Du vet att du är en lantis,,,,,,,

@Hyacinth @mandalaki får jag fråga varför det är okej att hysa fördomar och visst förakt mot människor som bor på landet och lantisar men att ni blir väldigt indignerade när det uttrycks några fördomar eller visst förakt mot människor som bor i städer? Vad är skillnaden?

Jag ville visa på hur det känns att vända på steken.

Jag kan inte för mitt liv fatta behovet av att kategorisera in sig som lantis eller stadsbo.
 
Fast ärligt talat. Ser jag till mitt lantställe är nog den allmänna skötseln av gårdar sällan på topp. Det ser ofta ut som skrotupplag, man lever på läsk och falukorv och saknar jobb och/eller utbildning. Om vi ska generalisera. Sen finns det massa andra som inte är så men Gode Gud låt mig vara en valhänt stadsbo oavsett var jag bor. Inte fasen tror jag snö skottar sig själv. Jag har i många år valt att bo i lägenhet för att slippa skotta. Varför ser du folk i stad som inkompetenta?

Nu riskerar jag trampa på tår men jag blir himla nyfiken: du vet alltså vad gårdarna runt omkring dig äter till middag?

Jag vill även passa på att påpeka att det där "skrotupplaget" du refererar till, ofta hjälper lantisar att slippa konsumera. Man lagar och fixar saker själv som annars hade behövt köpas nytt. Vi som byter båtvarv mot lantbruk, tar till och med med oss en del av vår "skrot". Och jodå, nog finns det en liten, liten skrothög på gården som kommer att lämnas till oss. Nu vet jag ju inte vad ni har för planer för er gård, men vi som ska ha verkstad, växthus, sågverk, lantbruksdjur etc ser till att spara så mycket som möjligt som vi kan ha användning av även om det innebär att det blir liggandes i 5, 10 år.

Så, om vi ska generalisera: stadsbor ser mer till det estetiska än det praktiska.
(Vilket också är erfarenhet av de stadsbor som bor här i vårt område om somrarna)
 
Det är väl helt naturligt att man blir bra på de saker som man gör ofta dvs bor man i stad blir man bra på de sakerna och bor man på landet blir man bra på de sakerna.
Det som är konstigt i tråden och annars är när folk som tex bor på landet tycker att deras kunskaper ät finare och tror att de är mer drivna och inte ser att de skulle vara bortkomna i en annan miljö.

Något av det bästa jag vet med storstadsbor är att man är van att träffa mycket människor dvs om jag får generalisera tycker jag det finns en stor tolerans och acceptans som jag tycker är väldigt fin.
Du måste inte bo i flera generationer för att bli accepterad. Och jag vet inte hur många gånger jag hört människor som berättat att det inte gick att komma ut eller vara ärlig med den man var i byn man kommer från.

Så det bästa med storstadsbor är generellt acceptans och tolerans.
 
Senast ändrad:
Det är på riktigt min upplevelse av en hel del lantisar. Mina kunskaper är futt intet värda, om jag inte vet vilken gård som heter Jönsas eller vad en topplockspackning är. Min utbildning och mina kunskaper blir liksom värdelösa när jag inte kan sånt.

Jag måste veta allt de vet, men omvänt gäller förstås inte.


Att korppsarbetets status är så hög tänker jag på ibland. Att det ses ner på att man betalar för att byta vinterdäck. Eller att man inte byter tak själv.
Att det är lathet att betala för tjänster.

Ja, vi är för lata för att byta däck själva när det kostar 300kr. Trist är det också.
Men man lär sig ju det man kan. Mitt behov av topplockskompetens är obefintligt. Jag är 30+ utan körkort (pga inget behov) men nu finns behovet och jag har anmält mig till körskola.
 
Nu riskerar jag trampa på tår men jag blir himla nyfiken: du vet alltså vad gårdarna runt omkring dig äter till middag?

Jag vill även passa på att påpeka att det där "skrotupplaget" du refererar till, ofta hjälper lantisar att slippa konsumera. Man lagar och fixar saker själv som annars hade behövt köpas nytt. Vi som byter båtvarv mot lantbruk, tar till och med med oss en del av vår "skrot". Och jodå, nog finns det en liten, liten skrothög på gården som kommer att lämnas till oss. Nu vet jag ju inte vad ni har för planer för er gård, men vi som ska ha verkstad, växthus, sågverk, lantbruksdjur etc ser till att spara så mycket som möjligt som vi kan ha användning av även om det innebär att det blir liggandes i 5, 10 år.

Så, om vi ska generalisera: stadsbor ser mer till det estetiska än det praktiska.
(Vilket också är erfarenhet av de stadsbor som bor här i vårt område om somrarna)
Är det inte tvärtom? Att välja att bo i stan och i lägenhet är ju just ofta en praktisk lösning. Slippa lägga tid på det man inte vill och nära till allt är väl praktiskt,?
Så det beror på vad definitionen är av praktiskt.
 
Nu riskerar jag trampa på tår men jag blir himla nyfiken: du vet alltså vad gårdarna runt omkring dig äter till middag?

Jag vill även passa på att påpeka att det där "skrotupplaget" du refererar till, ofta hjälper lantisar att slippa konsumera. Man lagar och fixar saker själv som annars hade behövt köpas nytt. Vi som byter båtvarv mot lantbruk, tar till och med med oss en del av vår "skrot". Och jodå, nog finns det en liten, liten skrothög på gården som kommer att lämnas till oss. Nu vet jag ju inte vad ni har för planer för er gård, men vi som ska ha verkstad, växthus, sågverk, lantbruksdjur etc ser till att spara så mycket som möjligt som vi kan ha användning av även om det innebär att det blir liggandes i 5, 10 år.

Så, om vi ska generalisera: stadsbor ser mer till det estetiska än det praktiska.
(Vilket också är erfarenhet av de stadsbor som bor här i vårt område om somrarna)

Nej, jag spanar på Ica;)
Jag har trots min status som sommargäst mycket kontakt med grannarna och har varit på middag hos många. Vi pratar med varandra. Och jag ser ju vad som finns på Ica och går åt. Utbud och efterfrågan.

Jag tror det är så enkelt att har man massa plats sparar man. Men skrotet jag refererar till är nog mer skräp (typ högar med ruttna brädor, plast från ensilage, mög liksom).
Att man sparar saker som är bra att ha, absolut. Men vi har rätt många grannar som sparar allt, inklusive samtliga pantflaskor sedan 1984...
lantbruken är få, det är mer avstyckade bostadshus.
 
Jag ville visa på hur det känns att vända på steken.

Jag kan inte för mitt liv fatta behovet av att kategorisera in sig som lantis eller stadsbo.
Bara för att du inte fattar något så är behovet onödigt/ovidkommande/giltigt att skämta om? Känns ju... tryggt att veta :/

Även om jag inte heller kan förstå hur det kan vara viktigt kan jag utan några som helst svårigheter förstå behovet av att kategorisera sig något annat än centrum som en del av periferin. Behovet att vara en del av något som inte är det där som trycker ner en. (För ja, centrum har på allsköns sätt använt negativa stereotyper för att trycka ner och kväsa periferin.)
 
Är det inte tvärtom? Att välja att bo i stan och i lägenhet är ju just ofta en praktisk lösning. Slippa lägga tid på det man inte vill och nära till allt är väl praktiskt,?
Så det beror på vad definitionen är av praktiskt.

Fast nu refererade jag ju "praktiskt" till konsumtion och inget annat.

"Slippa lägga tid på det man inte vill"? Ja, men det beror väl på vad man vill, om man anser det vara att slösa tid eller ej att laga saker istället för att köpa nytt.
 
Nej, jag spanar på Ica;)
Jag har trots min status som sommargäst mycket kontakt med grannarna och har varit på middag hos många. Vi pratar med varandra. Och jag ser ju vad som finns på Ica och går åt. Utbud och efterfrågan.

Jag tror det är så enkelt att har man massa plats sparar man. Men skrotet jag refererar till är nog mer skräp (typ högar med ruttna brädor, plast från ensilage, mög liksom).
Att man sparar saker som är bra att ha, absolut. Men vi har rätt många grannar som sparar allt, inklusive samtliga pantflaskor sedan 1984...
lantbruken är få, det är mer avstyckade bostadshus.

Jag bor i lantisland. Vi har närmaste mataffär 2,5 mil bort och jag känner verkligen inte igen att lantisar skulle leva på falukorv och läsk. Alltså, verkligen inte. Både jag och sambon har lantbrukare i släkten. Falukorv och läsk och ingen utbildning är främmande för mig. Jag skulle gissa att det beror på område.

Det är ju en skaplig skillnad på skrothög och faktiskt skräp.
 
Fast nu refererade jag ju "praktiskt" till konsumtion och inget annat.

"Slippa lägga tid på det man inte vill"? Ja, men det beror väl på vad man vill, om man anser det vara att slösa tid eller ej att laga saker istället för att köpa nytt.
Fast det går inte att jämföra folk som bor några veckor/månader på sommaren med de som bor permanent eller till och med driver verksamhet.
 
Fast det går inte att jämföra folk som bor några veckor/månader på sommaren med de som bor permanent eller till och med driver verksamhet.

Det känns mest som att du bara vrider på det jag skriver. :) Men jo, det går alldeles utmärkt att jämföra, eftersom sambon är i elektrikerbranschen. Det är en stor skillnad vad gäller estetik och praktiskt, om du jobbar i en storstadsbos hus eller i en lantisbos hus.
 
Nu riskerar jag trampa på tår men jag blir himla nyfiken: du vet alltså vad gårdarna runt omkring dig äter till middag?

Jag vill även passa på att påpeka att det där "skrotupplaget" du refererar till, ofta hjälper lantisar att slippa konsumera. Man lagar och fixar saker själv som annars hade behövt köpas nytt. Vi som byter båtvarv mot lantbruk, tar till och med med oss en del av vår "skrot". Och jodå, nog finns det en liten, liten skrothög på gården som kommer att lämnas till oss. Nu vet jag ju inte vad ni har för planer för er gård, men vi som ska ha verkstad, växthus, sågverk, lantbruksdjur etc ser till att spara så mycket som möjligt som vi kan ha användning av även om det innebär att det blir liggandes i 5, 10 år.

Så, om vi ska generalisera: stadsbor ser mer till det estetiska än det praktiska.
(Vilket också är erfarenhet av de stadsbor som bor här i vårt område om somrarna)
Så är inte fallet med de skrotupplag jag refererar till. Där ser vi traktorer och annat från decennier tillbaka, diverse såna där elstolpar av metall, halva såna alltså. Och upp i skogen har vi att beskåda ett "vägbygge". Som kännetecknas av att det inte leder någonstans. Hela "vägen" är en dold deponi. Om den deponin enbart innehåller de stenar och sånt som man kan se, eller vad som i övrigt kan finnas i den, vet jag inte och vill knappt ens veta.

Jag säger inte att det är ett typiskt lantisbeteende, men det råkar vara vanligt runt mitt hus.
 
Så är inte fallet med de skrotupplag jag refererar till. Där ser vi traktorer och annat från decennier tillbaka, diverse såna där elstolpar av metall, halva såna alltså. Och upp i skogen har vi att beskåda ett "vägbygge". Som kännetecknas av att det inte leder någonstans. Hela "vägen" är en dold deponi. Om den deponin enbart innehåller de stenar och sånt som man kan se, eller vad som i övrigt kan finnas i den, vet jag inte och vill knappt ens veta.

Jag säger inte att det är ett typiskt lantisbeteende, men det råkar vara vanligt runt mitt hus.

Fast nu var det ju skrotupplag på själva gården mitt inlägg gällde. Skrotupplag i skog är något annat.
 
Fast nu var det ju skrotupplag på själva gården mitt inlägg gällde. Skrotupplag i skog är något annat.
En fråga om ca 50 meter i det här fallet. Skrotupplag på åker, dold deponi i skog. I trädgårdarna står ju bara de gamla bilarna. :)

Poängen med de 50 meterna är väl framförallt att skrotupplaget då blir någon annans utsikt.
 
Visst finns det lantisbeteenden och storstadsbeteenden men det blir ju också svårt att jämföra eftersom det lär skilja sig en hel del från landsbygd till landsbygd, ort till ort osv. En vän till mig som är uppväxt på landet nämnde någon gång att han tyckte att det var stor skillnad på mentaliteten i industriorter och exempelvis Sunne som har en starkare kulturtradition. Vad vet jag, men tänker att det inte är så lätt som att säga "landet" och "stan". Även om en del saker såklart kommer att skilja sig bara på de enkla beskrivningarna.
 
En fråga om ca 50 meter i det här fallet. Skrotupplag på åker, dold deponi i skog. I trädgårdarna står ju bara de gamla bilarna. :)

Poängen med de 50 meterna är väl framförallt att skrotupplaget då blir någon annans utsikt.

Tja, vår granne har haft vårt skrotupplag som utsikt de senaste 80 åren. Kan inte påstå att jag skulle ha dåligt samvete för det. :p
 
Jag ville visa på hur det känns att vända på steken.

Jag kan inte för mitt liv fatta behovet av att kategorisera in sig som lantis eller stadsbo.

Om vi ser på det politiskt och ur ett samhällsplaneringsperspektiv, till exempel, så är såvitt jag kan förstå klyftan mellan stad och land (det vill säga mellan stadsbor och lantisar) en av de isärdragande krafter som vi för närvarande måste hantera i Sverige. Jag lutar åt - efter att med fascination ha studerat fenomenet på buke förutom teoretiskt - att stad-land är att betrakta som en av de dimensioner som idag skär genom befolkningen på flera olika sätt, kulturellt, socialt, ideologiskt - men det är inte en dimension som riktigt ryms i de traditionella idelogierna och det är inte en dimension som följer höger-vänster-skalan. Det är en annan skala, en annan dimension. Jag ser det som en del av den segregation, som vi fortfarande i alldeles för hög grad brukar begränsa till att handla om etniciteter.

Jag reggade mig på buke från början pga mitt intresse för hur den dimensionen kan tänkas se ut när folk möter folk, så att säga. Det har överträffat mina förväntningar, kan en lugnt säga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp