i affären att du borde kanske bytt från stall eller ladugårdskläder innan du åkte hemifrån men sen konstaterar att det är ju inte första gången det händer och avslutar shoppingrundan på Donken eller tar en korv på macken i förbifarten.

När alla på Biltema, lokala järnaffären, Willys m.fl. ställen i centralorten vet var du bor och vad du heter.

När grannens hund hälsar på utan husse.

När det står en älg i trädgården och enda kommentaren blir "jaha".

När vildsvinen bökat upp gräsmattan på natten och du bara kallt konstaterar att dom gjort mindre spår än traktorn och mosar tuvorna med åkgräsklipparen.

När något gått sönder och du går bak ladan till "bra-å-ha-högen" och kommer tillbaks med nåt användbart som passar ungefär efter lite svets, järntråd och silvertejp.

När du har ett par bilar "i reserv" bak samma lada som inte fungerat sen 83.

När "festklädd" är detsamma som HellyHansen, raggsockor och träskor alt. mjukiskläder.

När snyggjackan är varseljackan du hittade på rea eller fick när företaget la ner.

När du blir orolig över att inte kunna identifiera bilen som passerar utanför på vägen.

När du kör skrotbilen som inte varit i registret sen 90-talet till och från skogen och grannen för det kommer ingen polis ens om nån skulle ringa efter dom.

När du har frysen halvfull med färskt älgkött och annat nyskjutet oavsett årstid trots att du varken har jaktmark eller jagar.
:rofl:
 
Vad orsakar att du känner behov av att spä på fördomarna om de som bor på landet? Är de inte tillräckliga redan tycker du?
Njae. :D

Alla som bor på landet är inte igenkännbara på det där.

Men å andra sidan känner jag ingen i stan som passar in på något enda.
Däremot ett gäng personer på landsbygden som går att koppla ihop med flera av punkterna. Ett par av punkterna känner jag igen från mig själv.....

Jag ser det som just "lek och tjatter". Inte allvarligare än så.
 
Själv hittade jag inte en enda punkt som stämde in så även om jag bor på landet nu så är jag uppenbarligen ingen lantis. Det skulle möjligen vara att höra en bil innan jag ser den, men det stämmer ju även in på villaområden och städer.
 
När du blir förvånad över att kompisen knackar på dörren och VÄNTAR på att bli insläppt. Trots att man är väntad.

Hände senast Igår, jag fick ursäkta mina stabovanor med dörrknackande med att jag inte blev assiliminerad till vanan att öppna folks dörrar ens när jag själv bodde på landet. Än minde när jag är på tillfällig besök
 
Jag ser det som just "lek och tjatter". Inte allvarligare än så.
Exakt så, men vissa tar alla chanser till att se mig som elak. Denna tråden är bara att fylla på med mer lätt igennkännbara stereotyper och här på vichan är vi varken PK, trendkänsliga eller lättkränkta så gott folk,,,,,roll in och roll on, livet ska vara lite rock ń roll! :banana:
 
Känner igen mig till viss del i några, men absolut inte det som har med Biltema och Donken att göra. Det är ju tio mil dit! Absolut inget man bara svänger förbi. :confused::p
Haha, Biltema kallar jag för centrallagret. Alla där vet var jag bor och vad jag heter och vissa där kan inte låta bli att jävlas lite när tillfälle bjuds och det är folktomt i butiken. :D
 
När du blir förvånad över att kompisen knackar på dörren och VÄNTAR på att bli insläppt. Trots att man är väntad.

Hände senast Igår, jag fick ursäkta mina stabovanor med dörrknackande med att jag inte blev assiliminerad till vanan att öppna folks dörrar ens när jag själv bodde på landet. Än minde när jag är på tillfällig besök
Är inte min granne inne när jag kliver in så blir iallafall jyckarna överlyckliga att se mig. :love:

Fyller på:
När du på kvällen varit hos grannar och fikat och käkat och släcker i hallen och tar sista ladugårds eller stallvändan hos grannen eftersom du iallafall går ut.

När du kliver in hos grannen och möts med "du vet var porslinet är" när dom käkar eller fikar och du kommer mitt i maten.

När postis lägger grannens stora paket i din låda bara för att den inte fick plats i grannens.
 
Njae. :D

Alla som bor på landet är inte igenkännbara på det där.

Men å andra sidan känner jag ingen i stan som passar in på något enda.
Däremot ett gäng personer på landsbygden som går att koppla ihop med flera av punkterna. Ett par av punkterna känner jag igen från mig själv.....

Jag ser det som just "lek och tjatter". Inte allvarligare än så.
Jag känner ingen på landet som passar in i det heller.

Nej jag ser såklart inte trådstarten som seriös. Jag är bara så erbarmligt trött på alla fördomar om hur man är som boendes på landet och de senaste tillskotten av dumheter såsom uti bögda som bara spär på än mer gör mig spyfärdig. Jag ogillar fördomar generellt oavsett vem eller vad de handlar om och anser inte att de behöver späs på även om det som i det här fallet ska ses som något roligt för det är helt enkelt inte roligt med fördomar.
 
Jag känner ingen på landet som passar in i det heller.

Nej jag ser såklart inte trådstarten som seriös. Jag är bara så erbarmligt trött på alla fördomar om hur man är som boendes på landet och de senaste tillskotten av dumheter såsom uti bögda som bara spär på än mer gör mig spyfärdig. Jag ogillar fördomar generellt oavsett vem eller vad de handlar om och anser inte att de behöver späs på även om det som i det här fallet ska ses som något roligt för det är helt enkelt inte roligt med fördomar.
Okej.

Att jag fnissar beror nog på at tjag har en helt annan verklighet, och uppfattning av fördomar än du?

Jag ser ju snarare "lantisarnas" kreativitet, entreprenörsskap och allt som sker.
Färgas nog rejält av det jag ser av landsbygdsnätverk, av Hela Sverige Ska Leva, av Bygdegårdsrörelsen, av landsbygdens organisationer. Starka handlingskraftiga kreativa människor. Det är mina "lantisar"

För mig är det inget nedsättande - snarare tvärtom! Det är inte på landet som slashasarna finns, om man så säger....
 
Senast ändrad:
Jag känner ingen på landet som passar in i det heller.

Nej jag ser såklart inte trådstarten som seriös. Jag är bara så erbarmligt trött på alla fördomar om hur man är som boendes på landet och de senaste tillskotten av dumheter såsom uti bögda som bara spär på än mer gör mig spyfärdig. Jag ogillar fördomar generellt oavsett vem eller vad de handlar om och anser inte att de behöver späs på även om det som i det här fallet ska ses som något roligt för det är helt enkelt inte roligt med fördomar.
Ett litet tips bara, man måste inte titta på dom tv-program man inte gillar och man måste inte läsa i dom trådar man känner sig spyfärdig av, dessutom finns det inga som helst krav på att kommentera allt man läser om man nu råkar se det man inte vill se.
 
Jag ser ju snarare "lantisarnas" kreativitet, entreprenörsskap och allt som sker.
Färgas nog rejält av det jag ser av landsbygdsnätverk, av Hela Sverige Ska Leva, av Bygdegårdsrörelsen, av landsbygdens organisationer. Starka handlingskraftiga kreativa människor. Det är mina "lantisar"

Just den här delen verkar vi ha gemensamt. Jag är också med i flera av de organisationer och nätverk du nämner, och jag håller till fullo med om att många av landsbygderna i Sverige är fulla av handlingskraftiga och initiativrika människor som får fantastiska saker att hända! Men det är inte det jag främst ser i de "påståenden" som utgör listan här ovan.

Det jag tycker är så tråkigt med listor liknande den som presenterades i trådstarten här är att det bekräftar en väldigt stereotyp bild av vad en "lantis" är och inte är. Om jag inte har massa reservdelar liggande, är jag inte en lantis då? Om jag går klädd i något annat än varseljackor, är jag inte en lantis då? Om jag inte kan laga något med hjälp av en svets, järntråd och lite silvertejp, är jag inte en lantis då? Och om jag inte är en lantis, vad är jag då? Underförstått så är det skillnad på lantisar och stadsbor, och skillnaden verkar till stor del ligga i hur man klär sig, hur händig man är och hur lätt man rycker på axlarna åt vissa saker. Listan ger också, tycker jag, en bild av att landsbygden har stått still, att allting är ungefär som det var 1983. Det tycker jag är tråkigt. Det finns många olika landsbygder i Sverige, och det finns många människor som lever där. Variationen är stor, det finns en mångfald av olika företag, idéer och aktiviteter som sker. Precis som det finns i städerna. Det är så tråkigt att stad och land ofta framställs som varandras motsatser i allting och att det alltid är samma stereotyper som kommer upp. Varför måste det alltid lyftas fram vad den ene är och den andre därmed inte är?

Nu blir det här inlägget lite OT från trådstarten som jag självklart förstår var avsedd att läsas med glimten i ögat. Men jag tycker att både @TinyWiny och @tanten med flera skrivit kloka saker här, trots att ni inte är helt överens och tar upp olika aspekter. Detta inlägg spann vidare på det.
 
Jag som bor både i storstad och på bonnlandet, känner verkligen inte igen det där med kläderna. Jag är van vid att lantisar och småstadsbor är väldigt prydliga när de uträttar ärenden. Mycket mer än storstadsbor.
 
När du får spola av stövlarna ute innan du går in.

När du passar på att göra femtioelva olika ärenden samtidigt när du ändå ska in till stan.

När du känner dig finklädd när du har normala kläder på dig.

När du planerar dagens sysslor utefter hur vädret blir.

När du inte har några som helst problem med att vara ute trots mörker. Det finns ju pannlampor :idea:

... tog mig själv som ”referens” då samtliga punker stämmer in :angel:
 
:) Jag tycker det var en rätt precis beskrivning. Visst kan man hitta annat också men en vänlig och informell stil, händighet och hjälpsamhet gör livet lättare för alla. Det finns många rariteter på fyra hjul i ladorna som visas upp på somrarna och bland befolkningen finns många äldre som är synnerligen beresta. Du kan glatt prata med en äldre dam på kyrkans basar som visar sig kunna prata tigrinja flytande. Landet är kul och leve silvertejpen !!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp