Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Hoppelhase

Trådstartare
Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och tycker att jag oftast stöter på trevliga, respektfulla hundägare men idag är jag faktiskt lite skärrad efter hundpromenaden. :crazy:

Jag och lillvovven var på en stor fotbollsplan och busade/tränade. Jag har honom bara lös på platser där man ser långt åt alla håll eftersom vi inte tränat så mycket med störningar än. När vi är på väg att gå hem ser jag något i ögonvrån vilket visar sig vara en lös hund. Jag vänder mig om och förväntar mig se en skyndande hundägare med panik i blicken (sådär som man själv ser ut om hunden råkat komma för långt bort), men där kommer en väldigt lugn kvinna hurtigt traskandes. Jag reagerade inte tillräckligt snabbt för att ta min hund så de två har hunnit börja tumla runt, "de kan väl få leka" tycker kvinnan (vid det här laget inser jag att hon typ skyndat in på fotbollsplanen just för detta ändamål).

Jag tycker att det är väldigt puckat att bara släppa fram sin hund men nu är skadan redan skedd och det känns onödigt att börja bråka. Dock ska jag jobba och är redan sen och säger att det därför inte går varpå hon ändå tycker att de ska få leka. Jag förklarar igen att jag verkligen inte har tid och att det blev lite dumt för min hund kommer inte komma till mig nu, "nä men de kan få leka lite" tycker hon. Eh, förklarar igen att jag måste vara hemma om 5 minuter och frågar väldigt vänligt om hon kan ta sin hund, varpå jag får svaret "jag tar inte fast min hund". Försöker pedagogiskt förklara att jag bara menar att om hon kan hålla sin hund hos sig så kommer jag kunna ta fast min hund. Där börjar hon förklara att jag måste jobba med min hund, att jag ska göra si och så, det är bara för mig att lära mig, det är faktiskt grundkurs 1a. Jag börjar tappa tålamodet lite men försöker igen vänligt förklara att det är en valp och vi har inte kommit så långt i träningen än och just nu måste jag bara få tag på min hund (vilket vore jättelätt om hon kunde hjälpa mig) så vi kan skynda hem. Hon avbryter mig och fortsätter berätta typ hur jag ska lära min hund inkallning, att jag måste ta mig tid och att det faktiskt är min uppgift att jobba med min hund nu... jag frågar om hon är dum i huvudet. :o

Då börjar hon skrika på mig att jag minsann är dum i huvudet och det ser man ju på mig vad jag är för slags person (pekar på sin mun, jag har piercad underläpp) och börjar gå därifrån och ropar på sin hund som dock inte lyssnar för fem öre utan båda vovvarna rejsar och har skitkul. Jag förklarar att jag verkligen tycker det är skitdåligt och respektlöst av henne att bara släppa fram sin hund (och klassikern vad hon hade tyckt om min hund hade en smittsam sjukdom :p) och om hon nu då åtminstone kan stå still så att vi kan ta våra hundar och skiljas åt. Nä, hon fortsätter ropa på sin hund och skrika till mig att jag är dum i huvudet och att det är mitt problem om min hund försvinner, när hundarna kommer nära henne skriker och sparkar hon efter min.

Hennes hund lufsar fram till mig och jag tar tag i selen så att den ska stanna där och min lillfjant ska komma inom räckhåll. Tanten blir vansinnig, vrålar "DU RÖR INTE MIN HUND, SLÄPP!!!" (hunden bara står och vill bli klappad, knappast tvångsfasthållen) och rusar dit och börjar slita, SLÅ och SPARKA på mig. :eek: Innan jag lyckas trassla bort fingarna ur selen har hunden, som är den som blir omruskad och träffad av hennes sparkar, :crazy: krupit ur den och sprungit iväg. Tanten springer efter den och skriker åt mig att jag är helt störd och en idiot. När jag ber om hennes namn så att jag kan polisanmäla henne börjar hon skrika om att hon ska polisanmäla mig för jag dum i huvudet. Hon lyckas få tag på sin hunds nackskinn och gör nu allt för att sparka på min valp samtidigt som hon skriker att jag ska komma och ge henne selen. Jag går först och tar min vovve som nu inte tycker leken är kul längre utan har satt sig en bit ifrån dem, varpå hon kastar sig mot mig och sliter tag i selen och börjar skrika att jag ska släppa den och samtidigt halvt sliter av mig två fingrar medan jag försöker förklara att jag inte kan släppa för de är intrasslade och det är hon som drar! Hon tar sin hund och sele och går iväg men vänder sig om i vartannat steg för att peka finger och skrika att jag är en jävla idiot, dum i huvudet, helt störd, ska polisanmälas osv, det sista jag hör är att det fattar man väl att det är något fel på mig som har en sådan hund! (vad? en liten? en jack russel? en som inte lärt sig inkallning från hundlek än? :confused:)

Pust... vad långt det blev, men kände att jag behövde skriva av mig lite. Jag var rätt lugn medan det hela hände men kände mig helt skärrad efteråt, darrade och lipade typ hela vägen hem. Nu känner jag mig mest irriterad och frustrerad. Sen börjar jag alltid fundera och ifrågasätta... gjorde jag fel?? Hade hon rätt ändå?? Det var faktiskt jag som började vara otrevlig genom att säga att hon är dum i huvudet och det var absolut onödigt, men då hade jag verkligen försökt vara övertydlig och trevlig (istället för att bli bitchig direkt för att hon släppte fram hunden) och började få panik över att jag skulle varit på jobbet redan. Och oavsett så kan man väl inte attackera folk fysiskt?! :crazy:
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Men herregud!!!!!!?? Vilken människa!

Nej, jag tycker absolut inte du ska ta åt dig av detta. Ibland stöter man på människor som faktiskt har psykiska besvär, och detta borde ju troligen vara just en sådan. Det låter verkligen helt absurt? Stackars dig, huvaligen.

Skaka bara av dig detta och gå vidare, du har inte gjort något fel.
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Tack... det jobbiga är att jag kommer gå och spana efter den här människan hela tiden nu. :crazy: Usch, jag avskyr konflikter, vill verkligen inte träffa på henne igen!
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Jag är på sjukt roligt humör sen kommentaren om björns kunskap om urkund och tänker genast: Vart är Nitis när du behöver honom? :devil:

Skämt åsido, dålig stil! Jag hade förmodligen tappat tålamodet långt innan..

tror du det kan gå att luska reda på vem hon är? Tycker absolut du ska polisanmäla!
 
Senast ändrad:
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Vissa människor... hur är dom funtade?

Hon kanske hade "problem" på något sätt? Eller befinner sig i ett "jag kan inte göra fel"/"det är fel på alla andra"-stadium på ett omedvetet plan? Eller har hon bara en mycket skev världsbild...

Nu har vi ju inte fått höra hennes version (vilket had evarit mycket intressant), men det är svårt att föreställa sig att du kan ha uppfattat sitiationen så fel som du beskriver.

Jag förstår om du är skärrad. Om någon hade sparkat efter min valp och betett sig så illa så är risken att även jag blivit våldsam.
Usch. Men försök att inte bry dig om henne. Hon kommer säkert inte att besvära dig igen och är det som du beskriver så har du ju inte gjort fel.
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Om någon hade sparkat efter min valp och betett sig så illa så är risken att även jag blivit våldsam.

Med detta menade jag inte att du var våldsam utan att hon ju uppenbarligen var det.
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Jag är på sjukt roligt humör sen kommentaren om björns kunskap om urkund och tänker genast: Vart är Nitis när du behöver honom? :devil:

Höhö... kan ju vara en anledning till att jag inte råkat ut för så mycket liknande tidigare. Folk är inte lika ivriga att vare sig försöka klappa eller skicka fram sina hundar att leka när man har en stor vrålande schäfer med rest ragg. ;)

tror du det kan gå att luska reda på vem hon är? Tycker absolut du ska polisanmäla!

Hon lär ju inte bo så långt ifrån mig så skulle man vilja går det säkert, men tror inte jag orkar lägga den energin på det. Skulle jag stöta på henne och hon beter sig likadant igen så absolut. Eller om hon hade varit större och starkare och jag fått mer än kanske något litet blåmärke. :p (Fast samtidigt så är det rätt dumt tänkt av mig, det kan ju inte ska vara mer ok att puckla på folk för att man är spinkig och klen!)
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Jag skulle faktiskt också gärna vilja höra hennes version... Jag tror säkert att hon från början verkligen tyckte att hon gjorde något bra när hon försökte "undervisa" mig, det lät lite som sådana fraser man läser någonstans ("du måste ta dig den tiden", "det är ditt jobb att träna din hund", "nu måste du visa hunden att du är en tillgång") och sedan har som något slags mantra. Kanske var det därför hon blev så arg också, hon trodde att hon utförde någon slags välgärning och så ville jag inte ha hennes "hjälp". Men ändå... hennes beteende sen är liksom helt out of proportion.
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Hon avbryter mig och fortsätter berätta typ hur jag ska lära min hund inkallning, att jag måste ta mig tid och att det faktiskt är min uppgift att jobba med min hund nu... jag frågar om hon är dum i huvudet. :o

:

Klockrent! Annars hör man ofta om folk som blivit arga och stötta "men inte kommit på något att säga."

Jag skulle nog hört av mig till polisen. Du önskade inte att varken hon eller hunden skulle komma fram, och du ville inte att de skulle leka, och hon sparkar efter din hund, + att hon ger sig på dig när du håller i hennes hund. Det hade räckt för mig.
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Usch vilken otäck upplevelse...
Tycker inte du gjorde något fel.
Tycker lite synd om din valp som var tvungen att uppleva det här.
Personen ifråga verkar onekligen ganska labil.
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Det låg inte så mycket tankeverksamhet bakom ;) men när hon totalt ignorerade mina förklaringar till att inte träna inkallning i den situationen, skrattade åt min önskan om att ta sin hund och totalt struntade i att jag verkligen inte hade tid att stå där så var det min spontana och ärliga fundering, "men är du dum i huvudet eller?". *rodnar och skäms lite igen* Det märktes ganska tydligt att det inte var den respons hon förväntade sig i alla fall, hon blev helt tyst en stund, innan hon kontrade med att jag måste vara dum i huvudet...

Får se hur jag gör med polisanmälan, känns lite dumt när jag inte har en aning vem det var mer än typ "medelålders smal, blond kvinna med brun-vit hund". Men jag tänkte på det när jag gick hem att hade jag kommit ihåg att jag hade mobilen med mig hade jag nog ringt polisen medan vi fortfarande stod och tjafsade.
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Jag tror att min lille vovve mest upplevde situationen som skitkul faktiskt... först sprang de ju omkring och lekte och märkte inte så mycket av vår "diskussion". När jag försökte kalla in honom och sen när jag gick och tog honom var jag jättenoga med att låta glad/som vanligt (klart de känner av men SÅ mycket bryr han sig inte om hur matte mår :p). Tanten skrek ju visserligen att han var en äcklig liten hund och sparkade efter honom men jag tror att han först trodde det var lek och sedan bara tog det som "oj, hon är sur, leken är visst slut" och satte sig en bit ifrån och tittade istället. Han är rätt stabil min lilla råtta. :love:
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Skrik att hunden har skabb eller nått hemskt nästa gång. funkar garanterat. Puckade kan människor vara och inte lyssna, men viskar man ens bara ordet om skabb (eller liknande) så vet till och med den mest puckade hundägaren vad det är och tar snabbt som fan in sin hund och fortsätter utan bråk :devil:
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Ja, vad bra, då tror alla andra hundägare istället att det är du som har dålig koll och utsätter deras hundar för potentiell smitta, istället för att förklara varför man vill bli respekterad i sin önskan.

Om någon försöker kyssa mig på krogen och jag inte vill, då säger man väl inte att man har herpes? Man säger att man inte vill.
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Fyf*an alltså vilka människor det finns :eek:

Jag har väl också för det mesta sluppit jobbigt hundfolk...nån idiot då o då stöter man väl på... men det här var ju..över gränsen? :crazy:


På tal om idioter...stod utanför en affär idag..då en rökande kvinna plötsligt börjar kommentera: "Alltså hundar hör hemma på landet tycker jag...dom ska inte va i en storstad!"...och sen.."och tycker det är så dåligt när man köper chihuahuor bara för att hon paris hilton hade en..."

O jag stod där knäpptyst med uppspärrade ögon o såg väl ut som ett frågetecken... :crazy:
alltså...vart ville hon liksom komma med det hela?? vadå hundar hör hemma på landet?? o det som gjorde mig mest arg efteråt var när jag tänkte på den "paris-hilton-kommentaren".....man kan alltså inte ha chihuahua idag utan att se den som en statussymbol? Så hon tog för givet att jag köpte min vovve för att paris hilton har en sån...
Så om jag skulle haft en amstaffliknande hund skulle hon väl ta för givet att jag kampar med den...:grin:

nee alltså...det finns bra konstiga människor...som kan göra en förbannad för sånna småsaker ibland.... :mad:
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Polisanmäl henne. sådanna ska aldrig få ha hund. Hon har nr1: haft hunden lös utan minsta koll. nr.2. Misshandlat dig och din hund. samt trakaserat er. hon har inge vett i kroppen. Så mkt. störda personer med djur. Har du polisanmält henne redan?

eller ja kanske inte misshandlat, men borde ju gå att få henne dömd för nånting. Förargelseväckande beteende mm?
 
Senast ändrad:
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

:crazy::crazy::crazy: Jag vet inte vad jag ska säga.... :crazy: herregud!
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Makalöst! Jag tycker att du ska polisanmäla - tänk om hon flyger på dig eller hunden igen :crazy:
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

Jag hade blivit tokig! Förstår varför du reagerade som du gjorde!

En av mina förra grannar, en kvinna på kanske 50år brukar alltid ut och gå med sin mans jakthundar (en jämte och en laika), ingen av hundarna kan gå i koppel utan går och drar hela tiden och kan knappt andas, en dag när jag satt o väntade på bussen och hade mina två hundar med mig kom hon gåendes med sina, dock på andra sidan vägen, mina hundar gjorde knappt någon notis alls om att dom kom mer än att dom låg och kikade, när hon närmar sig börjar hon ropa åt mig, hörde inte va hon sa så ropade tillbaka och frågade vad hon sagt, då skriker hon istället att jag inte kan sitta med mina hundar där för hon kommer inte förbi med sina hundar, har en ganska brant sluttning precis bakom busshållplatsen (det här var dessutom på vintern och jag hade inte lust att trampa ner i 1m snö bara för att hon inte kan hålla sina hundar) så jag frågade vart hon tyckte jag skulle ta vägen, hon skrek tillbaka att det sket hon minsann i, bara jag flytta på mina j*vla hundar så hon kunde komma förbi nångång (mina hundar gjorde fortfarande ingen reaktion på att det kom hundar gåendes), blev riktigt irriterad men försökte hålla god min (är ju ändå en granne), så frågade igen vart hon tänkt jag skulle ta vägen, då skriker hon igen (riktigt förbannad) att hon får väl ta och försöka ta sig förbi ändå men om någon av hundarna kommer lös och det blir slagsmål (hon hade två hanhundar, som jag vet har en tendens att slåss så fort dom kommer lös och jag har två, varvat den ena vet jag kan via rejält med agg mot andra hanhundar och är också slagsmålstokig) så skulle det vara mitt fel och hon skulle polisanmäla mig och jag skulle stå för alla skador på hennes hundar och att mina behövdes avlivas :confused:

Upprepade gånger har hon skrikit åt mig att jag ska gå ner ifrån vägen när hon kommer gående med sina hundar för hon inte kommer förbi annars, om jag har möjligheten försöker jag självklart gå undan men det går inte alltid, hon har även varit hem till oss och sagt att vi måste sluta ha hundarna ute på lina eller i hundgård på dagtid när hon är ute med sina eftersom dom uppför sig hotfullt mot hennes hundar (våran gårdsplan ligger kanske 50m in från vägen och alla hundar har någon form utav vakt och/eller jakt i sig och skäller (tråkigt och jobbigt nog) på allt och alla som går förbi, och även vid dessa tillfällen har hon hotat med att anmäla om det skulle vara så att hennes hundar kom lös.

Det är sjukt vilka människor det finns ibland,

men något av det värsta jag vet är när jag står och väntar på bussen eller bara står still med mina hundar och det kommer fram någon som bara börjar klappa på dom utan att fråga först, blev skogstokig på en herre som bara gick fram och började klappa på hundarna, klappade dessutom rätt hårt och jag misstänker att han hade druckit för min äldre hund reagerade mot honom med att morra, och den andra hunden (då runt 12 veckor) hoppade glatt på honom, vill inte ha hoppandes hundar så jag bad gubben att gå undan från mina hundar och började korrikera valpen att han inte skulle hoppa(fick honom att vända sig mot mig och sitta), då går gubben ännu närmare och börjar klappa valpen över ryggen och pratat glatt med honom så han såklart börjar hoppa igen, säger då till igen att han ska gå undan (vid det här laget stod min äldre hund och morrade så han skakade och var beredd på att hoppa på hubben vilken sekund som helst, och att få en fullvuxen arg jämthundshane över sig är inte det roligaste, jag lyfte då upp valpen och började gå iväg åt ena håller, då tar gubben tag i axeln på mig och försöker vända mig om genom att dra runt mig och säger åt mig att jag inte ska vara så otrevlig utan låta folk hälsa på hundarna, jag sa då att den äldre hunden visade misstycke till gubben och inte ville ha några skador på vare sig hund eller honom därför ville jag inte att han skulle hälsa på hundarna, då ställer sig (ursäkta men) gubbf*n och börjar skrika åt mig att jag ska lära mig att uppfostra hundarna rätt, att jag är för ung och oerfaren att ha en så stor hund (är 19 och har haft hunden i 8år) och att jag ska ge f*n i att hota honom (uppenbarligen tog han det som ett hot när jag sa att jag inte ville att han skulle bli skadad av min hund) för då skulle jag minsann få se på annat, tycker att gubben uppträder riktigt obehagligt så börjar nu kuta iväg istället och han står kvar och gormar o skriker efter mig.
Kan säga att jag va något ställd efter den situationen, för vad hade hänt om han fortsatt gå fram till mina hundar? Jämten hade säkerligen huggit honom (med tanke på hur han reagerade mot gubben, han har dock aldrig reagerat så här mot en människa innan), och vad händer i rätten då? Inte kan mitt ord och försvar gentemot min hund ställas mot hans ord?? Det skulle bara sluta i katastof,

tycker verkligen det är obehagligt att bo i stan med så mycket opålitliga människor... Speciellt på kvällarna när dom är ute och super, att vara en kort tanig tjej med en jämte och en pittbullkorsning och gå på ett gäng fulla människor bådar inte direkt gott... jag är alltid livrädd numera när jag möter på människor när jag är ute med hundarna :(
 
Sv: Du vill inte att våra hundar ska leka, då SLÅR jag dig?!

*KL*

TS: polisanmal! Gor't.


Folk, med och utan hund, ar jakligt lustiga. :S i ts fall hoppas jag nastan att kvinnan har nagon form av storning, sa det finns en forklaring till varfor hon fick for sig att borja sparka o skrika o sla... FY! Jag hade blivit fullkomligt vansinnig om nagon mattat sparkar mot min valp :devil:

..och jag sager som Indil... jag hade nog kunnat bli ganska rejalt valdsam om nagon forsokt skada min hund. Fast jag ar en liten skit.....
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 109
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 589
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 894
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 624
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp